Feedback Politiek & Actualiteit

Repkes uitschakelen op pol&actua vind ik geen slecht idee tbh.
Ik vind dat een beetje een dubbele eigenlijk. Het is natuurlijk een probleem wanneer mensen posts schrijven puur om te 'scoren', maar vaak geef ik hier nu mensen gewoon een repke om te zeggen 'ik ben het hiermee eens' in plaats van de post te quoten en te zeggen 'ik ben het hiermee eens'. Ik weet niet of we het kind met het badwater moeten wegsmijten omdat een paar posters er misschien misbruik van zouden maken. Ik kan me in elk geval niet echt inbeelden dat de straffe uitspraken die je hier soms ziet passeren zouden minderen wanneer er geen repkes meer aan te verdienen zijn eigenlijk.
 
Is er dan effectief zo een hoge drempelvrees om hier te posten?
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik blijf met opzet grotendeels weg van P&A. En dat is absoluut niet omdat ik de tijd niet wil nemen om uitgebreid en genuanceerd mijn mening neer te pennen (zie bvb mijn veel te lange posts over boardgames, games, film,...

De reden (wederom, ik spreek voor mezelf) is het typisch semantisch doordrammen dat hier vaak toegepast wordt... door beide kanten van het spectrum overig, die oh zo ironisch elkaar hiervan gaan beschuldigen :unsure:.
Als gevolg daarvan stop ik meestal met discussieren, want ik vind dat een vermoeiende, maar vooral nutteloze manier van discussieren.

Laatst ging het in de glimlach thread over een artikel in de nasleep van BDP. Awel daar werd fatsoenlijk over gebabbeld, totdat een mod het nodig vond dat naar de BDP thread te verwijzen. Ja dan stop ik dus gewoon...

Basically wat @kay-gell zegt:
Akkoord, anderzijds is het ook érg vermoeiend om de "tegenpartij" te overtuigen waarom iets gefundeerd is. Dat dan te doen in 20-30 regels om vervolgens één woord (of enkele) eruit te halen die dan "fout" zijn ipv op de geest of algemene lijn van de post te reageren. Ik doe dat ook, hoor.



Ik heb vooral de indruk dat , voornamelijk diegene met een uitgesproken biased positie zijn overgebleven. Gepolariseerd if you will.
De gematigde poster, met eens een uitschieter in eender welke richting, blijft wat weg.

Enfin, ik kan er ook flagrant naast zitten :)
Ik heb hetzelfde idee. En dat mensen in deze thread "nee hoor" zeggen is waardeloos, want hier zit enkel de groep die is over gebleven.
 
Ik heb hetzelfde idee. En dat mensen in deze thread "nee hoor" zeggen is waardeloos, want hier zit enkel de groep die is over gebleven.
Klopt volgens mij ook. En afkomen met het feit dat er uit polls blijkt dat er hier meer rechts dan links gestemd wordt, heeft niets te maken met de discussies imo. Daar zijn de rechtse posters nog op 1 hand te tellen. Dat moet toch ook ergens zijn oorzaak hebben?
 
Ik heb hetzelfde idee. En dat mensen in deze thread "nee hoor" zeggen is waardeloos, want hier zit enkel de groep die is over gebleven.
Met dat laatste ben ik het dus niet eens. En écht niet eens. Dat is gewoon omdat je niet verder kijkt dan de laatste post die iemand gemaakt heeft.

Ik kan me wel vinden in wat @Creeping Death zegt, dat het een idee kan zijn om een soort voorsteldraadje te maken, zodat je beter weet met wie je te maken hebt. Alleen hebben we daar op het vorige forum de Vragenvuurthread voor gehad. Die vond ik echt heel goed, en dat was één van mijn redenen om die op P&A op te zetten.

Maar wat nog een veel betere remedie is tegen reacties die uitgaan van het slechtste of extreemste in de gesprekspartner, is genuanceerde, uitgewerkte posts. En dan reageren op de post en de inhoud, in plaats van op de man en wat je dénkt dat er staat. Alleen moet er dan van beide kanten wel genoeg inhoud komen.

Waarom ik het helemaal niet eens ben met je post, is omdat iedereen vindt dat hij er een goed voorbeeld van is. Omdat dat ook gewoon zo is. Ik ben helemaal niet gepolariseerd, integendeel. Het is ook belachelijk hoe vaak mensen aannames maken over mijn politieke oriëntering, zelfs nadat ik verschillende posts heb gemaakt waarin ik een overduidelijke centrummening heb uitgelegd. Het gaat vaak in zulke gevallen niet om wat je zegt, maar om wat de ander wil dat je zegt, zodat je makkelijker in een hokje past. Maar dat betekent niet dat iedereen hier in een uiterst rechts of uiterst links hokje past, hoor.

Klopt volgens mij ook. En afkomen met het feit dat er uit polls blijkt dat er hier meer rechts dan links gestemd wordt, heeft niets te maken met de discussies imo. Daar zijn de rechtse posters nog op 1 hand te tellen. Dat moet toch ook ergens zijn oorzaak hebben?

Dit is gewoon niet waar. Feitelijk onjuist. Vroeger was de verdeling onder actieve posters op P&A heel zwaar in het voordeel van rechts, en nu is die verdeling meer richting 50/50. Niet "op één hand te tellen". Een deel van het probleem zit in het constant herdefiniëren van wat links of rechts is. Meestal betekent dit gewoon "de ander" in een discussie, en verandert die groep afhankelijk van de discussie.
 
Klopt volgens mij ook. En afkomen met het feit dat er uit polls blijkt dat er hier meer rechts dan links gestemd wordt, heeft niets te maken met de discussies imo. Daar zijn de rechtse posters nog op 1 hand te tellen. Dat moet toch ook ergens zijn oorzaak hebben?
Maar da's imo perceptie: ik kan bv van jou denken dat je één van die rechtse posters bent terwijl je je zelf in't centrum zet.
En bv Nahrtent vind ik altijd heel rationeel en niet uitgesproken links of rechts maar jij kan dat weer anders zien.

En qua wegblijven leden: imo mogen er wel wat nieuwe bij komen (komaan @Lint !), hoe meer zielen etc..
Misschien dat "wij" dan ook minder snel in oude gewoonten hervallen en wat gematigder uit de hoek komen ;)
 
Ik snap wel wat Lint wil zeggen, maar wil er wel de nuance aan toevoegen : Ik ben niet van mening dat er vooral mensen zitten die biased/extreem/gepolariseerd zijn. Maar, ik kan me er wel in vinden, dat het vaker wel eens lijkt alsof dergelijke posities worden ingenomen.

Anyway, ik ga me voornemen om zelf wat meer nuance in mijn posts te plaatsen. Als ik reageer op iets, is dat geregeld omdat ik ergens niet mee akkoord ga. Het kan dan misschien wel helpen om te kaderen welke stukken ik wel mee akkoord ga.
Daarnaast is het, voor mezelf, ook soms een kwestie van bepaalde personen/posts (tijdelijk) te negeren. Ik kan niet zo goed tegen extremen, meningen afdoen als feiten, onwaarheden, ... Maar ik reageer er soms te snel op, waardoor mijn eigen post dan ook wel eens iets kleins bevat dat als opruiend kan worden aanzien.

Edit: En de vraag stellen : Wat zijn de mogelijkheden om hier in te verbeteren? Akkoord of niet akkoord met de stelling van Lint. Als de perceptie er is door meerdere mensen, dan is dat iets om aandacht voor te hebben. Ik wil zelf proberen mijn steentje hieraan bij te dragen, maar ik vraag me af welke mogelijkheden hier nog in zijn?
 
Maar da's imo perceptie: ik kan bv van jou denken dat je één van die rechtse posters bent terwijl je je zelf in't centrum zet.
En bv Nahrtent vind ik altijd heel rationeel en niet uitgesproken links of rechts maar jij kan dat weer anders zien.

En qua wegblijven leden: imo mogen er wel wat nieuwe bij komen (komaan @Lint !), hoe meer zielen etc..
Misschien dat "wij" dan ook minder snel in oude gewoonten hervallen en wat gematigder uit de hoek komen ;)
Nahrtent is idd wel een goed voorbeeld imo. Ik kan hem niet echt positioneren. In de ene topic vind ik hem eerder links, in het ander dan weer rechts. Kan bij hem echt niet inschatten om wie hij stemt. :p
 
Ik ben eigenlijk niet zo goed mee met die hetze rond semantiek. De laatste maanden op 9lives werd daar voortdurend over geklaagd, en ik zie dat nu ook terug komen hier, maar wat is daar nu eigenlijk precies het probleem?
 
Ik ben eigenlijk niet zo goed mee met die hetze rond semantiek. De laatste maanden op 9lives werd daar voortdurend over geklaagd, en ik zie dat nu ook terug komen hier, maar wat is daar nu eigenlijk precies het probleem?
Omdat dit in heel wat discussies er voor zorgt dat het eigenlijke onderwerp niet meer besproken wordt, maar een verwoording van een bepaalde post. Ik vind dit persoonlijk ook vreselijk om te volgen. Wijs de schrijver van die post op zijn vreemde of foute verwoording, maar discussieer verder over het onderwerp. De semantiek wordt hier te pas en te onpas gebruikt om toch maar niet te moeten reageren op de argumentatie.
 
Ik vind dat het met die polarisering best nog meevalt.

Het probleem is dat politiek gewoon een onderwerp is waarvan iedereen zijn mening/overtuiging heeft. Die overtuiging is dan meestal iets wat je niet zomaar gaat veranderen. Het is niet dat we de discussies gaan over de kleur van een auto of de beste manier om een brug te bouwen.

Ieder heeft zijn mening, mensen proberen overtuigen van gelijk of ongelijk is dan ook meestal onmogelijk omdat iedereen gewoon bij zijn mening blijft. De ene verdedigt die wat harder dan de andere, maar is dat dan grote polarisering? Imo niet.

Het gaat er hier over het algemeen vrij beschaafd aan toe. Laten we blij zijn dat dit forum er nog altijd is en discussieer op een aangename manier verder en dan is er geen probleem. Gezond verstand zoals ze tegenwoordig zeggen dus :)
 
Nahrtent is idd wel een goed voorbeeld imo. Ik kan hem niet echt positioneren. In de ene topic vind ik hem eerder links, in het ander dan weer rechts. Kan bij hem echt niet inschatten om wie hij stemt. :p
Zou eigenlijk wel nog interessant zijn om forumleden elkaar eens te laten aanduiden op het politieke spectrum, om dan te vergelijken met hoe de forumleden zichzelf aanduiden op het politieke spectrum.
Omdat dit in heel wat discussies er voor zorgt dat het eigenlijke onderwerp niet meer besproken wordt, maar een verwoording van een bepaalde post. Ik vind dit persoonlijk ook vreselijk om te volgen. Wijs de schrijver van die post op zijn vreemde of foute verwoording, maar discussieer verder over het onderwerp. De semantiek wordt hier te pas en te onpas gebruikt om toch maar niet te moeten reageren op de argumentatie.
Ja, maar heb je daar een concreet voorbeeld van? Want semantiek is op zich wel belangrijk natuurlijk, omdat dat de inhoud van de rest van de post wel kan bepalen.
 
Zou eigenlijk wel nog interessant zijn om forumleden elkaar eens te laten aanduiden op het politieke spectrum, om dan te vergelijken met hoe de forumleden zichzelf aanduiden op het politieke spectrum.
Lijkt me idd ook wel interessant. Hoe gaan we dat praktisch aanpakken?

Ja, maar heb je daar een concreet voorbeeld van? Want semantiek is op zich wel belangrijk natuurlijk, omdat dat de inhoud van de rest van de post wel kan bepalen.
Als er nog eens zo een topic passeert ga ik hem hier linken, maar heb nu niet bepaald zin om alles af te zoeken. Het is gewoon iets dat hier wel regelmatig voorvalt hoor. Vraag me dan af of het is omdat die bepaalde leden echt aanstoot nemen aan die semantiek, of dat het puur gaat om af te leiden van de zaak.
 
Klopt volgens mij ook. En afkomen met het feit dat er uit polls blijkt dat er hier meer rechts dan links gestemd wordt, heeft niets te maken met de discussies imo. Daar zijn de rechtse posters nog op 1 hand te tellen. Dat moet toch ook ergens zijn oorzaak hebben?
Ik ben hier letterlijk threads aan het doornemen van de laatste dagen om eens de proef op de som te nemen van deze en andere claims die hier gemaakt worden. En ik kan me er dus echt niet in vinden he. Ik zie veel posters die grofweg rechts kunnen ingedeeld worden. Ik zie veel rustige discussies over de grond van de zaak. Ik zie veel high effort posts met veel nuances die terecht worden beloond met likes. Etc.
Daarom : feedback is goed, maar graag staven met concrete voorbeelden aub! Vage percepties, daar kunnen we weinig mee.
 
Ik ben hier letterlijk threads aan het doornemen van de laatste dagen om eens de proef op de som te nemen van deze en andere claims die hier gemaakt worden. En ik kan me er dus echt niet in vinden he. Ik zie veel posters die grofweg rechts kunnen ingedeeld worden. Ik zie veel rustige discussies over de grond van de zaak. Ik zie veel high effort posts met veel nuances die terecht worden beloond met likes. Etc.
Daarom : feedback is goed, maar graag staven met concrete voorbeelden aub! Vage percepties, daar kunnen we weinig mee.
Jij bent ook diegene die een tijdje terug dezelfde kritiek pareerde met: "ik vind semantische discussies net goed". Dus laat ons gewoon afwachten tot het nogmaals gebeurd en ik hier de link zet.
 
Lijkt me idd ook wel interessant. Hoe gaan we dat praktisch aanpakken?


Als er nog eens zo een topic passeert ga ik hem hier linken, maar heb nu niet bepaald zin om alles af te zoeken. Het is gewoon iets dat hier wel regelmatig voorvalt hoor. Vraag me dan af of het is omdat die bepaalde leden echt aanstoot nemen aan die semantiek, of dat het puur gaat om af te leiden van de zaak.
Als je in termen van 'aanstoten' spreekt, dan denk ik dat het eerder gaat over termen die door de ene partij als 'normaal' worden beschouwd en door de andere als beledigend? Dan gaat het weer over de discussie die we de afgelopen pagina's hebben gevoerd denk ik, namelijk over op een respectvolle manier communiceren.

Hmm, dit is dan waarschijnlijk zo'n semantische discussie? :unsure: Maar semantiek is wel belangrijk he, want als we andere dingen bedoelen kunnen we ook geen inhoudelijke discussie voeren.
 
Als je in termen van 'aanstoten' spreekt, dan denk ik dat het eerder gaat over termen die door de ene partij als 'normaal' worden beschouwd en door de andere als beledigend? Dan gaat het weer over de discussie die we de afgelopen pagina's hebben gevoerd denk ik, namelijk over op een respectvolle manier communiceren.

Hmm, dit is dan waarschijnlijk zo'n semantische discussie? :unsure: Maar semantiek is wel belangrijk he, want als we andere dingen bedoelen kunnen we ook geen inhoudelijke discussie voeren.
Zo, daar is ons voorbeeld al. :unsure:

Nee, er ligt sowieso een verschil in wie wat aanstootgevend vindt of niet, maar de discussies mogen niet daarover gaan, maar moeten over het initiële onderwerp gaan imo.
 
Terug
Bovenaan