Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Enkele pagina's terug kwam iemand nog af met het idee dat een zelfstandige enkel op de liberalen kan stemmen. Ik denk ook wel dat, aangezien praktisch niemand partijprogramma's gaat vergelijken, en een minderheid de politiek wat volgt, die "algemene waarheden" nog sterk leven.
Misschien zijn die algemene waarheden ook gewoon een betere leidraad dan de partijprogramma's. Die laatste zijn een bundeling van allerhande zaken die een partij zou invoeren als ze alleen aan de macht is. Maar door het spel van de coalitie en het smeden van akkoorden, is het uiteindelijk een soort van black-box, je kan onmogelijk op voorhand aanduiden welke punten in een partijprogramma verwezenlijkt zullen worden, laat staan dat je weet welk watermerk ze in welke wijn moeten doen.

Wat je wel weet, is dat de OVLD de ondernemers niet snel zal charelen. CD&V de gezinnen en de ouderen. De N-VA de klassieke twee inkomens middenklasser met bedrijfswagen en kuisvrouw en Vooruit de arbeider. Dat is namelijk hun kiespubliek dat ze graag willen behouden, dus je kan ze maar tot een bepaald punt schofferen.

Dus op zich niet onlogisch dat die algemene waarheden nog bestaan imo.

Enkele pagina's terug kwam iemand nog af met het idee dat een zelfstandige enkel op de liberalen kan stemmen. Ik denk ook wel dat, aangezien praktisch niemand partijprogramma's gaat vergelijken, en een minderheid de politiek wat volgt, die "algemene waarheden" nog sterk leven.
Zo gek verschillend zijn VLD en N-VA echter niet in uitvoering (nadat de scherpere kantjes zijn afgeveild door coalities) met dat verschil dat de N-VA niet onder de sloef ligt van een meer linkse Waalse tegenhanger. De enige reden dat de VLD nog over de kiesdrempel geraakt zijn net die vastgeroeste gedachtes.
Je kan moeilijk claimen dat de N-VA kopstukken een vlekkeloze ambtstermijn achter de rug hebben, alles behalve, maar vergeleken met het brokkenparcours van de verzamelde VLD top de laatste 6 maand alleen al gereden heeft... laat ons zeggen dat ze hoerechance hebben dat Connor de aandacht ondertussen wat is komen afleiden.

Die indruk kan het inderdaad wekken. Het is ook gewoon te snel. Als de controverse eind 2022 had plaatsgevonden dan had het nu een mooi moment geweest om het witte konijn (no pun intended) boven te halen. Maar nu, enkele maanden na datum, zit dat nog steeds te vers in het geheugen van iedereen en zal het een makkelijk doelwit zijn om op te schieten. Of het ook gezond voor de persoon zelf is...

Ik heb die Business AM videos bekeken met wat mij betreft de hoofdpersonages de komende maanden, namelijk Bart De Wever, Tom Van Grieken. Mijn indruk:

Tom Van Grieken is redelijk duidelijk wat mij betreft over de plannen die ze hebben als ze de grootste zijn:
  • Vlaamse regering vormen met al wie wil (kijkend naar NVA en CD&V)
  • Naar de federale onderhandelingstafel gaan als blok
  • Vragen of België kan opgesplitst worden in twee staten (wat vermoedelijk op een njet zal eindigen vanuit het zuiden)
  • 'Via wegen die wij onderzocht hebben het proberen af te dwingen'
Hebben ze een loophole in de wetgeving gevonden waardoor ze dit eenzijdig kunnen afroepen? En hoe rechtsgeldig zal dit zijn en is het geen eigen interpretatie. Wat mij wel verbaast is dat naar eigen zeggen door TVG geen namen vaststaan om bv minister-president te worden. Ofwel staat dat wel al vast maar communiceren ze het niet (en mogen ze daar gerust eerlijk in zijn) ofwel hebben ze écht niemand klaarstaan en lijkt het mij toch een hele opdracht om onvoorbereid aan dergelijke taken te beginnen.

Bart De Wever wijst opnieuw naar zijn afspraak met de geschiedenis om af te maken wat hij enkele jaren geleden op tafel bracht. Ik hoop dat daar het blok langs Vlaamse zijde dan wel al in achterkamers gevormd is op welke manier ze dit willen afdwingen. Een betrouwbare partner kunnen ze daar wel in Vooruit vinden als ze NVA toegeeft op specifieke punten. Ik zie een onderhandeling tussen PS en NVA met Vooruit als moderator eigenlijk wel werken. De breuk tussen PS en Vooruit is de afgelopen jaren ook alleen maar groter geworden en ik ben niet zeker dat Vooruit zomaar de PS volgt of vice versa. Het lijkt me meer een goede verstandhouding te worden net zoals de relatie tussen Vooruit en NVA is.

Interessant waar dit allemaal naar toe gaat.
Een loophole is het niet hoor. Eerder een gevolg van de steun die de Europese Unie biedt aan regio's om autonoom te kunnen besturen.
15 jaar geleden heb ik er tijdens m'n opleiding nog een paper rond gelezen dat de EU door al haar mechanismen juist bijdraagt tot versnippering van eenheid, omdat er zoveel mogelijkheden zijn dat regio's zich verder ontwikkelen binnen een EU-kader.
Geen idee of het ook op Vlaanderen van toepassing is/zou zijn, ook al omdat het in België allemaal niet zo eenvoudig is als gewoon 'splitsen' (door Brussel oa, en de overlappende gewesten en gemeenschappen).
Anderzijds werd er ooit al geopperd dat het Vlaams Parlement de bevoegdheid heeft om eenzijdig de onafhankelijkheid uit te roepen?

Zo gek verschillend zijn VLD en N-VA echter niet in uitvoering (nadat de scherpere kantjes zijn afgeveild door coalities) met dat verschil dat de N-VA niet onder de sloef ligt van een meer linkse Waalse tegenhanger. De enige reden dat de VLD nog over de kiesdrempel geraakt zijn net die vastgeroeste gedachtes.
Je kan moeilijk claimen dat de N-VA kopstukken een vlekkeloze ambtstermijn achter de rug hebben, alles behalve, maar vergeleken met het brokkenparcours van de verzamelde VLD top de laatste 6 maand alleen al gereden heeft... laat ons zeggen dat ze hoerechance hebben dat Connor de aandacht ondertussen wat is komen afleiden.
Economisch liggen die 2 beiden inderdaad op het rechtse spectrum. Maar wat ideologie betreft is N-VA toch vooral conservatief terwijl Open VLD eerder progressief is.

N-VA staat tot Open VLD zoals Vooruit staat tot Groen. Daarom kunnen N-VA en Vooruit het goed met elkaar vinden, en Open VLD goed met Groen. Antwerpen vs Gent zeg maar.

N-VA en Vooruit vertrekken vanuit een conservatieve visie: we hebben iets opgebouwd en willen dat beschermen. De wereld is bedreigend en we moeten ons schrapzetten. N-VA richt zich op de wat hogere inkomens (BG'ers, kaderleden, ingenieurs, freelancers, stielmannen, ...), Vooruit eerder op de wat lagere inkomens (arbeiders, lagere ambtenaren, winkelbedienden, ...).

Open VLD en Groen vertrekken vanuit een progressieve visie: de wereld kan, mag en moet veranderen en dat wordt leuk. Een Open VLD'er onderneemt graag voor eigen financieel gewin en glorie (ondernemers, topsporters, netwerkers, ...), een Groene doet dat graag voor een ander (leerkrachten, radiopresentators, verenigingsmensen, ...).

Ik spreek voor mijn job met veel bedrijfsleiders, ook op netwerkevents, en ik kan de VLD-types vrij gemakkelijk onderscheiden van de N-VA-types. De progressievere mensen fladderen meer in 't rond, hebben zottere ideeën, gaan gemakkelijker al eens failliet maar beginnen dan wel opnieuw, ... . Ze hebben geen standaard cv's, nemen meer risico's, vertrouwen meer op hun relaties en hun buikgevoel, en zijn vaker opgegroeid in een rijke familie. Ze zijn er gewoon meer van doordrongen dat alles goedkomt. Als je Alexander De Croo (zijn jeugd) vergelijkt met Bart De Wever (zijn jeugd), begrijp je wat ik bedoel.

Naast die conservatieve en progressieve partijen heb je dan de reactionaire partijen (Vlaams Belang, PVDA) die vooral boze mensen verzamelen.

Conservatief (N-VA, Vooruit) = bang (ik heb iets, en ik ben bang dat ik het kan kwijtgeraken)
Progressief (Open VLD, Groen) = blij (verandering is leuk en maakt me blij, mijn/ons succes ligt in de toekomst)
Reactionair (Vlaams Belang, PVDA) = boos (ik heb niks, en dat maakt me boos, bv. gevoelens van afgunst, jaloezie, onmacht, onrecht, ...)

Ik vind het toch zeer vreemd om Vooruit in de conservatieve hoek te plaatsen. Ze zijn onder invloed van Rousseau wat 'flinkser' geworden, maar dat blijft verder wel een progressieve partij.

N-VA staat tot Open VLD zoals Vooruit staat tot Groen. Daarom kunnen N-VA en Vooruit het goed met elkaar vinden, en Open VLD goed met Groen. Antwerpen vs Gent zeg maar.

N-VA en Vooruit vertrekken vanuit een conservatieve visie: we hebben iets opgebouwd en willen dat beschermen. De wereld is bedreigend en we moeten ons schrapzetten. N-VA richt zich op de wat hogere inkomens (BG'ers, kaderleden, ingenieurs, freelancers, stielmannen, ...), Vooruit eerder op de wat lagere inkomens (arbeiders, lagere ambtenaren, winkelbedienden, ...).

Open VLD en Groen vertrekken vanuit een progressieve visie: de wereld kan, mag en moet veranderen en dat wordt leuk. Een Open VLD'er onderneemt graag voor eigen financieel gewin en glorie (ondernemers, topsporters, netwerkers, ...), een Groene doet dat graag voor een ander (leerkrachten, radiopresentators, verenigingsmensen, ...).

Ik spreek voor mijn job met veel bedrijfsleiders, ook op netwerkevents, en ik kan de VLD-types vrij gemakkelijk onderscheiden van de N-VA-types. De progressievere mensen fladderen meer in 't rond, hebben zottere ideeën, gaan gemakkelijker al eens failliet maar beginnen dan wel opnieuw, ... . Ze hebben geen standaard cv's, nemen meer risico's, vertrouwen meer op hun relaties en hun buikgevoel, en zijn vaker opgegroeid in een rijke familie. Ze zijn er gewoon meer van doordrongen dat alles goedkomt. Als je Alexander De Croo (zijn jeugd) vergelijkt met Bart De Wever (zijn jeugd), begrijp je wat ik bedoel.

Naast die conservatieve en progressieve partijen heb je dan de reactionaire partijen (Vlaams Belang, PVDA) die vooral boze mensen verzamelen.

Conservatief (N-VA, Vooruit) = bang (ik heb iets, en ik ben bang dat ik het kan kwijtgeraken)
Progressief (Open VLD, Groen) = blij (verandering is leuk en maakt me blij, mijn/ons succes ligt in de toekomst)
Reactionair (Vlaams Belang, PVDA) = boos (ik heb niks, en dat maakt me boos, bv. gevoelens van afgunst, jaloezie, onmacht, onrecht, ...)

Vreemd om Vooruit te bestempelen als conservatieve partij. Er zit zeker een bodem van waarheid in veel van wat ge zegt maar in de realiteit is dit een veel te simplistische voorstelling van de feiten.

Ik ken redelijk wat mensen die op PVDA stemmen of zelfs lid zijn van basisgroepen en dat zijn alles behalve kwade laag opgeleide mensen hoor. Dat zijn vooral mensen die werken in de sociale sector en actief zijn in bijvoorbeeld de daklozenopvang of bij geneeskunde van het volk. Ik denk dat het te simpel is om te stellen dat iedereen die op PVDA stemt kwaad en gefrustreerd is. Niet dat ik er op zal stemmen, maar PVDA voorstellen als een even kwalijke antithese van het Vlaams Belang is m.i. niet eerlijk.

Ik moet nog altijd meemaken dat het VB iemand zoals Dirk van Duppen bijvoorbeeld naar voren kan schuiven, die o.a. aan de basis stond van het kiwimodel.

Laatst bewerkt:
Elk schema dat je maakt om politieke strekkingen en kiezers onder te verdelen is bij voorbaat al gebrekkig natuurlijk. Mijn opdeling is ook maar dat: een persoonlijk aanvoelen, gestoeld op mijn ervaringen. Ik ben geen politieke wetenschapper en heb geen kwantitatief of kwalitatief onderzoek gedaan om tot mijn taxonomie van de Vlaamse politiek te komen.

Jan Callebaut en Ivan De Vadder hebben dat enkele jaren geleden wel gedaan. Hun bevindingen kan je lezen in dit boek:

Dat ik Vooruit eerder conservatief dan progressief noem, heeft te maken met hun kernthema's rond koopkrachtbescherming, sociale zekerheid, ... . Ik krijg bij Vooruit meer het gevoel dat ze zich richten op wie kwetsbaar is, terwijl ik bij Groen het gevoel krijg dat ze zich richten op wie kwetsbaren wil helpen.

Vergelijk hun websites maar eens, het is echt een andere vibe.

Ik moet nu wel zeggen dat ik wat Michel nu doet geen schoonheidsprijs zou geven maar nu ook weer zo erg niet vindt. Die cumul met privéfuncties vind ik bijvoorbeeld al een pak erger en dat zou inderdaad absoluut verboden moeten worden, op zijn minst zou er veel meer transparantie moet zijn over de samenstelling van het vermogen en inkomen van mensen die topfuncties bekleden, ook van voordien en nadien.

Ik vind dat wel erg, om de redenen die ik al aangaf.
Maar qua vermogen heb je gelijk, mensen zoals Verhofstadt zijn een ware schandvlek op onze (Europese & Belgische) democratie.
Dat de extremen meer en meer opmars maken komt ook onder meer door mensen zoals hem.

Het switchen tussen verschillende overheidsniveau's gebeurt continu, er wordt in dat artikel geopperd dat hij hiervoor alle staten vertegenwoordigde en nu niet geloofwaardig een of andere specifieke instelling kan vertegenwoordigen maar dat kon je net zowel voorheen zeggen waar ie eerst de Belgische staat vertegenwoordigde en dan daarna de volledige Europese Unie, als we die lijn willen doortrekken dan mag geen enkele nationale politicus nog naar Europa en dan zou je waarschijnlijk zowat 90% of misschien wel 100% van de EU beleidsmakers moeten buitenzetten. Ik denk dat een verbod tussen switchen naar verschillende beleidsniveau's gewoon onwerkbaar zou zijn en geen grote problemen zou oplossen.

Je kan perfect bepalen welke overgangen wél of niet kunnen.
Bijvoorbeeld van het ene parlement naar het andere: OK.
Van uitvoerend mandaat op lokaal niveau naar hoger parlement: ook OK.
Van uitvoerend mandaat terug naar het parlement op hetzelfde niveau? Ontluizingsperiode, een parlement is géén wachtkamer tot een betere functie vrijkomt. Je mandaat opgeven om een beter postje te gaan bekleden? Je bent het voor altijd kwijt en je bent X verkiezingen niet opnieuw verkiesbaar.

Als in je profiel niet stond dat je van elders afkomstig bent, zou ik denken dat dat laatste een karikatuur is, geschreven door de woordvoerder van de lijst van de blauwgroene burgemeesters van Gent of Mechelen.

De jeugd van Alexander De Croo, dat zal inderdaad een zware jeugd geweest zijn... ik moet nog altijd binnensmonds overgeven als ik me bepaalde woorden van diens mama voor de geest haal. Blah...

Als we dan toch karikaturen moeten maken: je zou evengoed kunnen stellen dat de politici van OpenVLD en Groen zich vooral lijken te vinden in de naïeve wereldbeelden van de yuppies die een mooie loft of gerenoveerd herenhuis betrekken in een recent gegentrificeerde buurt. Als ik hier naar de lokale VLD'ers kijk zie ik vooral een boel mensen die bijvoorbeeld poen geschept hebben door de juiste mensen te kennen wanneer er buurten verkaveld worden.

Nu de eerste recepties een feit zijn en de eerste aanzet tot campagne gegeven wordt - ik vrees dat we een trieste campagne tegemoet gaan:

- wederom de klassieke tweestrijd NVA vs PS die opgevoerd wordt door NVA
- wederom broodnodige staatshervorming als inzet (kan best zijn dat het nodig is maar kaart het dan ook gewoon inhoudelijk en gemotiveerd aan - en niet op deze wijze)
- zowaar partijen die hengelen naar een stem omdat een stem op een andere partij zal leiden tot eeuwige regeringsvorming - kwestie van te vertrekken van eigen standpunten en eigen voorstellen vind ik dat toch wel een dieptepunt
- PVDA die doodleuk Colruyt aanhaalt met onbetwistbare onwaarheden - dat kan toch niet voor iets wat een speerpunt is tijdens je receptie
...

wanneer zien we eindelijk eens een trendbreuk, nu goed - de echte campagne moet nog starten maar hopelijk wordt het boeiender dan dit.

Nu de eerste recepties een feit zijn en de eerste aanzet tot campagne gegeven wordt - ik vrees dat we een trieste campagne tegemoet gaan:

- wederom de klassieke tweestrijd NVA vs PS die opgevoerd wordt door NVA
- wederom broodnodige staatshervorming als inzet (kan best zijn dat het nodig is maar kaart het dan ook gewoon inhoudelijk en gemotiveerd aan - en niet op deze wijze)
- zowaar partijen die hengelen naar een stem omdat een stem op een andere partij zal leiden tot eeuwige regeringsvorming - kwestie van te vertrekken van eigen standpunten en eigen voorstellen vind ik dat toch wel een dieptepunt
- PVDA die doodleuk Colruyt aanhaalt met onbetwistbare onwaarheden - dat kan toch niet voor iets wat een speerpunt is tijdens je receptie
...

wanneer zien we eindelijk eens een trendbreuk, nu goed - de echte campagne moet nog starten maar hopelijk wordt het boeiender dan dit.
Noem me gek, maar ik kijk stiekem uit naar de verkiezingsshow op 9 juni, wanneer de eerste, verrassende, resultaten binnenkomen en de ontzetting, ontreddering en huiver op de gezichten van bepaalde politici af te lezen zijn. Zo heel lang is dat allemaal niet meer. Een half jaar. Gezien de volatiele geopolitieke spanningen die overal aan het opbouwen zien kan dat ook weer een heel andere wereld zijn waarin thema's die vandaag actueel zijn in juni misschien irrelevant zijn geworden.

Noem me gek, maar ik kijk stiekem uit naar de verkiezingsshow op 9 juni, wanneer de eerste, verrassende, resultaten binnenkomen en de ontzetting, ontreddering en huiver op de gezichten van bepaalde politici af te lezen zijn. Zo heel lang is dat allemaal niet meer. Een half jaar. Gezien de volatiele geopolitieke spanningen die overal aan het opbouwen zien kan dat ook weer een heel andere wereld zijn waarin thema's die vandaag actueel zijn in juni misschien irrelevant zijn geworden.
Ik ga het riskeren om hier te posten :D

Ik vrees dat het een zeer frustrerende dag gaat worden. Ik denk dat we weten welke partij(en) serieus uit de hoogte gaan steken en of gaan winnen, maar echter kennende België gaan er weeral groepjes gemaakt worden. Als dit ook zal gebeuren, ben ik benieuwd wat de bevolking ga doen? Gaan er rellen komen, of gaan de meeste keyboard warrior zijn en de HLN reacties vol pennen.

Ter info: ik had nul problemen met Connor King en vond het op zich een sympathieke kerel, maar die Melissa.. Amai.. Die wilt precies heel graag de spotlight op haar hebben.

Prono:
grootste winnaar verkiezingen VB
licht vooruit : Vooruit :unsure: & CD&V
status quo : nva
verliezers: groen, pvda & ovld

coalitie: vivaldi (+nva)

Premier: Magnette

Algemene commentaar: we hadden dit niet zien aankomen, signaal kiezer gehoord, ... same shit

Prono:

Algemene commentaar: we hadden dit niet zien aankomen, signaal kiezer gehoord, ... same shit
Op zich wel erg he. Je ziet dan dat iedereen op een partij stemt en dan beslis je om alle verliezers te bundelen en ermee in de zee te gaan.
Wat voor nut heeft een verkiezing dan? Zijn we dan beter dan Rusland en N-Korea. (misschien zware uitspraak, maar ergens komt het toch beetje zo over vind ik persoonlijk)

Prono:

Met het meeste akkoord behalve dat Cd&V licht vooruit gaat en dat Pvda verliest.

Als je alle peilingen sinds de verkiezingen van 2019 hebt gevolgd denk ik dat Cd&V minder zal verliezen dan het leek in de eerste peilingen maar toch ergens op 12-13% zal belanden. Pvda zal dicht bij de 10% geraken, ik zie geen reden waarom een oppositie partij als de Pvda niet op zijn minst stijgt als dit ook gebeurde in 2014-2019.

Mijn redenering: ik geloof dat extreem linkse kiezers vooral tegen extreem rechts gaan willen stemmen door meer 'gewicht' te geven aan gematigd links om deelname aan regering te garanderen en extreem rechts in oppositie te houden.

CD&V licht vooruit, omwille van geen zware uitspraken in de media, beetje op de achtergrond & ze daarmee wat kiezers gaan trekken die zich willen onthouden van de algemene polemiek bij alle andere partijen en daarom 'veilig' stemmen

Mijn poll:

1. VB - NVA (+ - zelfde aantal stemmen)
  2. Vooruit
  3. PVDA
  4. CD&V
  5. Groen
  6. Open VLD
  7. resterende nieuwe partijen die gevormd zijn.
Helaas zoals Tooché aangeeft vrees ik dat VB gewoonweg in de kou wordt gelaten desondanks koploper. Ben echt benieuwd wat de bevolking ga zeggen.

Laatst bewerkt:
Mijn redenering: ik geloof dat extreem linkse kiezers vooral tegen extreem rechts gaan willen stemmen door meer 'gewicht' te geven aan gematigd links om deelname aan regering te garanderen en extreem rechts in oppositie te houden.

CD&V licht vooruit, omwille van geen zware uitspraken in de media, beetje op de achtergrond & ze daarmee wat kiezers gaan trekken die zich willen onthouden van de algemene polemiek bij alle andere partijen en daarom 'veilig' stemmen
Dat is in theorie mooi, tactisch en strategisch. Maar misschien is de uitkomst ook gewoon dat er meer mensen een centrumlinks zijn dan dat er extreemrechts zijn? Dat extreemrechts gedachtengoed niet groot genoeg is om in de regering te komen? In plaats van daaraan de conclusie te hangen dat alle centrumlinksstemmers alleen maar inzitten met een marginale oppositiepartij?

Marginale oppositie partij :')
Als je nu nog niet doorhebt dat (terecht of onterecht , dat is persoonlijk) extreemrechts serieus aan een opmars bezig is en dat gaat ontkennen ..
Dan hoeven we niet verder praten.

Newsflash: vorige verkiezingen was extreem rechts (VB) , want nva hoort daar niet bij toch, de groote partij hé

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan