Pops & bangs en politie

Waarom moeten ze modelherkenning doen? Politie gaat hoedanook al via DIV voor de gegevens van de inschrijving te koppelen aan de nummerplaat. Zowel van inschrijver (om dus aan een persoon te koppelen om de boete naar op te sturen) maar ik ga er van uit dat ze ook de gegevens van de wagen (zoals die op het inschrijvingsbewijs staan) kunnen opvragen. Wat dus merk, model & chassisnummer is waaruit ze perfect kunnen afleiden welke wagen het is.

Wat jij ervan vindt doet er tenslotte ook niet toe. Het is wat de wetgeving zegt. Dus het is ook niet "stelen" zoals in je voorgaande post vermeld als je je niet aan de regelgeving houdt. Wie zijn gat brandt en bewust de regelgeving negeert, moet maar op de blaren zitten.
Want men heeft er idd wel de manschappen voor om dat continu zitten uit te zoeken welk type en of dat mag. En dan om te controleren of die geen gekeurde uitlaat heeft na geplaatst

Goed voor de jobcreatie wel

Want men heeft er idd wel de manschappen voor om dat continu zitten uit te zoeken welk type en of dat mag. En dan om te controleren of die geen gekeurde uitlaat heeft na geplaatst

Goed voor de jobcreatie wel
Dat zou toch simpel kunnen door een simpele database query op basis van de nummerplaat?

Misschien moet je dan ook niet tussen de auto’s door rijden als ze het niet verwachten.
Automobilisten verwachten nergens motards. Je mag wettelijk gewoon tussen files doorrijden, dus waarom zou ik het niet doen? Omdat de gemiddelde automobilist in z'n neus aan het peuteren is of de krant aan het lezen is i.p.v. de aandacht in het verkeer te houden? Met een luide demper en een lagere versnelling heb ik geen gevaarlijke momenten meer meegemaakt tijdens het tussen files doorrijden. Spijtig dat een luide demper noodzakelijk was om me veilig te houden.

Werkt dat wel? Een moto hoor je zelden echt aankomen, maar vooral van je wegrijden. Dat geluid nog wat luider maken, lijkt me geen oplossing daarvoor.
In combinatie met een lagere versnelling alleszins wel. Als je laag in toeren rijdt zal het verschil wel beperkter zijn, dus dat doe je dan in woonwijken bvb.

Dat is het punt niet hier, het gaat er om of ze de geluidslimiet overtreden. Niet of de uitlaat legaal is.
Maar er is geen geluidslimiet in de verkeersregels. Die 95db is de norm in een gecontroleerde test, niet het maximum volume van uw auto.
En als uw auto gekeurd is, voldoet hij aan die norm.

Maar waarom moet je dan een database van de nummerplaat hebben?
Omdat de gehomologeerde maximale geluidsdruk afhankelijk is van model tot model (in ieder geval bij motorfietsen. Ik kan niet 100% zeker bevestigen of dit bij auto's ook zo is, maar ik neem aan van wel). Een motorfiets met een motorinhoud van 2.5 liter mag meer geluid produceren dan een 125, en deze geluidswaarden staan ook vermeld op het gelijkvormigheidsattest.

Automobilisten verwachten nergens motards. Je mag wettelijk gewoon tussen files doorrijden, dus waarom zou ik het niet doen? Omdat de gemiddelde automobilist in z'n neus aan het peuteren is of de krant aan het lezen is i.p.v. de aandacht in het verkeer te houden? Met een luide demper en een lagere versnelling heb ik geen gevaarlijke momenten meer meegemaakt tijdens het tussen files doorrijden. Spijtig dat een luide demper noodzakelijk was om me veilig te houden.

In mijn auto met dubbel geisoleerd glas en daarbij nog wat muziek door het HK systeem hoor je een motor eigenlijk niet aankomen. Dat moet echt al veel lawaai zijn dan. Sirenes bvb hoor ik ook nooit of ze moeten al langst mij doorrijden. Op het moment dat moto's mogen doorrijden (en dat is beneden 50km/h denk ik) moet je eigenlijk al wat uiterst op de rijvakken rijden. Op andere momenten is dat voor een motor ook ongepast.

Overlaatst nog ene bijna tussen mij en de vrachtwagen geplet, op een gewone baan wel te verstaan. Dan schuif ik met het overhangend onkruid/struiken juist niks op. Zou niet weten waarom ik voor een motorrijder zonder geduld in de struiken zou rijden.

Omdat de gehomologeerde maximale geluidsdruk afhankelijk is van model tot model (in ieder geval bij motorfietsen. Ik kan niet 100% zeker bevestigen of dit bij auto's ook zo is, maar ik neem aan van wel). Een motorfiets met een motorinhoud van 2.5 liter mag meer geluid produceren dan een 125, en deze geluidswaarden staan ook vermeld op het gelijkvormigheidsattest.
Duidelijk. Rare wetgeving eigenlijk, maar ja, dat is niet ons probleem.

Terug
Bovenaan