Ons zoontje van 18 maanden is altijd goedgezind, supergezond en een zalig ventje. Alleen slaapt hij nogal moeilijk/laat waardoor we doorgaan weinig kunnen uitblazen en herbronnen.
Zelfs een quasi ideaal kind is loodzwaar om groot te brengen. Wij werken beide fulltime, ik heb een uitdagende job met veel stress en we hebben beide ambitie om een sociaal leven te onderhouden. Al die dingen proberen te combineren met het feit dat we goed willen zorgen voor hem is nu eenmaal pittig.
Die periode waarbij je kind actief en avontuurlijk is maar tegelijk geen sikkepit luistert is gewoon zwaar. Mentaal én fysiek. Maar je moet erdoor. En als je dat combineert met medische zorgen en andere problemen, dan word je gewoon genekt. Slecht slapen 's nachts en overdag constant 'aan' moeten staan is een hel.
Maar goed, je moet dat wel samen aanpakken. Ik ga mijn verantwoordelijkheid thuis niet uit de weg, wij gunnen elkaar avondjes weg met vrienden en we proberen op tijd hem eens naar de grootouders te brengen om de batterijen weer op te laden. Ik ken weinig mensen die zorgenloos door die tijden hebben kunnen surfen.
Het intens geluk van vaderschap staat vaak in schril contrast met de mentale en fysieke strain die je dag na dag moet bekampen. Ik beschouw mijzelf als gelukkig, maar ik merk meer dan ooit dat ik ergens ook wel vlakbij een inzinking sta. En ook ik zal op sommige momenten er uit zien alsof ik naar de kloten ben. Maar het is het 100% waard. Het is niet anders bij al mijn vrienden die eveneens recent papa zijn geworden.
Als outsider zonder kindjes zal die ervaring compleet alien en onbegrijpelijk lijken.