Officieel: Sony koopt Bungie!

Bijna twee weken geleden raakte bekend dat Microsoft ontwikkelaar Activision-Blizzard overneemt voor 62 miljard dollar en nu laat Sony van zich horen. De overname is veel kleiner, maar niet onbelangrijk. Zo raakte enkele minuten geleden bekend dat Sony ontwikkelaar en tevens uitgever Bungie overneemt voor een slordige 3,2 miljard euro.

Bungie kennen we allemaal van de Destiny-franchise. Volgens de bekendmaking zou die franchise multiplatform blijven. Daarnaast krijgen ze van Sony de mogelijkheid om zelf games te blijven uitgeven en zelf te kiezen op welke platformen ze hun games willen uitbrengen. Momenteel is Bungie bezig aan een nog onaangekondigde IP. Wat daarmee zal gebeuren, is nog niet bekend.

Bungie werd in het verleden al een paar keer opgekocht. In 2000 gebeurde dat door Microsoft, waarna de ontwikkelaar zorgde voor de eerste Halo-spellen. In 2007 werd de studio weer onafhankelijk.

 
omfg ... neemt dan sega of square ofzo .. bungie begot
alé en nu microsoft ubisoft of ea en tis in orde voor iedereen
 
Blijft wel een volledig multiplatform studio staat er in het bericht.
Altijd gek geweest van de Bungie Halo's en de eerste Destiny maar met D2 hebben ze voor mij de bal wel serieus mis geslagen.
 
omfg ... neemt dan sega of square ofzo .. bungie begot
alé en nu microsoft ubisoft of ea en tis in orde voor iedereen

Acquisities werkt langst 2 kanten he. Als Sega of Square niet willen opgekocht worden, dan zal dat ook niet snel gebeuren.

Japanse wetgeving is streng t.o.v. Hostile takeovers, voor zover ik vind online.
Blijft wel een volledig multiplatform studio staat er in het bericht.
Altijd gek geweest van de Bungie Halo's en de eerste Destiny maar met D2 hebben ze voor mij de bal wel serieus mis geslagen.
Kunnen zullen MS niet echte plannen uit doeken doen tot deal rond is.
Multiplatform kan ook Playstation en PC zijn. Dat tweede is een markt dat Sony nu ontdekt ook geld kan opleveren. Who would've known.
 
Kunnen zullen MS niet echte plannen uit doeken doen tot deal rond is.
Multiplatform kan ook Playstation en PC zijn. Dat tweede is een markt dat Sony nu ontdekt ook geld kan opleveren. Who would've known.
Er staat fully independent, self publishing studio dus ik denk niet dat er veel gaat veranderen eigenlijk.
Kan ook puur een investering zijn voor Sony he. Niet alles draait rond exclusives.
 
Natuurlijk niet op de schaal van Activision. Maar Bungie is wel een awesome studio. Een zeer sterke aanwinst voor Sony. Die mannen weten hoe ze goede shooters moeten maken. Eerlijk gezegd is dit niet hetgeen wat ik wil zien. Dat de groten alles beginnen op te kopen. Maar Sony ging hoe dan ook reageren. En dit is voor hen een zeer goede zet.
 
Natuurlijk niet op de schaal van Activision. Maar Bungie is wel een awesome studio. Een zeer sterke aanwinst voor Sony. Die mannen weten hoe ze goede shooters moeten maken. Eerlijk gezegd is dit niet hetgeen wat ik wil zien. Dat de groten alles beginnen op te kopen. Maar Sony ging hoe dan ook reageren. En dit is voor hen een zeer goede zet.
Dit heeft niets met reageren te maken. Op anderhalve week maak je deze deal niet rond. Denk dat echte reactie ergens rond zomer zou kunnen komen.
 
Natuurlijk niet op de schaal van Activision. Maar Bungie is wel een awesome studio. Een zeer sterke aanwinst voor Sony. Die mannen weten hoe ze goede shooters moeten maken. Eerlijk gezegd is dit niet hetgeen wat ik wil zien. Dat de groten alles beginnen op te kopen. Maar Sony ging hoe dan ook reageren. En dit is voor hen een zeer goede zet.
Dnno tbh, Bungie heeft 1 game/franchise.

Nu... mij allemaal niet gelaten, ik game enkel nog op PC en nu Sony ook eindelijk de ontdekking gedaan heeft dat daar mad cash te rapen valt...
 
Pfoeh. Rare aankoop. Destiny 2 vind ik met zijn roterende content en constant bijkopen zo afstekelijk om zelfs nog maar aan te beginnen, ondanks sterke gunplay en pakken betere lore dan Halo. Maar langs andere kant, zo hebben ze toch nog zeker 1 fps studio zeker :')
 
Pfoeh. Rare aankoop. Destiny 2 vind ik met zijn roterende content en constant bijkopen zo afstekelijk om zelfs nog maar aan te beginnen, ondanks sterke gunplay en pakken betere lore dan Halo. Maar langs andere kant, zo hebben ze toch nog zeker 1 fps studio zeker :')
Idd, ja. Heb er plezier mee gehad toen het naar PC kwam maar sindsdien gestopt en met die content vaulting en enorm rare structuur van campagnes heb ik geen zin om terug te beginnen.
 
Wel, Microsoft had Bethesda ook al gekocht. En al hard laten weten nog aankopen te willen doen. Als'k me goed herinner ook specifiek naar de Japanese markt toe. Dus ja reken er maar op dat dit een reactie is hoor.
 
Ja dit dus.
Vreemd dat mensen denken dat dit een reactie op Microsoft is 😅
Ik vind dat helemaal niet vreemd. Onderhandelingen van Microsoft met Activision waren al langer bezig. Gebeurt niet van de 1 op de andere dag. Sony zal hier zeker van op de hoogte geweest zijn. We weten dat Sony verschillende fps in ontwikkeling heeft. Als antwoord op Xbox, want die zwemmen daarin nu. Bungie lijkt mij wel een antwoord op COD. Meer in de zin van onderhandeling met Xbox. COD komt op gamepass gratis. Maar betalen op Playstation natuurlijk. Ik zie hetzelfde gebeuren met destiny. Alle expansions gratis op Playstation hun gamepass, op Xbox betalen. Maar zo kan iedereen deze 2 grote franchises blijven spelen. Maja, mijn gedacht maar.
 
Ik vind dat helemaal niet vreemd. Onderhandelingen van Microsoft met Activision waren al langer bezig. Gebeurt niet van de 1 op de andere dag. Sony zal hier zeker van op de hoogte geweest zijn. We weten dat Sony verschillende fps in ontwikkeling heeft. Als antwoord op Xbox, want die zwemmen daarin nu. Bungie lijkt mij wel een antwoord op COD. Meer in de zin van onderhandeling met Xbox. COD komt op gamepass gratis. Maar betalen op Playstation natuurlijk. Ik zie hetzelfde gebeuren met destiny. Alle expansions gratis op Playstation hun gamepass, op Xbox betalen. Maar zo kan iedereen deze 2 grote franchises blijven spelen. Maja, mijn gedacht maar.
Ja, volgens mij gaat het grootste deel multiplatform blijven, zeker CoD. Xbox heeft daar klein aandeel van spelers in, dus moesten ze PS laten schieten zouden dat heel wat minder inkomsten zijn.
 
Wel, Microsoft had Bethesda ook al gekocht. En al hard laten weten nog aankopen te willen doen. Als'k me goed herinner ook specifiek naar de Japanese markt toe. Dus ja reken er maar op dat dit een reactie is hoor.
En daarvoor heeft X, Y gedaan en Z heeft W gedaan. Bedrijf in competitie gaan altijd op elkaar reageren en manieren zoeken om meer markt aandeel te nemen.

Deze deal heeft absoluut niets te maken met Activision blizzard acquisitie. Daar hebben we het over.
Nu lees je precies overal dat dit reactie van Sony is op de Acti/Bliz acquisitie. Wat het dus niet is.

Ik vind dat helemaal niet vreemd. Onderhandelingen van Microsoft met Activision waren al langer bezig. Gebeurt niet van de 1 op de andere dag. Sony zal hier zeker van op de hoogte geweest zijn. We weten dat Sony verschillende fps in ontwikkeling heeft. Als antwoord op Xbox, want die zwemmen daarin nu. Bungie lijkt mij wel een antwoord op COD. Meer in de zin van onderhandeling met Xbox. COD komt op gamepass gratis. Maar betalen op Playstation natuurlijk. Ik zie hetzelfde gebeuren met destiny. Alle expansions gratis op Playstation hun gamepass, op Xbox betalen. Maar zo kan iedereen deze 2 grote franchises blijven spelen. Maja, mijn gedacht maar.


Sony & Bungie zouden hier al 5/6 maanden over bezig zijn.
Activision blizzard is eind november begonnen.
 
Terug
Bovenaan