Officieel: Sony koopt Bungie!

Bijna twee weken geleden raakte bekend dat Microsoft ontwikkelaar Activision-Blizzard overneemt voor 62 miljard dollar en nu laat Sony van zich horen. De overname is veel kleiner, maar niet onbelangrijk. Zo raakte enkele minuten geleden bekend dat Sony ontwikkelaar en tevens uitgever Bungie overneemt voor een slordige 3,2 miljard euro.

Bungie kennen we allemaal van de Destiny-franchise. Volgens de bekendmaking zou die franchise multiplatform blijven. Daarnaast krijgen ze van Sony de mogelijkheid om zelf games te blijven uitgeven en zelf te kiezen op welke platformen ze hun games willen uitbrengen. Momenteel is Bungie bezig aan een nog onaangekondigde IP. Wat daarmee zal gebeuren, is nog niet bekend.

Bungie werd in het verleden al een paar keer opgekocht. In 2000 gebeurde dat door Microsoft, waarna de ontwikkelaar zorgde voor de eerste Halo-spellen. In 2007 werd de studio weer onafhankelijk.

 
Acquisities werkt langst 2 kanten he. Als Sega of Square niet willen opgekocht worden, dan zal dat ook niet snel gebeuren.

Japanse wetgeving is streng t.o.v. Hostile takeovers, voor zover ik vind online.
Alles is te koop, maar tegen welke prijs?
kan gewoon zijn dat Sega/Square gewoon te veel geld vroegen.
 
Microsoft heect crash bandicoot en spyro
Sony heeft halo

Een beetje surrealistisch aan het worden voor mij 😅
Nee. Halo is eigendom van Microsoft, ook al heeft Bungie de eerste ontwikkeld. Halo wordt al meer dan 10 jaar door 343 Industries ontwikkeld.

Spyro en Crash zijn eigendom van Activision en nu dus ook van Microsoft.
 
Ok..

Dus zoals ik al aanhaalde, klaar en duidelijk, is dit weldegelijk een antwoord en een reactie op Microsoft hun spending spree, die nog niet voorbij is.
zoals Big boss het typte doelde hij (zo leek het) dat een reactie was op Acti/Blizz deal. Wat het dus niet is.

Alles is te koop, maar tegen welke prijs?
kan gewoon zijn dat Sega/Square gewoon te veel geld vroegen.
Ja en nee.
Niet alles is door iedereen te koop. Kijk maar naar de Nvidia overname van ARM die waarschijnlijk niet doorgaat :)

vivendi die heel veel pogingen heeft gedaan om ubisoft te kopen, inclusief poging tot hostile takeover.
 
zoals Big boss het typte doelde hij (zo leek het) dat een reactie was op Acti/Blizz deal. Wat het dus niet is.
Ik dacht eerlijk gezegd meer in totaliteit. Ik was aan het denken, Microsoft heeft Doom, Wolfenstein, COD(en hadden halo al,...) nu...en een reactie ging er sowieso komen. Daarmee dat ik ook zeg dat Sony met fps games bezig is (firesprite, nieuwe studio heaven, guerilla hun 2de team schijnt). Sommige games nog ver weg. Maar Bungie is toch duidelijk een reactie. Maar ik geef wel toe dat ik dacht dat de onderhandelingen van Activision volgens mij veel langer bezig zijn dan pas in november.
 
Vergeet ook trouwens niet dat Destiny 2 ongelofelijk winstgevend is. Ook gewoon goed voor de cashflow van Sony.
En ze hebben nu een studio die verdomd goed weet hoe ze fps's kunnen maken.
Het is wel een evolutie die ik absoluut niet aanmoedig. Al heeft Sony bij deze wel aangekondigd dat Bungie mag blijven uitgeven op verscheidene platformen.

Er gaan trouwens geruchten dat Sony nog niet klaar is met hun acquisitions en er dus binnenkort nog nieuws zou moeten verwacht worden.
 
Ik vind Bungie een beestige studio tbh, maar ik vind het wel echt veel geld... Mss hebben wij geen idee van wat voor omzet daar binnen komt via Destiny.... of welke plannen er misschien al gemaakt zijn onderling. Ga er van uit dat ze bij Sony wel weten dat 3.5 voor een studio met 1 franchise veel geld is vs de 7 van bethesda met die gigantische library er achter.
 
Ik vind Bungie een beestige studio tbh, maar ik vind het wel echt veel geld... Mss hebben wij geen idee van wat voor omzet daar binnen komt via Destiny.... of welke plannen er misschien al gemaakt zijn onderling. Ga er van uit dat ze bij Sony wel weten dat 3.5 voor een studio met 1 franchise veel geld is vs de 7 van bethesda met die gigantische library er achter.
Microsoft heeft 68.7 miljard gegeven voor cod hopelijk maken die daar wat anders dan enkel cod in de toekomst
 
Vermoedelijk zal Sony dan ook wel een nieuwe ip in gedachten hebben. Een variatie op Bungie hun bestaande formule. Laten we vooral hopen op een volledig nieuwe ip.
 
Zou toch een beetje verspilling zijn van Bungie denk ik dan. Killzone lijkt me ondertussen al bijna vergeten? En voor zover ik me herinner is die lore niet echt makkelijk te retrofitten in de stijl van Bungie.

Uitpakken met een nieuwe ip. Deze keer zonder de beperkingen van hun engine. Gelabeld van de makers van HALO en DESTINY. En uiteindelijk alle DLC die ze uitbrengen scherpst houden op Sony hun uiteindelijke antwoord op gamepass. Ik vermoed dat ze ook zoals Fortnite eerder dynamische leefwerelden gaan willen najagen met veel timed events zodat ze er een echte cultuur kunnen rond bouwen. In dat opzicht kan de aankoop van Bungie eigenlijk nog wel best goed uitpakken gezien ze toch wel wat ervaring hebben, en de gunplay zowel op console als pc, is toch wel van de bovendste plank.
 
Terug
Bovenaan