Hoe lang zitten jullie trouwens in de gym per sessie? Ik merk dat ik na een klein uurtje voldaan ben.
Laatst zelf de gym al na 45 min. verlaten omdat ik mij niet goed voelde wegens te intensieve belasting ofzo.

Hoe lang zitten jullie trouwens in de gym per sessie? Ik merk dat ik na een klein uurtje voldaan ben.
Laatst zelf de gym al na 45 min. verlaten omdat ik mij niet goed voelde wegens te intensieve belasting ofzo.
Hangt er wat vanaf hoeveel toestellen ik bezig en of ik er nog wat cardio aanhang. Ik schat zonder cardio een uur of een uur en half afhankelijk van de drukte.

Ik probeer toch wel zoveel mogelijk op rustige momenten te gaan.

Vroeger, met veel praten tussen sets, meer dan 2u. Op een bepaalde leeftijd werd ik dat wat beu en concentreerde ik me gewoon op het trainen.

Nu 45 min tot 1u30, afhankelijk van hoe zwaar alles is. Meestal rond 1u. Gisteren 5x5 squat, 3x5 OHP en dan pull ups. Die eerste twee waren aan 70% 1RM dus op minder dan een uur klaar.

IMO is dat zeker genoeg als je intensief traint op kracht.

Laatst bewerkt:
Enkele jaren geleden deed ik trainingsessies van vaak 1.5u tot soms wel richting de 2u.

Tegenwoordig is de tijd beperkter en is het meestal 45min tot max iets meer dan een uur. Dat is tijdens de niet drukke momenten, waarop er quasi altijd wel minstens één power cage of een bench beschikbaar is, afhankelijk van waar ik die dag met begin. Dan hoef ik hooguit later in de training een paar oefeningen om te wisselen.

Hangt er van af wat voor schema ik volg.
Als het een 4/5 dagen per week schema is: 1uur
Nu een 3 dagen full body schema: 1.5-2u

Ik ga nu een tijdje een Tactical Barbell operator schema volgen, een blok van 6 weken waar je 3 keer per week enkel 3 oefeningen doet. Het idee erachter is dat dit relatief snel is en je zo dus tijd hebt om ook aan je conditie te werken. Of ik met de conditioning/cardio meteen ga beginnen weet ik niet, maar het staat op de planning.
Het is ook vooral om te recupereren van mijn rugblessure, die toch wel wat erger was/is dan gewoonlijk. Ik heb squat, OHP, en (weighted) pull ups gekozen, met mogelijk 1x per week deadlift of wat kettlebell werk. Die combinatie oefeningen is ook gewoon om het leuk en snel te houden.

Pull ups heb ik jaren verwaarloosd, jaren waarin ik ben verzwaard terwijl ik vooruit ging in powerlifting. OHP heb ik iets meer ervaring mee, maar ook dat werd natuurlijk maar een extra tegenover het powerliften. Dus het idee is toch vooral om hierin eens wat leuke progressie te maken. Het is wel een beetje kut natuurlijk aangezien ik net zelf zo'n schema had in elkaar gestoken dat me wel "afging". Maar goed, zo is het leven zeker.

Misschien een vraag voor de wat zwaardere medemensen hier: wat met lopen? Het hele idee achter dit schema is om je cardio in een soort van startblok op te bouwen. Lopen wordt aangehaald als ideaal want natuurlijk de basiscardio en vrij intensief. Het hele 'tactical" aspect van dit schema is natuurlijk ook duidelijk daar: voor allerhande beroepen in ordehandhaving en het leger moet je ook goed kunnen lopen. Maar ik zit na jaren krachttraining met een povere conditie en een lichaamsgewicht van 110+ kg, dus volgens mij gaat dat echt niet leuk zijn voor mijn gewrichten. Dus ik dacht me op een hometrainer af te beulen :unsure:
(ik zal het eens in de loopthread vragen ook *shudder*)

Laatst bewerkt:
Ik ga nu een tijdje een Tactical Barbell operator schema volgen, een blok van 6 weken waar je 3 keer per week enkel 3 oefeningen doet. Het idee erachter is dat dit relatief snel is en je zo dus tijd hebt om ook aan je conditie te werken. Of ik met de conditioning/cardio meteen ga beginnen weet ik niet, maar het staat op de planning.
Het is ook vooral om te recupereren van mijn rugblessure, die toch wel wat erger was/is dan gewoonlijk. Ik heb squat, OHP, en (weighted) pull ups gekozen, met mogelijk 1x per week deadlift of wat kettlebell werk. Die combinatie oefeningen is ook gewoon om het leuk en snel te houden.

Pull ups heb ik jaren verwaarloosd, jaren waarin ik ben verzwaard terwijl ik vooruit ging in powerlifting. OHP heb ik iets meer ervaring mee, maar ook dat werd natuurlijk maar een extra tegenover het powerliften. Dus het idee is toch vooral om hierin eens wat leuke progressie te maken. Het is wel een beetje kut natuurlijk aangezien ik net zelf zo'n schema had in elkaar gestoken dat me wel "afging". Maar goed, zo is het leven zeker.

Misschien een vraag voor de wat zwaardere medemensen hier: wat met lopen? Het hele idee achter dit schema is om je cardio in een soort van startblok op te bouwen. Lopen wordt aangehaald als ideaal want natuurlijk de basiscardio en vrij intensief. Het hele 'tactical" aspect van dit schema is natuurlijk ook duidelijk daar: voor allerhande beroepen in ordehandhaving en het leger moet je ook goed kunnen lopen. Maar ik zit na jaren krachttraining met een povere conditie en een lichaamsgewicht van 110+ kg, dus volgens mij gaat dat echt niet leuk zijn voor mijn gewrichten. Dus ik dacht me op een hometrainer af te beulen :unsure:
Google, speel "afscheid van een vriend" van Clousseau.

Serieuzere respons:
Nog steeds boven 90kg en op loopband lopen is hel voor mijn knieën en schenen. Enige dat qua cardio wat werkt is op de loopband wandelen eventueel wat periodiseren met incline etc.

Serieuzere respons:
Nog steeds boven 90kg en op loopband lopen is hel voor mijn knieën en schenen. Enige dat qua cardio wat werkt is op de loopband wandelen eventueel wat periodiseren met incline etc.
Ja, samen met de respons in de loopthread lijkt het me toch niet echt voor meteen om te gaan lopen. Ergens ben ik er niet echt rouwig om, al spreekt een hometrainer me nu ook niet zo aan. Nu goed, cardio in totaal is niet echt mijn ding, maar naar algemene gezondheid is dat wel eens nuttig.

Ja, samen met de respons in de loopthread lijkt het me toch niet echt voor meteen om te gaan lopen. Ergens ben ik er niet echt rouwig om, al spreekt een hometrainer me nu ook niet zo aan. Nu goed, cardio in totaal is niet echt mijn ding, maar naar algemene gezondheid is dat wel eens nuttig.
Ik zou crosstrainer doen. Zelfde beweging ongeveer en geen belasting op de gewrichten. Forceert daarnaast ook een goeie 'loop' houding en is ook lastig qua cardio.

Even my 2 cents

Wil je lopen of aan cardio doen? Indien 2 is een crosstrainer/ hometrainer (fiets) een mogelijkheid.

Leg je focus op je hartslag ipv snelheid of afstand en dan komt het wel in orde.

Wil je gaan lopen, beginnen met stevig te wandelen om je spieren te laten wennen aan lang lopen.

Ik zit 5x 45/1h in de gym.
Op dagen dat ik de nacht heb kan dat afhankelijk van hoe ik me voel ook slechts 30min zijn.

Ik zat 6 * 1.30h tot 2u in de gym per week. Was perfect imo voor mij. Uiteraard heb ik momenteel geen verplichtingen na het werk anders zou dit onmogelijk zijn tenzij ik een home gym zou hebben. Ik hoop dit naar een 1.15 te brengen met minder pauzes tussendoor. :)

Na een maand en half ongeveer verplichte (medische) pauze er terug aan beginnen. :D

@Sylverscythe, ik heb een roeimachien gekocht voor cardio, waar ik best wel tevreden van ben. Elke keer doe ik 20 a 30 min roeien voor mijn training.
Wel uw houding juist doen, anders hebt ge het vlaggen met uwe rug.

Vandaag naar de aspiranten meet geweest bij Primer Academy Wilsele.
Mijn eerste powerlifting wedstrijd, ongeveer een dikke 4 maanden bezig met krachttraining en de laatste maand specifiek SBD gericht.
Squat ging minder dan verwacht en gehoopt. 2x called voor depth, enkel opener van 130 was goed.
Met bench mijn PR gezet dus dat is wel heel nice en deadlift ging ook oké.
Leuke ervaring en smaakt zeker naar meer.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste powerlifting wedstrijd, ongeveer een dikke 4 maanden bezig met krachttraining en de laatste maand specifiek SBD gericht.
Squat ging minder dan verwacht en gehoopt. 2x called voor depth, enkel opener van 130 was goed.
Well done! Goeie ervaring.
@Sylverscythe ik zou inderdaad ook opteren voor cross trainer, roeier, loopband op incline, buiten wandelen met de kleine en een stevige rugzak, fietsen binnen of buiten.
En nadien misschien lopen opnemen als je dat wilt maar dan inderdaad eerst langs een zaak zoals Runners lab voor een deftige analyse en gepaste schoenen voor een iets zwaarder gewicht ook.

Herkenbaar, diepte op squat en wachten op de press/rack in bankdrukken zijn meestal de zaken waar mensen als beginner rode lampen voor krijgen.
Good job!

Als iemand die nu al 5 jaar fitness met intensief lopen combineert, kan ik je inderdaad dezelfde tips als hierboven meegeven.
Crosstrainer lijkt me ideaal om zo min mogelijk damage te doen, het is mij altijd aangeraden geweest om eerder te starten met fietsen of andere sporten om de "eerste kilo's" te verliezen alvorens te starten met lopen.

Ik merk een aanzienlijk verschil tussen wanneer ik nu een halve marathon loop (+- 91kg, 1m83) vs. 3 jaar geleden (82kg).
En zelfs toen was ik eigenlijk nog vrij zwaar als loper, omdat ik het combineerde met power training en dus nog wel wat spiergewicht meesleurde. Er is een reden dat al die marathonlopers zo breed als een speld zijn natuurlijk..

Mijn knietjes hebben al genoeg afgezien, ik zou beter ook stoppen met lopen en fietsen als cardio overwegen maar ik haat fietsen.
Lopen doe ik oprecht graag sinds enkele jaren, en qua (efficiënte) calorieverbranding is er weinig beter voor mij.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan