Je hebt zeker een punt, zeker wat een goed training- en voedingsschema (en slaap!) betreft. Maar je bekijkt het wel wat .. letterlijk. Sommige dagen kom ik wat traag op gang en het helpt wel om je toch een beetje energieker te voelen dan. Of ik nu effectief energieker ben, of gewoon door placebo-effect mij zo voel maakt eigenlijk echt niet uit. Het gaat mij om het gevoel en niet het feit of ik 10 reps meer zou kunnen doen of niet. Gewichtheffen is zo'n mentaal intensieve sport, soms kan ff zo'n boostje echt het verschil maken tussen een geslaagde of een kaktraining (/wedstrijd). Ik drink niet graag koffie, van monsters en redbulls word ik twitchy en nerveus of pakt op mijn darmen etc. Daardoor alleen al is voor mij de preworkout z'n prijs waard. (+ het is lekker :p )
Ik heb wel eens Blast! gebruikt van XXL en die is er blijkbaar ook in een cafeïnevrij variant.

Ik heb wegens corona (sluiting) sinds maart 2020 niet meer getraind. Op 5 augustus zit de 2de prik er 2 weken in en ga ik eindelijk terug, wish me luck, ik ga sowieso een hele week spierpijn tegemoet :coolbrows:.

Ik zou ook graag (wanneer het weer goed/droog is) wat buiten kunnen trainen. Daarvoor zoek ik me zoiets aan te schaffen:

pull-up-squat-rack-rek-tuin-buiten-trainen-crossfit-fitness-570x570.jpg

Wat denken jullie van zoiets? Daar kom ik toch al een heel eind mee hé? Wou eerst een volledig power rack kopen voor buiten maar die outdoor modellen zijn momenteel moeilijk te krijgen + een indoor model zelf laten poedercoaten kost een serieuze duit. En eigenlijk moet het bovenstaande toch ook al volstaan?

Tweede vraag: waar kan je momenteel het best bumper plates kopen? Of kost dat overal een arm en een been?

Is het realistisch om dit te willen doen: https://www.pullupmate.co.uk/articles/beginner-to-10-chin-ups/
Lees: chin-ups te willen leren doen in 5 weken?
Zo'n elastieken heb ik op de fitness alvast nog niet gezien.

Ik vrees dat ik nog iets te zwaar/zwak sta: 78 à 79 kg op 1m81. Kan wel al met de assisted chin-up machine chin-ups doen, maar die machine maakt me (27 à 32 kg) lichter, dus ik vermoed dat 30 kg sterker worden te hoog gegrepen is op 5 weken? Zelfs al kan ik in de praktijk nog gerust 5 weken minstens 5 keer per week naar de fitness gaan?

Voor het overige ben ik aan het inzetten op een full-body workout:
  • squats met barbell
  • lunges met barbell
  • barbell rows
  • bench presses
  • bench/biceps/triceps oefeningen met dumbells
  • deadlifts
  • oefeningen op de chin-up assist machine (eigenlijk het enige niet vrije gewicht toestel dat ik gebruik naast de volgende)
  • af en toe ook de lateral pull-down omdat me dat een goede oefening leek als aanvulling op de voorgaande
Ik ben sinds eind juni elke week minstens 3 tot 5 keer naar de fitness geweest, ik verwacht geen wonderen, wil eind dit jaar wel nog graag 5 kg afvallen, maar voorlopig staat diëten even op pauze. Zou vooral nu graag sterker worden en de halve marathon halen eind september (kan nu reeds 16 km op ongeveer 1h36).

Alle tips zijn welkom en waarschijnlijk ook wel nodig. Voel me echt wel een klein duimpje tegenover de meeste krachtpatsers in de fitness :-P.

Welke supplementen zou je zelfs als beginner moeten nemen eigenlijk? Creatine vind ik wel vaak terug.

Kijk eens bij https://powercage.nl/.
Die kan alles op jouw wensen en behoeften maken. Als je iets outdoor wil hebben zou ik zeker kiezen voor thermisch verzinken als coating, pak beter dan poedercoating op gebied van outdoor bestendigheid.

En kijk zeker voor eentje waar de bench niet aan vast zit, redelijk onhandig om te squatten.
Wat wel handig kan zijn is om beschut te staan, afdak ofzo en zal je materiaal ook goed doen.

Is het realistisch om dit te willen doen: https://www.pullupmate.co.uk/articles/beginner-to-10-chin-ups/

Ik vrees dat ik nog iets te zwaar/zwak sta: 78 à 79 kg op 1m81. Kan wel al met de assisted chin-up machine chin-ups doen, maar die machine maakt me (27 à 32 kg) lichter, dus ik vermoed dat 30 kg sterker worden te hoog gegrepen is op 5 weken? Zelfs al kan ik in de praktijk nog gerust 5 weken minstens 5 keer per week naar de fitness gaan?

• squats met barbell
  • lunges met barbell
  • barbell rows
  • bench presses
  • deadlifts
  • oefeningen op de chin-up assist machine (eigenlijk het enige niet vrije gewicht toestel dat ik gebruik naast de volgende)
  • af en toe ook de lateral pull-down omdat me dat een goede oefening leek als aanvulling op de voorgaande
Ik ben sinds eind juni elke week minstens 3 tot 5 keer naar de fitness geweest, ik verwacht geen wonderen, wil eind dit jaar wel nog graag 5 kg afvallen, maar voorlopig staat diëten even op pauze. Zou vooral nu graag sterker worden en de halve marathon halen eind september (kan nu reeds 16 km op ongeveer 1h36).

Alle tips zijn welkom en waarschijnlijk ook wel nodig. Voel me echt wel een klein duimpje tegenover de meeste krachtpatsers in de fitness :p.

Welke supplementen zou je zelfs als beginner moeten nemen eigenlijk? Creatine vind ik wel vaak terug.
Bij het ingaan van de eerste lockdown had ik mij een pullup baar gekocht. Ik maakte daar veel sneller progressie mee dan met zo'n assisted pull up machine. Mijn impressie was dat je met die machine niet echt progressie maakt richting het effectief kunnen van een normale pullup/chinup. Maar op dat moment was ik wel al iets meer dan een halfjaar aan het trainen. Misschien ook wat te zien hoeveel chinups je na elkaar wil kunnen maar als je een tijdje een paar keer per week oefent met van die negatieve chinups en bv omhoog springt en u dan zo traag mogelijk laat zakken dan lijkt mij dat wel haalbaar om ergens in september een paar chinups na elkaar te kunnen.

Creatine wordt veel genomen omdat het zowat het enige normale supplement is dat een bewezen (beperkte) positieve invloed heeft op prestaties. Het zorgt wel voor gewichtstoename door meer opslag van water in spieren. Whey kan ook handig zijn om je dagelijkse eiwitinname te verhogen, op zich is dat gewoon een aardige hoeveelheid eiwitten die goedkoop, snel en zonder al te veel werk binnen te kappen zijn. Andere supplementen hebben in principe weinig zin.

• squats met barbell
  • lunges met barbell
  • barbell rows
  • bench presses
  • deadlifts

Alle tips zijn welkom en waarschijnlijk ook wel nodig. Voel me echt wel een klein duimpje tegenover de meeste krachtpatsers in de fitness :p.

Een goeie oefening om uw pullups te oefenen is door enkel de neerwaartse beweging te doen. Dus een stoeltje ofzo nemen zodat je de pullup bar kan vastnemen en een beetje omhoog springt en u vanaf de top positie eigenlijk traag laat zakken. Lat pulldowns zijn ook een goeie oefening om eigenlijk een soortgelijke beweging te maken.

Voor de rest doe je de juiste oefeningen zo te zien, nu is het een kwestie van dat vol te houden en uw gewicht traag maar gestaag steeds te verhogen.

Welke suplementen als beginner? In principe geen tot je je voeding volledig in orde hebt, hoogstens whey poeder. Al de rest heb je echt niet nodig als beginner.

Ik zou ook graag (wanneer het weer goed/droog is) wat buiten kunnen trainen. Daarvoor zoek ik me zoiets aan te schaffen:

pull-up-squat-rack-rek-tuin-buiten-trainen-crossfit-fitness-570x570.jpg

Wat denken jullie van zoiets? Daar kom ik toch al een heel eind mee hé? Wou eerst een volledig power rack kopen voor buiten maar die outdoor modellen zijn momenteel moeilijk te krijgen + een indoor model zelf laten poedercoaten kost een serieuze duit. En eigenlijk moet het bovenstaande toch ook al volstaan?

Tweede vraag: waar kan je momenteel het best bumper plates kopen? Of kost dat overal een arm en een been?
Je kan ook bij fitnessseller eens naar het merk ATX kijken, strengthshop.de is inderdaad een aanrader.

Maar bumper plates zullen altijd een dure optie zijn, mogelijk de duurste (gietijzer de goedkoopste).

• squats met barbell
  • lunges met barbell
  • barbell rows
  • bench presses
  • deadlifts

Die compounds zijn een goed idee. Rows zullen die pull ups ook iets verbeteren maar zoals @Carrion zegt is de negatieve beweging goed om sterk te worden.

Supplementen zou ik niet doen, buiten misschien wat eiwitten, maar het meeste is vooral geldklopperij. Creatine doet bij de meesten wel iets maar als beginner lijkt me dat overbodig.

Dinsdag een nieuwe 8RM gezet op mijn sumo, 160kg, met eigenlijk nog marge voor een of twee reps en een nieuwe max rep pull ups, 13 stuks. Op mijn laagste lichaamsgewicht in maanden dan nog, 77,2 kg. Voel mij ook wat leaner, summer body komt wel te laat denk ik. 😅

Ook wel trots op mijn vleesklak :cool:

• squats met barbell
  • lunges met barbell
  • barbell rows
  • bench presses
  • deadlifts

Goed dat je lunges doet, ma echt met een barbell direct gaat echt heel zwaar zijn. Ik weet niet of je een goed evenwicht hebt ( ik al niet), maar ik zou vanaf 0 opwerken. Ook best de reverse lunge doen, gezien reguliere lunges slecht zijn voor knieëen.

Bij het ingaan van de eerste lockdown had ik mij een pullup baar gekocht. Ik maakte daar veel sneller progressie mee dan met zo'n assisted pull up machine. Mijn impressie was dat je met die machine niet echt progressie maakt richting het effectief kunnen van een normale pullup/chinup. Maar op dat moment was ik wel al iets meer dan een halfjaar aan het trainen. Misschien ook wat te zien hoeveel chinups je na elkaar wil kunnen maar als je een tijdje een paar keer per week oefent met van die negatieve chinups en bv omhoog springt en u dan zo traag mogelijk laat zakken dan lijkt mij dat wel haalbaar om ergens in september een paar chinups na elkaar te kunnen.

Creatine wordt veel genomen omdat het zowat het enige normale supplement is dat een bewezen (beperkte) positieve invloed heeft op prestaties. Het zorgt wel voor gewichtstoename door meer opslag van water in spieren. Whey kan ook handig zijn om je dagelijkse eiwitinname te verhogen, op zich is dat gewoon een aardige hoeveelheid eiwitten die goedkoop, snel en zonder al te veel werk binnen te kappen zijn. Andere supplementen hebben in principe weinig zin.

Ik heb ook een pull-up bar gekocht, maar ik heb goedkope verfdeuren in m'n appartement en heb daar een deurframe mee stuk gemaakt. Ik ben dus echt enkel en alleen op de fitness aangewezen. Ik heb geen plek in m'n appartement of tuin waar ik een pullup kan beginnen opbouwen.

Goed dat je lunges doet, ma echt met een barbell direct gaat echt heel zwaar zijn. Ik weet niet of je een goed evenwicht hebt ( ik al niet), maar ik zou vanaf 0 opwerken. Ook best de reverse lunge doen, gezien reguliere lunges slecht zijn voor knieëen.

Evenwicht, ik? Neen.

Maar lunges doe ik nu al sinds december bij de kiné, dus ben al aan het opbouwen, eerst los, dan met dumbbells en nu met een barbell (30 kg plus whatever de staaf zelf weegt), maar m'n vorm is wel niet fantastisch denk ik, na 5 reps gaat het erop achteruit. Dus eerst toch maar op vorm focussen vooraleer ik het gewicht nog verhoog.

Volgens m'n kiné zou ik minstens m'n eigen lichaamsgewicht maal 2 moeten kunnen squatten/lungen als ik serieus wil blijven lopen.

Een goeie oefening om uw pullups te oefenen is door enkel de neerwaartse beweging te doen. Dus een stoeltje ofzo nemen zodat je de pullup bar kan vastnemen en een beetje omhoog springt en u vanaf de top positie eigenlijk traag laat zakken. Lat pulldowns zijn ook een goeie oefening om eigenlijk een soortgelijke beweging te maken.
Dit.

Ik kon geen enkele pull up. Negatieve pull ups beginnen doen zoals Carrion omschrijft.

Pull ups zijn nu geen probleem meer. Dan begonnen aan wide chest pull ups (of hoe het ook heet). Daarna wide pull ups maar dan trekkend achter de nek. Die laatste vond ik de moeilijkste, maar heb ik nu ook onder de knie.

Ik doe nu nog de horizontal row - inverted row wegens gebrek aan pullup bar, maar komt feitelijk op herzelfde neer.
Samen met de barbell pullover - hyperextensions (lage rug) - barbell bent over row - deadlift (lage rug) maken ze deel uit van m'n rugoefeningen.

Ik heb de laatste tijd moeite om me te motiveren om te gaan trainen.

Veel stress op het werk/thuis, als de kinderen slapen heb ik geen fut meer om nog te trainen.

Ik heb de laatste tijd moeite om me te motiveren om te gaan trainen.

Veel stress op het werk/thuis, als de kinderen slapen heb ik geen fut meer om nog te trainen.
Ik voel me in periodes van veel stress wel beter als ik heb getraind, omdat je dan je hoofd kan leegmaken.

Maar met kinderen is het allemaal wel moeilijker natuurlijk, omdat je dan je partner er alleen mee opzadeld.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan