Post uw nieuwe vinyl - B1

€30 is idd fairly standard geworden. Ik wil het nog wel geven aan mooiere, iets meer indie releases; bv recent nog deze besteld want Clone hun uitgaves zijn superverzorgd:

De laatste War on Drugs op Atlantic schurkte tegen de €50 aan en zelfs met zo'n prijs nul garanties dat er alsnog geen pressing defects inzitten. Laat dan maar...

Ik heb dit weekend m'n platenkast verplaatst en dus heel veel albums in m'n handen gehad waar nog een prijskaartje aan hing, albums van 5 to 10 jaar geleden waren steevast 18 en de 24 euro, zelfs voor dubbelaars.

Helaas is dat helemaal voorbij...Ik koop ook veel minder en doe véél meer aan cherry picking, enkel de aller beste releases komen er in.

Outkast 'Stankonia' gekocht de week dat ie uitkwam voor 550 frank (13.6€) in 2000 JJ Records Leuven. Enige dure van jongstleden dat mij nog kon verleiden was de Deewee Foundations 3LP verzamelaar. Voor de rest dance 12"'s en tweedehands LP's gekocht op discogs. Als Belgische band met tourinkomsten hou je toch beter de prijs van je vinyl album op 20€ of minder ?

Pakt rond de €25 anders idealiter. Ik wil best geloven dat de kleinere Belgische spelers niet per se mensen int zak willen zetten. En ik gun de artisten en labelrunners ook wel hun boterham.

Een van de eerste platen die ik gekocht had, was Lost in The Dream van The War on Drugs. Daar hing de prijs ook nog op, €22 voor 2LP. Hun nieuwe plaat kost €37.5 voor de gewone en €43.5 voor de gekleurde versie... Goed dat ik die niet goed genoeg vind om te bezitten. :unsure:

Ik heb alvast nog een serieuze deuk in mijn portemonnee gemaakt, dit gaat het dan ook voor de komende maanden even zijn:
Stereolab - Emperor Tomato Ketchup
Stereolab - Dots and Loops
black midi - Cavalcade
Floating Points & Pharoah Sanders - Promises
Lightning Bolt - Wonderful Rainbow
Low - Double Negative

Heb het eens geteld, met deze erbij heb ik in totaal dit jaar 17 platen gekocht, de laatste 4-5 jaar sinds ik platen begon te kopen zat ik altijd rond 40-45 per jaar... Ik heb eigenlijk altijd al voornamelijk mijn persoonlijk favoriete platen gekocht en ga dat ook wel blijven doen, maar voortaan gaan het er gewoon veel minder dan vroeger zijn.

Ondanks de fameuze stijgingen zit ik toch weer aan een 100tal nieuwe platen in 2021. Gelukkig zijn de stijgingen bij kleinere labels niet zo enorm. Grote metallabels als Metal Blade en Season of Mist zitten aan 23-25€ voor een zwarte enkele vinyl. Bij 2lp gaat het direct wel naar 30€!
Als vinylfreak (al 25 jaar) en ook wel verzamelaar is het moeilijk om te weerstaan, zelfs met die hogere prijzen. Als je de hele discografie van Mastodon op vinyl hebt, dan is het moeilijk om hun nieuwe 'zomaar' ineens op cd te kopen. Autistisch? Ja zeker!
En toch heb ik ook een paar releases op cd gekocht, waar ik vroeger zeker voor de vinyl ging zoals War on Drugs.
Ik zie de prijzen ook niet snel weer dalen. Ik heb medelijden met de jonge starters. Bijna alle klassiekers staan al in mijn kast. Als ik zie dat een reissue van een classic Type O Negative minstens 40€ moet kosten!? Begin er maar aan!

Ik zie bij sommige hedendaagse kopers ook een aversie voor platen die niet in perfecte staat zijn, Fleetwood Mac 'Rumours' tweedehands met wat gebruiksporen laten ze dan liggen in favour voor de repress die vier keer duurder is. Vinyl is niet perfect, dat is deel van de charme.

Blijkbaar wordt Niels De Stadsbader op vinyl verkocht, wie is daar de doelgroep voor :wtf:
Die ene superfan zonder platespeler die gewoon iets aan de muur wilt hangen?

Heb zelf al platen van Dimitri Veegkaars en Zeik Mike in de media markt zien liggen en tot op vandaag vraag ik mij af of er dan ook botsauto's met platenspeler bestaan :unsure:

Heb zelf al zitten denken om een cover repress service voor vinylcovers op te zetten maar denk niet dat het zo simpel is aangezien je met licencing zit en je iets meer nodig hebt dan een huis-tuin-keuken printertje. Je kan mss wel een paar labels overtuigen maar dan zit je nog met een beperkt aanbod. Of je zou het via darknet moeten doen :p

Vraag is er 100% zeker.

Blijkbaar wordt Niels De Stadsbader op vinyl verkocht, wie is daar de doelgroep voor :wtf:
Mijn wenslijstje: Focus op de indies, gewone zwarte platen ipv swirlies en goeie QC! A man can dream.

Mijn wenslijstje: Focus op de indies, gewone zwarte platen ipv swirlies en goeie QC! A man can dream.
Meer moet dat niet zijn. Ik vraag me af wat de verkoopscijfers zijn van pakweg Adele of ABBA en of het wel die gigantische oplagen kan verantwoorden.

Geluidskwaliteit is ook zo'n ding, hoeveel pressings door XL zijn bv slecht? Zelfde met Radiohead releases. Te belachelijk voor woorden als je de prijzen bekijkt.

Pure wiskunde, X% van de fans van één van de bekendste artiesten koopt vinyl

Net telefoon gekregen van Fedex over mijn aankoop van een limited album, was al onderweg van 26/11.

Ja sorry, uw pakket is te erg beschadigd en kan niet meer geleverd worden wtf !!!
En vandaag melding dat ze het niet meer vinden lol. Wat een soep bij Fedex, ik gebruik nooit nog een winkel die via Fedex verstuurt. HHV heeft wel meteen het geld terug gestort.

Heb gelukkig de vinyl ook op Amazon.nl gevonden, 5€ goedkoper. :)

En vandaag melding dat ze het niet meer vinden lol. Wat een soep bij Fedex, ik gebruik nooit nog een winkel die via Fedex verstuurt. HHV heeft wel meteen het geld terug gestort.

Heb gelukkig de vinyl ook op Amazon.nl gevonden, 5€ goedkoper. :)
Oopsie, heb ook net iets van HHV besteld dat via FedEx moet geleverd worden 😬

ETA deze vrijdag, we'll see...

Ik ben al twee maanden in blijde verwachting op een pakketje van HHV, preorder darum werd steeds verzet… Volgens de band zelf zijn ze deze week beschikbaar :sleep2:

Terug
Bovenaan