Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voor officiële schijven heb je een app die je toont hoe te laden, misschien bestaat dit ook voor lbs-schijven? Ik vermoed van wel, voor die Amerikanen.Man die deadlift platen in mijn gym die in pound zijn terwijl al de rest in kg zijn...
Moest 6 sets van 3 reps doen met 326 pounds (=148 kg).
Ik schrijf in mijn schema al speciaal op hoeveel ik erop moet hangen want in pounds rekenen is vreselijk.
326 = 45 (de bar) + 110 + 110 + 50 +11
Opwarmen dus met bar + 2 platen van 55, overgaande op bar + 4 platen van 55.
Overgaand op mijn werksets, pfoeh amai die eerste set voelt zwaar, ik was wat moe dus dacht dat het daaraan lag. 2e set ook nog kunnen doen maar amai hoe ga ik hier 6 sets mee kunnen, ben ik zo verzwakt??
3e set 1 rep gedaan en niet meer omhoog gekregen. Ik dacht ok gewoon lager gewicht pakken, kan eens gebeuren zeker?
Ik kijk naar mijn schema hoeveel ik eraf zou halen...
Ik kijk naar mijn schema om te zien wat er af kan en dacht ok ik zal er 50 afhalen. ik kijk naar mijn bar, ah ok dat betekent 2 platen van 25 eraf.
Ik haal ze eraf en plots valt mijne frank. Der hangen nog steeds 2 andere platen van 25 aan iedere kant...
Ik zag dus 50 staan in mijn schema en om een of andere reden besloten mijn hersenen dat dat betekent 50 aan iedere kant (terwijl het dus 25 aan iedere kant moest zijn)...
Zat mijn werksets te doen met 376 pounds (171 kg) ipv 326 pounds (148kg)...
Ik schoot gewoon in de slappe lach in de gym, ik wist dat ik geen groot rekenwonder was maar dat ik zo idioot kon zijn is nieuwe informatie voor me.
Uiteindelijk dan nog mijn werksets afgemaakt met het juiste gewicht. Drie dagen lang erna wel dikke spierpijn gehad, maar ook een beetje trots dat een gewicht dat enkele maanden geleden nog boven mijn 1rm lag, toch 2 keer 3 sets gelukt is.
Op de duur ken je dat toch vanbuiten IMO, je hebt maar een beperkt aantal combinaties. De combinaties met enkel 25 kg plates zijn 70, 120, 170, 220, 270, ... en wat daartussen zit moet je dan oplossen met telkens 2x 1.25, 2.5, 5, 10, 15, 20.Ik gebruik de app "strong" en die laat ook zien welke schijven je op de bar moet steken.
Super handig want dat uitrekenen er nog eens bij...![]()

Ja, volledig akkoord. Maar enerzijds wil ik niet inboeten op bench en zeker deadlift, anderzijds (nu ik toch geen wedstrijden doe) wil ik me ook eens concentreren op OHP en pull ups, dus 3x per week die doen is dan wel optimaal (zo heb ik uiteindelijk altijd getraind).Maandag doe ik squat, bench, weighted pull-up. Woensdag squat, overhead press, weighted pull-ups. Vrijdag squat, bench en deadlift.
Das ook een optie
Vraag me toch af waarom we niet in elk ziekenhuis een machine hebben voor zo een personen.

Mja, "de scanner" is ook gewoon vaag. Ik kan me inbeelden dat iemand van het model van een groot superzwaargewicht moeilijk in zo'n MRI past wel, maar dat is inderdaad zo'n verhaal dat in elke gym wel opduikt.Wel het antwoord is vrij gemakkelijk hoor... Het percentage van mensen die zodanig gespierd/breed zijn is zo klein dat het heel verliesmakend zou zijn om overal een speciale XL Scanner te zetten. Klinkt wel een beetje als een typisch gymbro verhaal om eerlijk te zijn, mocht ik het in't echt horen zou ik eens met mijn ogen rollen![]()
Wat met obese personen, die zijn toch ook breed. Dan geraken die daar toch ook zomaar niet in, in een gewone MRI.Wel het antwoord is vrij gemakkelijk hoor... Het percentage van mensen die zodanig gespierd/breed zijn is zo klein dat het heel verliesmakend zou zijn om overal een speciale XL Scanner te zetten. Klinkt wel een beetje als een typisch gymbro verhaal om eerlijk te zijn, mocht ik het in't echt horen zou ik eens met mijn ogen rollen![]()
Voor zeer obese personen heb je wel MRI's met een open ontwerp. Ik vermoed dat je die in de VS meer ziet dan hier waar dat toch nog een minderheid van de bevolking is. MRI is ook wel iets dat overgeconsumeerd wordt omdat het zo performant is, ik vermoed dat ze wel al wat zaken kunnen bevestigen of uitsluiten met andere medische beeldvormingstechnieken.Wat met obese personen, die zijn toch ook breed. Dan geraken die daar toch ook zomaar niet in, in een gewone MRI.
Want ja hij is wel breed en gespierd, maar heb hier al personen gewoon zien lopen die wel breder zijn. ( Dan doel ik op dikkere mensen )
Dat is dan toch zo een MRI zoals bij de dierenarts ( voor koeien eigenlijk )Voor zeer obese personen heb je wel MRI's met een open ontwerp. Ik vermoed dat je die in de VS meer ziet dan hier waar dat toch nog een minderheid van de bevolking is. MRI is ook wel iets dat overgeconsumeerd wordt omdat het zo performant is, ik vermoed dat ze wel al wat zaken kunnen bevestigen of uitsluiten met andere medische beeldvormingstechnieken.
MRI is gebaseerd op de relaxatie van atoomkernen na blootstelling aan een sterk magnetisch veld, dat is geen "hevige" straling, dat is niet schadelijk voor weefsel. Dit in tegenstelling tot klassieke röntgen (en de CT variant), PET-scans, ...Dat is dan toch zo een MRI zoals bij de dierenarts ( voor koeien eigenlijk )
Ik heb ook geen cijfers van hoeveel obese personen niet zouden passen in zo een MRI.
Zal dan toch wel meer zijn dan personen in de gym wereld.
MRI doen ze alvast niet zomaar, ben er zelf in gemoeten en het was echt omdat ze geen andere optie wisten voor mijn ontsteking te vinden.
Blijft natuurlijk nog altijd met hevige stralingen dat ze werken tov een gewone foto.
Cupping is gewoon onzin zover ik weet hoor, en verlammingsverschijnselen zijn zowat klassiek voor een hernia die tegen een zenuw drukt en die knelt, of een geknelde zenuw door een andere oorzaak.Zie hem nu niet zoveel meer alvast, hij ging wel eerst zo een cupping therapie proberen.
Maar hij heeft vrienden in de wereld die ook zo iets hadden, en bij hun waren het signalen van verlamming.
Kans dat bij hem nu ook zo is, dat weet ik niet ben ook geen arts. Maar hij heeft er toch schrik voor.
Daarom dat hij een MRI wil laten doen.
Dacht dat MRI ook met zo stralingen was, blijkt zo niet. Weer iets bijgeleerd alvast.MRI is gebaseerd op de relaxatie van atoomkernen na blootstelling aan een sterk magnetisch veld, dat is geen "hevige" straling, dat is niet schadelijk voor weefsel. Dit in tegenstelling tot klassieke röntgen (en de CT variant), PET-scans, ...
Cupping is gewoon onzin zover ik weet hoor, en verlammingsverschijnselen zijn zowat klassiek voor een hernia die tegen een zenuw drukt en die knelt, of een geknelde zenuw door een andere oorzaak.
Ja, knee wraps (voor de vroegere equipped wedstrijden) en knee sleeves voor trainen en wedstrijden raw/classic. Vrij recent nog over gepost:Na 4 maanden een blessure te hebben (lichte quadriceps tendonitis) kan ik terug helemaal losgaan bij het squatten. Maandje rustig terug opgebouwd en zit nu aan 140kg.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een knee wrap?
De eerste jaren toen ik wedstrijden deed was er geen onderscheid tussen "equipped" en "raw" in de IPF, dus deed iedereen dat eerste. Als je met 50+ kg boven je unequipped 1RM klaar staat op te squatten wil je wel wat ondersteuning, dus heb wel wat liggen
Een belt vind ik eigenlijk de basis. Dat is ook iets dat je hele leven meegaat als je een beetje kwaliteit koopt. Ik heb zelf een 13 mm dikke Titan Brahma (10 en 13 mm zijn de toegestane diktes). Squat met werkgewichten doe ik altijd met een belt, ik vind dat die ondersteuning en stabiliteit gewoon enkel maar voordelen heeft. Het werkt omdat je buikspieren iets hebben om tegen te duwen, en zover ik weet is het idee dat je daardoor iets "minder" zou trainen een mythe. Je hebt mensen die het voor bench ook gebruiken, al vind ik dat zonder een bench shirt (waarbij de functie vooral is dat shirt niet naar boven te laten kruipen) niet echt noodzakelijk. Voor een zware, staande OHP heeft het mogelijk nog wel nut. Deadlift is de andere oefening waar iedereen het je zal aanraden, maar mij hinderde die belt altijd dus ik doe dat zonder.
(btw, dit alles gaat over een powerlifting belt, dus constante breedte, niet die veel minder ondersteunende dingen die je soms ziet met een kussen achteraan).
Knee sleeves. Het is zuiver anekdotisch maar ik had vroeger wel eens last van ontstekingen/irritaties aan die gewrichten. Ik ben dan sleeves van Rehband beginnen dragen, wat toch wel hielp. Dan kwam de opmars van de "raw" competities, waar vooral onder impuls van SBD er knee sleeves aan de lopende band werden verkocht. Ik vind het een meerwaarde hebben: het houdt je warm en uiteindelijk zien je knieën gewoon af dus persoonlijk doe ik het altijd aan voor squats (en enkel daarvoor). Lijkt me op lange termijn gewoon beter.
Natuurlijk is dit dan een maat die je zelf nog relatief eenvoudig aankrijgt (een beetje compressie is wel ok), niet twee maten te klein zodat ze als halve knee wraps dienen.
(fun fact: voor die reden is de regel in de IPF dat je die zelfstandig moet aantrekken, omdat daarvoor mensen dan met plastieken zakken op hun knieën tegen de wrijving hun sleeves lieten aantrekken door twee man, om dan "raw" te squatten).
Straps. Ik ben fan, omdat altijd mixed grip deadliften volgens mij niet echt ideaal is naar je houding toe. Hook grip is infeite het beste maar dat op alle werksets doen is zelfs als je het gewoon bent (ik niet) een merde. Ik gebruik altijd straps bij zware deadlifts, en uiteraard zeker als ik snatch grip doe. Ik gebruik wel geen chalk (magnesium carbonaat). Op wedstrijden deed ik dan mixed grip mét chalk en nooit gripproblemen gehad.
Dit is al wat ik nu gebruik. Ik heb ook wrist wraps (om de polsen te ondersteunen/warm houden), maar sinds ik enkel raw lift gebruik ik die niet.
Edit: bij al die zaken is het vaak prijs/kwaliteit beter om terug te gaan naar de basics. Belts zeker: gewoon deftig leer met een "single prong" gesp. Je gaat peperdure lever belts vinden, maar tenzij je je belt zo hard aanspant dat je die amper nog los krijgt is dat echt zijn geld niet waard.
MerciJa, knee wraps (voor de vroegere equipped wedstrijden) en knee sleeves voor trainen en wedstrijden raw/classic. Vrij recent nog over gepost:

Bedoel je wrist wraps of (lifting) straps? Want de eerste gaan grip niet zo helpen.Merci
Nu ik aan het stijgen ben qua kracht, en het feit dat ik minihandjes / smalle voorarmen, heb ik ook wrist wraps gekocht. Eens benieuwd of pull days nu beter gaan. Grip is, desondanks ik de bar wel correct vastheb, wel een probleem.
Lifting straps dus haha!Bedoel je wrist wraps of (lifting) straps? Want de eerste gaan grip niet zo helpen.
Knee wraps of sleeves btw: tenzij om het echt aan te trekken (dus de elastiek aanspannen) zoals bij wedstrijden zou ik altijd sleeves nemen?