Damn serieuze beer gezien vandaag in de gym...

Op z'n gemakske 140kg aant benchen, bleef maar bijsteken, uiteindelijk 160kg.... what the fuck man.

Ne andere kerel, redelijk groot en wss vrij scherp (denk 8-9% vet ofzo...), want ge zou echt nie verwachten vond ik qua uiterlijk, maar zat op z'n gemakske toch ook 10x100 te doen alsof het niet veel voorstelde...

Daar sta je dan weer voetjes op de grond :D

Ik zit ondertussen op 9x90 als eerste werkset, daarna 3x100 gedaan. Volgende week begin ik eens met 100 en zien hoeveel reps ik eruit haal.

Damn serieuze beer gezien vandaag in de gym...

Op z'n gemakske 140kg aant benchen, bleef maar bijsteken, uiteindelijk 160kg.... what the fuck man.

Ne andere kerel, redelijk groot en wss vrij scherp (denk 8-9% vet ofzo...), want ge zou echt nie verwachten vond ik qua uiterlijk, maar zat op z'n gemakske toch ook 10x100 te doen alsof het niet veel voorstelde...

Daar sta je dan weer voetjes op de grond :D

Ik zit ondertussen op 9x90 als eerste werkset, daarna 3x100 gedaan. Volgende week begin ik eens met 100 en zien hoeveel reps ik eruit haal.
Het is allemaal relatief natuurlijk. Ik zat daar destijds iets boven en op vlak van bench was ik een sukkelaar, met tegenstanders die naar 190 of 200+ gingen, en in de lichtere categorieën zelfs uitschieters rond 90 kg BW die daar vlot boven gingen.

Hier trouwens nog altijd mijn schouderofzoblessure aan het ontzien. Zercher squats 3x5x120 kg (wat een kutoefening), en bench press idem met 122.5 kg. Nog even en ik kan terug meer squatten dan bench press. 🤡
En wat rows met 85 kg gezien ik me daar rustig op hou.
Ondertussen heel traag terug back squats aan het opbouwen. Het is wat zoeken en vooral vermijden dat door teveel "druk" (bracing) die blessure terugkomt of de genezing pauseert.

Gisteren 120 kg 3x6 gedaan zonder iets van klachten (of moeite), dus ik hoop vandaag op hetzelfde met 130 kg. Daarna dan met stappen van 5 kg beginnen. Als ik zo op 160 kg beland ben ik terug waar ik was voor deze miserie. Hopelijk is dat voor binnen 7 trainingen, maar wie weet :unsure:

OHP, daar wacht ik nog even mee aangezien dat (volgens ChatGPT) mijn type blessure het meest onder druk zet. Bench momenteel 125 kg 3x5, daar stilletjes nog wat stijgen en als de squat goed zit terug OHP. En om af te sluiten wat bent over rows, 3x5 met 90 kg gaat vrij goed, ook geen "pijntje".

Ik probeer met alles bij 5-6 reps te blijven in deze fase omdat ik die blessure wil laten genezen, dus geen te zware inspanningen.

Ondertussen heel traag terug back squats aan het opbouwen. Het is wat zoeken en vooral vermijden dat door teveel "druk" (bracing) die blessure terugkomt of de genezing pauseert.

Gisteren 120 kg 3x6 gedaan zonder iets van klachten (of moeite), dus ik hoop vandaag op hetzelfde met 130 kg. Daarna dan met stappen van 5 kg beginnen. Als ik zo op 160 kg beland ben ik terug waar ik was voor deze miserie. Hopelijk is dat voor binnen 7 trainingen, maar wie weet :unsure:

OHP, daar wacht ik nog even mee aangezien dat (volgens ChatGPT) mijn type blessure het meest onder druk zet. Bench momenteel 125 kg 3x5, daar stilletjes nog wat stijgen en als de squat goed zit terug OHP. En om af te sluiten wat bent over rows, 3x5 met 90 kg gaat vrij goed, ook geen "pijntje".

Ik probeer met alles bij 5-6 reps te blijven in deze fase omdat ik die blessure wil laten genezen, dus geen te zware inspanningen.
Vorige week (gisteren) afgesloten met 3x5 in de squat met 155 kg, zonder iets van last. Deze week dan de 160 kg aantikken en als dat zonder incidenten kan, tijd om (traag) te zien of richting een 1RM-gewicht mogelijk is. En ook terug OHP uitvoeren in plaats van bench press, die ik grondig beu ben.

Ik ben aan het kijken om terug een homegym te maken (is wel meer de bedoeling in aanvulling met wielrennen om wat kracht te behouden in het bovenlichaam). En ben aan het kijken om een powercage met olympische gewichten aan te kopen.
Ik had een jaar of 7 geleden al 1 gekocht bij helisports met olympische gewichten. Iemand tips hiervoor?
Ik wil er ongeveer rond de 1000€ voor uitgeven (bank, gewichten en power cage), er moet wel een lat attachement bij zijn.
Mijn grootste twijfel is over hoeveel kg gewichten ik erbij zou nemen. Vroeger had ik een set met 140kg, maar volgens mij heb ik in het begin al genoeg met een 80-100 kg aan gewichten?
Squat en deadlift ga ik sowieso wel doen, maar niet al te zwaar aangezien ik ook wel nog goed moet zijn voor mijn fietstrainingen + ik ook wel wat moet opletten met mijn heupprothese.

Ik ben aan het kijken om terug een homegym te maken (is wel meer de bedoeling in aanvulling met wielrennen om wat kracht te behouden in het bovenlichaam). En ben aan het kijken om een powercage met olympische gewichten aan te kopen.
Ik had een jaar of 7 geleden al 1 gekocht bij helisports met olympische gewichten. Iemand tips hiervoor?
Ik wil er ongeveer rond de 1000€ voor uitgeven (bank, gewichten en power cage), er moet wel een lat attachement bij zijn.
Mijn grootste twijfel is over hoeveel kg gewichten ik erbij zou nemen. Vroeger had ik een set met 140kg, maar volgens mij heb ik in het begin al genoeg met een 80-100 kg aan gewichten?
Fitness-seller (hebben ATX wat prijs/kwaliteit goed is) of strengthshop.de (die hebben soms startbundels) zou ik aanraden, Rogue als het moet blinken en veel mag kosten. Zo'n lat pulley is wel duur voor wat het is, je kan veel uitsparen door met je olympische bar rows te doen, of pull ups.

Alles hangt af van je oefeningen, als je spreekt van bovenlichaam lijkt 140 kg me veel voor een wielrenner gezien de bar al 20 kg weegt, als je gaat squatten of deadliften zal je daar wel aan geraken vermoed ik.

Fitness-seller (hebben ATX wat prijs/kwaliteit goed is) of strengthshop.de (die hebben soms startbundels) zou ik aanraden, Rogue als het moet blinken en veel mag kosten. Zo'n lat pulley is wel duur voor wat het is, je kan veel uitsparen door met je olympische bar rows te doen, of pull ups.

Alles hangt af van je oefeningen, als je spreekt van bovenlichaam lijkt 140 kg me veel voor een wielrenner gezien de bar al 20 kg weegt, als je gaat squatten of deadliften zal je daar wel aan geraken vermoed ik.
Ja die lat pulley is meer omdat mijn vriendin ook zou meetrainen en er dan wat meer variatie in haar schema kan. Had ik vroeger ook en scheelt wel dat je wat extra oefeningen kan toevoegen om de eenzijdigheid tegen te gaan.
Hoeveel zou jij aanraden om te starten qua gewichten? Squats en wss ook deadlifts zou ik eerder een hoger aantal reps doen want het is niet de bedoeling dat ik veel gewicht bij kom aan spiermassa.

Squat en deadlift ga ik sowieso wel doen, maar niet al te zwaar aangezien ik ook wel nog goed moet zijn voor mijn fietstrainingen + ik ook wel wat moet opletten met mijn heupprothese.
Ik heb hier al een jaar of 8 deze set van Helisports staan:
Adjustable bench heb ik al een aantal jaar langer, kwam destijds van Fitness-Seller en kostte rond de €300 als ik mij niet vergis (niet veel soeps vergeleken met de modellen die ze nu verkopen, maar doet nog perfect wat ze moet doen. Daarbij ook een preacher curl attachment die op de bench past). Daarbij nog twee olympische barbells, een aantal specialty bars, adjustable dumbbells, jammer arms om machine-bewegingen te simuleren i.c.m. het half rack, belt squat attachment, calf block, cable attachments, rubbermatten, en bijna 250kg aan rubber coated gewichten.

Aanvankelijk begonnen met alleen de bench, half rack, olympische barbell, trap bar (voor deadlifts), twee rubbermatten en een goeie 180kg aan gietijzeren gewichten (met trap bar zit je redelijk rap aan 200kg) en stap voor stap wat meer equipment toegevoegd tot ik aan de huidige setup ben gekomen. Ik heb het gevoel dat ik nu "klaar" ben en zowat elke oefening kan doen die ik maar kan bedenken, met uitzondering van specifieke dingen zoals cable crossovers of leg extensions.

Wat betreft het half rack van Helisports: daarmee kom ik eigenlijk niets tekort, en als je wat rondzoekt vind je wel wat uitbreidmogelijkheden, onder andere van third parties, die op het rack passen. Het voordeel van ATX van Fitness-Seller is wel dat zijzelf veel meer uitbreidingen aanbieden voor hun racks, en dat de belastbaarheid en afwerking van hun spullen ook hoger ligt i.v.m. Helisports. Het nadeel is dan weer de prijs. Als ik nu opnieuw zou beginnen, zou ik waarschijnlijk wel kiezen voor een half rack van ATX, puur omwille van het aantal accessoires dat zij aanbieden.

Ja die lat pulley is meer omdat mijn vriendin ook zou meetrainen en er dan wat meer variatie in haar schema kan. Had ik vroeger ook en scheelt wel dat je wat extra oefeningen kan toevoegen om de eenzijdigheid tegen te gaan.
Hoeveel zou jij aanraden om te starten qua gewichten? Squats en wss ook deadlifts zou ik eerder een hoger aantal reps doen want het is niet de bedoeling dat ik veel gewicht bij kom aan spiermassa.
Geen optie om er zo'n EZ-curl bar of kettlebell ofzo bij te nemen voor de variatie? Wel iets anders dan zo'n pulley natuurlijk, maar ik redeneer: zo'n lat pulley heeft extra gewichten nodig en dat kost geld, al wat met je schijven werkt niet.

Moeilijk te zeggen die gewichten, maar algemeen willen de meesten van elke typische hoeveelheid een paar: 1.25, 2.5, 5, 10, 15, 20, 25. Dan zit je al aan 157.5 kg zonder bar. Misschien in de eerste instantie die 25'ers er aflaten? Allez dat is net geen 130 kg max met bar erbij. Ik denk dat iemand die eerder licht is niet snel meer qua herhalingen gaat doen, behalve misschien in deadlift. Maar als je op die limiet komt kan je dan nog ofwel variaties doen die uitdagender zijn (deficit, snatch grip, romanian deadlift of front squats.) of gewoon twee schijven bijkopen.

Vanuit dat opzicht is veel ATX-stuff ook wel over-engineered natuurlijk, en kan je goedkopere (half) racks vinden of squat stands, zoals @Hellbull89 ook aanhaalt. Het is een beetje kijken wat je wil, je kan snel een half fortuin uitgeven aan die zaken, zoals bij elke hobby natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Geen optie om er zo'n EZ-curl bar of kettlebell ofzo bij te nemen voor de variatie? Wel iets anders dan zo'n pulley natuurlijk, maar ik redeneer: zo'n lat pulley heeft extra gewichten nodig en dat kost geld, al wat met je schijven werkt niet.
De meeste standaard lat pulleys komen wel zonder (extreem dure) weight stack en zijn dus gewoon te laden met schijven, maar puur voor het gemak heb ik wel voor die (again, buiten proportie dure en eigenlijk niet te verantwoorden) weight stack gekozen.

Wat schijven betreft, heb ik hier liggen:
  • 4x0.5
  • 4x1.25
  • 4x2.5
  • 4x5
  • 4x10
  • 8x20
Alles rubber coated, ook van Helisports.
Normaal gezien zou ik met 2 exemplaren van 0.5-10 toekomen, maar aangezien ik ook loadable dumbbells heb, heb ik er in principe 4 van elk nodig. De loadable dumbbells gebruik ik wel enkel voor gewichten boven de 42kg, voor alles daaronder heb ik deze (beste aankoop voor de home gym)

De meeste standaard lat pulleys komen wel zonder (extreem dure) weight stack en zijn dus gewoon te laden met schijven, maar puur voor het gemak heb ik wel voor die (again, buiten proportie dure en eigenlijk niet te verantwoorden) weight stack gekozen.

• 4x0.5
  • 4x1.25
  • 4x2.5
  • 4x5
  • 4x10
  • 8x20
Normaal gezien zou ik met 2 exemplaren van 0.5-10 toekomen, maar aangezien ik ook loadable dumbbells heb, heb ik er in principe 4 van elk nodig. De loadable dumbbells gebruik ik wel enkel voor gewichten boven de 42kg, voor alles daaronder heb ik deze (beste aankoop voor de home gym)
ja die staan idd ook nog op mijn lijstje, werkt dat systeem goed en ligt dat wat goed in de hand? Want in het begin dat het uitkwam van bowflex waren er daar wel soms klachten over van loskomende schijven e.d.

• 4x0.5
  • 4x1.25
  • 4x2.5
  • 4x5
  • 4x10
  • 8x20
Ik heb 2x 1.25, 2.5, 5, 10, 15, 20 kg, en dan 8x 25 kg. Ooit zo gekocht toen ik "in vorm" was, nu wat overkill. Dit zijn competitieschijven van Rogue, ook infeite te duur, maarja, I like shiny things.

Mijn power rack is een ATX 700 series omdat die toen als enige in stock was (COVID-times), ook zo'n belachelijk gegeven want dat kan tot 1500 kg ofzo. ATX powerlifting competition bar erbij, dat is denk ik prijs/kwaliteit mijn beste koop. Ondertussen nog een Rep Fitness open trap bar, zo'n foldable Westside reverse hyper, en dan nog een paar kettlebells.

En infeite, het enige dat ik consisent gebruik is gewoon die barbell en trap bar.

Laatst bewerkt:
ja die staan idd ook nog op mijn lijstje, werkt dat systeem goed en ligt dat wat goed in de hand? Want in het begin dat het uitkwam van bowflex waren er daar wel soms klachten over van loskomende schijven e.d.
Werkt fantastisch. Wel enkele nadelen:
  • Handvat is dikker dan van traditionele dumbbells. Dit zou wel opgelost zijn bij latere iteraties (ik heb de eerste versie)
  • Fragieler dan traditionele dumbbells. Zeker niet laten vallen
Deze nadelen wegen echter in de verste verte niet op tegen de voordelen:
  • Belachelijk snel veranderen van gewicht
  • incrementele stappen van slechts 1.5kg (vergeleken met andere dumbbells van dit type, en zelfs commerciële gyms waar de gewichten meestal incrementeren met 2 of zelfs 2.5kg)
  • Redelijk hoog maximumgewicht van 41.5kg (vergeleken met andere dumbbells van dit type)

Na de feedback hier over mijn manier van trainen

Ter herhaling:
Ik deed normaal 4 sets:
- 1 op ~55% van mijn maximum
- 1 op ~70% van mijn maximum
- 1 op ~90-95% van mijn maximum
- 1 op maximum (waar ik dan ~8-10 reps kan)

Omdat die eerste set, of zelfs die 2e ook, amper iets doen (energieverspilling), heb ik mijn manier van trainen wat aangepast naar:
- Mijn eerste oefening (compound) doe ik wel redelijk wat lichte opwarmingen opbouwend, en dan ~3-4 werksets (vaak tussen de ~6-10 herhalingen, zou er geen 11 kunnen, komt het eigenlijk op neer).
- Mijn 2e tot 5e oefening doe ik dan maar 3 sets meer, maar wel meteen zwaarder, eerste set al meteen op ~80%, 2e vaak al tegen mijn maximum en 3e dan ofwel maximum ofwel gewicht verhogen om naar een hoger niveau te werken...

Enige feedback hierover?

Na de feedback hier over mijn manier van trainen

Ter herhaling:
Ik deed normaal 4 sets:
- 1 op ~55% van mijn maximum
- 1 op ~70% van mijn maximum
- 1 op ~90-95% van mijn maximum
- 1 op maximum (waar ik dan ~8-10 reps kan)

Omdat die eerste set, of zelfs die 2e ook, amper iets doen (energieverspilling), heb ik mijn manier van trainen wat aangepast naar:
- Mijn eerste oefening (compound) doe ik wel redelijk wat lichte opwarmingen opbouwend, en dan ~3-4 werksets (vaak tussen de ~6-10 herhalingen, zou er geen 11 kunnen, komt het eigenlijk op neer).
- Mijn 2e tot 5e oefening doe ik dan maar 3 sets meer, maar wel meteen zwaarder, eerste set al meteen op ~80%, 2e vaak al tegen mijn maximum en 3e dan ofwel maximum ofwel gewicht verhogen om naar een hoger niveau te werken...

Enige feedback hierover?
Er zijn hier zeker personen op het forum die het beter weten dan mij, maar maximum is niet 8-10 tros. Maximum is imo 1 rep kunnen doen, zelfs geen 2.

Ik blijf vasthouden aan eenvoudige schema's zoals starting strength op dan eventueel over te gaan naar tactical barbell.

Ok ik bedoelde met maximum idd waarbij ik 10 reps kan doen. Das uiteindelijk per set mijn “doel”, hoewel ik aant denken ben om zwaarder te gaan trainen met oog op 6-8 reps…

Voor bench en shoulder press doe ik dat nu trouwens al zo.

Ik train liever full split schema met compound gevolgd door isolatie. Mijn "main" doel is ook wel spiermassa, kracht is eigenlijk 2e belangrijkste.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit topic gevonden via de zoekfunctie, omdat hier blijkbaar nog mensen last hadden van golfelleboog, bij mij is dat enkel bij het draaien (iets wat je in je normaal leven niet of weinig doet) maar het is er toch. Iemand een oplossing buiten rusten en ontstekingsremmers? Deze oefeningen mag ik doen van mijn kinesist (maar met heel weinig gewicht)

Ik heb dit topic gevonden via de zoekfunctie, omdat hier blijkbaar nog mensen last hadden van golfelleboog, bij mij is dat enkel bij het draaien (iets wat je in je normaal leven niet of weinig doet) maar het is er toch. Iemand een oplossing buiten rusten en ontstekingsremmers? Deze oefeningen mag ik doen van mijn kinesist (maar met heel weinig gewicht)

Ik heb een tenniselleboog, dus geen idee of dat hetzelfde gaat zijn. Maar voor mij helpt dry needling bij de kiné enorm goed. En zo een balletje om in te knijpen. Verder rustig terug kracht opbouwen met lage gewichtjes. Hoe dan ook duurt dat enorm lang voor ik er vanaf ben. En om de zoveel tijd komt het ook weer terug.

Ik heb copilot gevraagd om een trainingsschema op te maken voor fit/lean look. Ik heb niet de ambitie om enorm buff te worden, gewoon gezonder & scherper.

Ik werk nu met een bodybuilding split, dus 1 à 2 spiergroepen per dag dat ik train en 4-5 oefeningen per groep.

Nu heeft hij een compound opgesteld voor mij maar ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat dit heel vreemd aanvoelt voor mij. Alsof ik maar zeer beperk train:

DagSpiergroepOefeningReps
MaandagUpper BodyBench press6-10
MaandagUpper BodyIncline DB press8-12
MaandagUpper BodyShoulder press6-10
MaandagUpper BodyLat pulldown / Pull-ups8-12
MaandagUpper BodySeated cable row10-12
MaandagUpper BodyFace pulls12-15
MaandagUpper BodyPlank45-60 sec
WoensdagLower BodyGoblet / Back squat6-10
WoensdagLower BodyRomanian deadlift8-12
WoensdagLower BodyLeg press10-12
WoensdagLower BodyCalf raises12-15
WoensdagLower BodyHanging knee raises10-15
VrijdagFull BodyPush-upsmax (stop 2 early)
VrijdagFull BodyDumbbell row8-12
VrijdagFull BodyBulgarian split squat8-10
VrijdagFull BodyLateral raises12-15
VrijdagFull BodyTricep rope pushdown10-12
VrijdagFull BodyHammer curls10-12

Na elke training zou ik dan 10-20 mins cardio doen (fiets of incline wandelen, 5% aan +/- 5.5km/h)

Eventueel nog te overwegen om 1 à 2 dagen in de week een cardio-sessie in te plannen van 30-50 minuten.

Ik heb copilot gevraagd om een trainingsschema op te maken voor fit/lean look. Ik heb niet de ambitie om enorm buff te worden, gewoon gezonder & scherper.

Ik werk nu met een bodybuilding split, dus 1 à 2 spiergroepen per dag dat ik train en 4-5 oefeningen per groep.
Die onderverdeling tussen "buff" en "scherp" is redelijk artificieel hoor, ja je kan meer voor hypertrofie trainen maar een massamonster wordt iemand niet per ongeluk. Ook wel vreemd om dan een bodybuilding split te kiezen.
Nu heeft hij een compound opgesteld voor mij maar ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat dit heel vreemd aanvoelt voor mij. Alsof ik maar zeer beperk train:

DagSpiergroepOefeningReps
MaandagUpper BodyBench press6-10
MaandagUpper BodyIncline DB press8-12
MaandagUpper BodyShoulder press6-10
MaandagUpper BodyLat pulldown / Pull-ups8-12
MaandagUpper BodySeated cable row10-12
MaandagUpper BodyFace pulls12-15
MaandagUpper BodyPlank45-60 sec
WoensdagLower BodyGoblet / Back squat6-10
WoensdagLower BodyRomanian deadlift8-12
WoensdagLower BodyLeg press10-12
WoensdagLower BodyCalf raises12-15
WoensdagLower BodyHanging knee raises10-15
VrijdagFull BodyPush-upsmax (stop 2 early)
VrijdagFull BodyDumbbell row8-12
VrijdagFull BodyBulgarian split squat8-10
VrijdagFull BodyLateral raises12-15
VrijdagFull BodyTricep rope pushdown10-12
VrijdagFull BodyHammer curls10-12
Trainen>niet trainen, maar ik ben voorstander van gewoon full body. Consistent dus enkele compounds 3x per week. Wat dit schema doet is een upper/lower/full met IMO een groot aantal oefeningen waarvan de keuzes voor mij niet allemaal zo logisch zijn, lijkt wat variatie voor de variatie IMO. Bench+incline+shoulder bijvoorbeeld, en dan push ups op dag drie. Lijkt een beetje alsof de AI gewoon alles eens wil doen. Ik zou keep it simple-gewijs een laag aantal oefeningen selecteren en die in dit of een ander template invullen, en zo een makkelijk te volgen progressie inbouwen.

Ik zie reps maar geen sets, of is het idee gewoon die reps te verdelen zoals je wil, want er zit toch een groot verschil tussen korte sets met hoog gewicht of lange sets met weinig (als je doel kracht is en dus niet hypertrofie).

Als je dat beperkt lijkt denk ik nu wel eerlijk gezegd dat je dat met te weinig gewicht doet hoor. Ik heb bijna nooit meer dan 4 oefeningen per training gedaan. Gezien je doel zou je ook kunnen kijken naar Tactical Barbell of zaken van Pavel Tsatsouline, waar met net werkt met zware gewichten aan 1-5 reps en vrij lange rustpauzes om minder hypertrofie te krijgen maar wel kracht.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan