Het was wat om te lachen heDat is echt niet wat 90% daar doet hoor![]()
.Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het was wat om te lachen heDat is echt niet wat 90% daar doet hoor![]()
.
https://exrx.net/Lists/Muscle -- spierenVraagje aan de kenners hier
Ik ben onlangs beginnen tennissen en padellen en ik heb tijdens een lange sessie naar het einde toe regelmatig last van die lange spier aan de boven/zijkant van mijn onderarm (geen idee hoe die noemt).
Kennen jullie een eenvoudige oefening in de fitness die ik kan doen om deze spieren te versterken?
Zolang je progressie maakt prima toch?Vraagje ivm voeding en krachttraining. Ik volg een schema voor 3 dagen per week full body met progressive overload. Tevens ben ik ook terug begonnen op mijn eten beginnen letten mits ik mezelf terug een beetje had laten gaan(op korte tijd van 92 naar 95, grotendeels vet)
Qua-eiwit opname, ben ik quasi altijd te nonchalant geweest over de jaren. Deels omdat ik en men partner steeds samen eten en het ons niet moeilijker wil maken door elke maaltijd te checken op de minimale hoeveelheid eiwit.
Het plan dat ik nu doe is tweevoudig:
1) ik track men caloriën van alles muv avondmaaltijd(warm)
2) ik tracht elke dag aan minstens 110g eiwit te komen door combinatie van skyr, whey, cottage cheese, sojamelk, ...
1m93 en ondertussen zit ik terug op 92kg. Mijn redenering is dat als ik 110g eiwit uit men extra's haal doorheen de dag en dan gemiddeld 30-40g uit de warme maaltijden haal, dat dit voor iemand met mijn beperkte spiermassa goed genoeg moet zijn. Ik weet dat de slimme weegschalen vrij onbetrouwbaar zijn, maar ik gebruik ze hier gewoon als richtlijn. Momenteel zit ik op 71,4% spiermassa.
Ik voel dat ik nu *eindelijk* op de goede weg ben met zowel eiwitiname, een goed schema met progressie en geen overdadig gesnoep en men caloriën een beetje onder controle...
Zou ik echter nog meer eiwit moeten proberen innemen doorheen de dag? Verlies ik veel waarde door mijn warme avondmaaltijden niet exact te checken?
Jup, wel een goed idee van de shake als de avondmaaltijd low-protein of vegetarisch is!Ik doe het ongeveer op dezelfde manier. Ik weet van 3 van mijn 4 maaltijden hoeveel eiwitten ik binnenkrijg. Als de avondmaaltijd dan bijvoorbeeld vegetarisch is, zou ik nog een shake drinken. Maar anders laat ik het voor wat het is.
Volledig optimaal is het niet, maar voor iemand die recreatief traint is dat voldoende
Zolang je progressie maakt prima toch?
Tenzij je echt veel te weinig eiwit (of kcal totaal) binnenkreeg zou ik daar nu ook niet de grote oorzaak gaan zoeken hoor, uiteindelijk is het hier West-Europa waar de meeste mensen voldoende macro's binnenkrijgen. Ik zou ook wel eerst kritisch kijken naar het trainen zelf, als je 6 maand bezig bent zou ik niet meteen gigantische stijgingen verwachten. Natuurlijk ja, voor wat het kost en het gemak is zo'n eiwitshake vrij eenvoudig en onschadelijk.Ja, maar ik heb vrij lang gesukkeld door niet met deftige schema's / progressie te werken. Met een deftig schema ben ik nu ongeveer 6 maanden bezig, maar ik twijfel hoeveel ik mijn eigen progressie heb teruggehouden door bijna al die tijd relatief weinig eiwit dagelijks in te nemen.
Je hoort zo van die vuistregels zoals 1,2 - 1,6 gram per kg lichaamsgewicht en als ik dan kijk naar mijn huidige lichaamsgewicht.... Veel spiermassa heb ik schijnbaar niet gewonnen gedurende die eerste 5 - 5 en een halve maand en men twijfels doen me wijzen richting hoeveelheid eiwitten
Ik denk dat schema's zoals die splits of van die "je moet je spieren verwarren"-spielerei die een tijd terug populair waren, nu wel redelijk weinig toegevoegde waarde hebben. Natuurlijk gaat een absolute beginner sowieso verbeteren als die van niets komt.Idem ivm schema's. Bestaat er iets zoals een "slecht" schema? Vroeger deed ik op aangeven van trainer een 3day "bro" split. Iets wat nu ondertussen ook wat achterhaald is.
Ik denk dat ik hiermee zo goed als alle grote spiergroepen train, maar ik kan even goed volledig mis zijn.Hehe dat doe ik hier ook al sinds het begin. Keep, mijn digitale notitieboekje.Ik noteer altijd het gewicht en aantal sets+reps in google keep.
Als beginner ga je altijd vooruitgang boeken, omdat je vanaf 0 begint.Als beginner maakt een goed schema of voldoende eiwitten etc. nog niet zo héél veel uit denk ik. Als je er wel op let zal dat je progressie natuurlijk wel ten goede komen.
Ik denk dat je het goed en realistisch bekijkt met je "organische" methode van progressive overload, met enkele bedenkingen. Een trainingsschema zal die progressive overload er (na wat testmomenten) gewoon inzetten als %1RM of RPE, terwijl jij infeite elke training test. Wat jij doet is een soort lineaire progressie, die nu dan al vertraagt naar een soort stapcurve. Op termijn zal dat onhoudbaar worden waarschijnlijk (het plafond of plateau waar @pardal over spreekt), omdat je dan altijd op het randje traint. De meeste schema's pakken dat dan aan door een golfbeweging in te bouwen om te recupereren.Als beginner maakt een goed schema of voldoende eiwitten etc. nog niet zo héél veel uit denk ik. Als je er wel op let zal dat je progressie natuurlijk wel ten goede komen.
Wat volgens mij in het begin veel belangrijker is, is de intensiteit waarmee je de oefeningen uitvoert, en vooral de progressive overload. Elke sessie moet uitdagend zijn.
Ik ben nu zelf ongeveer 6 weken bezig. Heb niet echt een programma opgezocht ofzo, maar doe 3x per week full body. 3 sets van 10 reps met oefeningen die makkelijk uit te voeren zijn.
Ik noteer altijd het gewicht en aantal sets+reps in google keep. Als ik bij rep 8 van eender welke set nog niet het gevoel heb dat het zwaar is, dan doe ik de volgende trainingssessie er een beetje gewicht bij (of extra reps voor de freeweight oefeningen). Als ik in set 1 en 2 geen problemen heb, en bij set 3 bij rep 8 nog steeds niet het gevoel heb dat ik bijna niet meer kan/de rep nog wel kan completen maar met slechtere vorm. Dan doe ik de volgende keer veel gewicht bij.
In het begin kon ik echt elke volgende trainingsessie gewicht bij zetten. Nu is dat eerder om de 2x of zelfs 3x voor sommige oefeningen.
Ik denk dat ik ondertussen best wel wat spiermassa bij heb, zeker als ik terugkijk naar mijn startgewicht van de oefeningen, en waar ik nu zit. En ik zit dan ondertussen nog met een kcal tekort van +-500kcal per dag. Ben na 6 weken ook 2kg kwijt. (vermoedelijk vooral vet kwijt, en wat spiermassa extra bij, gezien de kracht wel enorm toegenomen is). Ik track wel alles van voeding en zit ongeveer aan +-150gr eiwit per dag. (weeg nu +-70kg voor 172cm). Kcal tekort ga ik nog 6 weken aanhouden, en dus hopelijk nog eens 3kg vet eraf dan.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring. Ik ben verre van een expert in de materie en ik begrijp dat het fitness pad voor iedereen verschillend is.
Edit: voor de volledigheid zal ik hieronder mijn trainingsschema nog zetten. Weet wel dat ik dit zo maar uit mijn duim gezogen heb, dus dit blindelings volgen zou ik zeker niet doen, en als mensen met meer ervaring opmerkingen hebben, of verbeteringen kunnen aanbrengen, doe dat dan gerust, ik sta altijd open om bij te lerenIk denk dat ik hiermee zo goed als alle grote spiergroepen train, maar ik kan even goed volledig mis zijn.
Zijn dat drie verschillende trainingen die je dan elk een keer per week doet? Ik ben voorstander van compounds en verder amper wat, maar dat is dan ook omdat ik jarenlang op powerlifting heb getraind (toen 3x squat/bench/deadlift, nu 2x squat/overhead press/bent over row en 1x squat/overhead press/deadlift).Variatie A
- Chest press machine / kan afgewisseld worden met DB chest press (flat of incline), als ik daar meer zin in heb.
- Seated chest supported row machine
- Leg curl machine
- Lat pulldown machine
- Leg extension machine
- DB Overhead press
- DB curl
- Straight bar pushdown cable machine
Sinds kort heb ik hier nog 2 variatie op gemaakt, grotendeels hetzelfde, maar met wat grotere compounds. Ben van plan om hier nog meer op in te zitten, maar in een kcal tekort vind ik die oefeningen echt zeer zwaar. Dus is iets voor als ik op maintenance zit binnen een 6tal weken.
Variatie B
- Chest press machine / kan afgewisseld worden met DB chest press (flat of incline), als ik daar meer zin in heb.
- Lat pulldown machine
- Squat
- Barbell Overhead press
- Barbell curl
Variatie C
- Bench press
- Lat pulldown machine
- Deadlift
- DB curl
Klopt zeker, en is iets waar ik op termijn wel naar zal moeten overstappen. Maar als absolute beginner zeggen al die termen zoals %1RM of RPE me nog niet zoveel, en kan ik ook moeilijk inschatten wat mijn RPE dan wel zou zijn. Daarom dat ik in het begin het vooral op gevoel doe, om zo wat ervaring op te doen, om achteraf dan berekend een programma aan te vatten. Ik wou het in't begin vooral mezelf ook niet te moeilijk maken. Om de stap niet nog groter te maken.Ik denk dat je het goed en realistisch bekijkt met je "organische" methode van progressive overload, met enkele bedenkingen. Een trainingsschema zal die progressive overload er (na wat testmomenten) gewoon inzetten als %1RM of RPE, terwijl jij infeite elke training test. Wat jij doet is een soort lineaire progressie, die nu dan al vertraagt naar een soort stapcurve. Op termijn zal dat onhoudbaar worden waarschijnlijk (het plafond of plateau waar pardal over spreekt), omdat je dan altijd op het randje traint. De meeste schema's pakken dat dan aan door een golfbeweging in te bouwen om te recupereren.
Mijn focus ligt op dit moment ook vooral spieropbouw, aangezien ik vooral vetmassa heb, en weinig spiermassa10 herhalingen vind ik veel, zeker als je dan nog meer doet als het te makkelijk is. Algemeen zie je vaak 5 herhalingen terugkomen als een soort optimum, omdat je zo gewichten gebruikt die zwaar genoeg zijn om krachtaanpassingen te krijgen, en nog wel redelijke spiergroei. 10 herhalingen betekent dan eigenlijk dat je meer bodybuilding-gewijs op spiermassa traint en minder op kracht.

Zie hierboven, ik heb vooral in mijn bovenlichaam best nog veel vetmassa (ondertussen door het kcal tekort wel al minder), en eigenlijk proportioneel gezien heel weinig spieren. Daarom ben ik een dieet van 12 weken gestart (nu ondertussen 7 weken ver). Als ik bovenop de al hoge vetmassa, nog eens in kcal surplus moest gaan leven, dan zou de vetmassa wel echt ongezonde proporties gaan aannemen. Als absolute beginner word ik best nog wel wat sterker, ook in een kcal deficit, merk ik. Maar eind oktober loopt het kcal tekort af, en dan zal ik sowieso maintenance of iets daarboven eten.Persoonlijk vind ik 6 weken trainen veel te weinig om al te beginnen met een calorie-deficit, en (zware bias vanuit krachtsporten hier) aan 70 kg voor 172 cm zie ik er de nood niet echt van in. Vergeet niet dat om sterker te worden je een surplus aan kcal moet binnenkrijgen.
Ik doe elke week 3 trainingen, dus schema A, B en C. Eens mijn kcal tekort afgerond is, zal ik ook meer focussen op de compounds, maar ik merk dat dat in een kcal tekort gewoon te zwaar is om zo'n volledige training goed af te ronden.Zijn dat drie verschillende trainingen die je dan elk een keer per week doet? Ik ben voorstander van compounds en verder amper wat, maar dat is dan ook omdat ik jarenlang op powerlifting heb getraind (toen 3x squat/bench/deadlift, nu 2x squat/overhead press/bent over row en 1x squat/overhead press/deadlift).
Met dat in gedachte vind ik het natuurlijk weinig compound-gericht, maar algemeen heb ik de indruk dat er weinig onderlichaam in zit. A is leg curl en extension, B is squat, en C is deadlift. Vergeleken met je hoeveelheid borst en biceps vind ik dat wat weinig. Die compounds en hun variaties zijn IMO de basis van elk programma, en die techniek goed onder de knie krijgen gaat ook beter met meer herhaling doorheen de week.
1RM is gewoon de "one rep max", oftewel het maximaal gewicht dat je een keer zou kunnen doen. De meeste klassieke schema's gebruiken dat. RPE is wat complexer, daar moet je zelf inschatten hoe je je die dag voelt, daarom vind ik dat persoonlijke minder handig aangezien ik toch altijd het best presteerde wanneer ik "xxx kg moest doen".Klopt zeker, en is iets waar ik op termijn wel naar zal moeten overstappen. Maar als absolute beginner zeggen al die termen zoals %1RM of RPE me nog niet zoveel, en kan ik ook moeilijk inschatten wat mijn RPE dan wel zou zijn. Daarom dat ik in het begin het vooral op gevoel doe, om zo wat ervaring op te doen, om achteraf dan berekend een programma aan te vatten. Ik wou het in't begin vooral mezelf ook niet te moeilijk maken. Om de stap niet nog groter te maken.
Bwa in het kader van functionaliteit zou ik kracht niet verwaarlozen, de massa komt vanzelf wel. Niemand squat consistent 5 herhalingen met een zwaar gewicht zonder spiermassa bij te komen.Mijn focus ligt op dit moment ook vooral spieropbouw, aangezien ik vooral vetmassa heb, en weinig spiermassa![]()
Je weet dat je niet kan kiezen waar je vet verliest hé? Dat is genetica uiteindelijk, een deficit zal zorgen voor verlies van vetmassa (en ook spiermassa trouwens), maar waar hangt af van hoe je in elkaar zit. Ik denk niet dat je veek vet gaat bijkomen mits een klein surplus vermits je lichaam gestimuleerd wordt spiermassa bij te komen, maar alles hangt dan ook wel af van hoe correct je kcal-behoefte is.Zie hierboven, ik heb vooral in mijn bovenlichaam best nog veel vetmassa (ondertussen door het kcal tekort wel al minder), en eigenlijk proportioneel gezien heel weinig spieren. Daarom ben ik een dieet van 12 weken gestart (nu ondertussen 7 weken ver). Als ik bovenop de al hoge vetmassa, nog eens in kcal surplus moest gaan leven, dan zou de vetmassa wel echt ongezonde proporties gaan aannemen. Als absolute beginner word ik best nog wel wat sterker, ook in een kcal deficit, merk ik. Maar eind oktober loopt het kcal tekort af, en dan zal ik sowieso maintenance of iets daarboven eten.
Mogelijk heb je voor die sport wel meer aan explosievere bewegingen genre power cleans of "hoog trekken" (high pulls, eigenlijk een vereenvoudigde power clean). Maar inderdaad, zwaar squatten, en zeker deadliften, raad ik je niet aan voor een padelmatch. Al kan zwaar bench/overhead daar mogelijk ook nadelig voor zijn.Ik doe elke week 3 trainingen, dus schema A, B en C. Eens mijn kcal tekort afgerond is, zal ik ook meer focussen op de compounds, maar ik merk dat dat in een kcal tekort gewoon te zwaar is om zo'n volledige training goed af te ronden.
Er zit inderdaad redelijk weinig onderlichaam in, met de reden dat ik ook competitief padel speel, waardoor mijn benen eigenlijk best al gespierd zijn (veel korte sprints en draaibewegingen), zeker tegenover mijn bovenlichaam, maar wat helaas ook wil zeggen dat ik het me niet echt kan permitteren om mijn benen helemaal kapot te trainen in de fitness, als ik de dag nadien bv. een toernooi moet spelen, of een padel training op de planning heb staan.
Gohja, zoals gezegd is die ervaring sterk powerlifting-gericht, wat betekent zwaar en weinig volume. Ik kan waarschijnlijk op twee handen tellen hoe vaak ik al die jaren sets van meer dan 6 herhalingen heb gedaan, en het merendeel zat waarschijnlijk tussen de 1 en 3 herhalingen. Dat is wel iets anders natuurlijk dan de combinatie met padel.In ieder geval wel erg bedankt voor je input! Altijd nuttig om de mening te horen van iemand met meer ervaring.
Je weet dat je niet kan kiezen waar je vet verliest hé? Dat is genetica uiteindelijk, een deficit zal zorgen voor verlies van vetmassa (en ook spiermassa trouwens), maar waar hangt af van hoe je in elkaar zit. Ik denk niet dat je veek vet gaat bijkomen mits een klein surplus vermits je lichaam gestimuleerd wordt spiermassa bij te komen, maar alles hangt dan ook wel af van hoe correct je kcal-behoefte is.
Fair enough. Wat jij citeert heb ik nu wel geschreven omdat het klonk alsof hij meer bovenlichaam trainen ook linkt aan daar nog meer vetmassa hebben.Als die jongen nog maar net begonnen is en zo goed als geen spieren heeft want hij padelt, dan kan die enorm veel spier/kracht opbouwen ookal zit hij in een deficit ervan uitgaand dat hij niet aan een belachelijk ook deficit zit. Voor een ervaren kracht atleet als jou is dat natuurlijk helemaal anders, maar voor het grotendeel van de mensen kan dat perfect hoor.
) goed bezig en ik merkte al een duidelijk verschil na 3 maand. De laatste tijd de intensiteit ook opgebouwd.Nee hoor, maar mijn vetmassa zit echt voor het overgrote deel in mijn bovenlichaam. Ik focus vooral op trainen van het bovenlichaam omdat daar weinig spiermassa zit ivgl met in mijn onderlichaam. Niet omdat daar meer vetmassa zitFair enough. Wat jij citeert heb ik nu wel geschreven omdat het klonk alsof hij meer bovenlichaam trainen ook linkt aan daar nog meer vetmassa hebben.