Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou eens in het topic over de VS gaan lezen.

Maar dat zijn Amerikanen hé, niet te vergelijken met de brave Belgen. Ik zie een politicus zoals Trump in België geen grootschalige steun krijgen, net zo min geloof ik niet dat je veel Belgen met "het is allemaal een complot" als voornaamste vorm van verdediging kan afwimpelen.

Maar dat zijn Amerikanen hé, niet te vergelijken met de brave Belgen. Ik zie een politicus zoals Trump in België geen grootschalige steun krijgen, net zo min geloof ik dat je veel Belgen met "het is allemaal een complot" als voornaamste vorm van verdediging kan afwimpelen.
Het gaat me om het de facto tweepartijensysteem, waardoor het al van voor Trump meer ging om de andere zijde te bekampen dan iets anders. Dat gaat daar echt niet vlotter omdat er maar twee partijen zijn toch? Gerrymandering en andere fenomenen krijg je gewoon veel meer in zo'n systeem volgens mij.

Verder zijn wij misschien iets nuchterder maar populisme werkt hier ook, en de groep "wappies" wordt volgens mij ook groter.

even veel glazen bol of lottocijfer dan diegene die pretenderen dat het de oplossing is.
Geen foute assumpties maken aub.
Ik pretendeer niet dat het dé oplossing zal zijn. Ik hoop op dat resultaat.
Kan evengoed compleet ongewenst effect geven (mocht dat er ooit van komen, een tabula rasa).
Status quo en verder aanmodderen is wat ik zeker niet meer wil

Maar dat zijn Amerikanen hé, niet te vergelijken met de brave Belgen. Ik zie een politicus zoals Trump in België geen grootschalige steun krijgen, net zo min geloof ik niet dat je veel Belgen met "het is allemaal een complot" als voornaamste vorm van verdediging kan afwimpelen.
Kijk naar Tom Van Grieken of Dries Van Langenhoven en je weet het antwoord.

Kan evengoed compleet ongewenst effect geven (mocht dat er ooit van komen, een tabula rasa).
En waar heb ik het over uw uitspraken?

Ik zie een politicus zoals Trump in België geen grootschalige steun krijgen
Pas daar maar mee op. Trump is ook maar begonnen als 'outsider' antwoord tegen de gevestigde politiek en heeft veel stemmen gekregen omdat hij zogezegd een frisse wind ging zijn in het vastgeroeste en zelfbedienende politieke systeem ('drain the swamp') en kijk nu. Het moeras is zelfs nog veel dieper geworden.

Ik zie hier zelfs op dit moment in Vlaanderen een hoop mensen die gaan stemmen op een partij waar ze het niet eens mee eens zijn (voor 95% zelfs) puur om die reden, dus zo enorm verschillend is dat niet met hoe het Trumpisme ginds is begonnen. En als je dat interview ziet met Filip Dewinter in HUMO kan je toch ook niet echt spreken van een gematigd persoon. Stemmen op het VB is je stem geven aan dat soort mensen ook, en die leunt toch af en toe gevaarlijk dicht aan bij Trump wanneer de maskers even afvallen.

Het status quo geeft de grote meerderheid in ons land een fantastisch leven. Ik neem het politiek theater, waar partijzeloten elkaar de kop voor willen inslaan, er dan wel bij wanneer ik mijn comfortabel leven verder leef los daarvan hoor.

Nee, er gebeuren geen ingrijpende veranderingen. En ik stoor me ook geweldig aan de institutionele versnippering in dit land, en hoe allerhande historische flaters met een pleister erop weer 10 jaar meekunnen.
Maar, er gebeuren geen ingrijpende veranderingen, dus op zich is er ook weinig risico aan verbonden voor mij en al de rest.

De redeneringsfout die jij IMO maakt is dat alles wel beter is dan dit...terwijl volgens mij er een groot aantal uitkomsten een pak slechter zouden zijn. Moest ik momenteel in de goot leven zou ik dat nog willen riskeren, nu niet.

De redeneringsfout die jij IMO maakt is dat alles wel beter is dan dit...terwijl volgens mij er een groot aantal uitkomsten een pak slechter zouden zijn. Moest ik momenteel in de goot leven zou ik dat nog willen riskeren, nu niet.

Dit is inderdaad waar wij fundamenteel van opinie in verschillen.
Ik zie onderwijs achteruit gaan , vooruitgang in maatschappelijke welvaart tegengehouden worden,... op langere termijn. Mede door de onbestuurbaarheid wegens ... tja ... alles. Particratie, intentie waarom er aan politiek gedaan wordt (postjesgedrag), ontlopen verantwoordelijkheden en in de basis, opbouw van het politieke apparaat (6 regeringen etc...)

Het is uw goed recht dat niet te vinden en tevreden te zijn met de huidige stand van zaken. Maar ik zie negatieve evolutie eerder dan positief

Mja, ik vind dat het equivalent van uw huis in de fik steken omdat er een paar muizen in zitten en je niet helemaal tevreden bent over een aantal zaken, zonder dat je een vangnet hebt om de periode dat je naar een nieuw huis kan gaan te overbruggen en zonder enige zekerheid dat je nieuwe woonst beter zal zijn dan degene die je in de fik hebt gestoken.

Ik vind foertstemmen altijd te vergelijken met je woede af te reageren door loeihard tegen een stenen muur te trappen. De woede is dan misschien afgekoeld, maar de reden waarom je kwaad was is er niet mee opgelost, en nu zit je ook nog eens met 3 gebroken tenen.

Dit is inderdaad waar wij fundamenteel van opinie in verschillen.
Ik zie onderwijs achteruit gaan , vooruitgang in maatschappelijke welvaart tegengehouden worden,... op langere termijn. Mede door de onbestuurbaarheid wegens ... tja ... alles. Particratie, intentie waarom er aan politiek gedaan wordt (postjesgedrag), ontlopen verantwoordelijkheden en in de basis, opbouw van het politieke apparaat (6 regeringen etc...)

Het is uw goed recht dat niet te vinden en tevreden te zijn met de huidige stand van zaken. Maar ik zie negatieve evolutie eerder dan positief
Het lijkt eerder dat je mijn opinie fundamenteel verkeerd begrijpt. Je moet niet tevreden zijn met de huidige stand van zaken om niet het risico te willen nemen op iets veel slechter "just because".

Er is niet enkel "alles is super en moet zo blijven" of "alles is slecht en moet kapot". Het is niet of in andere welvarende landen is de politiek geen complete clown show bij momenten. Als jij het risico op instabiliteit wil nemen omdat je met de huidige politiek niet akkoord bent, ok, maar ik denk dat mensen in instabiele landen je gek zouden verklaren.

Pas daar maar mee op. Trump is ook maar begonnen als 'outsider' antwoord tegen de gevestigde politiek en heeft veel stemmen gekregen omdat hij zogezegd een frisse wind ging zijn in het vastgeroeste en zelfbedienende politieke systeem ('drain the swamp') en kijk nu. Het moeras is zelfs nog veel dieper geworden.

Ik zie hier zelfs op dit moment in Vlaanderen een hoop mensen die gaan stemmen op een partij waar ze het niet eens mee eens zijn (voor 95% zelfs) puur om die reden, dus zo enorm verschillend is dat niet met hoe het Trumpisme ginds is begonnen. En als je dat interview ziet met Filip Dewinter in HUMO kan je toch ook niet echt spreken van een gematigd persoon. Stemmen op het VB is je stem geven aan dat soort mensen ook, en die leunt toch af en toe gevaarlijk dicht aan bij Trump wanneer de maskers even afvallen.
VB is gewoon een hypocriet boeltje politici op een hoop.

Blablabla...schat de senaat af...geldverspilling...zakkenvullers...onze mensen...blablabla

En dan heb je deze mensen:

Marijke Dillen 448.132 euro
Jan Penris 370.196 euro
Filip De Man 448.132 euro
Frank Creyelman 370.196 euro
Felix Strackx 370.196 euro
Erik Arckens 292.260 euro
Alexandra Colen 370.196 euro
etc etc etc... aan uitredingsvergoedingen.

Uiteindelijk staan ze ook zoals de rest als eersten in de rij om hun Lamborghini af te halen als ze hun zitje afstaan.

Zwijg dan.

VB is gewoon een hypocriet boeltje politici op een hoop.

Blablabla...schat de senaat af...geldverspilling...zakkenvullers...onze mensen...blablabla

En dan heb je deze mensen:

Marijke Dillen 448.132 euro
Jan Penris 370.196 euro
Filip De Man 448.132 euro
Frank Creyelman 370.196 euro
Felix Strackx 370.196 euro
Erik Arckens 292.260 euro
Alexandra Colen 370.196 euro
etc etc etc... aan uitredingsvergoedingen.

Uiteindelijk staan ze ook zoals de rest als eersten in de rij om hun Lamborghini af te halen als ze hun zitje afstaan.

Zwijg dan.

Net zoals Raoul H. Elke keer het pingeling gevaarlijk als het over politiekers gaat. Hij vult ook zijn zak mooi mee.

Animal farm...

Net zoals Raoul H. Elke keer het pingeling gevaarlijk als het over politiekers gaat. Hij vult ook zijn zak mooi mee.

Animal farm...
Raoul en de andere Pvda parlementsleden hebben geen volwaardig loon, hun partijkas word wel gevuld maar op een individueel niveau kunnen ze hier de vruchten niet mee plukken. Uiteraard blijft het ons belastingsgeld dus ze zijn niet heilig maar ze komen wel meer oprecht over aangezien ze geen massa loon hebben zoals de andere parlementsleden hebben.

Die krijgen evenveel als een ander en evenveel dotatie als een ander ifv aantal stemmen.

Wat doen ze met dat geld dat ze eerst in de andere pot steken? Er ook gewoon weer uithalen om vanalles te doen.

Denk je dat roaul zijn pensioen en zijn onkostenvergoeding wegschenkt?

Ik denk dat de autochtone Vlaming veel meer wakker ligt van migratie dan gedacht wordt. Letterlijk Iedereen die ik ken vindt dat migratie al zeer lang geen verrijking meer is voor Vlaanderen. Je hebt ook gewoon het gevoel dat het niet te stoppen is, dat er maar steeds meer mensen bijkomen zonder dat we er grip op hebben. Dus heerst er een grote gelatenheid over dit thema, alsof we er toch niets aan te zeggen hebben. Maar die gelatenheid wordt verward met "de Vlaming vindt migratie best ok".

Als je ziet hoe Europa veranderd is de laatste 60 jaar op vlak van migratie, er is veel verprutst. Ga naar elke grote(re) Europese stad en je ziet genoeg, de inburgering faalt gewoon. Over nog eens 100 jaar gaat het hier in Europa exact worden zoals in de USA.
Denk dat het inderdaad een belangrijk thema is voor de Vlaming, maar dat voor de meerderheid een beleid zoals pakweg de NVA voorstelt wel ver genoeg gaat.
Om het heel simpel voor te stellen: als ze zich een beetje naar onze 'normen en waarden' aanpassen, moeite doen om de taal te leren en werk zoeken dan zal voor de grote meerderheid een vreemdeling wel welkom zijn. In dat opzicht zie je partijen zoals Vooruit, cd&v in die richting opschuiven. Voor Vlaams Belang blijft die persoon gewoon 'nen bruinen' en komt die er niet in, of die nu perfect integreert of niet maakt niet uit.

Die krijgen evenveel als een ander en evenveel dotatie als een ander ifv aantal stemmen.

Wat doen ze met dat geld dat ze eerst in de andere pot steken? Er ook gewoon weer uithalen om vanalles te doen.

Denk je dat roaul zijn pensioen en zijn onkostenvergoeding wegschenkt?
Om lonen en dotatie op één hoop te gooien, zoals jij hier doet, vind ik wel wat vreemd. Over de dotatie ging het niet. Met de dotatie vullen personen hun zakken niet.
Pensioen volledig wegschenken zal zeker niet gebeuren, lijkt me vrij absurd. Maar de onkostenvergoedingen worden wel doorgestort ja, zo vind je dat toch terug.

Om lonen en dotatie op één hoop te gooien, zoals jij hier doet, vind ik wel wat vreemd. Over de dotatie ging het niet. Met de dotatie vullen personen hun zakken niet.
Pensioen volledig wegschenken zal zeker niet gebeuren, lijkt me vrij absurd. Maar de onkostenvergoedingen worden wel doorgestort ja, zo vind je dat toch terug.

Naïef om te geloven.

Naar waar schenken ze dat en wat doen ze ermee? Een andere partij zwemt in het geld met de dotaties alleen.

Waarom zou pvda dat niet doen? Dus dat loon gaat in de grote pot.

Wat doen ze met die grote pot? Aan Rusland of China schenken? Of, ik zeg maar, elke dag op restaurant gaan of "studiereis". Het komt uiteindelijk toch bij Raoul terecht denk ik dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan