Personeelsfeest: Yay or Nay?

Ga jij naar het personeelsfeest?


  • Totaal aantal stemmers
    130
Gezien ik altijd in de zorg of onderwijs heb gewerkt, betekent dat ook nog eens dat je zelf je deel moet betalen.
Dat doet mij denken aan een etentje lang geleden bij de werkgever nadat we iets te vieren hadden wegens een groot / goed resultaat.
Plots haalt iedereen zijn portefeuille boven (Nadat we lekker hadden gegeten en gedronken). Er was echter 1 probleem :tongue:

Ik had noch geld, noch een bankkaart bij. Niemand had op voorhand gezegd dat het betalend was :unsure:
 
Vroeger toen we met +100man waren keek ik altijd uit naar die feestjes. Nu is het +2k man en dit jaar toch met enige tegenzin naar dat feest gekeken. Een massa-event waar vaak flanders expo voor afgehuurd wordt. Maar finaal was dat ook wel leuk. Akward dansen met de collega's is altijd leuk.
 
Hier organiseren ze maandelijks de vrijdag een drink met de bediendes.
Vroeger ging ik daar wel naartoe, maar was dat meer "op den bots" is blijven plakken.
Nu is dat allemaal met thema avonden en spreekt mij veel minder aan.

Jaarlijks hebben we ook een groot personeelsfeest met iedereen en niet enkel de bediendes en ga ik ook wel altijd naartoe.
Enkel dit jaar heb ik er weinig zin in omdat het over fysieke activiteiten gaat en ik weinig kan mee doen.
Gelukkig is het met drinken en bbq.
 
Hier is het:
Een fietsweekend met de collega's + partners (8 collega's in totaal), da's wel tof, groep hangt goed aaneen inclusief de partners.

Nen bbq en een eindejaarsfeest met enkel de collega's, ook wel plezant.

Een workshop samen met HR en Boekhouding, die hebben zich wat opgedrongen omdat ze zelf altijd saai zijn en wij wat sfeer brengen :p da's wat minder aangenaam maar soit.

Één keer per drie-vier maand wordt er wat georganiseerd voor heel onze site (50 à 60 man). Da's niet altijd mijn ding, maar ik ga wel altijd omdat:
A) ge rap als arrogant gezien wordt in sales en als flierefluiter omdat ge niet veel op kantoor zijt. Dus daar probeer ik dan met iedereen wat bij te praten en bereikbaar te zijn etc. Is wel nog plezant.
B) we hebben een organisatiecommité die dat allemaal ineenbokst en oprecht moeite doen voor zo'n dingen, dus ik probeer het ook gewoon te doen als appreciatie. Soms ligt het mij qua activiteit, soms niet 🤷‍♂️

Tl:dr ik probeer meestal te gaan, zelfs als ik geen goesting heb. Wel wat té frequent soms (zoals nu mag ik drie keer gaan op twee weken tijd), ma soit.
 
Een echt groot personeelsfeest hebben we niet (of misschien een paar dingen die erop lijken), maar we hebben wel meerdere keren per jaar recepties of etentjes voor dit of dat. Soms ga ik wel, soms niet. Sowieso blijf ik niet erg lang. Maar mijn collega's en leidinggevenden weten dat ook, da's gewoon mijn ding niet. Ik ga dan wel graag op een avond of in 't weekend naar een quiz met mijn collega's, dat vind ik al toffer.
 
Vroeger als ik nog in consulting zat toch ook paar leuke personeels feestjes. Beste was een reis all inclusive op cruise naar bahamas voor 6 dagen.
 
Het is een omgeving waar je moet opletten wat je zegt en tegen wie. Collega's zijn uw vrienden niet en bedrijfsfeestjes proberen die indruk te geven.

Collega's zijn... collega's. Je kan er nu en dan een vriend op doen, maar dat is uitzondering en geen regel.

Bedrijfsfeestjes zijn een soort oefening in "amuseert u, maar niet teveel". Ik vond ze vermoeiend.
 
Staat er dan in de vacature ook zoiets als "work hard, play hard"? :laugh:
FYI, "work hard, play hard" is 1 van de rode vlaggen van mij voor werkgevers.

Het wil zeggen: "we verwachten dagelijks overuren en enorme inzet, meestal inclusief weekend, maar we geven 1 of 2 keer per jaar een feestje die je verplicht bij moet wonen, uiteraard na de uren op een werkdag".
 
huh? What? Heel dat festival in dat filmpje is jullie personeelsfeest ofzo?
De horror... die dingen zijn sowieso al buiten mijn comfort zone, laat staan met een groep mensen die ken maar eigenlijk belange niet goed genoeg. "Work hard, play hard" is net als bij @CaseBlue inderdaad een beetje de recruiter punchline die spontaan naar boven komt en mij spontaan koude rillingen bezorgt.

Het mag waarschijnlijk niet verrassen dat ik de optie "Ik ga met tegenzin" heb aangeduid hoewel dat toch wel overdreven is. Ik ga wel naar die dingen, niet écht met tegenzin maar het is zeker niet dat ik er naar uit kijk. Bij ons beperkt het teambuilden zich tot vergadering+dinner in de winter en een teambuilding weekend (vrijdag/zaterdag) in de nazomer. Die weekends zijn meestal wel cava maar die zaterdagnamiddag is er meestal teveel aan... (bij iedereen eigenlijk).
 
Vroeger toen we met +100man waren keek ik altijd uit naar die feestjes. Nu is het +2k man en dit jaar toch met enige tegenzin naar dat feest gekeken. Een massa-event waar vaak flanders expo voor afgehuurd wordt. Maar finaal was dat ook wel leuk. Akward dansen met de collega's is altijd leuk.
Hier net omgekeerd.
Lang geleden ook nog feestjes meegemaakt met 2K man en dat waren echt (decadente) feestjes met walking dinners en live bands. Gewoon dikke ambiance, zoals je op een fuif zou binnenstappen en je met het om het even wie een babbeltje op de dansvloer kan maken. Maakt niet uit wie, er was altijd wel iemand waarmee je kon praten (en zeveren).

De kleinere <100 man "feestjes" (wat in mijn ogen al niet echt feestjes meer zijn, maar eerder geforceerde bijeenkomsten waar de directeur eerst nog een halfuur een speech afsteekt met de jaarcijfers) liet ik na een tijd met plezier aan mij voorbijgaan.
Iedereen staat in kleine groepjes, meestal diegenen die elkaar al kennen, en het voelde snel ongemakkelijk, zelfs met de gebruikelijke ongemakkelijke stiltes.
Niet echt mijn definitie van een feestje.
 
Nope. Vind dat echt vreselijk, zo'n geforceerde boel.

Ik probeer eigenlijk om buiten de kantooruren zo weinig mogelijk met mijn werk te maken te hebben. Eigenlijk is dat triest, maar wel de realiteit.
 
Uiteindelijk zijn het onbetaalde uren dus ik ben geen fan.

Maar ik probeer zo ongeveer 75% van de keren te gaan. Het laatste dat ik geskipt heb was nog chance want daar hebben ze me op het podium willen roepen voor een award te krijgen. Nog nooit zo blij geweest dat ik er niet was :p
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Ik ga naar de paar events waar ik los van het werk met collega's kan praten. Dat zijn er normaliter vier op een jaar (een personeelsfeest, twee afterworks en een sporttoernooi). Ik kom in mijn functie tijdens m'n job voorlopig niet in aanraking met andere teams dan het mijne, dus da's handig om andere mensen te leren kennen. Ik ga niet als eerste door, maar ook zeker niet als laatste.

Onlangs waren er twee van die vier op enkele weken tijd, en daarmee ben ik wel ruim verzadigd voor de komende maanden.
 
Ik weeg dat wat af. Meestal zijn er elk jaar wel wat centraal georganiseerde, grotere events en dan wat kleinere zaken van onze afdeling. Die laatste krijgen mijn voorkeur, waar je met rechtstreekse collega's wat kan verbroederen. Ik heb altijd een afkeer gehad van die halve propaganda-events waar alles wordt opgeklopt.

Sowieso is het niet meer zoals vroeger dat er thuis niemand op me wacht en het niet uitmaakt hoe laat ik thuis ben, en sowieso heb ik een afkeer van zaken die op een weekavond gebeuren. Iedereen tot een kot in de nacht bezig houden en de dag erna efficiënt werken, ja, zeker.
 
Vroeger als ik nog in consulting zat toch ook paar leuke personeels feestjes. Beste was een reis all inclusive op cruise naar bahamas voor 6 dagen.

In consulting ook leuke dingen meegemaakt, ook 1 keer het andere uiterste waarbij ze 1 of andere parochiezaal afgehuurd hadden en we zelf onze broodjes mochten smeren :rolleyes:

Op mijn huidig werk is het wel verbeterd vind ik, vroeger was er een soort diner enkel voor het management, de huidige CEO heeft dat afgeschaft en vervangen door een laagdrempelig personeelsfeest voor iedereen (en iets ter vervanging voor de productiemensen die op dat moment moeten werken)
 
Bij ons is dat altijd t feestje van t jaar. Mega festival, top catering. Vorig jaar Dimitri Vegas en Like Mike. Binnen 2 weken weer, benieuwd wat ze dit jaar gefabriceerd hebben.

Dan ben ik toch blij dat ik werk in een bedrijf dat groot genoeg is zodat mijn afwezigheid niet opvalt, maar dan ook weer niet zo groot dat er zodanig veel geld in een personeelsfeest wordt gestoken dat ik me wel verplicht zou voelen te gaan...:)

1 van de gratis feestjes was dan weer een eye-opener: je ziet sommige collega's van een kant die je liever niet had gezien... Blijkbaar komt die kant sneller als een ander den drank betaalt... 🤔
In de week na een personeelsfeest zijn me ook al regelmatig zulke zaken ter ore gekomen en da's dan voor mij nog een extra reden om niet te gaan...
 
Hangt er wat vanaf.
Ik weeg dat wat af. Meestal zijn er elk jaar wel wat centraal georganiseerde, grotere events en dan wat kleinere zaken van onze afdeling. Die laatste krijgen mijn voorkeur, waar je met rechtstreekse collega's wat kan verbroederen. Ik heb altijd een afkeer gehad van die halve propaganda-events waar alles wordt opgeklopt.

Sowieso is het niet meer zoals vroeger dat er thuis niemand op me wacht en het niet uitmaakt hoe laat ik thuis ben, en sowieso heb ik een afkeer van zaken die op een weekavond gebeuren. Iedereen tot een kot in de nacht bezig houden en de dag erna efficiënt werken, ja, zeker.
Zelfde hier. De dingen georganiseerd door/voor het team zijn wel leuk en probeer ik mee te pikken. Helaas vallen ze tegenwoordig meestal op donderdag. De dag dat m'n vriendin 's avonds moet werken en m'n ouders de kinderen ni van school kunnen halen.
En 't hangt er ook wat vanaf wat er georganiseerd wordt. Als het ni m'n ding is, dan pas ik.
 
Enkele jaren geleden was het "foute party" in San Marco Village en ondanks mijn aanvankelijke terughoudendheid was dat eigenlijk best plezant. Jaar nadien was het "disco party" en toen kwam corona. Vorig jaar was het dan in Brussels Karting te doen, voor de hele firma en daar was best wel wat volk.
 
Terug
Bovenaan