Personeelsfeest: Yay or Nay?

Ga jij naar het personeelsfeest?


  • Totaal aantal stemmers
    130

Taxandrian

Well-known member
Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe anderen hier tegenover het jaarlijkse bedrijfs/personeelsfeest staan.
Zelf ben ik in mijn 33-jarige loopbaan nooit naar een personeelsfeest geweest. Ik ben er gewoonweg niet sociaal genoeg voor. Wat niet wil zeggen dat ik asociaal ben op het werk (integendeel zelfs), maar ik heb er gewoonweg geen behoefte aan om met collega's om te gaan buiten het werk om.
Gelukkig ben ik ook nooit in een situatie geweest waar naar het personeelsfeest komen écht van me verwacht werd, of dat ik het gevoel had dat ik op een slecht blaadje stond omdat ik mijn gezicht daar niet had laten zien.

Dus, personeelsfeest: niet gaan, met gezonde tegenzin gaan, of weken op voorhand uitkijken naar gratis eten en drinken op kosten van de baas?
 
Ik vind het wel leuk om naar zo'n zaken te gaan. Wordt bij ons 1x per kwartaal een team up gedaan gekoppeld aan een activiteit. Aangezien veel volk bij ons veel op de baan is, is het een leuk moment om wat bij te babbelen.
Pluspunt vind ik ook wel dat het meestal wel eindigt tegen 23-24u en dat er geen echt grote feesten zijn.
 
We hebben een heel tof kantoor met vele toffe mensen (we gaan met 5-6 collega's bvb. ook al eens samen op weekend etc.) en het personeelsfeest is altijd heel leuk. Eerst een activiteit en vervolgens iets gaan eten en erna op café. De collega's die dat niet zo graag doen die gaan na het eten gewoon naar huis, allemaal geen probleem.
 
vroeger nooit gegaan behalve als het van moeten was en tijdens de uren (gelukkig maar 1x meegemaakt). Nu is het wat moeilijker met dat ik nu niet meer in een fabriek werk, maar in een klein bedrijf en is de druk om te blijven toch wat groter.
Als dat een drink is direct na het werk, doe ik dat voor een half uur waarbij ik wat ongemakkelijk bij iemand die ik ken sta te staan, want ik haat zulke gelegenheden en weet ook niet waar ik over moet babbelen.
Vorige keer was het gelukkig op een avond, dus niet direct na het werk en dan ben ik niet gegaan. Ik heb daar echt geen behoefte aan. Ik probeer een goede collega te zijn, maak graag eens een grapje, maar voor de rest ben ik introvert en sociaal gehandicapt.
 
Ik vind dat altijd wel fijn, zeker omdat onze firma over heel België verspreid zit en ik dan eens mijn collega's uit Gent, Genk, Izegem, Antwerpen, Grace-Hollogne, ... in het echt kan zien. Vorige keer was dat in het Brusselse met een optreden van Les Truttes en tal van streetfoodkraampjes. Binnenkort met de collega's van het lokale kantoor ook eens een terraske doen.

Plezantste uitstap was een weekendje in Koblenz met de collega's van Nederland en Duitsland. Bier à volonté en een brouwerijbezoek.
 
Desondanks ik voor een top bedrijf werk met zeer fijne collega’s, ga ik de laatste jaren steeds minder. Ze hebben hier de gewoonte gekregen om met thema’s te werken zodat ge half verkleed moet komen, doorspekt met showtjes en vaak nog vrij ver van waar ik woon.

Er is wel weinig tot geen druk om te komen dus niemand wordt scheef bekeken of iets dergelijks.
 
Bij ons op het werk gaan we 2x per jaar ergens eten met de collega's. Een keertje in de zomer en dan nog eens op het einde vh jaar. Op een zaterdagavond in een goed restaurant, ik kan slechter eten die avond.

Voor mij hoeft dat nu niet persé maar ik heb er geen problemen mee.
 
Hoe meer hoe liever eigenlijk.

Elk jaar nieuwjaarsfeestje met gans het werk, man of 400. Eten en zuipen à volonté.

Dan rond april/mei betaalde teambuiding door het werk. Kan gaan van bowling/citygolf/brouwerij/stadsspel/…

En dan met de collega’s onderling gaan we bijna twee maandelijks op stap met eten en zatte dansavonden in Antwerpen stad.
 
Op mijn werk geen personeelsfeest. Wel gaan we voor de zwaarste periode van het jaar gaan eten met ons team (iedereen betaald zelf) en in het najaar hebben we een (kleine) teambuilding. In januari of februari is er ook een jaarlijkse quiz waar de hele dienst aan kan meedoen. Hier wordt door enkele mensen steeds heel veel werk in gestoken en is erg sfeervol.
Ik werk voor een overheidsdienst en er is maar een zeer beperkt budget voor activiteiten.
Enkele jaren terug was er eens gepeild naar een familiedag maar daar is nooit iets van in huis gekomen.
 
Geen personeelsfeesten bij mij op het werk, ttz toch niet voor het gewone werkvolk.
In Brussel en op de bureaus is er meer ruimte voor zo dingen.
Er is een vriendenkring en die organiseren jaarlijks een BBQ, een quiz en een nieuwjaarsreceptie. Dat is wel leuk.

Mijn vorig werk (sociale sector, een vzw) organiseerde elk jaar een groot personeelsfeest en ook jaarlijks een teambuilding.
Ik vind zo dingen wel leuk en ben altijd te porren voor sociale activiteiten.
 
Wij vinden door het jaar wel een paar keer een reden voor een feestje, en doen ook regelmatig spontaan eens een apero na 't werk. We hebben ook een maandelijkse filmavond, boekenclub, koekenclub :unsure:, ... Bordspelavonden en escape rooms doen we ook af en toe. De amateur-coureurs zitten ook regelmatig samen op de fiets.

Met de spontane of op eigen initiatief georganiseerde zaken kan ik niet altijd meedoen, maar als ik kan probeer ik toch zoveel mogelijk mee te pikken.

Wij zijn heel klein gestart, met een groep van heel like-minded mensen. De eerste jaren waren wij bijna een echte vriendengroep. Nu zijn we veel groter geworden, dus de sfeer begint wel te veranderen, maar voorlopig blijven dat nog steeds heel fijne avonden.
 
Bij ons is dat altijd t feestje van t jaar. Mega festival, top catering. Vorig jaar Dimitri Vegas en Like Mike. Binnen 2 weken weer, benieuwd wat ze dit jaar gefabriceerd hebben.

huh? What? Heel dat festival in dat filmpje is jullie personeelsfeest ofzo?
 
Ik voel me altijd verplicht of onder druk gezet om te gaan naar zo een dingen.
Gezien ik altijd in de zorg of onderwijs heb gewerkt, betekent dat ook nog eens dat je zelf je deel moet betalen.
Vroeger liet ik me veel meer pushen om daaraan mee te doen, met ouder worden is het iets makkelijker om te zeggen: "Fuck it, ik ga echt geen 50 euro uitgeven om te gaan eten met mensen die ik na deze job toch nooit meer ga zien." 🤷‍♀️

1 van de gratis feestjes was dan weer een eye-opener: je ziet sommige collega's van een kant die je liever niet had gezien... Blijkbaar komt die kant sneller als een ander den drank betaalt... 🤔
 
Sinds ik aan consulting doe ben ik wel een fan van onze personeelsfeesten. Het is een toffe manier om de collega's nog eens tegen te komen en te horen waar ze allemaal mee bezig zijn. Eens een evenement zoals een murder dinner vind ik ook wel tof.

Vroeger toen ik gewoon voor een bedrijf werkte vond ik de personeelsfeesten niet zo tof. Wat me vooral stoorde dat mensen nogal in groepjes van hun dienst maar een beetje bleven rondhangen.
 
Bij mij op het werk was het personeelsfeest dit jaar de Rio afhuren in St Katelijne Waver en daar goed los gaan. Aangezien ik een stijve hark ben is dat niet echt m'n ding.

Ben wel geweest hoor maar veel heb ik daar niet aan, ik ga dan vooral om m'n kop te laten zien en wat eten te schaken ofzo.
 
Als de klant waar ik bij werk een teambuilding of etentje organiseert dan is de kans reëel dat ik kom omdat dit met de mensen is waarmee ik samenwerk. Ik ken hun en je kan makkelijker lachen en zwanzen.

Echter als mijn werkgever dit doet kom ik zelden. De laatste keer was de nieuwjaarsreceptie van dit jaar (om mij toch maar eens te laten zien) en daarvoor was het al snel 2+ jaar geleden. Mijn werkgever probeert zo'n 3 à 4x per jaar iets te organiseren. Ik ken mijn mede consultants van haar noch pluimen omdat iedereen bij een andere klant werkt en ik heb geen behoefte om een avondje te spenderen met wildvreemden.

Ik ben ook niet heel sociaal aangelegd, dat is ook een factor. Vorige keer waren het soms cheesy conversaties of conversaties waar ik geen bal van verstond (taalbarrière, luidruchtigheid) en dan sta je maar onnozel ja te knikken terwijl de ander zijn monoloog uitbreidt terwijl je in jezelf zit te denken 'ik wil naar huuuuiiiis!'. Of je staat met de mede introverten gezellig tegen de muur wat rondom je heen te kijken. Mij zien ze dus ook niet meer voor de komende drie jaar ofzo. 😂

Heb daarom maar voor de optie 'ik ga niet' gekozen.
 
Terug
Bovenaan