Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
De digitale frats wordt dan: “de excel sheet stond in de verkeerde map”.

Ik ben zeker pro digitalisering daar maar je hebt het over een hoop ambtenaren die bij het woord “opleiding” al spontaan een burn-out krijgen. Daar is een totale mentaliteitswijziging nodig. En liefst ook personeelswijziging al zal het ene het andere automatisch meebrengen.

Iedereen die ooit als externe via een privé bedrijf voor de overheid heeft gewerkt zal dit beamen.

Een beetje nuance in de uitspraken mag wel. Heus niet alle ambtenaren en diensten hebben een mentaliteitswijziging nodig of krijgen 'spontaan een burn-out' bij het woord opleiding.

Een beetje nuance in de uitspraken mag wel. Heus niet alle ambtenaren en diensten hebben een mentaliteitswijziging nodig of krijgen 'spontaan een burn-out' bij het woord opleiding.
Lezen is een kunst. Er staat “een hoop ambtenaren”. Er staat niet “alle ambtenaren”.

Lezen is een kunst. Er staat “een hoop ambtenaren”. Er staat niet “alle ambtenaren”
Ach ja, overdrijven is ook een kunst.

Vergissen is menselijk en er zal altijd wel de mogelijkheid zijn dat iets vergeten wordt. Of dat nu de publieke sector of private sector is. En laat ons eerlijk zijn, het is niet alsof die 31 dossiertjes al de dossiertjes zijn die ze behandelen. Dat zijn gewoon de dossiertjes van dat type vraag.

Gaan we hier nu echt doen alsof dit onmogelijk kan gebeuren. En dat dit enkel kan gebeuren bij de overheid?

Langs de andere kant, als je dan hoor dat de dader via italie, noorwegen en zweden (waar hij ook nog in de cel gezeten heeft) in Belgie terecht gekomen is zijn we toch niet het enige land dat fouten gemaakt heeft. Imo kon zweden hem ook wat meer opgevolgd hebben toen ze hem het land uitwezen. Imo is het grootste probleem hier dat we de schengenzone hebben waar vrij verkeer van mensen en goederen mogelijk is maar individuele landen nalaten om de personen die hier niet horen effectief de schengenzone uit te zetten. Eigenlijk hebben we gewoon een Europees beleid nodig en een Europese instantie die zich effectief bezig houd met uitgeprocedeerde asielzoekers en illegaal in Europa zijn.

Dat Europa ook gigantisch hard aan het falen is qua asiel- en migratiebeleid, met onder andere een grote misdaadgolf in Zweden als gevolg, is ook een open deur intrappen.

Ja, ook in dit concrete geval had Zweden zelf, of Italië meer kunnen doen.
De Schengenzone tja... dat verdrag zou men beter ook eens aanpassen aan de realiteit, en meer inzetten op het inperken van het vrij verkeer van illegalen.

Rutten die stopt met nationale politiek omdat ze weer geweldig butthurt is is letterlijk het beste politieke nieuws van dit jaar, voor mij. Verder vind ik het ook geweldig om te zien hoe Open VLD zich helemaal kapot aan het maken is. Leedvermaak zoals dit, ja, absoluut voor te vinden, ze verdienen niet beter.

"Daarnaast zal Van Tigchelt ook op de lijst staan bij de verkiezingen. De vraag die sommigen zich stellen is of hij niet te veel een techneut is. Is hij wel een politicus met charisma die stemmen kan halen?"
???

is net dat niet het probleem? Te weinig techneuten? En teveel politici?

VRT NWS-journalist Anne Vanrenterghem: "De onvrede binnen Open VLD is echt heel groot op dit moment"

Ach ja, overdrijven is ook een kunst.

Vergissen is menselijk en er zal altijd wel de mogelijkheid zijn dat iets vergeten wordt. Of dat nu de publieke sector of private sector is. En laat ons eerlijk zijn, het is niet alsof die 31 dossiertjes al de dossiertjes zijn die ze behandelen. Dat zijn gewoon de dossiertjes van dat type vraag.

Gaan we hier nu echt doen alsof dit onmogelijk kan gebeuren. En dat dit enkel kan gebeuren bij de overheid?

Ja maar bij de overheid is er niet die drang naar verandering na impactvolle blunder.
Ik ben vrij zeker van dat auditors van Ernest&Young ontslagen werden na Wirecard-schandaal en dat ze daar interne procedures hebben gewijzigd om zoiets in de toekomst te vermijden voor iets wat eigenlijk neer kwam: Vraag de documenten bij de bron in plaats van bij de klant.

"For years EY had failed to request information from Singapore's OCBC bank

Bij de ambtenarij, een minister wordt ontslaan en thats it. Je vraagt je dan eigenlijk af wat die minister daaraan kon doen. Zeker bij justtie waar die rechters en magistraten heel onafhankelijk zijn.
En als je de statistieken van de tuchtprocedures ziet bij magistraten, dan geraak je daar weg met een moord bij wijze van spreken.
Al eerder gepost: Een magistraat met strafrechtelijke veroordeling voor witwassen van geld: Schorsing met behoud van loon.

VRT NWS-journalist Anne Vanrenterghem: "De onvrede binnen Open VLD is echt heel groot op dit moment"

Groepen technocraten met finaal beslissingrecht op verschillende niveaus zonder enige partij affiliatie is wat België nodig imo.
Geef die mannen een degelijk c-level loon uit de prive en laat ze 4-5 legislaturen hun werk doen en heel misschien valt dit België dan nog te redden.

Gaat nooit gebeuren uiteraard, maar het is toch meer dan duidelijk dat belgië morsdood is als het huidig democratisch regeermodel behouden blijft?

Laatst bewerkt:
"Daarnaast zal Van Tigchelt ook op de lijst staan bij de verkiezingen. De vraag die sommigen zich stellen is of hij niet te veel een techneut is. Is hij wel een politicus met charisma die stemmen kan halen?"
???

De rol van minister is ook altijd wishywashy geweest in België.

Ik heb nooit problemen gehad met het feit dat sommige ministers niet verkozen zijn. We stemmen tenslotte voor volkstegenwoordigers en die moeten maar uitzoeken wie de beste minister is. Of dat nu één van hen is of niet, dat maakt mij niet veel uit.
Probleem in België is dat de minister een heel visueel figuur is dus je hebt als partij belang bij om die mensen op een verkiezingslijst te zetten.

De rol van minister is ook altijd wishywashy geweest in België.

Ik heb nooit problemen gehad met het feit dat sommige ministers niet verkozen zijn. We stemmen tenslotte voor volkstegenwoordigers en die moeten maar uitzoeken wie de beste minister is. Of dat nu één van hen is of niet, dat maakt mij niet veel uit.
Probleem in België is dat de minister een heel visueel figuur is dus je hebt als partij belang bij om die mensen op een verkiezingslijst te zetten.

Het probleem is ook een beetje dat de scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht bij ons heel flou is. In theorie voert de regering gewoon uit wat het parlement heeft beslist, dan is er geen enkel probleem dat de leden van die regering zelf niet verkozen zijn. In de praktijk stemt het parlement via de particratie eerder wat de uitvoerende macht dicteert. In dat geval is het lastiger dat die ministers niet verkozen is.

Er is in Vlaanderen dus geen enkel relevante liberale partij meer. Waanzin.
CD&V vind ik ook geen partij om te benijden op dit moment, die zijn ook met moeite aan het zoeken naar een stem. Enkel Vooruit maakt nog wat opmars dankzij Rousseau en die man proberen ze al een tijdje aan het wankelen te brengen. Zeker in Vlaanderen liggen de klassieke partijen die al sinds den beginne (of ietsjes later voor de sossen) van België deel uitmaken van het politieke landschap op hun gat.

Afwachten wanneer het IMF ingrijpt.

Soms zou een mens hopen op een dictatuur bestaande uit technocraten.
Verkiezingen zijn er toch maar voor de schijn en onze democratie is toch al een particratie.

Iemand al overwogen om op Volt te stemmen? https://www.voltbelgium.org/

Ik ken de mensen die er opkomen niet meteen maar hun programma ligt wel sterk in lijn met mijn overtuigingen. Alle potentiële kandidaten bij de traditionele partijen hebben me al te vaak teleurgesteld...

Afwachten wanneer het IMF ingrijpt.

Soms zou een mens hopen op een dictatuur bestaande uit technocraten.
Verkiezingen zijn er toch maar voor de schijn en onze democratie is toch al een particratie.
De macht die de partijen hebben halen ze nog steeds volledig uit onze stemmen, particratie en democratie hoeven niet mutueel exclusief te zijn en zijn dat in een Belgische context ook helemaal niet. Anders zou er op dit moment niet zo'n probleem zijn voor open VLD of CD&V.

CD&V vind ik ook geen partij om te benijden op dit moment, die zijn ook met moeite aan het zoeken naar een stem. Enkel Vooruit maakt nog wat opmars dankzij Rousseau en die man proberen ze al een tijdje aan het wankelen te brengen. Zeker in Vlaanderen liggen de klassieke partijen die al sinds den beginne (of ietsjes later voor de sossen) van België deel uitmaken van het politieke landschap op hun gat.
Dit lijkt mij toch echt wel een probleem te worden bij de verkiezingen, hoeveel "partijlozen" we wel niet zullen hebben in onze samenleving. Ik voorspel grote onvrede bij de verkiezingen in 2029

Iemand al overwogen om op Volt te stemmen? https://www.voltbelgium.org/

Ik ken de mensen die er opkomen niet meteen maar hun programma ligt wel sterk in lijn met mijn overtuigingen. Alle potentiële kandidaten bij de traditionele partijen hebben me al te vaak teleurgesteld...

Ik heb op eerste zicht één groot probleem met Volt.

Ze behandelen de grootste uitdaging van België niet in hun partijprogramma: Sociale zekerheid en het budget daarvan onder controle houden.
Hun "tax justice" is leuk maar ik zou veel meer willen zien. Ik wil ook een "Tax simplification" :p.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan