Bedankt voor de uitleg! Ben ik al terug een stuk wijzer :)

Zal kijken om een oefening toe te voegen voor de zaken die Thomas96 aanhaalt, want ik heb inderdaad het gevoel dat ik te weinig oefeningen heb die mijn rug versterken.
De quick fix daar is waarschijnlijk een deadliftvariant en iets zoals een overhead press, als je het bij compounds zoekt. Dan train je nog altijd niet rechtstreeks kuiten, tenzij met je cardio, maar (volledige IMO) is dat niet zo'n prioriteit voor iemand die 2x per week traint voor algemene kracht/spierontwikkeling.

Ik ben sowieso voorstander van de eerder minimalistische aanpak natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Nog maar eens een vraagje hier voor de experts :)

In de fitness hoor ik iedereen altijd bezig over dat het hun leg day of arm day of whatever day is.
Is dit noodzakelijk om als je gaat naar de fitness te focussen op een bepaalde groep spieren?

ik zelf ga 1 tot 2 keer per week naar de fitness en haal het meest voldoening uit gewoon een soort vast ritueel af te werken als ik ga.
Ik doe altijd ongeveer hetzelfde:
- starten met 15min op de crosstrainer
- Stretchen
- Bankdrukken
- Seated rof of lat pulldown
- Oefening voor de triceps
- Oefening voor de biceps
- Squats
- Buikspieroefeningen
- 30min fietsen

Wat is jullie mening hierover? Is er echt zoveel voordeel te halen uit focus op arm of leg day? Of kan ik ook wel op deze manier vooruitgang boeken?
misschien een domme vraag, maar heb je bepaald doel voor ogen? En hoeveel tijd heb je om te trainen?

Ik (probeer) ook 2 keer te trainen met de volgende oefeningen, Squat, dumbell press (heb geen goede bank om te benchen), OHP press en deadlift.

Aangezien ik nog andere sporten doe, is mijn fitness eerder een ondersteuning van de rest. En bijkomend beschik niet over veel tijd om te kunnen trainen, dus trainingen rond een uur zijn ideaal

misschien een domme vraag, maar heb je bepaald doel voor ogen? En hoeveel tijd heb je om te trainen?

Ik (probeer) ook 2 keer te trainen met de volgende oefeningen, Squat, dumbell press (heb geen goede bank om te benchen), OHP press en deadlift.

Aangezien ik nog andere sporten doe, is mijn fitness eerder een ondersteuning van de rest. En bijkomend beschik niet over veel tijd om te kunnen trainen, dus trainingen rond een uur zijn ideaal
Een echt specifiek doel is er niet. Ik zou al blij zijn als ik er gewoon wat gespierder uit zie. Ik ben nog nooit echt dik geweest, maar ook nog nooit zichtbare spieren gehad dus daar zou ik graag eens verandering in brengen :)

Voor de rest doe ik het vooral voor de gezondheid en leuke bezighouding. Ik voel me altijd beter wanneer ik de fitness verlaat dan het moment dat ik binnen ga.

Een echt specifiek doel is er niet. Ik zou al blij zijn als ik er gewoon wat gespierder uit zie. Ik ben nog nooit echt dik geweest, maar ook nog nooit zichtbare spieren gehad dus daar zou ik graag eens verandering in brengen :)

Voor de rest doe ik het vooral voor de gezondheid en leuke bezighouding. Ik voel me altijd beter wanneer ik de fitness verlaat dan het moment dat ik binnen ga.
Dat laatste is het belangrijkste om mee te nemen, anders is het niet vol te houden.

Nu voor gespierder uit te zien moet je ook de factor voeding in rekening brengen. Hoe lager het vetpercentage hoe meer spieren je ziet.

Weet dat het meest minimalistische programma zowat "Power to the People" is van Pavel Tsatsouline is. Daarin raadt hij aan om 2-6 keer per week te deadliften en een overhead press te doen. Dit voor 2 sets van 5 herhalingen (zie eerdere posts voor meer detail). Dat lijkt een compleet crazy concept naar moderne "trainingsmode" toe, maar wees maar zeker dat iemand die op die twee oefeningen een respectabel gewicht heft sterk gaat zijn met zichtbare spieren.

In dezelfde trant heb je Tactical Barbell of Starting Strength of ..., en dat komt altijd neer op progressive overload in een klein aantal compounds.

Bottomline: als je consistent correct traint en met voldoende uitdagende gewichten ga je altijd spiermassa en kracht bijkomen.

Weet dat het meest minimalistische programma zowat "Power to the People" is van Pavel Tsatsouline is. Daarin raadt hij aan om 2-6 keer per week te deadliften en een overhead press te doen. Dit voor 2 sets van 5 herhalingen (zie eerdere posts voor meer detail). Dat lijkt een compleet crazy concept naar moderne "trainingsmode" toe, maar wees maar zeker dat iemand die op die twee oefeningen een respectabel gewicht heft sterk gaat zijn met zichtbare spieren.

In dezelfde trant heb je Tactical Barbell of Starting Strength of ..., en dat komt altijd neer op progressive overload in een klein aantal compounds.

Bottomline: als je consistent correct traint en met voldoende uitdagende gewichten ga je altijd spiermassa en kracht bijkomen.
Dat kan ik zeker geloven, maar ik heb moeite met het evenwicht vinden tussen opbouwen en pijn krijgen.

Onlangs wat meer beginnen pushen bij het bankdrukken met de gewichten en had meteen al last van een 'tenniselleboog'.
3 dagen rondgelopen met een pijnlijke elleboog en uitstraling naar mijn hand :p

Dat kan ik zeker geloven, maar ik heb moeite met het evenwicht vinden tussen opbouwen en pijn krijgen.

Onlangs wat meer beginnen pushen bij het bankdrukken met de gewichten en had meteen al last van een 'tenniselleboog'.
3 dagen rondgelopen met een pijnlijke elleboog en uitstraling naar mijn hand :p
Wat voor een sets/reps doe je tijdens een training? Heb je al eens iemand naar je techniek laten kijken?

Mss niet 100% het juiste topic, maar toch graag even advies/meningen over het volgende:

Ergens eind vorige zomer begonnen met naar de gym te gaan, gewoon een paar maanden telkens dezelfde oefeningen zitten doen (2 spiergroepen per sessie, dus elke spiergroep werd 1x per week getraind) en niet echt gefocust op voeding en cardio.
Probeerde wel meer proteine te eten en minder carbs, maar zonder op te volgen oid.

Vanaf januari dit jaar de gym meer serieus beginnen nemen, trainde upper/lower, dus elke spiergroep werd 2x per week getraind, na elke training nog 25 min cardio. Carbs volledig geschrapt (zo goed als) en eigenlijk enkel maar focus op proteine en vetten gedurende 2 maanden (ja, ik werd geinfluenced door social media): steak, eieren, avocado, kip,… iedereen heeft het wel eens zien passeren.
Was ondertussen al 10/15kg vermagerd sinds de start van het fitness verhaal, maar begon meer en meer tegenstrijdige info te lezen/te zien op IG over alles van training tot voeding.
6 weken geleden dan maar beslist om eens zo’n coaching te proberen met iemand uit de buurt, eerste week was gewoon intake (opvolging van wat je eet + traint, nog zonder tips vd coach etc).
Hij zag al rap het gebrek aan carbs en zei dat dit toch wel essentieel is, ook als je wilt afvallen.
Ondertussen dus al 6 weken verder (en na meer dan 10j eindelijk nog eens onder de 100kg 😀), ik zit sinds 2 weken op 2.200kcal per dag (210g carbs, 160g protein en 80g fat) en gemiddeld 15k steps per dag + na elke gym sessie 25min cardio).
Echter sinds vorige zaterdag heb ik enorm veel honger, zelfs na het eten is de honger niet gestild.
Echt een irritant gevoel, waardoor ik er gisteren ook gewoon de hele dag chagrijnig was.
Heb dit nu aangehaald bij de coach en hij raadde een “diet break” aan vanaf vandaag tot volgende week zondag. Gewoon beetje de kcals verhogen (moet het exacte nummer nog krijgen), maar wou toch ook hier eens polsen.
Je moet dus rekenen dat ik sinds vorige zomer minder eet, maandenlang carbs heb genegeerd (behalve 1x per week op frietavontuur) en sinds begin april dagelijks om 5u opsta om een uur te wandelen met de hond en ‘s avonds ook nog een uur.
Long story short: ben ik gwn een kleine bitchboy? Moet ik stoppen met huilen en gwn het plan volgen, of zou zo’n diet break (lichamelijk) echt nodig zijn, zodat we dan opnieuw 4 weken kunnen knallen?

Diet break kan zeker helpen hoor. Alle tekorten in het lichaam even herstellen, de lichamelijke stress wat verlichten.
Val je verder nog volgens schema af? Het zou ook kunnen dat nu het wat beter weer is geworden, je basis verbruik verhoogd is door meer activiteit, en je eigenlijk nog meer kcal verbruikt dan voordien. Een diet break wil ook niet zeggen dat je de teugels volledig lost voor een week en je jezelf elke avond mag volproppen met fastfood. Als je het goed doet gaat dat weekje echt geen invloed hebben op het grotere plaatje.

Ik zou nu gewoon het advies van je trainer volgen. En zo veel mogelijk van social media weg blijven voor fitness advies. Zit vol met clowns, en de meesten nemen steroïden. Hun advies kan je onmogelijk op jezelf toepassen. Er zijn er waarschijnlijk zelfs bij die gewoon bewust slecht advies geven, zodat je hun "hulp" blijft nodig hebben en hun achterlijke voorraad aan supplementen blijft kopen, en hun content blijft slikken. Of omgekeerd :D

Mss niet 100% het juiste topic, maar toch graag even advies/meningen over het volgende:

Ergens eind vorige zomer begonnen met naar de gym te gaan, gewoon een paar maanden telkens dezelfde oefeningen zitten doen (2 spiergroepen per sessie, dus elke spiergroep werd 1x per week getraind) en niet echt gefocust op voeding en cardio.
Probeerde wel meer proteine te eten en minder carbs, maar zonder op te volgen oid.

Vanaf januari dit jaar de gym meer serieus beginnen nemen, trainde upper/lower, dus elke spiergroep werd 2x per week getraind, na elke training nog 25 min cardio. Carbs volledig geschrapt (zo goed als) en eigenlijk enkel maar focus op proteine en vetten gedurende 2 maanden (ja, ik werd geinfluenced door social media): steak, eieren, avocado, kip,… iedereen heeft het wel eens zien passeren.
Was ondertussen al 10/15kg vermagerd sinds de start van het fitness verhaal, maar begon meer en meer tegenstrijdige info te lezen/te zien op IG over alles van training tot voeding.
6 weken geleden dan maar beslist om eens zo’n coaching te proberen met iemand uit de buurt, eerste week was gewoon intake (opvolging van wat je eet + traint, nog zonder tips vd coach etc).
Hij zag al rap het gebrek aan carbs en zei dat dit toch wel essentieel is, ook als je wilt afvallen.
Ondertussen dus al 6 weken verder (en na meer dan 10j eindelijk nog eens onder de 100kg 😀), ik zit sinds 2 weken op 2.200kcal per dag (210g carbs, 160g protein en 80g fat) en gemiddeld 15k steps per dag + na elke gym sessie 25min cardio).
Echter sinds vorige zaterdag heb ik enorm veel honger, zelfs na het eten is de honger niet gestild.
Echt een irritant gevoel, waardoor ik er gisteren ook gewoon de hele dag chagrijnig was.
Heb dit nu aangehaald bij de coach en hij raadde een “diet break” aan vanaf vandaag tot volgende week zondag. Gewoon beetje de kcals verhogen (moet het exacte nummer nog krijgen), maar wou toch ook hier eens polsen.
Je moet dus rekenen dat ik sinds vorige zomer minder eet, maandenlang carbs heb genegeerd (behalve 1x per week op frietavontuur) en sinds begin april dagelijks om 5u opsta om een uur te wandelen met de hond en ‘s avonds ook nog een uur.
Long story short: ben ik gwn een kleine bitchboy? Moet ik stoppen met huilen en gwn het plan volgen, of zou zo’n diet break (lichamelijk) echt nodig zijn, zodat we dan opnieuw 4 weken kunnen knallen?
Zijn er andere factoren die zouden kunnen meespelen?

Stress, ziek zijn, moe zijn (uur verandering) die u doen verlangen naar eten?

Coach blijven volgen, en eventueel bekijken of er dingen zijn die wel kan/mag eten bepaalde groenten ofzo dat vult, maar niet veel calorieën zijn

Ik vind 2200 kcal voor een vrij actieve man van dicht tegen de 100 kg niet zo veel. Dat is logisch, want een deficit om af te vallen, maar als je spiermassa toeneemt zal ook je verbruik toenemen lijkt me, wat je gebrek aan kcal groter maakt.

Dit alles in de veronderstelling dat kcal berekeningen kloppen en dergelijke. Wordt ook wel gezegd dat meer eiwit en vet je een beter gevoel geven van gevuld te zijn.

Zijn er andere factoren die zouden kunnen meespelen?

Stress, ziek zijn, moe zijn (uur verandering) die u doen verlangen naar eten?

Coach blijven volgen, en eventueel bekijken of er dingen zijn die wel kan/mag eten bepaalde groenten ofzo dat vult, maar niet veel calorieën zijn
Ja, ben al ziek sinds woensdag eigenlijk (verkoudheid denk ik)

Allez, ik ben ook weer eens een maandje aan het trainen, en de volgende blessure is er al. Tenniselleboog... aan mij linkerarm, wat ik echt niet snap vermits ik rechtshandig ben :confused:.
Tzal weer een maand of 2 stil liggen zijn.

Ik weet niet hoe/wat je traint, maar iets is toch beter dan niets?

Benen trainen vb moet toch lukken zonder pijn?

Ik weet niet hoe/wat je traint, maar iets is toch beter dan niets?

Benen trainen vb moet toch lukken zonder pijn?
Vermits we in het power training topic zitten, gaat het daarover. En vanuit die groep kan ik weinig doen. Ik kan geen kracht zetten op mijn linkerarm (bvb mijn glas water opheffen links is al heel moeilijk). Dus bvb squatten is een no go, want ik kan de bar links gewoon niet houden.

Dat ik erbuiten nog andere dingen doe (bvb squashen blijf ik doen, rechtshandig) staat hier buiten.

Geen idee waarom je zo pedant doet tegen mij, ik probeer gewoon te helpen. Hier wordt trouwens zowel gepost door mensen die puur powerlifting trainen als mensen die meer algemene fitness nastreven. Dus de naam van de topic doet er weinig toe.

Een hacksquat zal onderandere je arm niet belasten dus dat is wel een optie. Maar blijkbaar heb je niet echt behoefte aan advies

Vermits we in het power training topic zitten, gaat het daarover. En vanuit die groep kan ik weinig doen. Ik kan geen kracht zetten op mijn linkerarm (bvb mijn glas water opheffen links is al heel moeilijk). Dus bvb squatten is een no go, want ik kan de bar links gewoon niet houden.

Dat ik erbuiten nog andere dingen doe (bvb squashen blijf ik doen, rechtshandig) staat hier buiten.
kan je helemaal niets verdragen met je elleboog of niet je trainingsgewicht.

Heb een blessure aan mijn schouder gehad, waardoor ik ook mijn normaal gewicht niet kon squatten omdat ik de bar niet kon verdragen op mijn schouder met de schijven.

Kinesist raadde aan om toch te squaten maar met veel minder gewicht (pijngrens opzoeken) en dan terug opbouwen. Ben zelfs terug begonnen zonder bar en zo terug opgebouwd.

Maar misschien belangrijker uitvissen waar ge uw blessure vandaan hebt gehaald (bij mij was het een val tijdens het lopen)

veel succes met de revalidatie in ieder geval

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan