Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

  • N-VA

    Stemmen: 112 29,2%
  • VB

    Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

    Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

    Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

    Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

    Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

    Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

    Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

    Stemmen: 43 11,2%

  • Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Streng? Vlaams niveau D is helemaal niet streng, dat is een energetisch krot wat opsmukken
Ja en dit word om de 5 de jaar strenger terwijl jonge kopers geen voordelen meer hebben zoals de woonbonus, goedkope rente of goedkopere prijzen (sinds 2018 zijn de huizenprijzen de lucht ingeschoten) en nu verwachten banken dat je bij de aankoop van een ietwat goedkoper huis meteen ook al een plan hebt voor uw woning te renoveren binnen de 5 jaar wat meestal hoge kosten meebrengt.

Ik ben zeker dat veel mensen wel hun huis willen renoveren en dit ook van plan zijn maar dit is niet altijd mogelijk in 5 jaar.


Dan is het beter om 21% BTW te laten betalen, en de subsidies voor energiegerichte verbouwingen te verhogen en verplichting te brengen om een woning naar niveau A te brengen bij een verkoop.

Zodanig dat woningprijzen voor woningen die niet niveau A zijn onder druk gezet worden en dat de kostprijs voor deze aanpassing naar niveau A te brengen een impact heeft op de bieding en de waarde van de woning.

Dat is in mijn ogen de enigste mogelijkheid om hier correct mee om te gaan voor de lange termijn.
Opzich geen slecht idee maar ik zie dit nooit gebeuren in België. Wat je voorstelt lijkt me enorm onpopulair bij de grootste deel van de bevolking.
 
Is politiek een popularity poll?
In een zekere zin wel he, zeker tegenwoordig in tijden van social media en one liners. Als je als politieke partij in een regering opeens een zwaar onpopulaire maatregel zou nemen zouden je stemmen kelderen en dat willen niet veel partijen.

Dit is ook deels waarom de politiek stilvalt in onze huidige regering. Niemand wil grote hervormingen doen omdat ze bang zijn om afgestraft te worden door hun eigen kiezers.
 
Laatst bewerkt:
Een rusthuis kost gemiddeld het dubbel van wat de mensen aan pensioen hebben.

En de kinderen moeten zorgen voor het pensioen van morgen?
Je kan zeggen dat de rusthuisprijzen te hoog zijn, maar dan is er toch nog ergens iets wat mis gaat waardoor de pensioenen (te) laag zijn.

"Een kind kost u een huis", beter een 2e huis dan om de middelen te hebben op uw oude dag.
Zijn punt was dat er zonder de werkenden van morgen, de kinderen van vandaag dus, o.a. geen personeel is voor de rusthuizen. Eigenlijk geen samenleving tout court. Dan zal een extra huis weinig helpen. Er is nu al een personeelstekort in verschillende sectoren, dat niet helemaal of niet vlot opgevangen wordt door nieuwkomers.

De vergrijzing is toch wel een gekend gegeven lijkt me. Dan verontwaardigd zijn dat mensen met kinderen bepaalde voordelen krijgen gaat er bij mij niet echt in. Het is niet of we zijn het enige land dat probeert om het leven van ouders en hun kinderen te vergemakkelijken, dat is, net zoals investeren in onderwijs, toekomstgericht.
 
Is dit een retorische vraag?

In een zekere zin wel he, zeker tegenwoordig in tijden van social media en one liners. Als je als politieke partij in een regering opeens een zwaar onpopulaire maatregel zou nemen zouden je stemmen kelderen en dat willen niet veel partijen.

Dit is ook deels waarom de politiek stilvalt in onze huidige regering. Niemand wil grote hervormingen doen omdat ze bang zijn om afgestraft te worden door hun eigen kiezers.

What goes around comes around dan....
 
Een rusthuis kost gemiddeld het dubbel van wat de mensen aan pensioen hebben.
Ik blijf dat toch altijd wel een hilarische dualiteit vinden. Ouderen van dagen hebben absoluut geen probleem om 1500€ neer te tellen voor twee weken all-in in Benidorm, maar als het gaat over de verzorging & opvang als het écht niet meer gaat, dan is plots alles te duur en moet de overheid alles bijpassen.

Wel 'k zal eens iets zeggen: een rusthuis in België is goedkoop. Zoek maar eens op wat een rusthuis in Nederland, Duitsland, de UK kost, en val steil achterover, en dat is dan nog vaak zonder de eigen bijdrage voor zorgtoegang (900+€/jaar in Nederland bvb, puur en alleen om toegang te hebben tot zorg, er is nog geen pleister gekleefd eens je betaald hebt). En waarom is een rusthuis in België "goedkoop", omdat de overheid al HEEL veel bijpast in de totale factuur via het RIZIV-forfait. Immers: voor iedere rusthuisbewoner krijgt het rusthuis al een toelage, gebaseerd op de KATZ-scores en het zorgaanbod. De rusthuiskost kan opgesplitst worden in de zorg-component en de hotel-component. Het RIZIV & sociale zekerheid (via de zorgverzekering en het THAB) draagt ~90% bijna de kost van de zorg-component, dus de bewoner betaalt alleen de hotel-component en een klein beetje zorg.

Een rekenvoorbeeld uit september 2023, wat het kost voor een nieuwe bewoner in een modern privé rusthuis op een eenpersoonskamer met privé sanitair (dus bij de Armonea's, Korians & Vulpia's van deze wereld) per maand:

- Dagprijs (kamerhuur, huisvesting, eten, huishouden, animatie en de ~10% zorgcomponent): 2380€
- Diensten (medicatie, kapper, pedicure, was, dokterskosten): 250€
- Totaal: ongeveer 2650€/maand

*- Zorgvoorziening (Verpleging, zorg, fysiotherapie): 2127€ -> Betaald door de overheid via het RIZIV-forfait

- Er is ook nog het infrastructuurforfait: 190€ -> betaald door de overheid als bijdrage in het zorgvastgoed (in ruil mag het WZC zijn dagprijs niet zelf kiezen, het is de overheid die de prijs bepaalt).


Daartegenover staat dat het gemiddelde pensioen nu 1645€ is, en de gemiddelde verworven financiële reserve van de 2e pensioenpijler voor een 55-64 jarige 58.500€ is (155€ maandelijkse rente).
Daarenboven krijgt een oudere met zorgnood tussen de 103 en 683€ via een tegemoetkoming (de THAB)
En via de zorgverzekering een extra zorgbudget van 140€
Dus er is een totaal budget van tussen de 1880 en 2620€ beschikbaar. Er is dus een "gat" van 30 tot 770€/maand dat gedempt moet worden met spaargeld. Maar:

Bovendien heeft de gemiddelde 75-plusser een netto vermogen 337.500€
(het Europees gemiddelde is 144.400€), waarvan 305.000 in onroerend goed.

Een bewoner komt tegenwoordig doorgaans binnen op 87 jarige leeftijd, en blijft 18 maanden. Dat is dus een eigen bijdrage van uw financiële reserve van 540 tot 13860€. Mij ga je niet vertellen dat dat onoverkomelijk is.
 
Laatst bewerkt:
@Mr.Fingers maar dat is het probleem met veel dingen in België: direct kijken naar de overheid.
Veel drama rond inschrijvingsgeld hoger onderwijs etc, maar wel geld voor GSM, festivals, uitgaan. Maar o wee als onderwijs wat geld kost dan moet overheid betalen.
 
Ik vind vooral die tijdspanne frappant. Gemiddeld 18 maanden verblijf. Is dat echt maar zo kort? Je hoort mensen klagen alsof ze 15 jaar in een rusthuis gaan zitten.
 
Ik vind vooral die tijdspanne frappant. Gemiddeld 18 maanden verblijf. Is dat echt maar zo kort? Je hoort mensen klagen alsof ze 15 jaar in een rusthuis gaan zitten.

Gemiddeld he, voor degene die er na een maand hun kaars al laten zijn er die daar een jaarke of 4-5 of langer zitten.

Mijn madam haar oma heeft 6 jaar in het rusthuis gewoond.
 
Ik vind vooral die tijdspanne frappant. Gemiddeld 18 maanden verblijf. Is dat echt maar zo kort? Je hoort mensen klagen alsof ze 15 jaar in een rusthuis gaan zitten.
Mijn grootouders en die van mijn vriendin gaan het gemiddelde fel naar beneden trekken. Liever dood dan in een wzc... zo zullen er velen zijn, dus die enkelingen die daar jaren zitten die hebben het moeilijk ja.
 
Ik vind vooral die tijdspanne frappant. Gemiddeld 18 maanden verblijf. Is dat echt maar zo kort? Je hoort mensen klagen alsof ze 15 jaar in een rusthuis gaan zitten.
Dacht dat het 3j gemiddeld was voor vrouwen en mannen minder

Maar idd 25j meer pensioen geven om dat je daarna 3j in rusthuis zit? Beetje vreemd
 
Ik vind vooral die tijdspanne frappant. Gemiddeld 18 maanden verblijf. Is dat echt maar zo kort? Je hoort mensen klagen alsof ze 15 jaar in een rusthuis gaan zitten.
Er wordt tegenwoordig zeer hard ingezet om de ouderen zo lang mogelijk thuis te houden (via thuiszorg en andere ondersteunende diensten zoals maaltijd aan huis), tot het echt niet meer gaat. Eens je in een rusthuis komt zit je vaak al met meervoudige complexe medische situaties, en dan duurt het vaak echt niet meer lang. 18 maanden is effectief het gemiddelde. De bewonersgroep die langer blijven zijn de dementerenden (dat aftakelproces kan lang duren) en overblijvende partners van koppels die tezamen naar een rusthuis gaan omdat de zorg voor de andere partner te zwaar wordt.

Gemiddelde bezettingsgraad is nu 94%, de Vlaamse rusthuismarkt zit dus bijna op capaciteit, en er komt een enorme vergrijzingsgolf op ons af vanaf 2025. Waalse idem. Brussel is moeilijk (veel lagere bezettingsgraad door geconcentreerd aanbod en een demografie waarbij ouderen in de families/thuis opgevangen worden).
 
Laatst bewerkt:
Voorzitter van PVDA/PTB die meedoet aan loopwedstrijd georganiseerd door bedrijf van een multimiljonair (en naar wat ik gehoord heb gaat 1/3e van inschrijfgeld rechtstreeks naar zijn rekening) en gesponsord door een bedrijf dat woekerwinsten maakt op kap van de burger

Altijd grappig toch die commies 🙃
 
Voorzitter van PVDA/PTB die meedoet aan loopwedstrijd georganiseerd door bedrijf van een multimiljonair (en naar wat ik gehoord heb gaat 1/3e van inschrijfgeld rechtstreeks naar zijn rekening) en gesponsord door een bedrijf dat woekerwinsten maakt op kap van de burger

Altijd grappig toch die commies 🙃

Hedebouw, Dwars door Hasselt, Golazo, Bob Verbeeck, ENGIE, stop.

Wat er zo grappig aan is, weet ik wel nog niet. Enigszins opmerkelijk, dat wel.
 
Voorzitter van PVDA/PTB die meedoet aan loopwedstrijd georganiseerd door bedrijf van een multimiljonair (en naar wat ik gehoord heb gaat 1/3e van inschrijfgeld rechtstreeks naar zijn rekening) en gesponsord door een bedrijf dat woekerwinsten maakt op kap van de burger

Altijd grappig toch die commies 🙃

Echt hilarisch. Ik heb ook gehoord dat hij brood eet uit een bakker en de winst gaat naar de bakker. Ik lig hier de rollen op de grond.
 
Echt hilarisch. Ik heb ook gehoord dat hij brood eet uit een bakker en de winst gaat naar de bakker. Ik lig hier de rollen op de grond.
Dat is toch correct: de kleine zelfstandige

Het is eerder dat hij zijn brood gaat kopen in de Delhaize dat niet zou kloppen

Er waren gisteren meer dan 20 loopwedstrijden overigens, veelal georganiseerd door een lokale groepering die dat doet voor inkomsten voor hun werking
 
Dat is toch correct: de kleine zelfstandige

Het is eerder dat hij zijn brood gaat kopen in de Delhaize dat niet zou kloppen

Er waren gisteren meer dan 20 loopwedstrijden overigens, veelal georganiseerd door een lokale groepering die dat doet voor inkomsten voor hun werking

En die bakker koopt zijn brood niet bij la Lorraine of zo? De warme bakkers zijn op 2 handen te tellen tegenwoordig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan