Post - / math - / experimental / indie rock

Belong heeft een nieuw album uit en het klinkt als old school My Bloody Valentine (pre-Loveless):

Het komt qua sound inderdaad wel echt dicht in de buurt! Leuke tip, merci!

RIP black midi, schijnbaar. Band stopt ermee volgens een wat cryptische Instagrampost, en een deel van de reden zou de rotmentaliteit van hun publiek tijdens optredens zijn. Ze zijn ook niet de enige artiest die commentaar geeft op de gewijzigde sfeer bij shows na covid. Zelf erger ik me ook grondig aan mensen die concertzalen zien als hun wekelijkse cafébezoek. Snap ook echt niet dat je in veel gevallen toch een behoorlijke som betaalt om dan de hele tijd over de muziek heen te zitten praten/schreeuwen.

Laatst bewerkt:
Ook Shoegaze(-y), deze Horse Jumper of Love. Maar ik hoor er meer Nothing dan MBV in. MJ Lenderman van Wednesday komt even piepen in sommige nummers, dus het verbaast niet dat ze ook een blik Americana en slacker-rock à la Pavement open trekken.

De nieuwe Fontaines DC

Mooie opvolger van Skinty Fia. Niet zo overdonderd als dat album dat voor mij uit het niets kwam terwijl het al album nummer 3 was ! Klinkt nog iets meer dream poppy met de layered vocals, maar hun typische sound blijft wel overeind.

Laatst bewerkt:
Mooie opvolger van Skinty Fia. Niet zo overdonderd als dat album dat voor mij uit het niets kwam terwijl het al album nummer 3 was ! Klinkt nog iets meer dream poppy met de layered vocals, maar hun typische sound blijft wel overeind.
Het hangt een beetje af van met welke blik je hier naar kijkt zeker? Ik kende ze al vanaf debuut Dogrel, en ze glijden steeds verder en verder af van de sound van het begin. Op zich geen probleem, bands moeten kunnen evolueren en niet vastroesten in een klein hokje. Maar ik vind wel dat ze hier toch echt zwaar naar de grote stadiums lonken. De scherpe kantjes lijken er grotendeels af.. Aan de andere kant, de nieuwe nummers zitten wel goed ineen. Ik ga nog wat meer moeten luisteren en zien of mijn oordeel nog wat opschuift.

Ik ben nu ook net voor de eerste keer aan het luisteren naar Romance. Here's The Thing en Desire vind ik alvast geweldig. Starburster en vooral Favourite vond ik al helemaal te goe.

Zelden zo'n divers publiek hier weten praten over Fontaines. De doorbraak is er officieel.

Maar inderdaad, Starbuster is geniaal.

Ze hebben echt wel iets, en ze doen dat ook gewoon top. De andere albums heb ik nooit beluisterd. Wat ik wel kan zeggen is dat geen enkel nummer op Romance hetzelfde is, wat al een goed ding is. Komt er nog bij dat elk nummer op dat album goed tot simpelweg geniaal is.

Fontaines is zo een bandnaam die ik al wel regelmatig heb zien passeren, maar nooit echt aandacht aan besteed :unsure:

Maar dan zat radio Willy een tijd regelmatig dat Starbuster nummer te spelen, wat dan toch mijn interesse gewekt heeft. Het is wel echt een banger eigenlijk. Ik heb nu ook dat nieuwe album eens beluisterd, blijkt dat de andere nummers helemaal niet zoals Starbuster klinken, maar veel braver en beetje saai/duf zelfs. Zal het nog wel eens een luisterbeurt geven, want hier en daar heb ik ook wel interessante dingen gehoord.

Uit @clercqie zijn post kan ik afleiden dat de oudere albums ook mogelijks meer de moeite zijn?

Uit @clercqie zijn post kan ik afleiden dat de oudere albums ook mogelijks meer de moeite zijn?
Was jij fan van post-punk? Zo richting de eerder killere Britse Joy Division sound ? ( heel kort door de bocht! ) De eerste twee Fontaines DC platen kan je voor mij best onderbrengen onder die paraplu, en met een tekstuele focus op Ierland, Dublin, Ier-zijn. Vanaf Skinty Fia zijn ze verhuist naar London en mijmeren ze ook over die verandering van locatie en de Ierse vs de Britse identiteit.

Als post-punk minder je ding is, ga je vrees ik niet zo overtuigd zijn van het vroegere werk.

Al dat gezaag over Oasis, gelukkig is er ook nieuws over relevante, goeie bands.

Nieuwe GY!BE dit jaar. 4 oktober.
NO TITLE AS OF 13 FEBRUARY 2024 28,340 DEAD

Een verwijzing naar het aantal Palestijnse doden.

Hmm effectief een nieuw GYBE album en een show in oktober, dan vrees ik dat Arooj Aftab het wel eens zal moeten afleggen.

Er is trouwens al een "single" uit!

Ah fuck, te laat gezien dat ze ook in Dublin spelen volgende maand. Geen tickets beschikbaar. :(
Dan moet ik maar tevreden zijn met een nieuw album

Terug
Bovenaan