Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bert Kruismans @ De Tijd: Sluit naadloos aan bij de eigen mening ... en toont ook wat aan waar het, volgens mij dan, toch wat de verkeerde kant uitgaat. Het mag eens wat luchtiger zijn.

Eindelijk is het zover: de verkeersborden worden genderneutraal, de wegcode heeft een nieuwe naam en de openbare weg wordt inclusief. Als het goed is, zeggen we het ook.

Het was aangekondigd in 2019, maar straks is het echt zover! De nieuwe verkeersborden worden genderneutraal. Het is geen man die dit niet toejuichen kan. Aan het silhouet op een bord zie je binnenkort niet meer of het een man dan wel een vrouw betreft. Ons inziens zag je dat vroeger eigenlijk ook al niet. Of kent u geen mannen met een weelderige haardos en een lievelingsjurk die wijdbeens door het leven gaan? Wij wel, maar we werken dan ook voor De Tijd.

In elk geval, de verkeersveiligheid gaat er duidelijk met rasse schreden op vooruit. We mogen er niet aan denken hoeveel slachtoffers de afgelopen decennia in het Belgische verkeer vielen, omdat honderden landgenoten geen idee hadden waar die seksistische verkeersborden het over hadden. Neem nu zo’n bord ‘verboden de treinsporen over te steken’. Levensgevaarlijk. Hoe ging dat?

Jos en Nadia genieten van hun zondagse wandeling en komen, uiteraard nietsvermoedend, aan een spoorweg. Jos stopt en zegt tot zijn echtgenote: ’Halt, Nadia. Kijk daar, een cirkelvormig verkeersbord met een rode rand en een zwart mannetje. Dat wil zeggen: het is verboden hier de sporen over te steken.' Waarop Nadia: ’Jos, hou op met die mansplaining. En daarbij, voor u is ’t gevaarlijk. Maar ik ben een vrouw, sterker nog, ik voel me zelfs een vrouw. Ik herken me totaal niet in dat bord. Voor mij zullen die treinen wel automatisch stoppen.’ Waarop Nadia de sporen kruist. En whaaamm! Daar rijdt net een trein voorbij. Jos blijft alleen achter en zucht: ‘Tiens, dat bord klopt niet.’

Weg met de Wegcode, straks volgen wij allen de Code van de openbare weg. Die naamswijziging drong zich natuurlijk op.

Deel opX (Twitter)

U mag die nieuwe borden gerust een detail vinden, federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) had deze week wel meer te vertellen. Weg met de Wegcode, straks volgen wij allen de Code van de openbare weg. Die naamswijziging drong zich natuurlijk op. Tot op heden had je ongetwijfeld weggebruikers die dachten dat die code ook op private wegen sloeg. De taalvaardigheid is nu eenmaal niet wat ze ooit was.

In het Frans is de nuance net iets duidelijker. Daar wordt de Code de la route vervangen door de Code de la voie publique. Voelt u het verschil? En dus moest ook de Nederlandse benaming gewijzigd. Anders kreeg je weer dat gezeur van ‘et pour les Flamands la même chose, zeker?’.

De Code van de openbare weg maakt duidelijk dat koning auto is afgetreden en wil op inclusieve wijze meer ruimte geven aan de actieve weggebruiker. Vreemd genoeg omvat die categorie ook de medemens die dankzij het geld van zijn pensioensparen op het zadel van een blitse elektrische fiets plaatsneemt en op weg naar een dubbele trappist een beetje aan het gas draait, zonder ook maar één trap op de pedalen te geven. De fietsers onder ons kennen hem/haar wel. De Vlaming, rijk aan vrije tijd maar niet aan stuurvaardigheid. Wilt u echt als zwakke weggebruiker het gevaar proeven? Vergeet het autoverkeer, maar rij op een zonnige zaterdag met de fiets op het jaagpad langs de Dender van Aalst naar Dendermonde. Tip: draag een reddingsvest.

Maar als het goed is, zeggen we het ook. Op sommige plekken wordt het gebruik van het fietspad optioneel. En die keuze is er voor elke fietser. Dat is een hele vooruitgang. Nu is dat straal negeren van het fietspad nog het voorrecht van mensen die zich, vermomd als beroepsrenner, verplaatsen met een dure racefiets. 6.000 euro budget voor de sportvelgen, maar geen budget meer voor een bel. U kent ze. Maar de openbare weg is straks inclusief. Vanaf het najaar van 2025 wordt die discriminatie van de minder begoede medemens opgeheven. Gelukkig. Zo’n fietser die plots van het fietspad springt, welke chauffeur zit daar nu niet op te wachten?
Met het tweede stuk ben ik akkoord, volgens mij moet een wet zo duidelijk mogelijk zijn en zo weinig mogelijk ruimte voor interpretatie laten. Zo'n geval waar je dan als fietser, na een bepaald bord, mag kiezen waar je rijdt lijkt me gewoon een slecht idee. Een uitleg die ik hoorde is dat snelle fietsers (bv. elektrische) zo tragere mensen voorbij kunnen want onze infrastructuur is slecht, met smalle fietspaden. In de praktijk zal iedereen zich wel snel genoeg vinden lijkt me en krijg je gewoon een verdeling tussen de twee.
Ook al is de achterliggende boodschap misschien dat de wagen niet meer de koning van de weg is, in de praktijk is het wel anderhalve ton metaal en kunststof tegen een regenjas natuurlijk, dus of dat nu voor meer veiligheid zorgt betwijfel ik.

Dat eerste deel vind ik klassiek goedkoop commentaar, zoals je op dit forum ook meteen wat mensen in kramp zacht schieten bij "genderneutrale borden". Tenzij dat over een dure vervangingscampagne gaat, en niet gewoon over "als we een nieuw zetten is het een nieuw model", moet daar dan eigenlijk iemand van wakker liggen? Maar goed, dat bedenkt ik me wel vaker: de commentaar is altijd "niemand ligt wakker van die zaken, wat maakt het uit dat ze niet genderneutraal zijn". Worden ze dan wel genderneutraal, oei oei.

Dat eerste deel vind ik klassiek goedkoop commentaar, zoals je op dit forum ook meteen wat mensen in kramp zacht schieten bij "genderneutrale borden". Tenzij dat over een dure vervangingscampagne gaat, en niet gewoon over "als we een nieuw zetten is het een nieuw model", moet daar dan eigenlijk iemand van wakker liggen? Maar goed, dat bedenkt ik me wel vaker: de commentaar is altijd "niemand ligt wakker van die zaken, wat maakt het uit dat ze niet genderneutraal zijn". Worden ze dan wel genderneutraal, oei oei.

Ik denk dat het ( voor mij in ieder geval) eerder gaat over "is dat echt waar men zich mee moet bezig houden?". Niet omdat ik noodzakelijk vind dat het slecht is dat men dat aanpast, maar tijd en materiaal is eindig. Is de dienst en minister die zich hier mee bezig hielden klaar met al de rest, er is niks met hogere prioriteit in het verkeer over? Indien ja, ok perfect. Maar ik betwijfel het eerlijk gezegd.

(En dat is het geval voor veel zaken)

Ik denk dat het ( voor mij in ieder geval) eerder gaat over "is dat echt waar men zich mee moet bezig houden?". Niet omdat ik noodzakelijk vind dat het slecht is dat men dat aanpast, maar tijd en materiaal is eindig. Is de dienst en minister die zich hier mee bezig hielden klaar met al de rest, er is niks met hogere prioriteit in het verkeer over? Indien ja, ok perfect. Maar ik betwijfel het eerlijk gezegd.

(En dat is het geval voor veel zaken)
Goh, ik ben daarin misschien naïef maar wat borden hertekenen lijkt me nu toch niet het grote, ingrijpende werk uiteindelijk? Allezja, uiteraard lijkt dat banaal, maar alles valt op die manier te reduceren. Waarom een nieuwe wegcode uiteindelijk, was dat dan echt nodig, kunnen we niet ergens de infrastructuur verbeteren ofzo.

Ugh, ik haat het argument 'is er niets belangrijkers te doen'?
Zoals wij op het werk verschillende trajecten kunnen parallelliseren kunnen politiekers dat ook.
Een belangrijk traject wordt opgevuld met andere kleinere zaken. (ik hoop dat dit voor hun een kleiner project was)

Goh, ik ben daarin misschien naïef maar wat borden hertekenen lijkt me nu toch niet het grote, ingrijpende werk uiteindelijk? Allezja, uiteraard lijkt dat banaal, maar alles valt op die manier te reduceren. Waarom een nieuwe wegcode uiteindelijk, was dat dan echt nodig, kunnen we niet ergens de infrastructuur verbeteren ofzo.
Tuurlijk is dat niet het grote ingrijpende werk. Maar veel kleintjes maken een groot natuurlijk. En realistisch gezien is dat niet "hey nieuwe borden!" en iemand die die tekent, klaar!. Dat is een studie, een discussie, nog een studie, voorontwerpen, discussie, aanbestedingen, etc

Het is wat luchtig, maar anderzijds ben ik best nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat:

Als je dat meeneemt omdat die borden toch eens moeten vervangen worden, doe gerust zou ik zeggen. Maar als je ziet dat dit gestart is in 2019 kan ik me best voorstellen dat daar heel wat meer bij komt kijken als op het eerste zicht het geval is. Naamswijziging daarentegen - dat lijkt me eerder te vallen onder de noemer "werk zoeken waar er geen is" - maar wie weet is dat geen extra werk.

Wie weet is het wel één of ander consultancy bedrijf, toevallig onder leiding van vrouw/dochter/zoon die een paar gepeperde facturen heeft mogen posten voor het nieuwe, innovatieve en baanbrekende ontwerp.... ik schrik nergens meer van

Ugh, ik haat het argument 'is er niets belangrijkers te doen'?
Zoals wij op het werk verschillende trajecten kunnen parallelliseren kunnen politiekers dat ook.
Een belangrijk traject wordt opgevuld met andere kleinere zaken. (ik hoop dat dit voor hun een kleiner project was)
Het gaat niet alleen over de politici natuurlijk, hier hebben naar alle waarschijnlijkheid heel wat ambtenaren en consultants tijd in gestoken en zo'n simpele zaken als de naam van de wegcode wijzigen naar die nieuwe naam gaat op onnoemelijk veel andere plaatsen ook wijzigingen gaat vereisen. Geen grote kost, maar nog steeds een kost dus waarom doen we het? Ofwel mis ik iets over dat belang maar een goede minister die had daar gewoon komaf mee gemaakt na de eerste meeting waarin dit opkwam, te grote kost voor een te kleine winst.

Met het tweede stuk ben ik akkoord, volgens mij moet een wet zo duidelijk mogelijk zijn en zo weinig mogelijk ruimte voor interpretatie laten. Zo'n geval waar je dan als fietser, na een bepaald bord, mag kiezen waar je rijdt lijkt me gewoon een slecht idee. Een uitleg die ik hoorde is dat snelle fietsers (bv. elektrische) zo tragere mensen voorbij kunnen want onze infrastructuur is slecht, met smalle fietspaden. In de praktijk zal iedereen zich wel snel genoeg vinden lijkt me en krijg je gewoon een verdeling tussen de twee.
Ook al is de achterliggende boodschap misschien dat de wagen niet meer de koning van de weg is, in de praktijk is het wel anderhalve ton metaal en kunststof tegen een regenjas natuurlijk, dus of dat nu voor meer veiligheid zorgt betwijfel ik.

Waarom moet dat goedkope commentaar zijn? Ik neem aan dat niemand specifiek wakker ligt van verkeersborden alleen. Het is echter wel deel van een grotere beweging die al een hele tijd bezig is om alle aspecten van de maatschappij aan te passen aan de noden van een belachelijk kleine minderheid. De toekomst zal wel uitwijzen zeker of iedereen er zoveel gelukkiger van wordt..

Zelf zie ik enkel in mijn vriendengroep(dertigers) dat de meeste er enkel maar conservatiever van worden.

Waarom moet dat goedkope commentaar zijn? Ik neem aan dat niemand specifiek wakker ligt van verkeersborden alleen. Het is echter wel deel van een grotere beweging die al een hele tijd bezig is om alle aspecten van de maatschappij aan te passen aan de noden van een belachelijk kleine minderheid. De toekomst zal wel uitwijzen zeker of iedereen er zoveel gelukkiger van wordt..

Zelf zie ik enkel in mijn vriendengroep(dertigers) dat de meeste er enkel maar conservatiever van worden.
Ik vind vragen of er niets belangrijker te doen is altijd goedkope commentaar hoor.

Die "grotere beweging die al een hele tijd bezig is om alle aspecten van de maatschappij aan te passen aan de noden van een belachelijk kleine minderheid" zal misschien een hot topic zijn in je vriendengroep maar ik merk er eigenlijk weinig van. Er wordt veel over gesproken, vooral op de immense beerpunt die sociale media is, maar buiten een of ander HR-persoon die aangeeft in haar handtekening dat ze als vrouw wil aangesproken worden als zij/haar, heb ik er eigenlijk 0 praktische ervaring mee.

Ik weet niet of de commentaar echt ingegeven is door een bezorgdheid over de kost van die genderoperatie, of dat ze als dekmantel dient voor andere motieven @Sylverscythe , maar in beide gevallen kan je je volgens mij inderdaad wel de vraag stellen of het die investering wel waard is.

Zoals hierboven gezegd gaat het om heel wat meer als een kleine pennenstreek en klaar. En ik kan mij toch niet helemaal van de indruk ontdoen dat zo'n genderoperatie op wegborden goed gestimuleerd is geweest door de consultants die vooral billable hours zien. Maar misschien ben ik te cynisch?

Ik weet niet of de commentaar echt ingegeven is door een bezorgdheid over de kost van die genderoperatie, of dat ze als dekmantel dient voor andere motieven @Sylverscythe , maar in beide gevallen kan je je volgens mij inderdaad wel de vraag stellen of het die investering wel waard is.

Zoals hierboven gezegd gaat het om heel wat meer als een kleine pennenstreek en klaar. En ik kan mij toch niet helemaal van de indruk ontdoen dat zo'n genderoperatie op wegborden goed gestimuleerd is geweest door de consultants die vooral billable hours zien. Maar misschien ben ik te cynisch?
Ik ben cynisch genoeg om te beseffen dat het verre van efficiënt zal zijn verlopen, maar als je een hele vernieuwing van de wegcode invoert met nieuwe borden, zou ik denken dat het niet zo'n gigantisch extra huzarenstuk moet zijn. Ja, misschien moet ik daar wat cynischer zijn.

Volgens mij zou 30 jaar terug zich niemand geroepen voelen om een of andere agenda te zien achter het genderneutraal maken van een bord ook.

Uiteindelijk is iedereen, op één of andere manier, wel een "belachelijk kleine minderheid". Vanuit een democratisch perspectief valt hier thans heel wat voor te zeggen en moeten we zeker opletten voor de "Tirannie van de meerderheid".

Wat ik zelf eerder frustrerend vind is de verwoording en de voorstelling van de feiten gelijk jij deze hier plaatst.

"Niemand specifiek zal er van wakker liggen." -> Duidelijk toch een onwaarheid. Er zijn toch duidelijk wel heel wat mensen mee bezig?
Het zwart wit denken dat je opwerpt : Zie je die beweging als een bepaalde entiteit? Wat is dan specifiek die "kleine minderheid"? Overigens again, als het zo'n kleine groep was, dan zou je hier toch niets van zien in het beleid? Of zit daar een soort van complottheorie achter dan die kleine groep zoveel macht heeft?
"Alle aspecten" -> Moet ik niet veel meer over zeggen lijkt me?
"Iedereen gelukkiger" -> Is dat dan het doel?

Anyway, het zwart-wit beeld dat opgeworpen wordt, dat is hetgene wat ik mij het meest aan stoor.

Over de "case" hier an sich, ben ik vrij neutraal over. Mij lijkt het, als het effectief gewoon een langetermijn aanpassing is, vooral een storm in een glas water. Een nieuw bord ontwerpen zal echt niet zo duur zijn, in the greater scheme of things, en dan is het gewoon een kwestie van stilaan de oude borden uitfaseren wanneer deze aan vervanging toe zijn. Kost voor de maatschappij : Nihil. Waarom zouden we er ons dan over opjagen?

Er gaat zo al bijna 20M per jaar naar verkeersborden in Vlaanderen. Als je DNA nog een bepaalde selectie moet gaan vervangen door nieuwe borden, kostelijke operatie. Vergelijkbaar met het omvorming van de BVBA naar BV via de notaris. Ogenschijnlijk iets kleins, maar gaat gewoon over enorm veel geld, tijd, energie, moeite.

Voor genderneutraliteit, tegen verspilzucht.

Er gaat zo al bijna 20M per jaar naar verkeersborden in Vlaanderen. Als je DNA nog een bepaalde selectie moet gaan vervangen door nieuwe borden, kostelijke operatie. Vergelijkbaar met het omvorming van de BVBA naar BV via de notaris. Ogenschijnlijk iets kleins, maar gaat gewoon over enorm veel geld, tijd, energie, moeite.

Voor genderneutraliteit, tegen verspilzucht.
Weten we ondertussen al over welke borden het allemaal gaat en of het gewoon over standaard vervangen gaat wanneer nodig of echt een vervangingsoperatie specifiek daarvoor?

Ik ben cynisch genoeg om te beseffen dat het verre van efficiënt zal zijn verlopen, maar als je een hele vernieuwing van de wegcode invoert met nieuwe borden, zou ik denken dat het niet zo'n gigantisch extra huzarenstuk moet zijn. Ja, misschien moet ik daar wat cynischer zijn.

Volgens mij zou 30 jaar terug zich niemand geroepen voelen om een of andere agenda te zien achter het genderneutraal maken van een bord ook.
Zou er 30 jaar geleden iemand van wakker gelegen hebben van wat er op een verkeersbord staat tout court? Zelfs vandaag ga je de grote markt van Sint-Niklaas er wrslk niet mee kunnen vullen.

Voelt er nu echt iemand zich oprecht gediscrimineerd als hij naar een verkeersbord kijkt als xfm en iets anders ziet dan waar xfm zich mee identificeert (vandaag) en zo ja, vanaf wanneer moet je als maatschappij je aanpassen?

Wat is het verschil tussen hierop inspelen en mensen toe te laten een ander soort onderwijs in te richten dat bijvoorbeeld meer strookt met hoe zij de wereld ervaren?

Er zijn ook mensen die niet akkoord gaan met de evolutietheorie, wetenschap in het algemeen,… en waarschijnlijk meer in aantal dan mensen die zich stoorden aan het mannetje, vrouwtje of kindje op een verkeersbord waarom worden zij maatschappelijk wel verplicht geconfronteerd met zaken die niet in lijn zijn met hun leefwereld?

Tegen mensen die hier tegen zijn of gewoon maar denken waar gaat dit in godsnaam over is het bon-ton om te zeggen; maak je niet druk, goedkope commentaar, het is maar een detail,… maar omgekeerd hoor je niet beste xfm we gaan hier geen x aantal borden wijzigen omdat dit je stoort, maak je niet zo druk over wat op dat bord staat, het is maar een detail,…maar dat is dan not done want iemand is dan misschien gekwetst.

Wanneer is iets relevant?

Het is een detail dat verkeersbord maar het kadert wel in een algemene discussie die je kan voeren als maatschappij, wie bepaalt de grenzen van wat kan en niet?
In deze niet democratie want ik denk niet dat het genderneutraal maken van verkeersborden op iemands partij agenda stond 5 jaar geleden (ik kan mis zijn) dus par hasard fietst dat ertussen en here we are.

Uiteindelijk is iedereen, op één of andere manier, wel een "belachelijk kleine minderheid". Vanuit een democratisch perspectief valt hier thans heel wat voor te zeggen en moeten we zeker opletten voor de "Tirannie van de meerderheid".

Wat ik zelf eerder frustrerend vind is de verwoording en de voorstelling van de feiten gelijk jij deze hier plaatst.

"Niemand specifiek zal er van wakker liggen." -> Duidelijk toch een onwaarheid. Er zijn toch duidelijk wel heel wat mensen mee bezig?
Het zwart wit denken dat je opwerpt : Zie je die beweging als een bepaalde entiteit? Wat is dan specifiek die "kleine minderheid"? Overigens again, als het zo'n kleine groep was, dan zou je hier toch niets van zien in het beleid? Of zit daar een soort van complottheorie achter dan die kleine groep zoveel macht heeft?
"Alle aspecten" -> Moet ik niet veel meer over zeggen lijkt me?
"Iedereen gelukkiger" -> Is dat dan het doel?

Anyway, het zwart-wit beeld dat opgeworpen wordt, dat is hetgene wat ik mij het meest aan stoor.

Over de "case" hier an sich, ben ik vrij neutraal over. Mij lijkt het, als het effectief gewoon een langetermijn aanpassing is, vooral een storm in een glas water. Een nieuw bord ontwerpen zal echt niet zo duur zijn, in the greater scheme of things, en dan is het gewoon een kwestie van stilaan de oude borden uitfaseren wanneer deze aan vervanging toe zijn. Kost voor de maatschappij : Nihil. Waarom zouden we er ons dan over opjagen?
Gij hebt een enorm vermoeiende manier van discussiëren, no offense. Alsof je echt niet weet wat ik bedoel met die zin en je elk specifiek onderdeeltje uitgelegd moet hebben..

Zoals al door verschillende hier gezegd, ja deze case is een fait divers maar zo zijn er al velen geweest. Genderneutrale toiletten, de discussie die er is geweest rond het aanspreken van non binaire personen, genderneutrale boeken voor kinderen,...
Allemaal kleine zaken op zich waar je van kan zeggen dat het niet uitmaakt maar als je het geheel bekijkt gewoon de vraag kan stellen waarom dit uberhaupt allemaal moet aangepast worden.

En tirannie van de meerderheid, zijt ge echt serieus? In een democratisch land als België spreken over de tirannie van de meerderheid, faut le faire. Als het gaat om het aanpassen van al deze zaken voor x aantal procenten van de bevolking, dan spreken we over een belachelijk kleiner minderheid ja.

Gij hebt een enorm vermoeiende manier van discussiëren, no offense. Alsof je echt niet weet wat ik bedoel met die zin en je elk specifiek onderdeeltje uitgelegd moet hebben..
Het opdelen was om duidelijk te maken HOE zwart-wit je je punt maakt. Het was zeker niet de bedoeling om daar elk aparte threads van te maken. Ik moet het zeker niet uitgelegd hebben. Ik snap niet waarom je dan ook nog eens licht-aanvallend te werk moet gaan.
Zoals al door verschillende hier gezegd, ja deze case is een fait divers maar zo zijn er al velen geweest. Genderneutrale toiletten, de discussie die er is geweest rond het aanspreken van non binaire personen, genderneutrale boeken voor kinderen,...
Allemaal kleine zaken op zich waar je van kan zeggen dat het niet uitmaakt maar als je het geheel bekijkt gewoon de vraag kan stellen waarom dit uberhaupt allemaal moet aangepast worden.
Daar ga ik voor een stuk ook mee akkoord. Hoewel we hieromtrent vooral een verschillende mening hebben lijkt me, wat ook oké is.
En tirannie van de meerderheid, zijt ge echt serieus? In een democratisch land als België spreken over de tirannie van de meerderheid, faut le faire. Als het gaat om het aanpassen van al deze zaken voor x aantal procenten van de bevolking, dan spreken we over een belachelijk kleiner minderheid ja.
Google it. Dat is geen term die ik uitgevonden heb he. Dat is een bestaande pitfall van eender welke democratie, en één van de redenen waarom het systeem van "checks & balances" oa. bestaat.

Hoe groot de groep is die zich genderneutraliteit aantrekt, is natuurlijk moeilijk te beantwoorden, maar het eerste cijfermateriaal wat ik tegenkom toont aan dat het toch eerder een niet marginaal gegeven is.
Er wordt verdeeld gedacht over genderneutraal taalgebruik door bedrijven en organisaties.

Dat blijkt uit onderzoek... ...Vier op de tien deelnemers (38 procent) vinden het een goede zaak

Daarnaast, wat ik bedoel met het stuk wat er ook bijstaat, is dat de meeste dingen, belachelijk kleine minderheden zijn. Snel googlen leert me dat iets minder dan 3% van de Vlamingen met paarden bezig is, minder dan 3% van de vlamingen padelt/tennist, minder dan 4.3% ingeschreven is bij een voetbalclub (in of outdoor). Moeten we deze groepen dan ook maar marginaliseren omdat het steeds maar over een paar percent van de bevolking gaat?

Zou er 30 jaar geleden iemand van wakker gelegen hebben van wat er op een verkeersbord staat tout court? Zelfs vandaag ga je de grote markt van Sint-Niklaas er wrslk niet mee kunnen vullen.

Voelt er nu echt iemand zich oprecht gediscrimineerd als hij naar een verkeersbord kijkt als xfm en iets anders ziet dan waar xfm zich mee identificeert (vandaag) en zo ja, vanaf wanneer moet je als maatschappij je aanpassen?

Wat is het verschil tussen hierop inspelen en mensen toe te laten een ander soort onderwijs in te richten dat bijvoorbeeld meer strookt met hoe zij de wereld ervaren?

Er zijn ook mensen die niet akkoord gaan met de evolutietheorie, wetenschap in het algemeen,… en waarschijnlijk meer in aantal dan mensen die zich stoorden aan het mannetje, vrouwtje of kindje op een verkeersbord waarom worden zij maatschappelijk wel verplicht geconfronteerd met zaken die niet in lijn zijn met hun leefwereld?

Tegen mensen die hier tegen zijn of gewoon maar denken waar gaat dit in godsnaam over is het bon-ton om te zeggen; maak je niet druk, goedkope commentaar, het is maar een detail,… maar omgekeerd hoor je niet beste xfm we gaan hier geen x aantal borden wijzigen omdat dit je stoort, maak je niet zo druk over wat op dat bord staat, het is maar een detail,…maar dat is dan not done want iemand is dan misschien gekwetst.

Wanneer is iets relevant?

Het is een detail dat verkeersbord maar het kadert wel in een algemene discussie die je kan voeren als maatschappij, wie bepaalt de grenzen van wat kan en niet?
In deze niet democratie want ik denk niet dat het genderneutraal maken van verkeersborden op iemands partij agenda stond 5 jaar geleden (ik kan mis zijn) dus par hasard fietst dat ertussen en here we are.
Persoonlijk vind ik dit een wijziging waarvan ik niet begrijp dat iemand er van wakkerligt. Waar mijn oorspronkelijke commentaar over ging is hoe dat kennelijk het grote probleem is, het grote nieuwsfeit, voor veel mensen. Dit terwijl er verdomme zaken komen zoals fietsers die door het rood mogen of mogen kiezen waar ze rijden, want "de automobilist is niet langer de koning van de weg". Daar zit voor mij de discussiewaarde, maar kennelijk is voor het merendeel van de mensen het belangrijker dat er enkele borden andere figuurtjes krijgen, want men heeft het G-woord uitgesproken. Hier: https://www.verkeersbord.be/officieel/?i=1 Over hoeveel borden gaat het eigenlijk?

Ik heb ook helemaal geen zin in een discussie over genderneutrale verkeersborden, omdat het mij geen ruk kan schelen. Mensen die niet in wetenschap geloven daarbij sleuren snap ik niet echt. Allezja, dit komt waarschijnlijk neer op iedereen die een klein beetje positief staat ten opzichte van genderneutraliteit te rekenen als een van die (twitter)randdebielen die fanatiek de huidige gendernormen bekampen alsof het over de holocaust gaat. Maar dat lijkt me dan ook weer een sterke overdrijving, en exact wat ik bedoel met een discussie die vooral op internet leeft. Heeft er iemand die mythische doodgravers van onze morele waarden al eens ontmoet?

Heel het idee dat we op een soort slippery slope zitten richting een of ander verlies van normen en waarden, en bv. genderneutrale verkeersborden een stapje zijn in het master plan om die eindbestemming te bereiken, zou ik eerder plaatsen bij het soort mensen die de evolutietheorie ontkennen trouwens.

Persoonlijk vind ik dit een wijziging waarvan ik niet begrijp dat iemand er van wakkerligt. Waar mijn oorspronkelijke commentaar over ging is hoe dat kennelijk het grote probleem is, het grote nieuwsfeit, voor veel mensen. Dit terwijl er verdomme zaken komen zoals fietsers die door het rood mogen of mogen kiezen waar ze rijden, want "de automobilist is niet langer de koning van de weg". Daar zit voor mij de discussiewaarde, maar kennelijk is voor het merendeel van de mensen het belangrijker dat er enkele borden andere figuurtjes krijgen, want men heeft het G-woord uitgesproken. Hier: https://www.verkeersbord.be/officieel/?i=1 Over hoeveel borden gaat het eigenlijk?

Ik heb ook helemaal geen zin in een discussie over genderneutrale verkeersborden, omdat het mij geen ruk kan schelen. Mensen die niet in wetenschap geloven daarbij sleuren snap ik niet echt. Allezja, dit komt waarschijnlijk neer op iedereen die een klein beetje positief staat ten opzichte van genderneutraliteit te rekenen als een van die (twitter)randdebielen die fanatiek de huidige gendernormen bekampen alsof het over de holocaust gaat. Maar dat lijkt me dan ook weer een sterke overdrijving, en exact wat ik bedoel met een discussie die vooral op internet leeft. Heeft er iemand die mythische doodgravers van onze morele waarden al eens ontmoet?

Heel het idee dat we op een soort slippery slope zitten richting een of ander verlies van normen en waarden, en bv. genderneutrale verkeersborden een stapje zijn in het master plan om die eindbestemming te bereiken, zou ik eerder plaatsen bij het soort mensen die de evolutietheorie ontkennen trouwens.
Is het niet net het punt van mensen die de opmerking over het waarom er dan wel een noodzaak aan genderneutrale verkeersborden zou zijn ook maken dat er wel belangrijkere zaken zijn?
Alleen vindt jij dat jouw reden meer steek houdt dan die van de mensen die daar een opmerking over maken waarom dit er toch ook bij moest terwijl er geen enkel probleem mee opgelost wordt op vlak van verkeersveiligheid en alleen geld kost.
Een punt dat Bert Kruismans ook maakt in zijn column.

Men had ook kunnen zeggen gender neutrale borden gaan we ons niet mee bezig houden, we zullen dat geld om die te vervangen steken in zaken die effectief de verkeersveiligheid verhogen.

Ik heb zelfs normen en waarden of een slippery slope niet vermeld dat is uw idee van waarom iemand die gewoon nog maar durft zeggen “maar wacht eens even waarom maakt dat eigenlijk deel uit van de vernieuwing was dat een probleem dan, begrepen mensen de borden niet?”. Een eenvoudig rationeel (je verbetert de veiligheid niet) en economisch punt (het kost meer dan ze niet te vervangen) wordt meteen gecast als de mening van een bange verzuurde conservatieve Vlaming.
Helpt natuurlijk om de goed vs. slecht lijn te kunnen trekken voor de kampjes maar heeft niet noodzakelijk iets te maken met waarom iemand daar commentaar op zou kunnen hebben.

Som de argumenten op waarom dit verkeersbord nu effectief beter is dan het vorige ook al is het pas bij een noodzakelijke vervanging binnen misschien 10 jaar én als de stock opgebruikt is.
Buiten een mooie Xitter-post van minister Gilkinet voor een beperkt publiek heeft dit geen meerwaarde en ons belastinggeld moet daar ook niet naartoe gaan.

En uiteraard, hoe kan het ook anders, horen “zo’n mensen die daar een probleem mee hebben” waarschijnlijk bij de “groep” die ook tegen de evolutietheorie zijn… het ontbrak nog aan die ezelstamp. De dommerikken.

Is het niet net het punt van mensen die de opmerking over het waarom er dan wel een noodzaak aan genderneutrale verkeersborden zou zijn ook maken dat er wel belangrijkere zaken zijn?
Alleen vindt jij dat jouw reden meer steek houdt dan die van de mensen die daar een opmerking over maken waarom dit er toch ook bij moest terwijl er geen enkel probleem mee opgelost wordt op vlak van verkeersveiligheid en alleen geld kost.
Een punt dat Bert Kruismans ook maakt in zijn column.

Men had ook kunnen zeggen gender neutrale borden gaan we ons niet mee bezig houden, we zullen dat geld om die te vervangen steken in zaken die effectief de verkeersveiligheid verhogen.

Ik heb zelfs normen en waarden of een slippery slope niet vermeld dat is uw idee van waarom iemand die gewoon nog maar durft zeggen “maar wacht eens even waarom maakt dat eigenlijk deel uit van de vernieuwing was dat een probleem dan, begrepen mensen de borden niet?”. Een eenvoudig rationeel (je verbetert de veiligheid niet) en economisch punt (het kost meer dan ze niet te vervangen) wordt meteen gecast als de mening van een bange verzuurde conservatieve Vlaming.
Helpt natuurlijk om de goed vs. slecht lijn te kunnen trekken voor de kampjes maar heeft niet noodzakelijk iets te maken met waarom iemand daar commentaar op zou kunnen hebben.

Som de argumenten op waarom dit verkeersbord nu effectief beter is dan het vorige ook al is het pas bij een noodzakelijke vervanging binnen misschien 10 jaar én als de stock opgebruikt is.
Buiten een mooie Xitter-post van minister Gilkinet voor een beperkt publiek heeft dit geen meerwaarde en ons belastinggeld moet daar ook niet naartoe gaan.

En uiteraard, hoe kan het ook anders, horen “zo’n mensen die daar een probleem mee hebben” waarschijnlijk bij de “groep” die ook tegen de evolutietheorie zijn… het ontbrak nog aan die ezelstamp. De dommerikken.
Ik respecteer je mening en ik snap waarvan je vertrekt.

Wat ik wel absurd vind is dat je nu doet alsof iemand beweert dat dit ten goede zou komen aan de verkeersveiligheid. Dat beweert toch niemand? Wat ik minder absurd vind, is dat we niet teveel in hokjes denken en ons beperken tot enkel en alleen de meest nauwe "scope" van ons vakgebied. Dat helpt het algemeen belang en beleid zeker niet. Net zoals doen alsof iemand dit beweert, de discussie hier ook niet helpt.

Daarnaast ben ik snel eens op X gaan kijken, het genderneutrale aspect springt er voor mij niet uit. Ik vind op zijn twitter er zelfs niets van, maar wellicht heb ik er over gekeken omdat ik er maar snel over af ben gegaan. Ik zag vooral vermelding van het algemene project. Om te zorgen dat we over hetzelfde praten, dit is de meest in het oog springende betreffende dit onderwerp :

De #Wegcode wordt de Code van de Openbare Weg. Een nieuwe naam, een nieuwe logica waarbij de openbare ruimte eerlijker gedeeld wordt tussen alle weggebruikers. Het is het resultaat van een vernieuwingsoperatie die 20 jaar heeft geduurd. 1/3

De vorige tekst was 50 jaar oud en meer dan 100 keer gewijzigd: het was tijd om die grondig te herzien om hem moderner, inclusiever en leesbaarder te maken, in nauwe samenwerking met de 3 gewesten. 2/3

Met een reeks nieuwe en innovatieve maatregelen gaat deze verkeerswetgeving met zijn tijd mee. Dit biedt het kader voor de ontwikkeling van een steeds veiligere, actievere en milieuvriendelijkere mobiliteit! 3/3

Buiten het woord "inclusiever" is er weinig "pochen op X aan" betreffende het stukje waarover we nu discussiëren en was het me zelfs niet opgevallen bij het de eerste keer te lezen. (Daarmee dus dat ik hierboven zei, "vind er zelfs niet van", maar bij deze, ik heb er "iets" van gevonden.)

TLDR: Er is niemand die beweert dat dit de verkeersveiligheid ten goede komt.

Dat er heel wat mensen in de bevolking hoe we dingen verwoorden/weergeven wel belangrijk vinden, is echter wel heel duidelijk. Dat doe je zelf ook door er zo heftig op te reageren. Dus zeggen dat het "niet belangrijk" is, tout court, vind ik een vreemd gegeven.
Dat het voor u niet belangrijk is, en niet belangrijk genoeg is om er "geld" aan te geven (zonder te weten of het uberhaupt iets significant kost) dat is je volste recht en daar kan ik inkomen. Naargelang de hoogte van het bedrag zal ik mogelijks je mening zelfs delen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan