Pops & bangs en politie

Spijtig genoeg zal dat er idd snel zijn, als ze geld kunnen stelen van burgers zijn ze altijd heel snel met zaken goed te keuren.
Ben alleen benieuwd hoe ze dat gaan doen, want sportwagen mogen per homologatie meer geluid maken dan gewone wagens, dus zouden ze al modelherkenning moeten toevoegen en dat gaan ze nooit doen. Ik zie de rechtszaken die uit de boetes voortvloeien met plezier tegemoet!
Wel ideaal systeem om illegale tunertjes er uit te halen. Jaarlijks hun auto moeten aanpassen om aan de geluids- en milieunormen te voldoen, alleen maar om de buren te kunnen storen met hun lawaai. Ze kunnen daar niet streng genoeg tegen zijn. Ik heb hier zo'n gebuur gehad gedurende een jaar, dat is echt extreem onaangenaam.
Overbuur rijdt dan met een S6 en dat is niet te vergelijken met het vervelende kakgeluid van een petje zijn 1.2 met pruttelpot onder.
In dit geval zie ik het niet als geld stelen van de burger, maar eerder overlast beperken voor de burger.

Wel ideaal systeem om illegale tunertjes er uit te halen. Jaarlijks hun auto moeten aanpassen om aan de geluids- en milieunormen te voldoen, alleen maar om de buren te kunnen storen met hun lawaai. Ze kunnen daar niet streng genoeg tegen zijn. Ik heb hier zo'n gebuur gehad gedurende een jaar, dat is echt extreem onaangenaam.
Overbuur rijdt dan met een S6 en dat is niet te vergelijken met het vervelende kakgeluid van een petje zijn 1.2 met pruttelpot onder.
Goh ja, is niet iedereen jong geweest? Ik heb nooit zo'n auto gehad die veel lawaai maakte, maar vroeger vond ik dat wel iets hebben. Nu ben ik er zelf ook niet echt fan meer van, maar ik heb alle begrip voor de jonge soort die er graag mee rondrijdt. Zolang ze niet in het midden van de nacht altijd hetzelfde rondje in een woonwijk maken, zie ik het probleem niet echt.

De redding lijkt nabij

Hopen dat we die flitspalen in België ook snel gehomologeerd krijgen zodat we die klojo's van de weg kunnen halen.
Dat is absoluut nog niet voor morgen (de technologie is niet direct het probleem, wettelijk kader is bijzonder complex en voorlopig weinig animo om dat aan te pakken). Nu is men overal maar proefprojecten aan het voeren (zowel binnen- als buitenland) en ballonnetjes aan het oplaten, maar de enigen die er momenteel baat bij hebben, zijn de technologiepartners (die erg gretig zijn om hun systemen te demonstreren).

Spijtig genoeg zal dat er idd snel zijn, als ze geld kunnen stelen van burgers zijn ze altijd heel snel met zaken goed te keuren.
Ben alleen benieuwd hoe ze dat gaan doen, want sportwagen mogen per homologatie meer geluid maken dan gewone wagens, dus zouden ze al modelherkenning moeten toevoegen en dat gaan ze nooit doen. Ik zie de rechtszaken die uit de boetes voortvloeien met plezier tegemoet!
Waarom moeten ze modelherkenning doen? Politie gaat hoedanook al via DIV voor de gegevens van de inschrijving te koppelen aan de nummerplaat. Zowel van inschrijver (om dus aan een persoon te koppelen om de boete naar op te sturen) maar ik ga er van uit dat ze ook de gegevens van de wagen (zoals die op het inschrijvingsbewijs staan) kunnen opvragen. Wat dus merk, model & chassisnummer is waaruit ze perfect kunnen afleiden welke wagen het is.
Goh ja, is niet iedereen jong geweest? Ik heb nooit zo'n auto gehad die veel lawaai maakte, maar vroeger vond ik dat wel iets hebben. Nu ben ik er zelf ook niet echt fan meer van, maar ik heb alle begrip voor de jonge soort die er graag mee rondrijdt. Zolang ze niet in het midden van de nacht altijd hetzelfde rondje in een woonwijk maken, zie ik het probleem niet echt.
Wat jij ervan vindt doet er tenslotte ook niet toe. Het is wat de wetgeving zegt. Dus het is ook niet "stelen" zoals in je voorgaande post vermeld als je je niet aan de regelgeving houdt. Wie zijn gat brandt en bewust de regelgeving negeert, moet maar op de blaren zitten.

Benieuwd wat ze daarmee gaan doen. Want er zijn best veel gewoon gehomologeerde wagens die dat lawaai maken...
Die gaan niet constant boven de 95dB hé. Als die er normaal mee rijden in de bebouwde kom is er niks aan de hand ;)
Vroeger was dat eerder de uitzondering dan de regel. Nu heeft bijna elke Golf GTI en whatever allemaal knallende uitlaten.
Als ze daar in zekere mate nog normaal mee doen valt dat nogal mee maar de meeste hebben liever dat iedereen ze gehoord heeft.

Ik hoop vooral dat ze daarmee de motards kunnen pakken die je 3 straten verder nog kunt horen alsof ze naast je staan.

Overbuur rijdt dan met een S6 en dat is niet te vergelijken met het vervelende kakgeluid
Een S6 is dan helaas ook een diesel

Waarom moeten ze modelherkenning doen? Politie gaat hoedanook al via DIV voor de gegevens van de inschrijving te koppelen aan de nummerplaat. Zowel van inschrijver (om dus aan een persoon te koppelen om de boete naar op te sturen) maar ik ga er van uit dat ze ook de gegevens van de wagen (zoals die op het inschrijvingsbewijs staan) kunnen opvragen. Wat dus merk, model & chassisnummer is waaruit ze perfect kunnen afleiden welke wagen het is.
Zelfs al die extra's zijn niet nodig dacht ik, is er niet een algemene regel voor maximale db's ongeacht vermogen?

Verder staan in Genk al geluids-flitsers meende ik. Gek dat die dan niet legaal zouden zijn.

Ik hoop vooral dat ze daarmee de motards kunnen pakken die je 3 straten verder nog kunt horen alsof ze naast je staan.
Bij motards is het net een deel van hun veiligheid. Toen ik nog motor reed, was dat wel altijd de eerste aanpassing die ik deed bij een motor die ik kocht. Nieuwe demper zodat de blinde automobilisten mij niet van de baan reden.

Bij motards is het net een deel van hun veiligheid. Toen ik nog motor reed, was dat wel altijd de eerste aanpassing die ik deed bij een motor die ik kocht. Nieuwe uitlaat zodat de blinde automobilisten mij niet van de baan reden.
Sorry maar dat is echt het achterlijkste argument. Ik rij zelf ook (enorm veel) met de motor en mijn MT09 heeft nog steeds zijn standaard stofzuiger uitlaat.

Auto's zijn zo goed geïsoleerd en mensen zijn zo goed afgeleid dat die luidere uitlaat het verschil echt niet gaat maken. En dat zeg ik ook elke keer tegen mijn vrienden. Dat je die open lijn er op wilt omdat het "mooi" klinkt, sure. Maar maak jezelf niet wijs dat het veiliger is 😅

Wat jij ervan vindt doet er tenslotte ook niet toe. Het is wat de wetgeving zegt.
Eigenlijk wel, want ik stem ook en dat zal voor Vlaams Belang zijn die tegen zo'n pestmaatregelen zijn.
Dus het is ook niet "stelen" zoals in je voorgaande post vermeld als je je niet aan de regelgeving houdt. Wie zijn gat brandt en bewust de regelgeving negeert, moet maar op de blaren zitten.
Tuurlijk wel, want ze veranderen zo dikwijls zaken dat dingen die vandaag legaal zijn, morgen illegaal zijn.

Sorry maar dat is echt het achterlijkste argument. Ik rij zelf ook (enorm veel) met de motor en mijn MT09 heeft nog steeds zijn standaard stofzuiger uitlaat.

Auto's zijn zo goed geïsoleerd en mensen zijn zo goed afgeleid dat die luidere uitlaat het verschil echt niet gaat maken. En dat zeg ik ook elke keer tegen mijn vrienden. Dat je die open lijn er op wilt omdat het "mooi" klinkt, sure. Maar maak jezelf niet wijs dat het veiliger is 😅
In het begin reed ik met een stofzuigergeluid rond en hoe vaak ik toen gevaarlijke situaties heb gehad is niet te tellen. Van zodra ik een luide demper had (die dus wel door die geluidsisolatie komt), heb ik die amper nog meegemaakt. Dus waarschijnlijk rijd je ergens met weinig tot geen verkeer, geen idee. Voor de rest is iets een 'achterlijk argument' noemen niet echt een manier om discussie te voeren.

Eigenlijk wel, want ik stem ook en dat zal voor Vlaams Belang zijn die tegen zo'n pestmaatregelen zijn.
Goed voor jou; ik zie het nut of de meerwaarde niet van dit te verkondigen in een thread in het Mobiliteit-subforum, maar goed voor jou!

Tuurlijk wel, want ze veranderen zo dikwijls zaken dat dingen die vandaag legaal zijn, morgen illegaal zijn.
Die regelgeving (waar ze nu ook voor beboeten maar enkel als ze het vaststellen) bestaat echter al 50j... Dusja.

Goed voor jou; ik zie het nut of de meerwaarde niet van dit te verkondigen in een thread in het Mobiliteit-subforum, maar goed voor jou!
Ik antwoord toch gewoon op je reactie? Dat was dus zeer relevant. ;)
Die regelgeving (waar ze nu ook voor beboeten maar enkel als ze het vaststellen) bestaat echter al 50j... Dusja.
Klopt, maar het ging over je statement. Het is algemeen geweten dat de regering boeteinkomsten vooral ziet als een manier om de begroting op orde te krijgen (wat hun ondanks de massale inkomsten nog steeds niet lukt uiteraard).

Klopt, maar het ging over je statement. Het is algemeen geweten dat de regering boeteinkomsten vooral ziet als een manier om de begroting op orde te krijgen (wat hun ondanks de massale inkomsten nog steeds niet lukt uiteraard).
Het is enkel een pestmaatregel voor degene die zich aangesproken voelen.
Moest iedereen een beetje normaal doen dan was deze (en vele andere) maatregel niet nodig!

Bij motards is het net een deel van hun veiligheid. Toen ik nog motor reed, was dat wel altijd de eerste aanpassing die ik deed bij een motor die ik kocht. Nieuwe demper zodat de blinde automobilisten mij niet van de baan reden.
Misschien moet je dan ook niet tussen de auto’s door rijden als ze het niet verwachten.

Werkt dat wel? Een moto hoor je zelden echt aankomen, maar vooral van je wegrijden. Dat geluid nog wat luider maken, lijkt me geen oplossing daarvoor.

Die gaan niet constant boven de 95dB hé. Als die er normaal mee rijden in de bebouwde kom is er niks aan de hand ;)
Goh, de i30N ging "af fabriek" bij eender welke snelheid 3 keer ploffen als je de gas los laat. Ja, je kan dat onderdrukken door een andere rijmodus te kiezen, maar je kan simpelweg mensen niet gaan beboeten voor "uw auto is te luid" als die gewoon zo uit de fabriek rolt...

Terug
Bovenaan