Post - / math - / experimental / indie rock

Tweede plaat van Ronker is een heerlijke dreun aan noiserock. Belgen en vette noiserockprojecten, echt een ding. :love:

Nog eens deze beluisteren. Ik ben niet zeker of deze hier hoort. Voor mezelf herinnert me dit aan de winter van 2015/2016, toen ik dit album ontdekte.

Laatst bewerkt:

Topdagje aan releases vandaag! Nieuwe albums van Ratboys en Ulrika Spacek, die ik hoog aangeschreven had staan in mijn lijstjes van vorige jaren.

Zeker Ulrika Spacek is op korte tijd één van mijn meest beluisterde bands geworden.

Laatst bewerkt:
Haa, werd tijd. Afgelopen weken was het precies wat kalm op vlak van interessante releases, op een paar uitzonderingen na. 2026 is nu echt begonnen :love2:

Toch nog even expliciet melden van Check Die Ulrika Spacek!!

Wat. Een. Plaat.
Ja, topplaat. Thanks voor de aanbeveling.

Ligt dat nu aan mij of klinkt deze plaat nu anders dan hun vroeger werk? Heb ze ooit eens live gezien op Best Kept en als ik me niet vergis was dat toen meer 'freestylen' met langere psychedelische/experimentele 'soundscapes', terwijl ik hier verrast was dat het echt meer 'songs' zijn. Wel nog met voldoende complexiteit en verrassing erin weliswaar. Leuke productie ook, veel detail.

Ja, topplaat. Thanks voor de aanbeveling.

Ligt dat nu aan mij of klinkt deze plaat nu anders dan hun vroeger werk? Heb ze ooit eens live gezien op Best Kept en als ik me niet vergis was dat toen meer 'freestylen' met langere psychedelische/experimentele 'soundscapes', terwijl ik hier verrast was dat het echt meer 'songs' zijn. Wel nog met voldoende complexiteit en verrassing erin weliswaar. Leuke productie ook, veel detail.
Glad you like it! Is momenteel echt een obsessie hier, ik beluister EXPO nu al een volle week meermaals per dag en ik kan er niet genoeg van krijgen. Ideaal pendelalbum, exact de lengte van mijn traject. Vroege AOTY misschien wel hier. Voorganger Compact Trauma was in 2024 ook quasi dagelijkse kost hier. Naar aanloop van Sonic City dat jaar leren kennen. Modern English Decoration is ook echt een topplaat maar inderdaad, ze zijn wat geshift met hun sound van meer uitgesponnen jams met climax, naar een meer gebalde en songgerichte aanpak

Er was vorig jaar best wat hype rond Los Thuthanaka, o.a. zelfs Pitchfork AOTY. Deze Anata is een nieuwe soloplaat van één van die kerels. Behoorlijk noisy gitaarstuff. Klinkt goed, maar niet iets om zomaar eender wanneer op te leggen. Moet nog eens Los Thuthanaka zelf herluisteren, want dat was in the moment ook goed maar er is weinig blijven plakken...

Nog een album dat een beetje alle kanten uitgaat, ook in de positieve zin (maar beter in een ander topic dan Jill Scott past, denk ik)
Richard Dawson zit trouwens ook in de band.
Clear Pools is 20 minuten heerlijk hoofdwiegend wegdromen.

Laatst bewerkt:

Nog een album dat een beetje alle kanten uitgaat, ook in de positieve zin (maar beter in een ander topic dan Jill Scott past, denk ik)
Richard Dawson zit trouwens ook in de band.
Clear Pools is 20 minuten heerlijk hoofdwiegend wegdromen.
Ja heel speciaal, ik ga nog een paar keer opnieuw moeten luisteren. Clear Pools heeft een hele sterke Talk Talk vibe.

Ja heel speciaal, ik ga nog een paar keer opnieuw moeten luisteren. Clear Pools heeft een hele sterke Talk Talk vibe.

Amai, ik had nog niet door dat die eerste drie minuten van Clear Pools ook tot dat nummer behoorden. Nu begrijp ik de Talk Talk referentie helemaal.

Ik heb het ondertussen al een vijftal keer beluisterd en ik wil het precies blijven opzetten.

Scales will fall is na die proloog ook zo'n ongelofelijk sterk nummer, zeker met dat tweede deel waardoor het veel meer is dan de rap/spoken word die het in het begin lijkt te zijn.

Voor de rest vind ik het zalig hoe het alle kanten uitgaat, maar toch altijd melodieus blijft en er instrumentaal, zeker qua gitaar en blazers, erg veel te beleven valt.

En dan heb ik er tekstueel nog niet eens deftig naar geluisterd

Niet zeker of ik dit nu hier moet posten of in het stoner doom topic. Ik dacht eerst daarginds omdat Lili Refrain naar Obsidian Dust komt en ik het ook daarom gecheckt heb. Eigenlijk is dit stoner noch doom, maar wel donker en sfeervol en ik begrijp ook waarom ze geboekt werd door dat festival. Deed me een beetje denken aan het nummer van Dead Can Dance dat momenteel nog meedoet aan de 1980s Battle Royale.

Ik heb enorm genoten van dit album.

Nog een paar nieuwtjes:

deathcrash - Somersaults

Buck Meek - The Mirror

Bill Callahan - My Days Of 58

Mitski - Nothing's About To Happen To Me

EN

de terugkeer van Maria BC op Sacred Bones.

(Nog) geen nieuw album, maar wel al een nieuwe song van een band die mij totnogtoe onbekend was: Magic Tuber Springband.
Ik vind het waanzinnig goed. Instrumentale folk die veel interessanter klinkt dan de term instrumentale folk, mede dankzij de aanwezigheid van strijkers. Nieuw album in mei blijkbaar.

Direct eens in hun vorige album(s) duiken

Gisteren eentje ontdekt die wel al meer dan een maand uit is.

Veel gitaarwerk. Stevig, maar beheerst. En voelt tegelijk wat dromerig. Doet me soms ook denken aan Sonic Youth, bijvoorbeeld in Up The Ante(lope). Kon misschien nog een tikkeltje meer variatie doorheen het hele album gebruiken, maar dat weerhoudt me niet om het te delen, omdat de fundamenten sterk genoeg zijn.

Terug
Bovenaan