Wat ik me nu eigenlijk afvraag na jouw verschillende posts, volg je een soort van systematisch schema? Want het klinkt alsof je maar wat doet, je dan te intensief traint, en weer moet recupereren.
Ik heb deze zomer een tijd een schema gevolgd ( intensief ) maar ik ging daar op een bepaald punt niks meer mee vooruit, heb dat dan een paar keer wat proberen aanpassen ( telkens ook wat tijd gegeven, niet elke sessie iets anders ) maar het bleef toch echt wel wat steken allemaal.
Heb toen besloten ook op aanraden van een paar mensen om eens echt te resetten. Gewoon droppen in gewicht, focussen op techniek en wat meer volume om aan mijn basis te werken. Dat heb ik twee maand gedaan, hiervoor niet een heel specifiek schema gevolgd gewoon als een gewicht te makkelijk werd 2.5 kilo er bij en de ene keer iets zwaarder dan de andere keer en zou rustig opgebouwd. Ben in die periode van 8x80kg naar 8x87.5 gegaan en 80 kon ik toen 12/14 keer.
Nadien hadden ze me gezegd dat ik dit nu wel niet moest blijven doen als ik graag in kracht ook nog eens wil pieken dus dan terug intensievere trainingen gaan doen. In het begin wel wat opgebouwd want de sprong naar 90 en 92.5 was niet zo vlot als dat ik dacht ( Ik had dat gewicht 2 maand niet meer aangeraakt ). Maar dat was na een paar trainingen wel weer ok en ik had toen ook niet echt last, moest het gewoon allemaal weer wat gewoon worden die 90+
Ondertussen volg ik semi een schema dat per sessie opbouwt: 4x4 -> 4x3 -> 4x2 telkens hogen in gewicht was respectievelijk 95, 97.5 en 100. De keer dat ik klaagde over dat niet fit zijn en zwaar moeten recupereren was na die laatste sessie, ze ging heel goed waardoor ik zelf 3x100 deed ipv 2x. Maar dat was de eerste keer 100kg in denk ik 3/4 maand, het ging dan misschien wel goed van de eerste keer, maar die gewichten waren heel lang geleden en de sesies iets te kort op elkaar. Daardoor had ik erna echt last van mijn armen die echt compleet op waren, borst en schouders geen enkel probleem mee, maar mijn tricep echt OOF ( paar grinders bij ).
Ik doe nu nog steeds datzelfde schema en de vermoeidheid van die tricep begint te beteren, zeker als ik mijn sessies beter in plan. Mijn 4x4 van 95 vorige keer was nu 6 reps 95 en zonder echt veel last buiten de laaste reps op de laatste set, maar dat is nu ook wel in eens 2 reps extra op 1 week, dus de progressie is er zeker wel.
Het komt er dus volgens mij gewoon op neer dat mijn triceps net dat tikkeltje extra training nodig hebben tegenover mijn borst en dat ik misschien soms wat minder grinder reps moet doen. Die trouwens vooral in de laatste 40% van de lift een grinder zijn, van de borst gaat hij meestal vlot, het uit het uitlocken dat grindy is.
Misschien kan jij me raad geven op dit laatste, sommige zeggen dat ik dan mijn triceps wat moet bij trainen, maar als ze al zo vermoeid zijn van de compount, is het dan slim op dan nog eens extra te gaan skullcrushers doen of dergelijke en ze dus nog meer te vermoeien...? Of gewoon afwachten en zien of ze zichzelf inhalen wanneer ik mijn bench blijf trainen.