Partner in onderwijs - helpen verbeteren

Het gaat hier over middelbaar onderwijs. Good luck om ze een paper te laten schrijven voor een vak als aardrijkskunde of godsdienst of wat het hier ook is. (en geen inzinking te krijgen van de bullshit die je zal moeten lezen) Veel plezier met 16 x 25 = 400 papers verbeteren ook.

Mondelinge examens zijn dan toch ideaal eigenlijk hier. Verzin een hoop vragen, maak x aantal versies met de verschillende vragen er in gemengd, geef ze een willekeurig vragenblad en geef ze 5 minuten voorbereidingstijd terwijl iemand anders zijn examen aflegt => 10 leerlingen per uur en je geeft ze gewoon op het moment zelf een cijfer.

Zo werd dat bij ons gedaan in het middelbaar voor alle vakjes zoals aardrijkskunde, godsdienst, geschiedenis en zelfs de talen. Moet ook wel te plannen zijn zodat dat per klas op een moment valt waar ze geen ander examen hebben (gezien ze maar 10 minuten op school moeten zijn)
Ja mondelinge examens kan ook, gewoon anders dan dat ze het nu doet.
Ik heb heel mijn middelbaar onderwijs steeds papers moeten schrijven hoor, dus dat is echt niet onmogelijk. Natuurlijk kan je niet verwachten dat dit op niveau van universiteit is maar dat dit steeds bullshit is wil ik toch met klem ontkrachten.
Lijkt me wel dat het Vlaamse onderwijs daar weinig traditie mee heeft maar dat is geen reden om het niet te proberen.
Dat er daar tijd insteekt is waar, maar je kan dat doen op een moment buiten de examenperiode en zo spreid je je tijdsbesteding meer.

Lijkt me dat enkele efficiëntiewinsten nu we makkelijker zullen zijn voor de toekomst, zoals hier al veelvuldig werd aangehaald. Ik weet niet hoe dat in het middelbaar gaat, maar wanneer wordt vastgelegd hoe de examens verlopen kan je waarschijnlijk nog elke kant uit: mondeling of schriftelijk, lengte, type vragen, enz.

Ik vind het wel mooi om je partner te helpen, maar het mag ook geen gewoonte worden, ik denk dat het zowel voor de leerkracht zelf als de omgeving beter is als die zaken minder tijd innemen.

Wat @saartje zegt lijkt me meer Angelsaksisch, ik denk dat bij ons die periodes van "dagelijks werk" en "examens" nogal zijn gebetoneerd en je dus moeilijk rond die evaluaties kan (al kan de vorm dan wel meer een paper zijn, al denk ik niet dat dit een tijdswinst is).

Mijn partner staat in het basisonderwijs en ik help haar ook soms, maar dat gaat meer over nalezen van rapporten en bepaalde zaken voorbereiden voor haar klas zoals dingen lamineren en knippen. Die zie ik ook heel vaak ploeteren tot in de late uurtjes in sommige periodes. Haar probleem is ook dat we in Mol wonen terwijl ze in Borgerhout les geeft. Ze heeft nu hier in de buurt gesolliciteerd en dat zou haar meerdere uren tijdswinst per dag uitsparen.

Onderwijs is best een pittige sector.

Terug
Bovenaan