Parkeerschijven/parkeerwachters en andere parkeershit

Wel, dat doe ik nu altijd daar. Maar, vooral 's morgens ben ik er zeker van dat het overgrote deel van de mensen dat niet doet. Omdat de meeste mensen gewoon denken "die plaatsen zijn er toch hoofdzakelijk om uw kinderen af te zetten, nogal wiedes dat dat niet langer dan 30min duurt".
Mensen leggen geen kaart, waarmee men kan bewijzen dat ze er <30 min staan, want ze zullen er <30 min staan? Allez ik vind dat nu wel een speciaal argument, pas dat nu eens toe op richtingaanwijzers gebruiken (aan een rond punt) of iets anders, dat is toch absurd?

Kunt ook argumenteren, hij heeft me zien toekomen, dus zou hij weten van: 'ah, ze mogen daar xx-tijd staan' en pas de overschreden tijd gaan controleren.

Mensen leggen geen kaart, waarmee men kan bewijzen dat ze er <30 min staan, want ze zullen er <30 min staan? Allez ik vind dat nu wel een speciaal argument, pas dat nu eens toe op richtingaanwijzers gebruiken (aan een rond punt) of iets anders, dat is toch absurd?

Dat is toch geen vergelijk? Door het niet gebruiken van een richtingaanwijzer creëer je mogelijks een onveilige situatie.

Door het niet leggen van je schijf heb je hoogstens het probleem dat men bij een controle idd niet kan vaststellen hoe lang je er al staat.

En ja, de kaart leggen is een simpele en effectieve oplossing en zoals gezegd doe ik het nu ook gewoon, maar het doel, niet langer dan 30min daar staan, kan je ook bereiken zonder die te leggen. En daar breng je niemand mee in gevaar, itt het niet gebruiken van je richtingaanwijzer.

In sé beboet je hier dus niet het overschrijden van de tijd dat je er mag staan maar gewoon het niet gebruiken van de schijf. En dat vind ik jammer wanneer je gewoon heel makkelijk kan vaststellen, met een beetje goede wil, dat je dus niet in fout bent met het eerste.

Een veelvoorkomende maar niet ongevaarlijke parkeerovertreding is het parkeren tegen de rijrichting. Als je tegen de richting geparkeerd staat, zit je als bestuurder immers aan de kant van het voetpad. Dit maakt dat je spiegels onbruikbaar zijn en je dus geen zicht hebt op tegemoetkomend verkeer.
Wat? Deze zin snap ik precies niet, maar het zou kunnen dat het aan mij ligt. Hoezo zouden mijn spiegels dan onbruikbaar zijn? In je rechterspiegel zie je dan toch gewoon het verkeer achter jou aankomen (op het andere rijvak), en het tegemoetkomend verkeer zie je toch gewoon... recht voor je? :unsure:

edit: even opgezocht, en blijkbaar bedoelen ze dat uw zicht beperkt is als er nog eventuele andere voertuigen voor u geparkeerd staan.

Laatst bewerkt:
Dat is toch geen vergelijk? Door het niet gebruiken van een richtingaanwijzer creëer je mogelijks een onveilige situatie.

Door het niet leggen van je schijf heb je hoogstens het probleem dat men bij een controle idd niet kan vaststellen hoe lang je er al staat.

En ja, de kaart leggen is een simpele en effectieve oplossing en zoals gezegd doe ik het nu ook gewoon, maar het doel, niet langer dan 30min daar staan, kan je ook bereiken zonder die te leggen. En daar breng je niemand mee in gevaar, itt het niet gebruiken van je richtingaanwijzer.

In sé beboet je hier dus niet het overschrijden van de tijd dat je er mag staan maar gewoon het niet gebruiken van de schijf. En dat vind ik jammer wanneer je gewoon heel makkelijk kan vaststellen, met een beetje goede wil, dat je dus niet in fout bent met het eerste.
Maar nu ben je gewoon aan het verdergaan met te rationaliseren waarom regels niet belangrijk zijn, en waarom we zelf wel beslissen.Wat als er niemand laat heeft van geen richtingaanwijzer te gebruiken?

Uiteindelijk is dat IMO allemaal praat na de vaak hoor. Dat systeem dient om te zorgen dat je ergens niet te lang parkeert. Als je de kaart niet legt dan saboteer je dat systeem bewust of onbewust. Ik vind niet dat parkeerwachter of eender wie meer moeite moeten steken daarin dan gewoon dat feit vaststellen.

Rond dat 30 minuten parkeren met de blauwe schijf:
Wettelijk gezien moet je toch het eerstvolgend halfuur pakken? Ben slecht in dingen uitleggen, maar als ik om 10u31 aankom, moet ik mijn parkeerschijf om 11u zetten, bijgevolg zal ik tot 11u30 kunnen parkeren. Of zou een controleur die om de hoek staat en me timed, een boete kunnen uitschrijven?

Gisteren een parkeerboete gekregen in Aalst om 12u33.
Betaald via de 4411 app om 12u34 toen ik al in het gebouw aan de overkant was wegens dringend wc bezoek.
Gewoon bezwaar indienen via de gegevens op de retributie. Zo’n geval zal altijd geseponeerd worden.
Dit jaar ook zo iets meegemaakt. Gewoon de situatie geschetst: Ik kwam aan op de parking, automaat zoeken, wachten tegen dat je aan de beurt bent en dan je gegevens invoeren in een toestel dat je eerst uit een soort slaapstand moet halen via een afgesleten toetsenbord. Tegen dat ik terug aan mijn wagen was was er al een retributie geschreven. Op een vriendelijke manier via mail de situatie beschreven en dezelfde dag nog bericht van annulatie gehad. Enkel weken later had elk toestel zelfs een nieuw toetsenbord en een sticker met instructies! 😅

Gewoon bezwaar indienen via de gegevens op de retributie. Zo’n geval zal altijd geseponeerd worden.
Dit jaar ook zo iets meegemaakt. Gewoon de situatie geschetst: Ik kwam aan op de parking, automaat zoeken, wachten tegen dat je aan de beurt bent en dan je gegevens invoeren in een toestel dat je eerst uit een soort slaapstand moet halen via een afgesleten toetsenbord. Tegen dat ik terug aan mijn wagen was was er al een retributie geschreven. Op een vriendelijke manier via mail de situatie beschreven en dezelfde dag nog bericht van annulatie gehad. Enkel weken later had elk toestel zelfs een nieuw toetsenbord en een sticker met instructies! 😅
Ja heb dat idd gedaan en retributie is geannuleerd

Wettelijk gezien moet je toch het eerstvolgend halfuur pakken? Ben slecht in dingen uitleggen, maar als ik om 10u31 aankom, moet ik mijn parkeerschijf om 11u zetten, bijgevolg zal ik tot 11u30 kunnen parkeren. Of zou een controleur die om de hoek staat en me timed, een boete kunnen uitschrijven?
Een controleur kan altijd (valselijk) een boete uitschrijven ook al ben je in uw recht.
Maar wettelijk mag je daar dan inderdaad parkeren tem 11:30.

Klopt idd volledig wat je zegt. Schijf altijd op het eerstvolgend half u leggen. In jouw voorbeeld win je dan eigenlijk een half u parkeertijd. Controleur mag daar nooit een boete voor geven als hij aan een auto komt en de schijf staat op het eerstvolgend half u.

Ook al gehad dat ticketje om/weg gewaaid was bij het sluiten van de deur, nog voor de tijd dat je nummerplaat moest ingeven. Ook toen foto van retributie + ticketje naar parkeerbedrijf gemaild, retributie geschrapt.
Heb ik ook al eens voorgehad, schrapping retributie werd geweigerd met als reden: "parkeerticket moet zichtbaar liggen voor de parkeerwachter".

Toen ik nog met mijn Tesla reed, zag ik steeds op de opgenomen camerabeelden dat de parkeerwachter speciaal voor mijn wagen altijd terugkwam.

Ik parkeer mij voor mijn kantoor altijd met parkeerschijf (geen garage) en moet deze dus altijd verleggen om de 2u. Ik heb geen andere optie, tenzij een betalende parking 1,2km verder. Van zodra die man het doorhad dat ik mijn schijf verlegde, kwam die mij altijd opzoeken. Ik heb hem daarover aangesproken want zelfs al lag mijn parkeerschijf correct, dan zei hij dat hij foto's had genomen en mijn wagen nog altijd op dezelfde plaats stond. Die kerel was dus dagelijks met mijn wagen bezig.

Soit, alles gezien via de camera van mijn Tesla en toen maar besloten om mijn wagen altijd 5cm naar voor / achter te plaatsen wanneer ik mijn schijf verlegde. Ik had hem dat dan gezegd en sindsdien houdt hij zich niet meer bezig met mij.

Voor alle duidelijkheid, ze zijn niet allemaal zo. De andere parkeerwachter klopt (als dat soms eens gebeurt) op mijn raam om te zeggen dat ik mijn parkeerschijf vergeten te verlengen heb. Iemand die snapt dat ik samen de andere handelaars in de buurt dit dagelijks doen en daar dus geen problemen mee heeft.

Laatst bewerkt:
Soit, alles gezien via de camera van mijn Tesla en toen maar besloten om mijn wagen altijd 5cm naar voor / achter te plaatsen wanneer ik mijn schijf verlegde. Ik had hem dat dan gezegd en sindsdien houdt hij zich niet meer bezig met mij.
Wat ook niet mag. In principe moet je je parkeerplaats verlaten en er opnieuw oprijden.

Blijkbaar is parkeerwachter een job op uw maat
Een parkeerschijf dient net om plaatsen te hebben waar iemand geen ganse dag parkeert. Die man doet effectief zijn job extra goed om dat te handhaven, en dan gaat gij hem er nog op aanspreken ook. Als ik die parkeerwachter was geweest had ik voortaan een krijtstreepje op uw banden gezet om te bewijzen dat ge niet uit die plaats gereden waart, en kreeg ge elke dag 4 boetes (of 1 retributie, dewelke van toepassing is).

Dat iemand de parkeerschijfregel wat misbruikt door de schijf te gaan verleggen kan er nog mee door, maar om dan de parkeerwachter aan te spreken omdat ie ziet dat ge elke dag consequent de regels overtreedt vind ik er toch wat over. Die doet gewoon zijn job.

Als er daar een scructureel parkeerprobleem is voor handelaars moet ge de gemeente maar aanspreken, niet de man die de regels handhaaft.

Blijkbaar is parkeerwachter een job op uw maat
Omdat ik wat extra informatie geef bij je post?

ja maar is op zich toch een regel die zeer moeilijk te controleren valt, tenzij het voor uw neus gebeurd.
Dat wel, maar zoals ik al zei: puur wat informatie.
Als ze het zien, is het hetzelfde als blijven staan, dus maakt het niet uit of je gewoon blijft staan of 5cm vooruit rijdt.

Graag wat argumenten gebruiken in een discussie.
Als ik die parkeerwachter was geweest had ik voortaan een krijtstreepje op uw banden gezet om te bewijzen dat ge niet uit die plaats gereden waart, en kreeg ge elke dag 4 boetes (of 1 retributie, dewelke van toepassing is).
Top :thumb:

Zelfs even achteruit en vooruit rijden mag wettelijk eigenlijk niet.

Sommige gemeenten gebruiken zelfs een GSP systeem om te zien of je dit trukje toegepast hebt en indien je dat dan gedaan hebt krijg je 'alsnog' een boete .

Wat wel mag is de parkeerplaats verlaten. Een rondje rijden (al duurt dit maar 1 minuut) en terug op diezelfde parkeerplaats gaan staan.
(als deze ondertussen nog niet bezet is)

Zelfs even achteruit en vooruit rijden mag wettelijk eigenlijk niet.

Sommige gemeenten gebruiken zelfs een GSP systeem om te zien of je dit trukje toegepast hebt en indien je dat dan gedaan hebt krijg je 'alsnog' een boete .

Wat wel mag is de parkeerplaats verlaten, een rondje rijden (al duurt dit maar 1 minuut) en terug op diezelfde parkeerplaats gaan staan.
Gewoon uitrijden en gewoon terug parallel parkeren mag ook, ziet er wel wat belachelijk uit, maar je bent wel zeker van je plek!

Dat GPS systeem is dacht ik een magneetje in het midden van de parkeerplek die ziet wanneer er een voertuig op staat en signaal doorgeeft als het voertuig er te lang op staat. Al zeer frequent gebruikt, vooral op van die shop&go parkeerplekken waar je maar 30min mag staan.

Terug
Bovenaan