Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het illustreert voor mij vooral hoe mensen graag de politiek beschuldigen van kortetermijnvisie, terwijl, als je het van de bevolking zou laten afhangen, we niet naar de volgende 4 jaar kijken, maar enkel naar het volgende maandloon.

Is dat niet normaal dat met zo een grote groep mensen die moeite hebben met rondkomen? Die hun interesse is "Hoe kom ik volgende maand door" en niet wat we aan het klimaat gaan dokken voor binnen x jaar.

Het is nu niet dat de Belgische politiek een toonbeeld is van vooruitziend denken of een langetermijnvisie natuurlijk - daarvoor zijn te veel zaken dusdanig ontspoort. Anderzijds is dat maandloon (voor een groep) ook gewoon véél belangrijker/noodzakelijker natuurlijk, voor diegenen met véél overschot is dat maandloon gevoelsmatig ook belangrijk want financieel een stapje terugzetten is voor quasi iedereen een puntje toch? Het algemeen belang voor het eigen belang stellen - niet evident.

De bevolking heeft imo ook het recht om de politiek te beschuldigen - de rol van de politiek is toch nog steeds het land deugdelijk en verantwoord besturen - het is niet de bevolking die de lijnen moet uitzetten- dat zijn de politici. Met een ontspoorde begroting, het onderwijs in verval - al is dat kalf nog niet verdronken want nog steeds ok, chaos op vlak van ruimtelijke ordening en mobiliteit, problemen met huisvesting, slechte en ongecoördineerde energietransitie, complexe staatsstructuur en overige instanties met onderling gebrekkige communicatie en coördinatie, fiscaliteit - van loonvorming-belastingen-erfrecht... voor verbetering vatbaar (al doen ze elders in de wereld niet meteen significant beter op vele vlakken).

Politici spelen bewust ook handig in op instant -zaken -logisch want eveneens belangrijk en doeltreffend om stemmen te halen - maar we missen toch wat inspiratie voor LT projecten, niet alleen Nationaal maar zeker ook Europees en mondiaal - o.a. op vlak van klimaat zijn dat de niveaus die een leidende/sturende rol te vervullen hebben.

Maar hoe efficiënt zijn deze niveaus en willen we dat wel weten?

Defensie is plots ook een hot topic terwijl er 10 jaar geleden geen enkele Belg wakker lag van de staat van ons machtig leger is dat vandaag de dag anders - de NAVO is plots wel belangrijk - als modale Belg weten we zeer vaag wat de NAVO is maar hebben we 0,0 inzichten hoe dat werkt.

Het illustreert voor mij vooral hoe mensen graag de politiek beschuldigen van kortetermijnvisie, terwijl, als je het van de bevolking zou laten afhangen, we niet naar de volgende 4 jaar kijken, maar enkel naar het volgende maandloon.

Sorry, maar daar overschat je het gros van de mensen en negeer je bovendien het simpele gegeven dat genoeg mensen niet eens toekomen aan zo ver te kijken.

Strategisch, lange termijn denken is iets dat lastig is voor heel veel mensen. Dat is in het professionele leven zo, dat is in het privé-leven zo en dat is niet anders voor maatschappij in het algemeen. Veel mensen leven en denken in het hier en nu, en daar is an sich ook niets verkeerd mee. Niet iedereen moet een tacticus of een strateeg zijn, en voor heel veel mensen (inclusief hier op het forum) is dat ook iets dat niet automatisch komt.
Komt daarboven dat voor veel mensen, de problemen die ze dagdagelijks hebben (welke dat dat dan ook zijn, dat beperkt zich niet tot alleen maar het einde van de maand halen) prioriteit krijgen boven 4 jaar of langer ver weg kijken.

Simpelweg gezegd, dat is niet iets dat je mensen kan verwijten, net zomin als dat je een doorsnee arbeider of bediende kan verwijten dat die niet strategisch vooruit kijken voor hun afdeling, divisie of bedrijf. Die laatsten hebben daar hun senior leadership voor, de maatschappij heeft daar normaal haar beleidsmakers voor. Het is net de taak van politici om vooruit te kijken (iets dat ze nota bene niet doen; als ze dat al doen, stopt hun horizon op de volgende verkiezing) EN het is net zozeer hun taak om daar duidelijk over te communiceren EN de bevolking in mee te nemen.
Als mensen desondanks wakker liggen van andere zaken, dan heeft de politiek dat enkel aan zichzelf te wijten. Of ze zijn disconnected, of ze communiceren niet, of ze laten na de bevolking daarin mee te nemen, of het is een combo van factoren, maar is puur simplisme om dat dan maar op diezelfde bevolking te steken.

Ik ga als COO ook veel meer strategisch bezig zijn dan wie dan ook van mijn 1500+ werknemers, maar ik ga daar niets van realiseren als ik hen niet meeneem in dat verhaal. Voor een politieker die voor het beleid instaat, is dat niet anders.

En dit bevestigt dan ook het cliché dat een groenlinkse zich moreel superieur voelt tov de 'onwetende vlaming'.
Als dat hetgeen is wat het meerendeel van de vlaming bezig houdt, dan moet er geluisterd worden en naar gehandeld. Als dat nu terecht of onterechte thematiek is.
Maar sommige negeren blijkbaar liever de bekommernis van de vlaming om zich te verheven tot wereldverbeteraars 🤷‍♂️
Zijn er veel groene types die van de klimaatverandering een morele of zelfs identitaire kwestie maken? Jazeker. Da's echter niet hoe ik er naar kijk.

Ik zie gewoon Vlamingen een keuze maken. Ofwel nu €10 betalen ofwel volgende week €100 betalen. En ze kiezen volop voor het tweede. Ik vind dat frustrerend. Voor mij zijn geopolitiek en klimaatverandering technische onderwerpen waar we vooral zeer proactief in moeten zijn vooraleer we (of onze kinderen) de problemen hard voelen.

Ik ga als COO ook veel meer strategisch bezig zijn dan wie dan ook van mijn 1500+ werknemers, maar ik ga daar niets van realiseren als ik hen niet meeneem in dat verhaal. Voor een politieker die voor het beleid instaat, is dat niet anders.
Da's allemaal leuk als je COO bent en je plannen en prestaties vooral worden beoordeeld door mensen waarvan verondersteld wordt dat ze iets van hun vak kennen, of je in China woont met een Xi Jinping aan de macht, die niet hoeft wakker te liggen van verkiezingen, maar wij stemmen als bevolking wel de regering weg na 4 jaar als ze teveel in onze portemonnee zitten met hun langetermijnprojecten.

Het constante ondermijnen van de legitimiteit van de politiek en tegelijk aan hen aangeven dat we alleen maar onze eigen centen belangrijk vinden, zorgt ervoor dat de kans behoorlijk klein is dat wij competente leiders met een uitgesproken langetermijnsvisie krijgen.

En eerlijk gezegd, soms wordt wel héél bepamperend gedaan over de Vlaming. Eén van de hoogstgeschoolde regio's ter wereld, met bijna 50% een hoger diploma. Mensen die dus in hun leven duidelijk ooit in staat geweest zijn tot een minimum aan kritisch en abstract denken, want zelfs iemand die studeert voor kleuterjuf moet in staat zijn om een redelijke brok materie te verwerken. Je vraagt de bevolking niet om strategische plannen uit te werken, he, alleen maar dat ze inzien dat de broek aanspannen in functie van belangrijke langetermijnprojecten een goed idee is.

Waarom is het volledig ok om de schuld van het falen van ons systeem altijd bij de politiek te leggen, maar moeten we de bevolking altijd zien als een hoop arme sukkelaars die alles maar moeten ondergaan? Geklaag over dat het moeilijk is om rond te komen... Ok voor de onderste 10% van de samenleving, maar laten we eerlijk zijn: 90% van onze bevolking leeft in een luxe waar het grootste deel van de wereldbevolking stikjaloers op is. Altijd die fluwelen handschoentjes voor onze middenklasse, ik ben het eerlijk gezegd meer dan beu.

Laatst bewerkt:
En dit bevestigt dan ook het cliché dat een groenlinkse zich moreel superieur voelt tov de 'onwetende vlaming'.
Als dat hetgeen is wat het meerendeel van de vlaming bezig houdt, dan moet er geluisterd worden en naar gehandeld. Als dat nu terecht of onterechte thematiek is.
Maar sommige negeren blijkbaar liever de bekommernis van de vlaming om zich te verheven tot wereldverbeteraars 🤷‍♂️
Goed, ik ben het ermee eens dat je de cijfers of de mening moet nemen zoals hij is. Dat hoef je zeker niet weg te zetten of ongeldig te noemen.
Maar dan mag je ook tegelijk niet méér conclusies aan dat grafiekje hangen als wat eraan te hangen valt, hè. De vraag was: Wat is het grootste probleem in dit land.

Ik blijf het een heel rare grafiek vinden, en weet niet hoe ze erbij komen. In hun Peiling zelf vind ik het al iets duidelijker:
De vraag is daar: Kan u in uw eigen woorden zeggen wat volgens u het grootste probleem is waarmee ons land momenteel wordt geconfronteerd?
1709286787372.png

Eén antwoord, dat dan handmatig in een categorie wordt geschoven. Dat is dan nog eens niet superduidelijk, want migratie en criminaliteit hangt misschien vaak samen, klimaat, landbouw en economie ook. Maar goed, dat is zo raar niet. Alleen zegt dat niks over de onderlinge rangschikking, hè. Gewoon dat er evenveel mensen klimaat op 1 zetten van grootste probleem in ons land als dat er zijn die 'belastingen' op 1 zetten.

Het constante ondermijnen van de legitimiteit van de politiek en tegelijk aan hen aangeven dat we alleen maar onze eigen centen belangrijk vinden, zorgt ervoor dat de kans behoorlijk klein is dat wij competente leiders met een uitgesproken langetermijnsvisie krijgen.

Again, als ze de juiste uitgesproken langetermijnvisie niet uitgelegd, gecommuniceerd en aanvaard krijgen bij de bevolking, dan zijn het geen competente leiders. De oorzaak daarvan zit niet bij de bevolking, maar puur bij hen. Al de rest is niets anders dan externaliseren van eigen verantwoordelijkheid.

En eerlijk gezegd, soms wordt wel héél bepamperend gedaan over de Vlaming. Eén van de hoogstgeschoolde regio's ter wereld, met bijna 50% een hoger diploma. Mensen die dus in hun leven duidelijk ooit in staat geweest zijn tot een minimum aan kritisch en abstract denken, want zelfs iemand die studeert voor kleuterjuf moet in staat zijn om een redelijke brok materie te verwerken. Je vraagt de bevolking niet om strategische plannen uit te werken, he, alleen maar dat ze inzien dat de broek aanspannen in functie van belangrijke langetermijnprojecten een goed idee is.

Idem as above.

Het morele vingertje bovenhalen à la "allé, snappen ze dat nu echt niet", gaat niemand overtuigen of dichter bij de oplossing brengen; in tegendeel. Mensen die dat doen, zijn geen competente leiders.

Waarom is het volledig ok om de schuld van het falen van ons systeem altijd bij de politiek te leggen, maar moeten we de bevolking altijd zien als een hoop arme sukkelaars die alles maar moeten ondergaan? Geklaag over dat het moeilijk is om rond te komen... Ok voor de onderste 10% van de samenleving, maar laten we eerlijk zijn: 90% van onze bevolking leeft in een luxe waar het grootste deel van de wereldbevolking stikjaloers op is. Altijd die fluwelen handschoentjes voor onze middenklasse, ik ben het eerlijk gezegd meer dan beu.

Same as above. Met als aanvulling: dat is nu eenmaal wat accountability betekent...

De Stemming. VB 28%, N-VA 19%, de klassieke partijen halen max 13% met de liberalen in een neerwaartse spiraal en onder PVDA die 10,5% haalt. It keeps getting better.

Wel geen rechtse meerderheid in Vlaanderen. Die drukkingskaart kan De Wever voorlopig niet gebruiken federaal.
Ik vraag me af of ze zich op basis hiervan aan een zetelverdeling zouden durven wagen, want het systeem D'Hondt dat in België gebruikt wordt om zetels te verdelen kent een lichte voorkeur voor grote partijen, al kan ik me voorstellen dat het verschil zo klein is dat de statistische foutenmarge te groot is om daar iets zinnigs over te zeggen, vermoed dat die verschillen zelden meer dan een procent ofzo zullen zijn.

Laatst bewerkt:
Zetelgewijs zou dat een meerderheid kunnen opleveren door bepaalde scores in bv Antwerpen.
Maar het lijkt wel zo dat VB-NVA aan hun rechtse limiet zitten en dat ze nu elkaar gewoon opeten peiling na peiling.

Zetelgewijs zou dat een meerderheid kunnen opleveren door bepaalde scores in bv Antwerpen.
Maar het lijkt wel zo dat VB-NVA aan hun rechtse limiet zitten en dat ze nu elkaar gewoon opeten peiling na peiling.
Gecombineerd zijn ze toch een procent gestegen tegenover de vorige peilingen maar dat soort verandering doen er fundamenteel niet zoveel toe.

Benieuwd hoe een regering VB/NVA er in de praktijk uit zou zien. Vermoedelijk het slechtste van beide werelden met een anti-migratiebeleid en een verdere verrottingsstrategie van onze openbare instellingen.

De Wever gisteren in de afspraak gaf een trieste indruk, vond hem niet strijdvaardig overkomen.
Hij heeft natuurlijk helemaal gelijk dat een groot Vlaams Belang niks gaat oplossen omdat die federaal nooit in een regering kunnen door het cordon. En NVA werd in 2019 al niet meegenomen met 25%, dan zal 20% al helemaal geen gewicht zijn.

Het zal aartsmoeilijk zijn en uitmonden in Vivaldi 2. En het woordje 'verantwoordelijkheid' gaan we nog veeeeeeeel horen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan