Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Jij leest die post uiteraard heel anders dan ik. Ik lees vooral veel whataboutismen die net zelf niet feitelijk onderbouwd zijn.
Ik heb cijfers/feiten gegeven. De post van toru die jij hier prijst bevat er géén.

Ik had een week geleden (of twee) dit nog geschreven over de vermeende link tussen criminaliteitsstatistieken en migratie:

Als ik nu toch bezig ben... Je sprak bijvoorbeeld ook over de criminaliteitsstatistieken, maar ook daar is er gewoon geen verband met migratie te vinden as such. Onderzoek in zowel de VS als Europa tonen keer op keer aan dat er geen verband te vinden is tussen een stijging in de criminaliteitscijfers en een toenemende graad van immigratie. If anything vindt men vooral bewijs voor een stijgend veiligheidsgevoel in de buurten waar immigranten komen wonen, en dat immigranten gewoonweg minder criminele acties ondernemen. Voor dat laatste is het bewijs gewoon glashelder.
Nu, ik weet natuurlijk waarom je dat voorbeeld aanhaalt. Want onze gevangenispopulatie is grotendeels niet-wit, 't zijn altijd dezelfde soort jongeren die voor een onveiligheidsgevoel zorgen, en dergelijke. En dat is ook zo. Niemand kan het licht van de zon ontkennen. Maar die problemen hebben weinig te maken met migratie as such. Zoals ik al zei, immigranten zijn gewoonweg braver dan de originele inwoner. Het beeld verandert wel bij de tweede generatie. En ironisch genoeg is dat door een proces van assimilatie/integratie - ze nemen gewoon de misdaadpatronen over van de niet-migranten. Dat is op zich gewoon logisch. Iedereen assimileert/integreert, dus dan neem je ook de negatieve zaken gewoon over. Waarom er dan zoveel problemen zijn met die tweede generatie ligt dan vooral in de klasses (SES) waarin ze zijn opgegroeid. Ben je opgegroeid in arme wijken, zal je net als de niet-migrant, een hogere kans hebben op het plegen van misdrijven. Ben je opgegroeid in een rijke wijk, zal je net als de niet-migrant, een lagere kans hebben op het plegen van misdrijven. Dat heeft allemaal weinig te maken met migratie as such of etniciteit. Het draait gewoon allemaal om de klasse.
Helaas heeft ander onderzoek al vaak genoeg uitgewezen dat discriminatie op de arbeidsmarkt/ethnic profiling/... e.d. geen fantasie is maar bestaande fenomenen, waardoor je gewoon een soort van vicieuze cirkel terecht komt. En dat is jammer en echt een serieus probleem voor iedereen. Dus, ja, als mensen terecht klagen over wangedrag van bepaalde jongeren of een oververtegenwoordiging in de gevangenispopulatie, dan is de oplossing vrij eenvoudig: discriminatie op de arbeidsmarkt/ethnic profiling/... e.d. actief bestrijden zodat sociale mobiliteit maximaal benut kan kan worden. Tegelijkertijd moet beleid ook blijven werken aan een consequent en effectief handhavingsbeleid. De "jongeren" die zorgen voor de beeldvorming brengen niet enkel zichzelf (terecht) in de problemen, maar brengen ook de "broeders" die er niets mee te maken hebben (onterecht) in de problemen want die lijden gewoon onder de beeldvorming die ontstaat waardoor er plots allerhande muren worden gebouwd waartegen ze botsen bij hun potentiele sociale mobiliteit. En het is net die sociale mobiliteit die uiteindelijk leidt tot een daling van oa de criminaliteitscijfers.

Dus ja, woningbeleid, criminaliteit, allemaal reële problemen, maar niet reëel gelinkt aan migratie(beleid). De oorzaken en oplossingen zijn op andere departementen te vinden. Maar als we met z'n allen naar de foute, niet-wetenschappelijk onderbouwde oorzaken blijven kijken, zullen ze jammer genoeg nooit opgelost raken. Maar sommige politici teren hun carrière natuurlijk op het vertellen en verspreiden van leugens.

Edit: En als het onderwerp u echt interessert, kan ik absoluut Hoe Migratie Echt Werkt aanraden. Een heel goed en sterk wetenschappelijk onderbouwd werk waar de auteur komaf maakt met allerhande mythes die bestaan over migratie. Mythes die zowel aan de linker- en rechterzijde van het spectrum te vinden zijn.

Ik vind het hallucinant dat ze bij de CD&V dachten dat dit een goeie marketing move is. "Ja maar de familie van Dehaene was er mee akkoord." So what? Als je van een overleden politieker gebruik moet maken om in de belangstelling te komen, toon je wel heel duidelijk dat je weinig vertrouwen hebt in je huidig team.

Mij lijkt het ook dat de mensen die nog voor CD&V stemmen (vooral oudere mensen) net het publiek is dat extra beledigd gaat zijn hierdoor. En het is niet dat je andere mensen hiermee gaat overhalen om op CD&V te stemmen, integendeel. Wereldvreemd tot en met.

Het is behoorlijk cringe maar aan de andere kant wel fascinerend hoe realistisch die AI-gegenereerde filmpjes (en beelden) worden. Gisteren spraken ze er nog over op de radio hoe het bijvoorbeeld kan werken in rouwtherapie. Op termijn zie ik ons echt nog haast volwaardige gesprekken voeren met zo'n AI-gegenereerd beeld van een geliefde. Het zou wel wat onwezenlijk worden op termijn, want je praat eigenlijk met een AI-bot. Toch kan dat wel een revolutie worden in herinneringscultuur.

Nu nog het menselijke bewustzijn uploaden van je brein naar een cloud en dan zijn we vertrokken naar de onsterfelijkheid (en al vrij snel de drang om er toch een einde aan te maken omdat we niet om kunnen met onsterfelijkheid). :unsure:

Terug een boeiende week:
  • CD&V beschadigd (opnieuw) zichzelf met de stunt "ter ere" van wijlen Jean-Luc Dehaene
  • Connor Rousseau treed wat verder naar de achtergrond
  • Met wat geluk/pech kent de Corona crisis een wrange nasmaak voor het departement
  • Ondertussen zit men zich in allerhande bochten te wringen om de meubelen bij Bpost (deels) te redden
  • Parlementaire commissies moeten uit noodzaak uitgesteld worden bij gebrek aan Vivaldi parlementsleden
Op dit elan kan zelfs een rustig grazende koe verkozen worden volgend jaar ...

Dat weet ik niet. Als je meegaat in de stoerdoenerij zeker, maar als je een nuchtere campagne errond kan voeren misschien wel. Ik denk dat het soms ook gewoon kan helpen om gewoon de real talk te brengen.

Lost migratie de vergrijzing op? Nee, of toch maar een klein stukje.
Lost migratie de arbeidstekorten op? Nee, of toch maar een klein stukje.
Zijn de vruchten en de lasten van migratie ongelijk verdeeld? Ja, maar dat gaan we aanpakken.

Alle grenzen toe en gaan voor een strikt en gecontroleerde migratie? Dat zal leiden tot een belastingverhoging zonder dat er migratie zal dalen.
Alle grenzen toe en gaan voor een absoluut minimum aan migratie? Zeg vaarwel aan je kuisvrouw, je verpleger, je opvangouder,... dat zal enkel nog voor de rijken zijn.

En dergelijke. Ik denk dat gewoon te vaak slechts één kant van de zijde wordt verkocht en in plaats van de andere zijde te verkopen, partijen soms te snel en moralismen vervallen over verkoopspraatjes die niet kloppen.

Mensen van buitenaf aantrekken om je vergrijzing op te lossen negeert natuurlijk volledig élk cultuurverschil dat er tussen verschillende volkeren bestaat

Selectieve migratie kan ook perfect voor kennisjobs als verpleegkundigen (bestaat denk ik ook al), en heus niet alleen voor duurbetaalde ingenieurs of andere consultants.

De mentaliteit dat je migratie moet hebben om die mensen vervolgens hier per se (impliciet: laagbetaalde) jobs als kuisvrouw of kinderopvang uit te laten oefenen... Mocht iemand aan de andere kant van dat debat zoiets zeggen, het racisme-verwijt zou snel volgen. Autochtone mensen kunnen die jobs even goed, allochtonen moeten heus niet voorbestemd worden voor lager betaalde jobs. De redenen dat ze er nu in belanden ligt net aan een gebrekig systeem van migratie/integratie. Er is ook niets inherent aan die jobs dat die niet deftig betaald mogen worden.

Overigens zonder een deftig systeem van integratie is dat nog altijd géén oplossing om migranten aan te trekken voor jobs die de autochtone bevolking niet wenst te doen, daarvoor heb je andere oplossingen nodig: betere verloning, geen onbeperkte werkloosheid in de tijd, meer kinderopvang...
Je lost er andere problemen (ruimte, cultuurclash) niet mee op, plus je riskeert de fouten van de oefening met de generatie "gastarbeiders" er nog eens mee te herhalen. Het is overigens ook niet zo dat die hun kinderen op hun beurt dan geen betere jobs zullen of mogen ambiëren, je stelt hooguit je probleem uit.

Ik had een week geleden (of twee) dit nog geschreven over de vermeende link tussen criminaliteitsstatistieken en migratie:

Een post waarin je stelt dat het niet aan migratie ligt, om vervolgens een groot stuk post te posten waarin je toch moeilijk rond de impact van 2e generatie migranten heen kunt, maar daarbij wél alle schuld bij racisme van de samenleving, etnisch profileren, etc. legt. tja.
Niemand zegt dat de problemen van de 1e generatie migranten moeten komen.
Niemand zegt dat er geen zeer voorbeeldige migranten kunnen zijn (ik heb nog vrijwilligerswerk in een asielcentrum gedaan, daar waren zeker en vast zéér voorbeeldige asielzoekers bij, maar ik zag géén enkele correlatie tussen degenen die mochten blijven en goed gedrag, integendeel).

Dat er racisme en discriminatie is in onze samenleving ga ik zeker en vast niet ontkennen, maar dat zijn heus niet de enige factoren.

Ik ga vrees ik geen boek kopen van € 15, sorry.

Mensen van buitenaf aantrekken om je vergrijzing op te lossen negeert natuurlijk volledig élk cultuurverschil dat er tussen verschillende volkeren bestaat

Selectieve migratie kan ook perfect voor kennisjobs als verpleegkundigen (bestaat denk ik ook al), en heus niet alleen voor duurbetaalde ingenieurs of andere consultants.

De mentaliteit dat je migratie moet hebben om die mensen vervolgens hier per se (impliciet: laagbetaalde) jobs als kuisvrouw of kinderopvang uit te laten oefenen... Mocht iemand aan de andere kant van dat debat zoiets zeggen, het racisme-verwijt zou snel volgen. Autochtone mensen kunnen die jobs even goed, allochtonen moeten heus niet voorbestemd worden voor lager betaalde jobs. De redenen dat ze er nu in belanden ligt net aan een gebrekig systeem van migratie/integratie. Er is ook niets inherent aan die jobs dat die niet deftig betaald mogen worden.

Autochtone mensen kunnen die job inderdaad even goed, maar er is een schaarste in die jobs, daarom zijn het knelpuntberoepen. Zonder extra arbeidsmigranten behoud je dus de schaarste wat de prijzen enkel zal opdrijven voor de consument. Hence, die services zullen enkel toegankelijk zijn voor de meer gegoede inwoners. Als je meer autochtonen in die jobs wil duwen, kan perfect, maar dan creëer je gewoon op een andere plaats meer schaarste.
En ze belanden er niet noodzakelijk omdat het systeem er toe leidt. Meesten zijn ook gewoon niet gekwalificeerd om iets anders te doen, net als bij de gewone Belgen. Niet iedereen heeft een master op zak. Er is toch niets mis met kuisvrouw zijn of opvoeder zijn? Als je het hebt over de chemici uit India die in de kuisploeg geduwd worden: dat is inderdaad een absurde aberratie in ons systeem, zo ken ik genoeg verhalen. Maar dat ligt aan het systeem, niet aan de mensen.

(Ik hoop dat ik op dit punt heb geantwoord want ik twijfel of ik wel begrepen heb wat je wilde zeggen)

Een post waarin je stelt dat het niet aan migratie ligt, om vervolgens een groot stuk post te posten waarin je toch moeilijk rond de impact van 2e generatie migranten heen kunt, maar daarbij wél alle schuld bij racisme van de samenleving, etnisch profileren, etc. legt. tja.
Niemand zegt dat de problemen van de 1e generatie migranten moeten komen.
Niemand zegt dat er geen zeer voorbeeldige migranten kunnen zijn (ik heb nog vrijwilligerswerk in een asielcentrum gedaan, daar waren zeker en vast zéér voorbeeldige asielzoekers bij, maar ik zag géén enkele correlatie tussen degenen die mochten blijven en goed gedrag, integendeel).

Dat er racisme en discriminatie is in onze samenleving ga ik zeker en vast niet ontkennen, maar dat zijn heus niet de enige factoren.

Migranten zijn nieuwkomers in een land. Mensen die zich nog moeten integreren/inburgeren/assimileren. We zien dat deze groep amper in de criminaliteitsstatistieken voorkomt en dat ze bovendien het veiligheidsgevoel e.d. verhogen in de buurten waar ze gaan wonen.

Tegelijk zien we dat de kinderen en kleinkinderen van die migranten wel meer in de criminaliteitsstatistieken terechtkomt en dat die quasi volledig te verklaren is door de klasse en omgeving waarin ze opgroeien - met reele en serieuze problemen voor iedereen tot gevolg.

Hoe kan migratie dan het probleem zijn?

Dat is hetzelfde als zeggen: in steden waar veel ijsjes verkocht worden in de zomer zijn er veel verdrinkingen, zonder die ijsjes zou niemand verdrinken. Post hoc ergo propter hoc maw.

Ik ga vrees ik geen boek kopen van € 15, sorry.

Ook in veel bibliotheken te vinden, (quasi) gratis, zeker aan te raden als je serieus bekommerd bent om migratie. Maar niemand kan je dwingen natuurlijk.

Trouwens, tegen migratie zijn is de afgelopen jaren wel heel selectief gebeurd natuurlijk.
Voor vrouwen en kinderen vanuit Oekraïne werd de deur van West-Europa bij wijze van spreken wagenwijd opengezet.

Als ze mannelijk & uit de maghreb of subsahara afrika komen, dan gaat de deur duidelijk toe voor een groot deel van de bevolking.

Zijn we hier dan tegen migratie? Ik denk van niet, eerder tegen migratie op basis van religie & huidskleur.
Om dan van de verkiezingen Migratie hét thema te maken, is nogal hypocriet. Kom er dan gewoon voor uit dat je rascistisch bent.

Het is behoorlijk cringe maar aan de andere kant wel fascinerend hoe realistisch die AI-gegenereerde filmpjes (en beelden) worden. Gisteren spraken ze er nog over op de radio hoe het bijvoorbeeld kan werken in rouwtherapie. Op termijn zie ik ons echt nog haast volwaardige gesprekken voeren met zo'n AI-gegenereerd beeld van een geliefde. Het zou wel wat onwezenlijk worden op termijn, want je praat eigenlijk met een AI-bot. Toch kan dat wel een revolutie worden in herinneringscultuur.

Nu nog het menselijke bewustzijn uploaden van je brein naar een cloud en dan zijn we vertrokken naar de onsterfelijkheid (en al vrij snel de drang om er toch een einde aan te maken omdat we niet om kunnen met onsterfelijkheid). :unsure:
Dat ia bijna letterlijk een aflevering van Black Mirror denk ik.

Trouwens, tegen migratie zijn is de afgelopen jaren wel heel selectief gebeurd natuurlijk.
Voor vrouwen en kinderen vanuit Oekraïne werd de deur van West-Europa bij wijze van spreken wagenwijd opengezet.

Als ze mannelijk & uit de maghreb of subsahara afrika komen, dan gaat de deur duidelijk toe voor een groot deel van de bevolking.

Zijn we hier dan tegen migratie? Ik denk van niet, eerder tegen migratie op basis van religie & huidskleur.
Om dan van de verkiezingen Migratie hét thema te maken, is nogal hypocriet. Kom er dan gewoon voor uit dat je rascistisch bent.
Het is ook deels gebaseerd op vooroordelen en vooral beeldvorming in de media natuurlijk. De moedige Oekraïense vluchtelingen die van een oneerlijke inval wegvluchten (en die natuurlijk allemaal terug gaan willen naar een kapotgeschoten, arm land, right?) vs "het zijn weer allemaal mannen" die uit regio's komen waar er altijd wel iets scheelt dus het zal hun eigen fout wel zijn.

België accepteert ook heel wat vluchtelingen uit El Salvador trouwens, momenteel iets dat de collectieve aandacht nog niet heeft bereikt. Volgens de vluchtelinge uit El Salvador die enkele maanden bij ons heeft gelogeerd zitten daar heel wat mensen tussen met duidelijke bendetatoeages, die we beter niet zouden binnenlaten.

1. Ik vind het gewoon een fout idee om jobs waarvoor het aantal kandidaten schaars is omwille van slechte verloning en werkomstandigheden dan maar te gaan invullen met migranten die die factoren minder belangrijk vinden onder het motto van "beggars can't be choosers".
    • verbeter die arbeidsomstandigheden en loonsvoorwaarden
    • maak het onaantrekkelijker voor mensen die in allerhande uitkeringsstelsels zitten om daar in te blijven, zorg dat ze alsnog zo'n job aannemen of zich omscholen.
    • wij hebben in dit land nog genoeg inactieven tegenover andere landen (geen belediging voor die mensen), in die mate dat het een politieke breinbreker is die we trachten op te lossen. "Importeren" van extra arbeidskrachten is dan niet de ideale oplossing.
  2. Migratie kan ook het probleem zijn via onrechtstreekse gevolgen. Anders zie je de effecten die ik opsomde niet: als je een gevangenispopulatie hebt waarin mensen met een migratieachtergrond ruim oververtegenwoordigd zijn, dan is het geen weerwoord om te stellen dat dit voornamelijk mensen van de 2e of 3e generatie zijn, of dat de meeste migranten nog altijd braaf zijn.
    Dat is een argument om selectiever te zijn in je migratiebeleid en andere gerelateerde problemen aan te pakken.
    Ik ontken niet dat veel migranten brave burgers zijn hé, maar ik betwist dat je de stoute dan maar in één weg moet binnenlaten alsof dat een soort van onvermijdelijke foutenmarge is (quod non).
    Idem, met die Indische chemicus wiens diploma hier niet voldoet... zorg dat die dat op voorhand weet, dan wilt die misschien geeneens naar hier komen louter om te kuisen.
Ook in veel bibliotheken te vinden, (quasi) gratis, zeker aan te raden als je serieus bekommerd bent om migratie. Maar niemand kan je dwingen natuurlijk.

Niet in mijn stadsbibliotheekje, ik had al gekeken. :)

Dat is het principe van opvang in eigen regio, waarbij de clash der culturen ook een pak kleiner is.
Iemand met Oekraïense roots zal meer dan waarschijnlijk sneller integreren in Europa, en nog sneller in Oost-Europa dan West.
Onze (over)grootouders zijn indien ze gevlucht zijn voor de Wereldoorlogen ook niet naar Sub-Sahara Afrika getrokken.

Het is natuurlijk heel gemakkelijk dit te reduceren tot huidskleur en racisme te insinueren.
Selectief zijn qua religie vind ik overigens een ander debat, religie is geen biologisch kenmerk, maar een ideologische keuze (met soms zware gevolgen).

Het is ook zo gemakkelijk om altijd maar terug dat racisme verwijt te maken.
Alsof het nastreven van een ruimte voor de eigen Europese identiteiten/volkeren per definitie racisme moet zijn.
In welke mate mag Europa gewoon nog toebehoren aan de eigen Europese bevolking? Zoals Japan toebehoort aan Japan? Zonder daarom racistisch te moeten zijn.
Een klein aantal vluchtelingen opvangen is één ding, vaststellen dat je hele regio's hebt waar de autochtone bevolking een minderheid begint uit te maken... dan is weerstand daartegen niet hypocriet racisme wat mij betreft.

Een land als België met (intussen al) 11 miljoen inwoners kan/moet toch niet elke 3-4 jaar 100 000 extra mensen opvangen van buitenaf denk ik dan.

Het is ook deels gebaseerd op vooroordelen en vooral beeldvorming in de media natuurlijk. De moedige Oekraïense vluchtelingen die van een oneerlijke inval wegvluchten (en die natuurlijk allemaal terug gaan willen naar een kapotgeschoten, arm land, right?) vs "het zijn weer allemaal mannen" die uit regio's komen waar er altijd wel iets scheelt dus het zal hun eigen fout wel zijn.

Wel eerlijk zijn: is die verhouding der geslachten beeldvorming of gewoon realiteit? Ik vind de cijfers niet meteen terug, maar ik werkte tot begin dit jaar vlakbij waar in Brussel(-Zuid) Oekraïense vluchtelingen zich moesten aanmelden, passeerde daar 2x per week. Dat waren effectief voor de ruime meerderheid vrouwen en kinderen, ik heb daar veel minder mannen gezien.

Laatst bewerkt:
  1. Ik vind het gewoon een fout idee om jobs waarvoor het aantal kandidaten schaars is omwille van slechte verloning en werkomstandigheden dan maar te gaan invullen met migranten die die factoren minder belangrijk vinden onder het motto van "beggars can't be choosers".
    • verbeter die arbeidsomstandigheden en loonsvoorwaarden
    • maak het onaantrekkelijker voor mensen die in allerhande uitkeringsstelsels zitten om daar in te blijven, zorg dat ze alsnog zo'n job aannemen of zich omscholen.
    • wij hebben in dit land nog genoeg inactieven tegenover andere landen (geen belediging voor die mensen), in die mate dat het een politieke breinbreker is die we trachten op te lossen. "Importeren" van extra arbeidskrachten is dan niet de ideale oplossing.
  2. Migratie kan ook het probleem zijn via onrechtstreekse gevolgen. Anders zie je de effecten die ik opsomde niet: als je een gevangenispopulatie hebt waarin mensen met een migratieachtergrond ruim oververtegenwoordigd zijn, dan is het geen weerwoord om te stellen dat dit voornamelijk mensen van de 2e of 3e generatie zijn, of dat de meeste migranten nog altijd braaf zijn.
    Dat is een argument om selectiever te zijn in je migratiebeleid en andere gerelateerde problemen aan te pakken.
    Ik ontken niet dat veel migranten brave burgers zijn hé, maar ik betwist dat je de stoute dan maar in één weg moet binnenlaten alsof dat een soort van onvermijdelijke foutenmarge is (quod non).
    Idem, met die Indische chemicus wiens diploma hier niet voldoet... zorg dat die dat op voorhand weet, dan wilt die misschien geeneens naar hier komen louter om te kuisen.

1. Oké maar dan heb je het over de ethiek en de kwaliteit van onze arbeidsmarkt - wat een andere discussie is. Maar als die mensen naar hier komen om een beter leven te hebben dan in hun land van oorsprong en die zijn tevreden met een job als schoonmaker of zorgberoep of whatever, wie zijn wij dan om raar over te denken?
Daarnaast zie ik niet in waarom we niet en de inactieven kunnen activeren én gewoon mensen toelaten te migreren naar Belgie. Het gaat toch zo vaak over arbeidstekorten - dus waarom ons beperken tot inactieven die ook gewoon de vrijheid hebben om niet te werken?

2. Dat het een argument is om andere zaken aan te pakken zoals arbeidsmarktbeleid, consequentere handhaving,... helemaal akkoord, dat betwist ik ook niet - in tegendeel. Maar een argument om selectiever te zijn in de migratiebeleid zie ik er eerlijk gezegd toch niet echt in. Ik weet ook niet waarom je opeens begint over een vorm van "onvermijdelijke foutenmarge". Allez, dat is waar hé, maar dat is meer eigen aan het leven dan eigen aan migratie. Hoe dan ook, een restrictiever migratiebeleid heeft nog nooit gewerkt, je start gewoon een vicieuze cirkel waarin je meer mensen de illegaliteit of de dood in duwt, wat weer andere problemen met zich meebrengt: nog meer geld naar grenscontroles, nog meer geld naar justitie, nog meer geld naar de ambtenarij, om uiteindelijk met minstens dezelfde situatie te eindigen, zoniet "erger". Dus waarom steeds iets proberen wat nooit heeft gewerkt? Zie de cijfers rond Brexit die ik onlangs postte...

Ik denk dat sinds de jaren 80-90 er al zeker >20.000 doden zijn gevallen aan de poorten van Europa, en er allicht honderd miljard is gespendeerd aan die grenscontroles en alle administratie errond. Resultaat is dat het percentage dat migreert gewoon hetzelfde is gebleven. Waarom zouden we dan ook geloven dat nog meer geld er tegenaan gooien zou leiden tot minder migratie? Dat is gewoon de mensen blaaskes wijsmaken.

Bottom line blijft, en dat was het originele punt: als je migratie wil stopzetten of grote restricties wilt opleggen, dan ga je gewoon welvaart inleveren. En daar heb ik van jou kant voorlopig nog geen tegenbewijs voor gelezen.

Dat is het principe van opvang in eigen regio, waarbij de clash der culturen ook een pak kleiner is.
Iemand met Oekraïense roots zal meer dan waarschijnlijk sneller integreren in Europa, en nog sneller in Oost-Europa dan West.
Onze (over)grootouders zijn indien ze gevlucht zijn voor de Wereldoorlogen ook niet naar Sub-Sahara Afrika getrokken.

Maar opvang in eigen regio is ook maar mogelijk als je regio überhaupt stabiel is. Daarnaast spreekt men over die opvang in eigen regio wanneer het gaat om echte vluchtelingen, en niet de mensen die gewoon elders een beter leven willen opstarten. Meer dan de helft* van alle vluchtelingen blijft ook gewoon in de eigen regio. Het is maar een beperkte groep die de middelen heeft en de risico's wil nemen om een internationale vlucht te nemen.

Dus politici e.d. kunnen veel spreken over "opvang in eigen regio" en dat is goed wat mij betreft, maar de realiteit is vandaag gewoon al dat zeer veel van de vluchtelingen in de eigen regio blijven.

Het argument van een clash van culturen vind ik niet overtuigend. Kijk naar Mac-BC's relatie met zijn buren, dat is ook verre van evident. Het is niet zo dat culturen per definitie incompatibel zijn met elkaar. Uiteindelijk probeer je in een samenleving toch met elkaar te leven op basis van wederzijds begrip en tolerantie? Als je uiteindelijk alles buiten zwiert wat "clasht" eindig je gewoon alleen. Om nog te zwijgen van de droge generalisatie over iemands persona op basis van diens afkomst wanneer je zal oordelen over diens cultuurcompatibiliteit.

*Zie ook de flows van de vluchtelingen, land van origine en waar ze uiteindelijk asiel aanvragen:

Laatst bewerkt:

Inderdaad - sowieso heel fascinerend. Een vergelijking die ik probeerde te maken van wanneer ik het wel ok vond, was Paul Walker in de Fast & Furious films (niet dat ik die noodzakelijk een voorbeeld van kwaliteit vind). In die context is het zodanig beperkt gehouden telkens dat toch vooral een eerbetoon is.

Goed, er zijn vast betere voorbeelden dan Paul Walker te vinden.

Ben benieuwd inderdaad waar dat de komende jaren verder naartoe evolueert. Ik heb zelf geen boodschap aan wat jij beschrijft (wat onderdaad een Black Mirror aflevering was) - kan me inbeelden dat het sommige mensen zou helpen, maar anderzijds stopt het mensen toch ook om te leren omgaan met rouwen en verlies.

Groen heeft zijn eigen versie en reanimeert deze fossielen. Spijtig maar een mijn inziens een toonbeeld van de bloedarmoede die er in de politiek is.
Oude knarren en/of de familiekring uitvlooien, verder geraakt men niet meer om mensen te vinden die zich nog willen engageren in de huidige politiek en dat is best te begrijpen als je ziet in wat een kindertuin je terechtkomt. Omgeven door mensen die politiek vooral als een carrière zien in plaats van een oprecht engagement en wanneer hun visje op hun huidig jobje niet meer bakt zich te gaan verstoppen op een ander bij voorkeur anoniem niveau zoals provincie of EU en eventueel later terug te komen met het zogezegde patina van eminence grise.

België accepteert ook heel wat vluchtelingen uit El Salvador trouwens, momenteel iets dat de collectieve aandacht nog niet heeft bereikt. Volgens de vluchtelinge uit El Salvador die enkele maanden bij ons heeft gelogeerd zitten daar heel wat mensen tussen met duidelijke bendetatoeages, die we beter niet zouden binnenlaten.

Dat klopt inderdaad. Vroeger kon je als je rondkeek in de steden wel eens graffiti vinden van "MS13" maar dit wordt erger en erger. Ik heb ook al mensen in Brussel zien rondlopen met MS13 tatoeages. Je zet op uw lichaam wat je wilt natuurlijk maar blij word ik er niet van.

Ik was in 2019 in Honduras en daar zie je de impact van bendes op de gewone mens in de straat. Maar het is toch vooral MS13 daar. Het is ook geen toeval dat die richting België komen. Daar krijgen ze ook via internationale media te zien hoe wij hier via Antwerpen jaarlijks tonnen coke Europa binnen smokkelen. Eén van hun lucratieve manieren van geld verdienen zijn drugs. Door zelf mensen hier te hebben kunnen ze een middle man uitschakelen en meer winst opstrijken.

Bart De Wever is niet mijn meest favoriete politicus, maar hij heeft wel gelijk dat het drugsprobleem Antwerpen overstijgt en op hoger niveau moet aangepakt worden.

Groen heeft zijn eigen versie en reanimeert deze fossielen. Spijtig maar een mijn inziens een toonbeeld van de bloedarmoede die er in de politiek is.
Oude knarren en/of de familiekring uitvlooien, verder geraakt men niet meer om mensen te vinden die zich nog willen engageren in de huidige politiek en dat is best te begrijpen als je ziet in wat een kindertuin je terechtkomt. Omgeven door mensen die politiek vooral als een carrière zien in plaats van een oprecht engagement en wanneer hun visje op hun huidig jobje niet meer bakt zich te gaan verstoppen op een ander bij voorkeur anoniem niveau zoals provincie of EU en eventueel later terug te komen met het zogezegde patina van eminence grise.

De leeftijd is geen probleem en mag geen probleem zijn, het echte probleem is de kwaliteit vrees ik ...

Je zou ook gewoon medelijden krijgen met mensen die zich actief inzetten voor Groen - er staan punten op de agenda en als je dan kijkt wat er gerealiseerd is - dat is echt nihil en in het geval van kernenergie zelfs het tegenovergestelde, als je dat vergelijkt met wat OVLD heef bekomen voor de eigen achterban.

Groen doet echt rare dingen met hun lijsten. De 2 politici van Groen in het Vlaams Parlement met de meeste credibiliteit (Annouri en Groothedde-Ledoux) worden uit het Vlaams Parlement gekickt, terwijl hun werk daar nog helemaal niet klaar is/was.
Vooral Groothedde, die nu in Brussel wordt 'uitgespeeld', lijkt me een erg groot gemis te worden in het Vlaams Parlement. Zij slaat al meer dan 4 jaar op dezelfde nagel van de kinderopvang en boekt er kleine succesjes mee. En mij lijkt kinderopvang de komende verkiezingen op Vlaams niveau wel eens een hoofdthema te kunnen worden. En Groen, die denken: niet nodig, ga maar in Brussel wat de lijst duwen. :oink:

Groen doet echt rare dingen met hun lijsten. De 2 politici van Groen in het Vlaams Parlement met de meeste credibiliteit (Annouri en Groothedde-Ledoux) worden uit het Vlaams Parlement gekickt, terwijl hun werk daar nog helemaal niet klaar is/was.
Vooral Groothedde, die nu in Brussel wordt 'uitgespeeld', lijkt me een erg groot gemis te worden in het Vlaams Parlement. Zij slaat al meer dan 4 jaar op dezelfde nagel van de kinderopvang en boekt er kleine succesjes mee. En mij lijkt kinderopvang de komende verkiezingen op Vlaams niveau wel eens een hoofdthema te kunnen worden. En Groen, die denken: niet nodig, ga maar in Brussel wat de lijst duwen. :oink:

Iets met een kat in het nauw?

Dat ia bijna letterlijk een aflevering van Black Mirror denk ik.

Half off-topic. Heel enge aflevering want dat lijkt mij nu (tot de mensechte robot na) perfect mogelijk met de huidige technologie.

Bert Kruismans @ De Tijd: Sluit naadloos aan bij de eigen mening ... en toont ook wat aan waar het, volgens mij dan, toch wat de verkeerde kant uitgaat. Het mag eens wat luchtiger zijn.

Eindelijk is het zover: de verkeersborden worden genderneutraal, de wegcode heeft een nieuwe naam en de openbare weg wordt inclusief. Als het goed is, zeggen we het ook.

Het was aangekondigd in 2019, maar straks is het echt zover! De nieuwe verkeersborden worden genderneutraal. Het is geen man die dit niet toejuichen kan. Aan het silhouet op een bord zie je binnenkort niet meer of het een man dan wel een vrouw betreft. Ons inziens zag je dat vroeger eigenlijk ook al niet. Of kent u geen mannen met een weelderige haardos en een lievelingsjurk die wijdbeens door het leven gaan? Wij wel, maar we werken dan ook voor De Tijd.

In elk geval, de verkeersveiligheid gaat er duidelijk met rasse schreden op vooruit. We mogen er niet aan denken hoeveel slachtoffers de afgelopen decennia in het Belgische verkeer vielen, omdat honderden landgenoten geen idee hadden waar die seksistische verkeersborden het over hadden. Neem nu zo’n bord ‘verboden de treinsporen over te steken’. Levensgevaarlijk. Hoe ging dat?

Jos en Nadia genieten van hun zondagse wandeling en komen, uiteraard nietsvermoedend, aan een spoorweg. Jos stopt en zegt tot zijn echtgenote: ’Halt, Nadia. Kijk daar, een cirkelvormig verkeersbord met een rode rand en een zwart mannetje. Dat wil zeggen: het is verboden hier de sporen over te steken.' Waarop Nadia: ’Jos, hou op met die mansplaining. En daarbij, voor u is ’t gevaarlijk. Maar ik ben een vrouw, sterker nog, ik voel me zelfs een vrouw. Ik herken me totaal niet in dat bord. Voor mij zullen die treinen wel automatisch stoppen.’ Waarop Nadia de sporen kruist. En whaaamm! Daar rijdt net een trein voorbij. Jos blijft alleen achter en zucht: ‘Tiens, dat bord klopt niet.’

Weg met de Wegcode, straks volgen wij allen de Code van de openbare weg. Die naamswijziging drong zich natuurlijk op.

Deel opX (Twitter)

U mag die nieuwe borden gerust een detail vinden, federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) had deze week wel meer te vertellen. Weg met de Wegcode, straks volgen wij allen de Code van de openbare weg. Die naamswijziging drong zich natuurlijk op. Tot op heden had je ongetwijfeld weggebruikers die dachten dat die code ook op private wegen sloeg. De taalvaardigheid is nu eenmaal niet wat ze ooit was.

In het Frans is de nuance net iets duidelijker. Daar wordt de Code de la route vervangen door de Code de la voie publique. Voelt u het verschil? En dus moest ook de Nederlandse benaming gewijzigd. Anders kreeg je weer dat gezeur van ‘et pour les Flamands la même chose, zeker?’.

De Code van de openbare weg maakt duidelijk dat koning auto is afgetreden en wil op inclusieve wijze meer ruimte geven aan de actieve weggebruiker. Vreemd genoeg omvat die categorie ook de medemens die dankzij het geld van zijn pensioensparen op het zadel van een blitse elektrische fiets plaatsneemt en op weg naar een dubbele trappist een beetje aan het gas draait, zonder ook maar één trap op de pedalen te geven. De fietsers onder ons kennen hem/haar wel. De Vlaming, rijk aan vrije tijd maar niet aan stuurvaardigheid. Wilt u echt als zwakke weggebruiker het gevaar proeven? Vergeet het autoverkeer, maar rij op een zonnige zaterdag met de fiets op het jaagpad langs de Dender van Aalst naar Dendermonde. Tip: draag een reddingsvest.

Maar als het goed is, zeggen we het ook. Op sommige plekken wordt het gebruik van het fietspad optioneel. En die keuze is er voor elke fietser. Dat is een hele vooruitgang. Nu is dat straal negeren van het fietspad nog het voorrecht van mensen die zich, vermomd als beroepsrenner, verplaatsen met een dure racefiets. 6.000 euro budget voor de sportvelgen, maar geen budget meer voor een bel. U kent ze. Maar de openbare weg is straks inclusief. Vanaf het najaar van 2025 wordt die discriminatie van de minder begoede medemens opgeheven. Gelukkig. Zo’n fietser die plots van het fietspad springt, welke chauffeur zit daar nu niet op te wachten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan