Pizza maken

Iemand ooit al es (of is dat nog te nieuw?) pizza gemaakt op een Ofyr (of aanverwant)

SpaTrend-fatuzelesu-grill-OFYR-pizza-oven-06.jpg

Hier sinds dit jaar pizza's aan het maken via de Ooni Koda 16.
Het blijft een leerproces, maar ondertussen begint het aardig te lukken.

Qua deeg recept gewoon het classic ooni dough. Ik denk er wel aan om een pak minder zout te gaan gebruiken in de toekomst.

Ik gebruik nu 10% semolina in mijn deeg en ook semolina om de pizza's te stretchen & om te launchen. Ik vind dat dit veel beter werkt als met bloem. Daarnaast afgelopen zondag ook de turning peel gebruikt en dat zorgde er wel voor dat de bodems beter bakte.
Daarvoor gebruikte ik de launch peel en dan uithalen, kwart draaien en terug de oven in.

Net dit topic ontdekt. Zelf heb ik een volledig zelf gemetselde stenen oven sinds enkele maanden in mijn overdekte terras.
Hele leuke bezigheid die pizza's maken. Ik amuseer mij er meer mee dan bij een bbq. Het verschil is dat een pizza maar 2 max 3 minuten in de oven moet en zo heb je ernaast veel meer vrijheid naar je gasten toe en kan je gerust eens een half uur erbij zitten zonder constant je eten te checken. Ik maak zo ook altijd wat kleiner dan de standaard 200gr bollen zo kun je op een avond veel variëren en/of de gasten zelf hun pizza laten beleggen.
Qua deeg ben ik er nog niet uit. Nu zaterdag ga ik eens de poolish thermomix deeg van vito Iacoppleo uitproberen. Eerste maal dat ik een poolish zal maken.

Iemand ooit al es (of is dat nog te nieuw?) pizza gemaakt op een Ofyr (of aanverwant)

SpaTrend-fatuzelesu-grill-OFYR-pizza-oven-06.jpg
Geen ervaring, maar waar ik een beetje bang van heb bij zo'n systeem is dat er te veel hitte van onder zou komen ipv langs boven zoals bij een klassiekere pizzaoven.

Toen ik vroeger pizza's maakte op de BBQ had ik ook vaak het probleem dat de onderkant van de pizza te snel ging ivgm de bovenkant.

Net dit topic ontdekt. Zelf heb ik een volledig zelf gemetselde stenen oven sinds enkele maanden in mijn overdekte terras.
Hele leuke bezigheid die pizza's maken. Ik amuseer mij er meer mee dan bij een bbq. Het verschil is dat een pizza maar 2 max 3 minuten in de oven moet en zo heb je ernaast veel meer vrijheid naar je gasten toe en kan je gerust eens een half uur erbij zitten zonder constant je eten te checken. Ik maak zo ook altijd wat kleiner dan de standaard 200gr bollen zo kun je op een avond veel variëren en/of de gasten zelf hun pizza laten beleggen.
Qua deeg ben ik er nog niet uit. Nu zaterdag ga ik eens de poolish thermomix deeg van vito Iacoppleo uitproberen. Eerste maal dat ik een poolish zal maken.

Laat hier zeker weten hoe het ging met de poolish. Ik wil dat en biga ook al lang eens proberen, maar eerst nog wat meer ervaring opdoen.

Vandaag is het hier weer pizza dag.
Heb vandaag een beetje minder water in mijn deeg gedaan en wat basilicum voor de smaak. Structuur van het deeg voelt beter aan als anders. Toch ook wel echt lauw water gebruikt deze keer.

Ben benieuwd...

u zaterdag ga ik eens de poolish thermomix deeg van vito Iacoppleo uitproberen. Eerste maal dat ik een poolish zal maken.
Dus vrijdag de poolish gemaakt zonder problemen. Gisteren dan mijn deeg gemaakt in de thermomix. 1 raad NIET DOEN! Pff ik had voordien al geen goed gevoel erbij en dat is uitgekomen. Om te kneden is de thermomix niet krachtig genoeg. Mijn deeg vol brokken en immens kleverig nog de meubelen proberen redden met de handen en wat extra olie en meel maar zonder veel succes. Toch mij pizza's kunnen maken maar zeker geen toppers. Vanmorgen van de 3 bollen die over waren nog opgeschaald tot 6. Alles met de hand gekneed en die deeg is direct weer perfect. Vanmiddag opnieuw pizza!

Mijn vuur plotseling naar de knoppen. Dus gauw moeten improviseren, mijn deeg amper uur laten rijzen. In de oven gauw met steenplaat, want dag Jan dat ik mij zou gaan bevriezen buiten aan mijne BBQ. Rekening houdend dus met kwaliteitsverlies en misschien deze keer minder van smaak...

Weer met een minimum aan water en daardoor plakt hij niet of schuift hij zeer makkelijk de oven in.

Maar eigenlijk was het een meevaller, het was best wel te smaken en de gasten waren ook tevreden. Missie volbracht.

Ik zie dat de Ooni in black friday korting zit.
Zou de koda ( gas) nemen. 12 of 16? Online lees je meer fans van de 16 omdat je iets minder moet draaien en meer ruimte hebt om te werken.
Maakt die pizza peel met/zonder gaatjes veel uit?
Is die thermometer van belang als je met gas werkt? Of kan je dan beter gewoon timen?
De kuisborstel van Ooni nemen of niet?

wel rekenen dat er nog 20 euro verzendingskost bij komt bij ooni zelf
edit: die verzendkosten rekenen ze dus ook niet meer.
second edit: die hebben mij dus 4 maand geleden lekker afgeript met hun verzendkosten :angry:
hoe stel je het met je Ooni? Bepaalde zaken die je wel of niet zou kopen? Ben nog aan twijfelen (zie mijn post hierboven)

hoe stel je het met je Ooni? Bepaalde zaken die je wel of niet zou kopen? Ben nog aan twijfelen (zie mijn post hierboven)
Hij was niet voor mezelf, heb een koda cadeau gedaan aan mijn ouders. 1 Keer mee gewerkt en ik moet zeggen dat hij toch wel makkelijker werkt dan mijn ooni 2s die ik zelf heb (een oude pelletversie dus). Het verschil in het gas is dat het gewoon makkelijker werkt, bij mijn pelletversie moet ik redelijk wat tijd steken in het in het oog houden van de brandstof, als je die niet tussen elke pizza bijvult is het moeilijk om de hoge temperatuur te behouden. Terwijl je met gas gewoon daar geen omkijken naar hebt. En ik merk zeker geen verschil in smaak. Moest ik een nieuwe kopen zou ik zeker opteren voor een gasversie.

Ik zie dat de Ooni in black friday korting zit.
Zou de koda ( gas) nemen. 12 of 16? Online lees je meer fans van de 16 omdat je iets minder moet draaien en meer ruimte hebt om te werken.
Maakt die pizza peel met/zonder gaatjes veel uit?
Is die thermometer van belang als je met gas werkt? Of kan je dan beter gewoon timen?
De kuisborstel van Ooni nemen of niet?

Ik heb de 16. Een collega van mij heeft de 12, maar ik zou toch eerder de 16 aanraden omwille van de plaats.

Ik heb ook de peel zonder gaatjes. Dus ik heb enkel daarmee ervaring, maar ik heb er eigenlijk geen noemenswaardige problemen mee.
Ik denk op een 70tal pizza's enkel de allereerste die wat bleef plakken.

De thermometer zou ik er ook bijpakken. Is wel handig om te weten hoe warm je steen juist is.
Ik zie niet echt hoe je dat juist kan timen.

De kuisborstel moet naar mijn mening niet die van ooni zijn.

Moest je nog vragen hebben, dan laat je maar iets weten :)

Ik heb de 16. Een collega van mij heeft de 12, maar ik zou toch eerder de 16 aanraden omwille van de plaats.

Ik heb ook de peel zonder gaatjes. Dus ik heb enkel daarmee ervaring, maar ik heb er eigenlijk geen noemenswaardige problemen mee.
Ik denk op een 70tal pizza's enkel de allereerste die wat bleef plakken.

De thermometer zou ik er ook bijpakken. Is wel handig om te weten hoe warm je steen juist is.
Ik zie niet echt hoe je dat juist kan timen.

De kuisborstel moet naar mijn mening niet die van ooni zijn.

Moest je nog vragen hebben, dan laat je maar iets weten :)
Thanks. Ik had nog niet zo ver gedacht dat je hem ook té warm zou kunnen zetten :D

Terug
Bovenaan