Hier zowat hetzelfde eigenlijk. Ik train al efkes alleen in mijn garage en op zich heb ik er niet echt problemen mee gehad tot nu toe. Nu was ik in Dublin een gym aan het zoeken waar ik 1 of 2 keer kan komen trainen als ik daar ben. Heb daar een gewichthef gym gevonden en door efkes op hun Instagram te scrollen toch beginnen verlangen naar een beetje sociale interactie bij het trainen. Het zag er gewoon zo plezant uit, samen trainen, elkaar motiveren, beetje zwanzen.. Gezellig!
Dus dan toch ff opzoekwerk gedaan en op 10km van hier een Crossfit(-achtige) box gevonden met ook specifieke momenten gewichtheffen. Al wat contact gehad met de eigenaar ondertussen en klinkt allemaal super goed! Zondag ga ik een eerste proefles gaan volgen, ik ben benieuwd. Met een job die van thuis uit is en al mijn andere hobbies die ook voornamelijk alleen zijn zou het leuk (en mentaal gezond) zijn om wat regelmatiger sociaal contact te hebben met de buitenwereld. 😅

Hier een home gym aangeschaft tijdens COVID en dan na de geboorte van de dochter daar tijdelijk voltijds beginnen trainen, na zo'n 18 jaar in een gym vlakbij.

En ik mis het eigenlijk niet echt, maar dat komt misschien omdat ik oud en verzuurd geworden ben. Maar ik begin gewoon te trainen, scroll wat op de gsm tussen sets, and that's it. Op 1u tijd doe ik wat vroeger eerder richting 1.5 tot 2u duurde. Echter moet ik nu niet wachten tot iemand klaar is met kamperen in het squat rack of op het deadliftplatform, zien dat ik een bench kan veroveren voor er 5 pubers op en rond beginnen hangen, vraagt Kenny me niet meer wat ik van Trump's laatste wapenfeit vond, moet ik niet even opzij omdat iemand zichzelf wil filmen voor kankergram, enz.
Ja, dat komt waarschijnlijk omdat ik oud en verzuurd geworden ben. :unsure:

Bij mij is het niet het sociale aspect dat mij meer doet sporten, het is het feit dat ik ervoor betaal en uit huis moet gaan trainen, die andere omgeving en veel meer en beter materiaal doet mij gewoon meer trainen (en dat ik het leuker vind).

In de gym gebruik ik net graag pulley's en zo, dat heb ik thuis gewoon niet. Thuis moet ik constant schijven wisselen tussen mijn barbell en dumbbells, die barbell is korter dan in de gym, ... allemaal redenen voor mij om liever in de gym te trainen.

Ik train ook wel beter in een gym dan thuis. Ik zet dat op voorhand in mijn agenda wanneer ik ga, vertrek naar daar en het enige dat ik daar kan doen is trainen :D Thuis zou ik dan al snel zeggen, ah ja nee eerst nog afwasmachien inladen of met de hond wandelen, en dan zou ik al snel zeggen, achja anders doe ik het morgen wel gewoon, is nu toch al te laat aan't worden.

En als er volk rondom mij is, heb ik ook meer de neiging om mezelf toch wat extra te pushen en te zien dat mijn vorm zeker correct blijft. Thuis zou ik mss al sneller de kantjes er eens af lopen :D Wel een voordeel dat de gym waar ik ga niet zo echt gericht is op serieuze lifters, dus de squat rack en barbells zijn altijd beschikbaar :unsure:

Heb in de 3 maand die ik daar ga eigenlijk nog maar 1x gehad dat er geen barbell beschikbaar was. Er was er toen maar 1, en die was in gebruik door een meisje die daar letterlijk 40!! minuten aan een stuk mee aan het hip thrusten was. Geen idee waar die voor aan't trainen was :unsure: Die zal ook gedacht hebben, wat zit die creeper mij heel de tijd aan te staren, maar ik was gwn naar die barbell aant kijken.

Maar ondertussen heeft de gym 2(!!!!!!) barbells, en een hip thrust machine, dus sindsdien geen problemen meer gehad :D

Ik heb in mijn tuinhuis ook een behoorlijk statig rack met de nodige toebehoren. Ik gebruik dat vooral wanneer ik tijdens de werkweek geen tijd wil verliezen met op en af naar de gym gaan.

Maar dat is inderdaad altijd een gepruts met eerst de gewichten er af halen en dan de bar van hoogte wisselen als je bijvoorbeeld wil schakelen van flat naar incline.

Voor sociale contacten ga ik eigenlijk niet naar de gym. In principe kan ik het wel apprciëren wanneer iemand een praatje komt maken, maar soms kan dat ook storend zijn als je bijvoorbeeld net aan een set wou beginnen. Introverts will be introverts.

Hier een home gym aangeschaft tijdens COVID en dan na de geboorte van de dochter daar tijdelijk voltijds beginnen trainen, na zo'n 18 jaar in een gym vlakbij.

En ik mis het eigenlijk niet echt, maar dat komt misschien omdat ik oud en verzuurd geworden ben. Maar ik begin gewoon te trainen, scroll wat op de gsm tussen sets, and that's it. Op 1u tijd doe ik wat vroeger eerder richting 1.5 tot 2u duurde. Echter moet ik nu niet wachten tot iemand klaar is met kamperen in het squat rack of op het deadliftplatform, zien dat ik een bench kan veroveren voor er 5 pubers op en rond beginnen hangen, vraagt Kenny me niet meer wat ik van Trump's laatste wapenfeit vond, moet ik niet even opzij omdat iemand zichzelf wil filmen voor kankergram, enz.
Ja, dat komt waarschijnlijk omdat ik oud en verzuurd geworden ben. :unsure:
Bij gewichtheffen is er wel de chance dat er veel minder kans is op moeten wachten op materiaal. Je hebt elk je platform, bar en gewichten en ge zijt vertrokken. Zelf voor squats zijn er meestal stands en racks genoeg. Verder heb ik toen ik naar commerciële gyms ging nooit echt last gehad van die andere dingen zoals dat filmen en pubergangsters enzo - maar zal waarschijnlijk ook vooral geluk zijn? Kzie dit ook bij de nieuwe gym geen probleem worden eigenlijk.

Op zich ben ik ook wel helemaal ok met alleen trainen - doe het ook al lang genoeg-, maar aangezien de rest van mijn leven er ook redelijk kluizenaars-achtig begint uit te zien is de afwisseling wel welkom haha. Het is ook niet de bedoeling om tijdens de workout veel praatjes te maken in mijn geval, ik denk vooral achteraf efkes een babbelke doen zou wel plezant zijn. Wat mensen leren kennen met eenzelfde interesse is ook leuk, verder is er in mijn vriendenkring niemand die met krachtsport bezig is of uberhaupt weet wat gewichtheffen precies inhoudt. Er trainen ook een paar Belgisch kampioenen enzo dus om te leren en zoals @Proto ook zegt de aanwezigheid van andere mensen (met kennis) gebruiken om mezelf wat meer te pushen. Ik zie het voorlopig alleszins zitten. Ik begin met een tienbeurtenkaart dus het kan evengoed zijn dat ik binnen een paar maanden toch ook de oud en verzuurde richting uitga en gewoon in de garage blijf 😄

Bodybuilding -> homegym
Powerlifting -> club, veel gezelliger en minder kans op sterven bij 1RMs

Wel specifiek voor powerlifting zoals de Uplifting in Boom. Was wel echt zalig daar.

Vandaag dus een eerste les gewichtheffen gedaan in die crossfit box hier in de buurt, en het was echt goed! Mijn normale trainingen zijn drie kwartier tot een uur, en de les is anderhalf uur dus ik was wel pompaf op het einde maar op een goede manier natuurlijk. Ik weet nu al dat ik veel harder zal/kan pushen tijdens die lessen en ook sneller vooruitgang zal maken, zowel qua kracht als techniek. Ik had geen plaats in de garage om deftig te filmen dus om vanaf nu regelmatig feedback te krijgen op mijn techniek is echt top. De lessen zelf zijn met een beperkt aantal mensen wat wel gezellig is. Ik ben alvast super content en kijk uit om regelmatig langs te gaan 😁💪

Na 15 dagen thuis te zitten en 3.dagen na de agraves uit mijn elleboog zijn gehaald, maar weer eens naar de gym gegaan.

Voelde toch goed en vooral de rechterarm/tricpes niet te veel belasten. Ergens wel wat zoeken want dat gebruik je dan weer voor meer dan je denkt.

Even gedacht dat ik wat kracht verloren zou zijn in mijn linkerarm en benen van FF stil te zitten, maar dat viel eigenlijk nog wel mee.

Voor nu dus rustig aan want anders zou ik tendinitis kunnen oplopen en ben ik verder van huis.

Na 15 dagen thuis te zitten en 3.dagen na de agraves uit mijn elleboog zijn gehaald, maar weer eens naar de gym gegaan.

Voelde toch goed en vooral de rechterarm/tricpes niet te veel belasten. Ergens wel wat zoeken want dat gebruik je dan weer voor meer dan je denkt.

Even gedacht dat ik wat kracht verloren zou zijn in mijn linkerarm en benen van FF stil te zitten, maar dat viel eigenlijk nog wel mee.

Voor nu dus rustig aan want anders zou ik tendinitis kunnen oplopen en ben ik verder van huis.
Sowieso ga je op 15 dagen niet echt noemenswaardig kracht verliezen hoor, dat is vaak zelfs goed om eens helemaal te herstellen (als het uiteraard niet te vaak gebeurt). Wat heb je net laten uitvoeren?

Sowieso ga je op 15 dagen niet echt noemenswaardig kracht verliezen hoor, dat is vaak zelfs goed om eens helemaal te herstellen (als het uiteraard niet te vaak gebeurt). Wat heb je net laten uitvoeren?
Lichaam had extra kalk aangemaakt aan de elleboog. Dit dan laten wegnemen waardoor ik de triceps nu niet te veel mag belasten.

Benchen en andere oefeningen gaan er dus voorlopig nog niet inzitten, maar volgens de arts zou ik na 3 maanden weer volledig functioneel ermee zijn. Gelukkig staan er in de gym waar ik ga wel van die toestellen waar ik beide armen apart mee kan trainen.

Het is soms wel frustrerend om te zien hoe traag ik evolueer in de gym :)

Ok ik gebruik niet echt een schema en doe gewoon mijn oefeningen 2x-3x per week, maar toch ik had verwacht dat het iets sneller ging gaan.

Nu toch 6 maand bezig en ik kan nog altijd maar 50kg bankdrukken (en dan bedoel ik incl de bar van 20kg)...

Ok ik gebruik niet echt een schema en doe gewoon mijn oefeningen 2x-3x per week, maar toch ik had verwacht dat het iets sneller ging gaan.

Nu toch 6 maand bezig en ik kan nog altijd maar 50kg bankdrukken (en dan bedoel ik incl de bar van 20kg)...

Kracht/spier groei is natuurlijk het gevolg van verschillende zaken, waaronder training. Hoe zit het met je voeding, eet je genoeg proteïne? Slaap je genoeg? Als dat alle twee goed zit, kan je je training eens in vraag stellen: welke oefeningen, zit je intensiteit goed, ...

Goh ja, hoe loopt het met de andere oefeningen die je doet?
Bij mij wil de bench ook het moeilijkste vooruit hoor. Toen ik barbell bench deed, bleef ik ook maar steken. Vermoedelijk door mindere techniek/meer op de schouders dan de borst werken. Dan ben ik maar overgeschakeld naar dumbbell bench press, en dat lijkt wel beter te werken. Heb toch al een aantal keer naar een zwaardere dumbbell kunnen gaan nu, en ik merk ook meer spiermassa in de borst. Dat was bij de barbell bench press eigenlijk helemaal niet het geval.

Maar dat loopt zeker en vast niet zo snel als bv. bij de squat (mijn beste oefening), of de row, (tweede beste). Daar kan ik echt nog vaak van training tot training extra gewicht bij doen.

Dat is toch helemaal goed. Gewoon rustig op je eigen tempo doen man.

Zo lang je blijft gaan is dat het belangrijkste!
Mss even de bench aan de kant schuiven en een chest machine doen waar je bijna tot falen kunt gaan?
Hoeveel sets en reps?
Voeding ok?

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan