Omdat boetes geven weinig nut heeft. Je maakt er gewoon een financieel spel van op basis van risico.
Stel - fictief voorbeeld:
Iemand werkt in het zwart 20k per jaar. Pakkans is 1 à 2% per jaar. De boete is 50% belastingverhoging op de verschuldigde belastingen voor een periode van X jaar.
Meesten gaan ervoor omdat je eigenlijk een positief verwacht rendement hebt. Pakkans is toch klein.
Nadeel met pakkans te verhogen is dat dat enorm veel kost. Je gaat duizenden controleurs moeten aanwerven voor een eigenlijk niet al te grote verhoging van pakkans.
Tweede nadeel is dat je je niemand kan sensibiliseren op dat vlak. Je kan mensen sensibiliseren op vlak van GSM achter het stuur, dronken rijden,... Je gaat daar nooit inslagen met fiscale en sociale fraude want in het ogen van de dader hier is er geen slachtoffer. Je ziet dat ook op dit forum ook. Er hebben veel minder mensen moeite met fiscale fraude dan op je GSM te kijken als je aan het rijden bent

.
Sociale fraude doen ze hier nog moeilijk rond maar dat is omdat het hier vooral een NV-A forum is.
Daarmee: verhoog de straf. Zorg ervoor dat fraude een negatief verwacht rendement heeft door de "straf" te verhogen. Ik denk dat die mensen vrij allergisch zouden zijn aan vrijheidsbeperking. Korte celstraf van 6 maand/ 1 jaar, desnoods in een aparte gebouw. Dat hoeft niet het klassiek gevangeniswezen te zijn.
Ik geloof daar niet in. Ik denk dat die straf niet hoog genoeg is voor fraudeurs. Je gaat nog altijd een positief rendement hebben.