Gezien Janus zijn meningen over Gaza denk ik niet dat hij voedingstekorten als problematisch ziet tout cours. (flauw grapje en ongemeend, het lag gewoon te voor de hand)Even hier op inpikken:
Diepvries-groenten zijn even gezond als vers. Diepvries maaltijden (absoluut) niet.
Ultraprocessed eten (al uw kant-en-klare dingen) geven een verhoogd risico op diabetes, hart-en vaatziektes, ... én allerhande voedingstekorten natuurlijk.
Ik zou de specifieke maaltijddienst moeten bekijken die hij gebruikt, want er zullen wel sterke gradaties in kwaliteit zijn. Eten koken is zoiets basaal menselijks dat het ook gewoon intuitief moeilijk is om toe te geven dat daar vandaag niet altijd even harde nood meer toe is, dus ik wil niet niet per se meestappen in een veroordelende reflex daarover. Als je oprecht niet geïnteresseerd bent in koken is dat wsl een legitieme optie, maar dan moet je volgens mij wel goed de dienst selecteren en het zal wsl niet zo goedkoop zijn als je het écht gezond én lekker wilt.
Ik baal soms eerlijk gezegd ook wel hoeveel tijd wij als gezin daar in steken, maar ik heb leren houden van het proces. Het absoluut grappigste aan zelf lekker leren koken is dat het bij kinderen quasi 0 effect heeft. Je mag nog de lekkerste smeuige pastasaus maken, die duiveltjes willen toch liever gewoon pasta zonder saus met een balletje vlees, en één lepel groente als je chance hebt. Liefst ook allemaal ongemengd naast elkaar.
Wat ik de laatste jaren heb leren beseffen is dat de manier waarop velen van ons leren koken is simpelweg hoe kleine kinderen het liefst van al eten. Vleesje-groentje-patatje, liefst zo weinig kruiden en zo droog mogelijk, mooi naast elkaar in een driehoek op een bord. Waarschijnlijk zijn veel mensen zo beginnen koken doordat dat het enige was wat hun kinderen van jongs af aan wilden binnenspelen, en is dat zodanig geïnternaliseerd geraakt dat ze zo zijn blijven koken ook als die kinderen ondertussen groot geworden zijn.
Laatst bewerkt:
), maar je hebt mensen die na 10 jaar leren nog niet kunnen autorijden, of die geen andere taal kunnen aanleren, of die wiskundige formules op geen enkele manier aangeleerd krijgen. Die mensen gaan ook "enfin, hoe moeilijk kan het zijn?" beu gehoord zijn, terwijl het net hetzelfde is.