Ik heb hier over de jaren kettlebells aangekocht van 24, 36, en 64 kg. Die laatsten waren om tijdens de lockdown relatief zwaar te kunnen trainen zonder homegym. Enkele jaren terug ook eens een jaar lang consistent 3x per week 100 swings (zie onder) gedaan.
Persoonlijke mening: er gaat niets boven een barbell om de grote compounds te doen en sterker te worden, MAAR: een hele homegym is natuurlijk niet zo handig om even aan te schaffen en in je living te installeren. Met kettlebells kan je volgens mij ook echt wel mooi trainen.
De echt unieke beweging voor kettlebells die volgens mij gewoon de absolute nr.1 is, is de swing. Je traint een groot aantal spieren (~deadlift), en door de opzet van de beweging kan je daar ook een soort conditie-component inbouwen en voor veel herhalingen gaan. Het is ook vrij eenvoudig om te leren, en je kan nog overgaan naar swings met 1 hand als het te gemakkelijk wordt. Ik denk dan ook dat als ik iets op hoge leeftijd zou willen doen het dat zou zijn.
Het grote nadeel van kettlebells is voor mij dat het infeite gewoon een gietijzeren bal is, en je dus het gewicht niet kan aanpassen. Er zijn wel kettlebells met aanpasbaar gewicht, maar dat interval is niet zo groot, en ik maak me ook zorgen over de levensduur. Een swing ga je zo al snel kunnen met meer dan 20 kg, maar als je bijvoorbeeld cleans of snatches wil beginnen doen zal dat te veel zijn. Statische zaken zoals een schouder of floor press idem. Turkish getups al helemaal. Dus IMO heb je nogal snel meerdere kettlebells nodig, wat ook kostelijk wordt. Anderzijds, als je eens wat gaat testen in een gym ga je misschien al een idee hebben welke 2 gewichten nuttig zijn. En eigenlijk: voor alles dat niet swings, cleans, en snatches is koop je misschien beter een verstelbare dumbbell.
Maar voor wat je zoekt lijkt het me wel vrij ideaal ja. De persoon die kettlebells populair heeft gemaakt is Pavel Tsatsouline. Als het bullshit-soviet-marketingpersonage je niet te hard stoort is dat ook wel een goede bron om ermee te beginnen.
Ziehier, pure cringe maar wel nuttig: