Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Is dat zo? Ik zie na een lange periode van meer internationale context thans vooral een steeds meer regionale reflex. Waarbij men bv. Gaat kijken naar nationale/regionale belangen. Dat is toch al even aan de gang en door corona alleen maar meer versterkt.

Als land, zeker als België, soloslim gaan spelen is inderdaad geen goed idee, maar again, dat was bij de 75 uren week ook hetzelfde hé. Het is iets om naar toe te streven. Natuurlijk moeten bepaalde zaken over grenzen heen afgestemd worden.

Kleine sidenote : Straf eigenlijk dat er bij zo'n onderwerp altijd zoveel tegenwind op komt, maar dat migratie meestal zo niet bekeken wordt vanuit die internationale context.
We hebben geen/amper natuurlijke grondstoffen dus we zijn gebonden aan import/export
Grootste groeiers zijn dienstenbedrijven maar ook daar is heel veel offshore/nearshore hoor

Arbeidsmigratie kan, maar we hebben massa's inactieven in ons land EN daar zijn veel migranten bij (niet EU werkt er amper 55%)
Dat men dan ook stopt met allerlei koterij, zoals jobbonus (federaal EN Vlaams), bedrijfswagens, dienstencheques, flexijobs,... Dat is allemaal uitholling van het fiscaal systeem die er voor zorgt dat oftewel meer werken niet loont oftewel dat de overheid er voor opdraait dat meer werken loont.

Zorg voor een eenvoudig systeem, waarbij er naast de door u aangehaalde werkloosheidsval, niet ook nog eens een 'werkval' ontstaat, waarbij je van 1000 euro meer te verdienen peanuts overhoudt als je van bv. 2k naar 3k gaat. Minder dan van 5k naar 6k. Allemaal goed bedoeld, maar uiteindelijk gewoon slecht bedachte koterij.
Werkgevers willen dat ook hoor
En again, zonlicht ontkennen er bij slepen, maar niet deftig op me ingaan. Ga anders terug 75,uur werken, samen met je kinderen, dat is duidelijk de enige oplossing, terug gaan naar de jaren 1800-1900.

Zo'n voorstel afschieten door het gewoon zelf in een populistisch daglicht te zetten, maar zonder er eigenlijk echt inhoudelijk op in te willen gaan, dat is toch echt typerend voor deze tijd.
Niet ingaan? Er staat een voorbeeld van waarom het kon
Infomeer je mss ipv nonsense te verkopen en meteen te doen alsof dat betekent dat we moeten teruggaan naar jaren 1800-1900

In Wallonië is tewerkstellingsgraad gewoon extreem laag en dat ligt niet aan het aantal te werken uren maar alles met hun eigen erbarmelijke beleid

Laatst bewerkt:
We hebben geen/amper natuurlijke grondstoffen dus we zijn gebonden aan import/export
Grootste groeiers zijn dienstenbedrijven maar ook daar is heel veel offshore/nearshore hoor

Arbeidsmigratie kan, maar we hebben massa's inactieven in ons land EN daar zijn veel migranten bij (niet EU werkt er amper 55%)

Werkgevers willen dat ook hoor

Niet ingaan? Het staat er gewoon

Infomeer je mss ipv nonsense te verkopen en meteen te doen alsof dat betekent dat we moeten teruggaan naar jaren 1800-1900
In Wallonië is tewerkstellingsgraad gewoon extreem laag en dat ligt niet aan het aantal te werken uren maar alles met hun eigen erbarmelijke beleid
Waar 'staat het dan gewoon'? In plaats van hier woorden zoals 'nonsens' te gebruiken kun je misschien gewoon eens verduidelijken waarom het niet zou gaan, terwijl het verleden aantoont dat het wel gaat.

En ik beweer toch ook nergens dat er geen andere factoren van belang zijn? Natuurlijk zijn er heel wat zaken mis in het beleid, ook in Vlaanderen. Natuurlijk moet dit ook aangepakt worden. Niets van dit alles is toch in een vacuüm te bekijken?

Over jezelf informeren gesproken, wealth-income ratio, en de evolutie hiervan, is nog wel een interessante die relevant is voor deze discussie.

In plaats van hier woorden zoals 'nonsens' te gebruiken kun je misschien gewoon eens verduidelijken waarom het niet zou gaan, terwijl het verleden aantoont dat het wel gaat.

Ga anders terug 75,uur werken, samen met je kinderen, dat is duidelijk de enige oplossing, terug gaan naar de jaren 1800-1900.
Ja dat is nonsense verkopen

Zoek mss eens op waarom het in het verleden wel deels kon (idd deels want we hebben weldegelijk loon ingeleverd voor arbeidsduurvermindering zoals reeds aangetoond)

Ja dat is nonsense verkopen

Zoek mss eens op waarom het in het verleden wel deels kon (idd deels want we hebben weldegelijk loon ingeleverd voor arbeidsduurvermindering zoals reeds aangetoond)
Jij spreekt over vanaf 1970, die overigens aantonen dat minder lang werken duidelijk mogelijk is, terwijl ik spreek over langere trendings.

Als je verder niet wilt ingaan op de discussie, dan zal ik het ook simpel houden op uw manier : Lees je in. Informeer jezelf.

Dan zou je zien dat inderdaad, vanaf de jaren zeventig is de wealth-income ratio inderdaad gestegen is. Dit hangt inderdaad samen met minder welvaart voor de arbeider en meer voor de kapitalist. Wat toevallig ook uw grafiek verklaart. Die heeeeeeeel toevallig daar start...

Jij spreekt over vanaf 1970, die overigens aantonen dat minder lang werken duidelijk mogelijk is, terwijl ik spreek over langere trendings.

Als je verder niet wilt ingaan op de discussie, dan zal ik het ook simpel houden op uw manier : Lees je in. Informeer jezelf.

Dan zou je zien dat inderdaad, vanaf de jaren zeventig is de wealth-income ratio inderdaad gestegen is. Dit hangt inderdaad samen met minder welvaart voor de arbeider en meer voor de kapitalist. Wat toevallig ook uw grafiek verklaart. Die heeeeeeeel toevallig daar start...
Nee ik spreek niet over vanaf 1970, dat is maar een voorbeeld maar dat toont aan dat we loon hebben ingeboet om minder uren te werken, niet om een ander rijker te maken.
Kan je aantonen dat de welvaart voor arbeiders gedaald is?

PS wilt minder werken met behoud (of zelfs verhoging) van loon, er zijn maar 2 groepen die het een goed idee vinden: lnkse Waalse politici + PVDA(die er stemmen mee willen ronselen) en vakbonden (hun verdienmodel is nu eenmaal werkloosheid)

Hoeft op zich niet als je bepaalde zaken minder indexeert (of meer) dan indexatie loon

Komt nu wel extra werkbonus maar dat is enkel voor de lage(re) lonen
Een aantal belastingverminderingen zijn minder geïndexeerd maar de schijven as zich zijn afaik wel gewoon mee geïndexeerd.

Nee ik spreek niet over vanaf 1970, dat is maar een voorbeeld maar dat toont aan dat we loon hebben ingeboet om minder uren te werken, niet om een ander rijker te maken.
Dat voorbeeld zegt iets vanaf 1970.

En zou jij dan stellen dat we als arbeider minder verdienen, in reële termen dan toen er 75 uren weken gewerkt worden? Denk je dat we nu slechter af zijn?
Kan je aantonen dat de welvaart voor arbeiders gedaald is?
Sprekende over relatieve welvaart, dat toon je zelf toch ook al aan? En dat is wat er inderdaad ook achter die wealth-income ratio zit. In verhouding is er momenteel een hogere wealth-income ratio dan in 1970.
PS wilt minder werken met behoud (of zelfs verhoging) van loon, er zijn maar 2 groepen die het een goed idee vinden: lnkse Waalse politici + PVDA(die er stemmen mee willen ronselen) en vakbonden (hun verdienmodel is nu eenmaal werkloosheid)
Ik zou dan eens de straat opgaan en die vraag aan echte personen vragen, ik denk dat de meeste mensen dat graag willen.

Dat voorbeeld zegt iets vanaf 1970.

En zou jij dan stellen dat we als arbeider minder verdienen, in reële termen dan toen er 75 uren weken gewerkt worden? Denk je dat we nu slechter af zijn?
Heb ik dat ergens gezegd?
Dat voorbeeld toont alleen aan dat arbeidsduurvermindering sinds toen alvast NIET met loonsbehoud was, laat staan met loonsstijging
Sprekende over relatieve welvaart, dat toon je zelf toch ook al aan? En dat is wat er inderdaad ook achter die wealth-income ratio zit. In verhouding is er momenteel een hogere wealth-income ratio dan in 1970.
Dus een stijging en geen daling zoals jij deed uitschijnen
Zie ik weinig verkeerd mee, de kapitalist neemt de risico's. Ik zie niet in waarom iemand die vroeger alle brieven handgeschreven maakte en nu met laptop en printer (betaald door kapitalist) op minder tijd volledig de winst moet krijgen
Ik zou dan eens de straat opgaan en die vraag aan echte personen vragen, ik denk dat de meeste mensen dat graag willen.
Dat noemt dan ook populistische pietpraat maar economische nonsense

Een aantal belastingverminderingen zijn minder geïndexeerd maar de schijven as zich zijn afaik wel gewoon mee geïndexeerd.

Niet per se.

Heb ik dat ergens gezegd?
Dat voorbeeld toont alleen aan dat arbeidsduurvermindering sinds toen alvast NIET met loonsbehoud was

Dus een stijging en geen daling zoals jij deed uitschijnen
Ik heb altijd gezegd dat vermogen stijgt tov. Arbeid. Ik heb toch nergens iets anders gezegd?
Zie ik weinig verkeerd mee, de kapitalist neemt de risico's. Ik zie niet in waarom iemand die vroeger alle brieven handgeschreven maakte en nu met laptop en printer (betaald door kapitalist) op minder tijd volledig de winst moet krijgen
Toen werden er geen risico's genomen door 'kapitalisten'?
Valt echt niet mee te discussiëren. Hou het eens serieus. Reported. Hou het eens deftig.

Het is economische nonsens wat jij hier verklaart.

Jij verklaart dat bij een stijgend aandeel aan kapitaal en een dalend aandeel aan arbeid het een goed idee is om arbeid nog meer te belasten en kapitaal minder. Seriously?

Niet per se.
Voor bepaalde sectoren/bedrijven mss
In zijn geheel: jawel (staat er ook in trouwens)
Ik heb altijd gezegd dat vermogen stijgt tov. Arbeid. Ik heb toch nergens iets anders gezegd?
Je zegt het letterlijk 'minder welvaart voor de arbeider'

Valt echt niet mee te discussiëren. Hou het eens serieus. Reported. Hou het eens deftig.

Het is economische nonsens wat jij hier verklaart.
Jij verklaart dat bij een stijgend aandeel aan kapitaal en een dalend aandeel aan arbeid het een goed idee is om arbeid nog meer te belasten en kapitaal minder. Seriously?
Waar zeg ik dat ergens?

Met u valt niet te discussiëren

Laatst bewerkt:
Belastingsdruk (zonder verminderingen) is dacht ik van 52% terug naar 53% gestegen
@Conradus
Dat zou kunnen kloppen (geen tijd om het na te kijken), maar zo'n kleine stijging kan verschillende redenen hebben:
- hogere lonen, waardoor de gemiddelde belastingsdruk stijgt (en je moet je dan afvragen of hogere lonen zo'n slechte reden zijn)
- effecten van corona, bvb minder tijdelijke werkloosheid, dus ook al zijn de lonen niet écht gestegen, is er wel terug even een hogere belastingdruk.
- tijdelijk effect van verschil tussen indexering belastingsschalen en indexatie mechanisme lonen (er zit altijd een speling op door andere manier van inflatieberekening, die uiteindelijk uitvlakt maar zeker met de hoge inflatie van 2022/23 heeft dit een effect gehad die nu alweer weg is)
- effectief hogere belastingen, wat ik echter niet zou kunnen bedenken wat dat zou moeten zijn (het zal eerder lager zijn zoals gezegd door de jobbonus, zeker in Vlaanderen).
- gewoon al afrondingen.

1,6 miljoen (!) ambtenaren, nog zonder de verzelfstandigde agentschappen en VZW's.
Ik geloof u, maar euhm.. WTF?!

Iemand echte cijfers ipv 'extreem laag'?

Hoe is dat dan concreet?

Niet werken = geen uitkering?
Niet werken = ziekte faken?
Niet werken = OCMW uitkering?

Zijn die Walen dan gelukkig met ocharme (weet ik veel) €1500 netto per maand? Dat is toch maar een arm leven neen? De leuke zaken des levens kosten nu eenmaal geld, en van werken krijg ik bv dagelijks een enorm voldaan gevoel dus de meeste Walen hebben niet zo'n levensstijl?

Ik wacht op de échte cijfers, maar straks moeten we nog Bart De Wever gelijk geven, neen?

Dat heeft verschillende redenen hoor. Naast de gekende en door jou geclaimde zaken zoals 'erbarmelijk beleid", is er ook het feit dat:
- platteland scoort gemiddeld altijd véél slechter qua tewerkstellingsgraad dan verstedelijkt gebied (ik zeg bewust niet steden), overal in Europa. Wallonië heeft nauwelijks grote stedelijke regio's en veel minder verstedelijking. Grotere afstanden = minder kans op tewerkstelling.
- er zijn véél meer jongeren in Wallonië tov Vlaanderen. In de leeftijdscategorie 18-22 (studenten/jeugdige werklozen) heb je 33% Walen, tov slechts 31% bij de 50-jarigen. In Vlaanderen net het omgekeerde: 55% bij de 18-22 jarigen en 60% bij de 50-jarigen. Zo'n dingen maken een groot verschil, omdat de tewerkstellingskansen daar helemaal anders liggen.
- Hun zuid-westgrens heeft nauwelijks tewerkstellingskansen, terwijl onze noordelijke grens volop tewerkstelling mogelijk maakt (Eindhoven, Maastricht, ...) en er daar geen taalbarriere is (Wat Walloniê dan weer wel heeft met Duitsland, minder met Luxemburg waar de mobiliteit wel ok is). .
- Een groot stuk van ons stedelijk gebied heeft Brussel als hub: mensen wonen in Vlaanderen, maar werken in Brussel. Werklozen in de rand van Brussel kunnen daar niet blijven wonen (onbetaalbaar/laag aanbod van kleine woningen), maar trekken binnen Brussel (waar gemeentes zoals Anderlecht nog betaalbaar zijn, ik spreek natuurlijk niet over de Woluwe's/Ukkel).
- Meer afhankelijkheid van piektoerisme (weinig mensen die in de wintermaanden de ardennen doen), terwijl Vlaanderne door de steden meer continu toeristen hebben. Automatisch daardoor meer werkloosheid/lagere tewerkstellingsgraad

En voor alle duidelijkheid: néé, dit wil niet zeggen dat ik Vlaanderen en Wallonië inherent gelijk zie. Wel dat de verschillen niet enkel door erbarmelijk beleid komen.

Ik geloof u, maar euhm.. WTF?!
GInMzatWQAAP8L1

Nu goed wat daar allemaal exact in zit weet ik niet

waar-wonen-de-arbeiders-de-ambtenaren-en-de-zelfstandigen-v0-c9nkbwahwpwa1.jpg

Iemand echte cijfers ipv 'extreem laag'?

Hoe is dat dan concreet?

Niet werken = geen uitkering?
Niet werken = ziekte faken?
Niet werken = OCMW uitkering?

Zijn die Walen dan gelukkig met ocharme (weet ik veel) €1500 netto per maand? Dat is toch maar een arm leven neen? De leuke zaken des levens kosten nu eenmaal geld, en van werken krijg ik bv dagelijks een enorm voldaan gevoel dus de meeste Walen hebben niet zo'n levensstijl?

Ik wacht op de échte cijfers, maar straks moeten we nog Bart De Wever gelijk geven, neen?
Merendeel krijgt wel iets van uitkering hoor (studenten zitten er natuurlijk ook nog wel in)
Werkzaamheidsgraad van 20 tot 64-jarigen
werkzaamheidsgraad-2023.jpg

GInMzatWQAAP8L1

Nu goed wat daar allemaal exact in zit weet ik niet

waar-wonen-de-arbeiders-de-ambtenaren-en-de-zelfstandigen-v0-c9nkbwahwpwa1.jpg

Merendeel krijgt wel iets van uitkering hoor (studenten zitten er natuurlijk ook nog wel in)
Welk dorp is die knalpaarse stip daar in Oost-Vlaanderen bij de vastbenoemde ambtenaren? :D

Waarschijnlijk heeft men de cijfers van de quartaire sector genomen. Dat gaat ook over privé-bedrijven die deels met overheidsgeld draaien (bvb ziekenhuizen, rusthuizen, ...). De grafiek is sowieso misleidend omdat de tertiaire sector niet erop staat en de secundaire sector maar deels meegerekend wordt.
SomeDude zei:
ook dit is weinig zeggend: dat er in Wallonië relatief weinig zuivere industrie is, is logisch gewoon om verschillende redenen. Een grote fabriek neerpoten in heuvelachtig gebied is weinig nuttig.
SomeDude zei:
Altijd gevaarlijk om landen te vergelijken met regio's, weer misleidend. Er zijn véél regio's die het slechter doen dan Waals en Brussels gewest, maar die staan er gewoon niet om omdat men de landen neemt.

Er zit IETS van waarheid in je grafieken, maar ze zijn veel te suggestief opgesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan