PlayStation 5 Pro

Ga je ook hebben bij de base console. Betere tv = betere weergave. De verschillen in framerate daarentegen zal je wel op de meeste bronnen gewaar worden.

Ik ben groep 1 van deze twee en ik zie dat toch niet hoor, het is gewoon voor wie dit wil en denkt dat dit nodig is om zo een "betere" ervaring te hebben. Ik speel ook vooral AAA games en elke exclusive, maar geen haar op mijn hoofd dat een PS5 Pro de moeite vind.

Dit is mede de reden waarom ik het zelf niet nodig vind, wat je hier nu zegt heb ik nooit echt gemerkt bij de PS4. Nooit het gevoel gehad dat die ervaring zo veel beter was en zeker niet dat dit steeds beter en beter werd, over de PS4 Pro was het altijd heel stil tbh.

Beste voorbeeld van een game die wrs amper nut gaat hebben van een Pro console, de belemmerende factor van deze games is de CPU en niet de gfx. Iets dat tenzij ik het gemist heb niet veel voordeel haalt uit de Pro aangezien deze vooral grafisch beter opties bied en geen extra rekenkracht.
Kheb een ps4 en pro gehad. Er was best wel een verschil tussen de 2 ( game afhankelijk en vooral in frame rates en of resolutie)

Ga je ook hebben bij de base console. Betere tv = betere weergave. De verschillen in framerate daarentegen zal je wel op de meeste bronnen gewaar worden.
De meeste mensen hebben niet eens een tv die 4K 120hz in gaming aankan.
Dus extra framerate zit er voor veel mensen niet in. (Wel hogere resolutie)

Als je zoals zovele hier een oudere/geen high end tv hebt en je wilt uw PS upgraden naar een pro zou ik gewoon zeggen dat dat verschil echt het geld niet waard is en je veel beter af zijt om niets te upgraden of nu bij black friday een OLED tv voor 800 euro op de kop te tikken. Daar hebt ge jaren genot van , ook als ge niet aan het gamen zijt.

Ik zie het nut niet om een pro(high end product) te kopen als ge geen high end tv hebt. Die Samsung is een tv van 1200 euro van 2 jaar oud, dus zeker geen (oude) prul.

Het is maar mijn gedacht en ik besef maar al te goed dat daar veel mensen niet mee akkoord gaan gaan en hierop gaan zeveren. (Terwijl ze het niet eens getest hebben op verschillende consoles/tv's)

Laatst bewerkt:
Voor mij persoonlijk niet nodig om te upgraden naar een pro om verscheidene redenen:
1. Kostprijs aangezien ik nog alles op schijf koop.
2. TV van 3jaar jong. Dus in normen al afgeschreven.
3. Speel nog vaak PS4 games ook.
4. Nog steeds content van huidige kwaliteit , zowel grafisch als framerate.
5. Nog steeds gebrek aan deftige games

Voor mij persoonlijk niet nodig om te upgraden naar een pro om verscheidene redenen:
1. Kostprijs aangezien ik nog alles op schijf koop.
2. TV van 3jaar jong. Dus in normen al afgeschreven.
3. Speel nog vaak PS4 games ook.
4. Nog steeds content van huidige kwaliteit , zowel grafisch als framerate.
5. Nog steeds gebrek aan deftige games
Eigenlijk alle zelfde reden van jou, en ook de kostprijs. Ze verplichten mij ook om Digitaal te kopen (wat ik haat); jaja disc drive apart kopen maar is zever.
En ik ben best tevreden met de fps van mijn Slim

Denk dat we ondertussen weten dat de verschillen niet groot zijn.

Niemand verplicht je ook om dit te kopen.

Ik ben er blij mee en ben zeker in de toekomst dat er meer verzchil ga zijn.

De disc drive is gewoon een kut move van Sony. Ze zouden veel minder haat gehad hebben.

Het is duidelijk dat het verkopen van de PS5 Pro aan klanten een uitdaging kan zijn, vooral omdat het unieke verkoopargument vaak niet goed overkomt. Er wordt hier veel gesproken over de mogelijkheid om op 120 frames per seconde te gamen met dikke nieuwe tv's, maar dat zal ook met de PS5 Pro niet vaak mogelijk zijn. Dit gebeurt wel vaker dan op de basis-PS5, maar het grootste voordeel van de PS5 Pro ligt elders: je kunt games met geavanceerde, gedetailleerde graphics in 60 frames per seconde spelen. Voor mij is dat de doorslaggevende factor en het belangrijkste verkoopargument van de PS5 Pro.

Neem bijvoorbeeld een spel op de PS5 in 'fidelity mode', waarin je een gelockte 30 fps hebt, maar met hogere resolutie, ray tracing (RT), en andere complexe belichtingstechnieken. Daarnaast is er vaak ook een 'performance mode' waarbij je 60 frames krijgt, maar met een lagere resolutie en meestal zonder RT. Tot nu toe koos ik altijd voor de performance mode, maar dacht ik vaak: "Ik wil die RT, die hogere resolutie, ik wil die visuele kwaliteit!" Dat krijg je nu met de PS5 Pro: een combinatie van die fidelity-kwaliteit in een 60 frames-per-seconde modus. DIT is het echte verkoopargument van de PS5 Pro.

En zelfs als je een 4K-tv hebt die een paar jaar oud is, ga je dit verschil duidelijk merken wanneer je ze naast elkaar legt. Soms zal het verschil sterk zichtbaar zijn, soms iets subtieler, maar je hoeft zeker geen OLED-tv van 2000 euro te hebben om hiervan te profiteren. Veel hangt ook af van het specifieke spel en de ontwikkelaar.

Er wordt veel over GTA6 gespeculeerd. Sommige mensen denken dat het een CPU-intensief spel zal zijn, net zoals bijvoorbeeld Baldur's Gate 3, waarbij de PS5 Pro maar een kleine prestatieverbetering biedt. Maar ook die CPU-intensieve games maken vaak gebruik van functies als RT, en daarin zal je wel degelijk een verschil merken. Of GTA6 nu vooral CPU- of GPU-gebonden zal zijn, dat moeten we nog afwachten. Maar de meeste games op de PS5 zijn GPU-intensief, en de PS5 Pro biedt hier duidelijk voordelen.

Steeds meer games hebben een fidelity mode en een performance mode. Ik kijk ernaar uit om met de PS5 Pro eindelijk fidelity graphics met dezelfde vloeiende prestaties te ervaren. En begrijp me niet verkeerd: als sommige mensen RT en al die extra's niet belangrijk vinden, heb ik daar respect voor. Uiteindelijk genieten we allemaal van hetzelfde spel. Maar als je het verschil tussen de PS5 en PS5 Pro vergelijkt via een gecomprimeerde YouTube-video, en sommigen zelfs op hun telefoon, mis je het volledige plaatje. Dan zie je nauwelijks het verschil tussen een PS4 en een PS5. 😅

Ik denk dat de meeste mensen wel snappen wat de voordelen zijn ze tbh. Alleen zijn deze voor veel mensen het niet waard en voor andere wel en dat is zeer begrijpbaar en simpel.

IVM GTA, die games zijn altijd zeer CPU intensief, dat is geen speculatie maar gewoon een feit. Toen GTA IV van PS3 naar PS4 ging dan was de grootste waaw factor niet dat de gfx 10 keer beter waren ( ook al waren ze beter ) Maar dat er gewoon veel meer verkeer was en mensen op straat etc etc. GTA heeft altijd zeer levendige werelden met veel NPC's veel verkeer en al die elementen hebben rekenkracht nodig. Daarom dat de sprong van PS3 naar 4 zo groot was voor GTA omdat deze veel meer kon realiseren. De PS5 zal dit sowieso ook allemaal wel kunnen ten opzichte van de PS4, maar de grootste bottleneck van die games gaat geen extra's halen uit de PRO. De kans zit er wel in dat hij ergens grafisch wel beter zal zijn of meer en/of beter/stabielere frames zal hebben. Maar veel daarvan hangt af van die CPU, maar we zullen dit inderdaad allemaal wel zien als het zo ver is. GTA is altijd een zeer interesante game op te zien releasen want die halen meestal meer uit een console dan 99% van de andere devs.

Laatst bewerkt:
Hogwarts legacy draaide hier op fidelity (en fidelity met ray tracing) aan 30fps op de pro…je moet blijkbaar de framerate cap afzetten, beeld stotterde alle kanten op…scherm ondersteund geen VRR 😭 nog meer kosten 😂
Helaas echt nog wel ‘duur’ als je EN 4K/60 EN goede HDR wil hebben met zo’n monitor 😶

Was dit wel op de Belgische direct? Op de Nederlandse was dit inderdaad zo maar daar kan je met een Belgisch adres niet bestellen toch?
Maakt dit iets uit? Ik veronderstel dat er 1 voorraad is voor Europa, correct me if i’am wrong.
Want als je iets bestelt op België, word het verstuurd vanuit Nederland.

gezien de ps5 + disc games snel verkocht waren op 2dehands (en nog een deftige prijs gekregen voor alles) ook de pro gaan halen.
grappig hoeveel er in stock lagen, zeker als je dat vergelijkt met de ps5 launch (en ja i know, andere tijden + geen chip tekorten meer, maar toch).
nu wachten op black friday om hopelijk ff7 rebirth met korting te scoren :)

Mijn uber glimlach voor de hele week alvast :ROFLMAO:
Wanneer die gelimiteerde versie uitkomt zullen er nog genoeg profiteren.

Terug
Bovenaan