PlatinumGames geïnteresseerd in acquisitie en meer service games

PlatinumGames ontstond in 2007 en sindsdien stonden ze garant voor redelijk wat variatie in het actie-genre. Bayonetta treedt later dit jaar exclusief voor de Nintendo Switch op, Vanquish was hun eerste third-person shooter en Metal Gear Rising: Revengeance benadrukte (vergeleken met de rest) nauwkeurig snijdwerk. Een remaster van het ondergewaardeerde The Wonderful 101 vond in mei 2020 plaats, Mad World was een origineel idee voor het beat 'em up-formaat, NieR:Automata stelde een cult-achtige serie bloot aan het grotere publiek en de shoot 'em up Sol Cresta verschijnt vanaf 22 februari op meerdere platformen. Men kan nóg meer kwalitatieve titels uit hun algemene repertoire opsommen, maar voorlopig laten we hierbij ...

Recent verscheen de Japanse firma in het nieuws wegens een aantal opmerkingen omtrent hun toekomstige ambities. Hoewel ze met hun vorig aanbod vaak op (soms compacte) single player spellen concentreerden, zoals hierboven werd aangeduid, gaan de ontwikkelaars bij PlatinumGames voortaan zowel grotere projecten als meer service games overwegen. In een interview met het maandblad Famitsu (deels vertaald door Video Games Chronicle) legde de huidige CEO Atsushi Inaba uit dat men graag nieuwe titels wilt produceren "die spelers voor een langere tijd kunnen genieten," vergeleken met "eenmalige" belevenissen zoals Bayonetta. Het geheimzinnige Project G.G. van regisseur Hideki Kamiya (Resident Evil 2, Devil May Cry, Okami, Viewtiful Joe, ...) werd uitdrukkelijk als voorbeeld opgenoemd: momenteel test het team hierachter nog veel uit, maar als game is het de bedoeling dat het drastisch gaat "verschillen met hun verleden" werk. Inaba vindt deze vernieuwde focus belangrijk wegens de verwachte "veranderingen in de marktplaats gedurende de komende vijf jaren."

Hiermee sluit de hoge omes kleinere titels echter niet uit, hoewel Inaba in een ander interview ook verklaarde dat PlatinumGames niet synoniem wilt staan "met alleen maar actievolle games." Het belangrijkste doelwit in het vizier van de CEO is de oorspronkelijke mentaliteit van het bedrijf, namelijk de filosofie van "originele gameplay, originele pret." Natuurlijk erkende de man dat zulke fixaties enige risico's met zich meedragen, maar zijn wens is dat men als bedrijf hier uiteindelijk geen zorgen meer over hoeft te maken. Net vanwege die redenering is Inaba ook geen tegenstander van een potentiële acquisitie, zolang een mogelijke zakenpartner akkoord gaat met het "bewaren van hun creatieve vrijheid." Wie weet wordt dit binnenkort een realiteit, op basis van de huidige neigingen tussen (onder andere) Microsoft en Sony.

Platinum_Games_Feb_22_N_02.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan