Overlast door Tomorrowland

Dat TL vandaag de dag nog mag doorgaan is voor mij een wonder. Hier moest er een zomerbar sluiten, op een afgelegen domein, waar niets van muziek gespeeld wordt. Twee, ik herhaal, twee buurtbewoners hadden er last van en de organisatie moest sluiten. Nogmaals, niets van muziek & afgelegen domein. Maar ja, al die wagens en fietsers hé. Ge zou voor minder zot komen.
Dat gaat in het geval van zomerbars meestal niet rechtstreeks over overlast, maar over een gebrekkig vergunningenbeleid. Er werden recent (laatste 2 jaar) een aantal zomerbars gesloten nadat de Raad van State moest vaststellen dat door de vergunningverlenende overheid (lees: de gemeente) niet of onvoldoende werd getoetst of de activiteit wel in te passen was in de bestemming van de locatie (in een RUP, verkavelingsplan of dergelijke). Zeker wanneer dergelijke zomerbar in een agrarisch gebied ligt moet die toetsing grondig gebeuren. En dat gebeurt dus vaak gewoon niet.
Bovendien duren zomerbars tot maximaal 4x30 dagen, dat is wat anders dan 1 of 2 weekends qua impact.
 
Nja, dat zijn toch weer de wilde verhalen waar je uiteindelijk niks over kan zeggen. Hadden die een vergunning, is die zomerbar correct aangevraagd, respecteerden ze de opgelegde regels,... Nogal een scheve vergelijking, of dat nu op een afgelegen domein lag of niet. De afgelopen jaren al vaker zomerbars gesloten, maar dan vooral omdat ze dachten dat een geldende wetgeving voor hen niet van toepassing was, ze financieel hun graantje konden mee pikken en 2 maand doen wat ze willen om nadien met de noorderzon te vertrekken.
Vorig jaar was deze zomerbar 4 maanden open op exact dezelfde plaats. Dit jaar gingen enkele buren gaan klagen.

 
Vorig jaar was deze zomerbar 4 maanden open op exact dezelfde plaats. Dit jaar gingen enkele buren gaan klagen.

Wat niets zegt over het al dan niet hebben van de nodige vergunningen.
 
Vorig jaar was deze zomerbar 4 maanden open op exact dezelfde plaats. Dit jaar gingen enkele buren gaan klagen.

Wat ik dus in mijn vorige post al aangaf. Die bar lag in "waardevol agrarisch gebied" volgens het gewestplan, en een zomerbar valt niet onder sociaal-cultureel of recreatief medegebruik met beperkte impact waardoor de algemene bestemming van het gebied in het gedrang kan komen. De stad Aalst had die afweging niet gemaakt (tot 2x toe zelfs want de beslissing werd 2x geschorst).

De arresten van de Raad van State zijn trouwens allemaal te lezen op de website van de Raad:
http://www.raadvst-consetat.be/Arre...ets_nl\&HitCount=2&hits=18+19+&07342620232515
 
Goed mogelijk hoor. Afhankelijk van wind(snelheid/richting) en temperatuur van luchtlagen/wolken kan het geluid vaak vele km's verder "neerslaan" waardoor je veraf veel meer last hebt dan in de onmiddellijke omgeving.

Ik woon er niet en ken technische details niet maar zelf gelijkaardig al meermaals meegemaakt.
Of hier ook bijvoorbeeld

Dit. Sowieso draagt de wind bastonen soms al vrij ver in open vlaktes. Tegen de wind in hoor je dan bijna niks op 500m, en downwind tot 5km.

Onderzoek van een Amerikaanse spoorwegmaatschappij toonde aan dat +10Db boven de normale ambient decibel waarde s nachts al negatieve gezondheidseffecten kan hebben, gek hé! Europa wil dan bvb. ook de norm s nachts naar 40Db of minder.

Niets gek aan eigenlijk. Onderzoek in ons land wees uit dat bij milieu overlast luchtvervuiling met 40% voor de meeste gezondheidsklachten zorgt; en op de tweede plaats geluidsoverlast met maar liefst 30%. Ze gaan ook veel samen in stedelijke gebieden met drukke wegen etc.
Dat gaat veelal wel meer over langdurige overlast die voor langdurige stres zorgt, en dat is voor niets goed.
6 dagen en een deel van de nacht op TML zal je mogelijks geen permanentere hoge bloeddruk bezorgen of een zwaar slaaptekort, tenzij je er al door zat. Leuk is het niet als je uw vakantie in je tuin had gepland en er (veel) last van hebt.

ps. Hats off dat ze blijven sterk scoren op organisatorisch niveau. Die 2 weekends waren ook nodig dacht ook gezien de cijfers van 2018 die JPV postte. Bleef wel een leugen naar de mensen toe van het eenmalig aan te kondigen. Wat wil je met zo een opbouw van 60 dagen. Een kleiner kasteel van 160m breed en torenhoog op de main zal ook wel lukken zeker? En er geen half dorp van maken. De focus ligt al lang niet meer op dance - edm meer veel breder.
Eigenlijk hebben die de schorre half uitgekocht, je hebt er 2 maand niks aan als buurtbewoner.
Nu nog een business event erbij etc en zo wordt het stilaan meer TML bedrijfsterrein.
 
Laatst bewerkt:
Wat niets zegt over het al dan niet hebben van de nodige vergunningen.
Zo heb je natuurlijk altijd gelijk :) ik post iets, en dan zeg je 'dat wil niets zeggen'

als we zo gaan beginnen, kunnen we hier beter (en op ieder ander topic) stoppen
 
Zo heb je natuurlijk altijd gelijk :) ik post iets, en dan zeg je 'dat wil niets zeggen'

als we zo gaan beginnen, kunnen we hier beter (en op ieder ander topic) stoppen
Jij komt met de claim dat de zomerbar door de klacht van twee buren wegens overlast (van auto's en fietsers?) mag opdoeken.
Zoals je zelf vroeg: "Hoe weet jij dat? Kun je dat bewijzen? Vanwaar deze toch nogal gedurfde uitspraak?"

Indien niet, dan ga je je toch moeten neerleggen bij het feit dat je er gewoon het fijne niet van weet en de vergelijking dus nog in geen 100 jaar opgaat. Los van het feit dat er andere regels gelden voor een megafestival dan voor een café. Net zoals er ook andere regels gelden voor een privéwoning. Je mag heus niet je radio voluit zetten, omdat het toch nog stiller is dan TML.
 
Het is helemaal ander weer en er is amper wind. Volgens mij hebben ze hun lage frequenties toch echt harder staan dan vorige jaren of een heel ander geluidsplan. Het weer is duidelijk niet de oorzaak…

Edit: Geen probleem met TML, maar het verschil met andere jaren is gewoon te frappant om te negeren. Als het vorige jaren beter was, mag dat wel eens uitgezocht worden. Het is niet dat voor de bezoekers TML voorbije jaren niet leuk was.
 
Laatst bewerkt:
Het is helemaal ander weer en er is amper wind. Volgens mij hebben ze hun lage frequenties toch echt harder staan dan vorige jaren of een heel ander geluidsplan. Het weer is duidelijk niet de oorzaak…

Edit: Geen probleem met TML, maar het verschil met andere jaren is gewoon te frappant om te negeren. Als het vorige jaren beter was, mag dat wel eens uitgezocht worden. Het is niet dat voor de bezoekers TML voorbije jaren niet leuk was.


Sommige stages zouden net iets stiller moeten zijn.

Voor het overige lijkt het niet zo te zijn dat de geluidsnormen voor festivals in Vlaanderen zijn aangepast dit jaar?
 
Los van de geluidsoverlast en voor ieder wat wils, maar veel van die elektronische muziekfestivals beginnen steeds meer op een weekendje Efteling of Disneyland te lijken.
 
1,3km in vogelvlucht van de dichtstbijzijnde stage, alle ramen staan open, zolang de tv opstaat hoor ik nix.
Zet ik de tv op mute kan ik iets horen, maar bv niet zeggen welke song het is.

Imo is het zachter dan de laatste 6 jaren dat ik hier woon
 
1,3km in vogelvlucht van de dichtstbijzijnde stage, alle ramen staan open, zolang de tv opstaat hoor ik nix.
Zet ik de tv op mute kan ik iets horen, maar bv niet zeggen welke song het is.

Imo is het zachter dan de laatste 6 jaren dat ik hier woon
Ik hoorde het tot in Deurne aan het sportpaleis. ( de bastonen vooral)
 
Ongepast stuk verwijderd, graag meer ontopic
Sorry, het draagt mss niets bij tot de discussie maar bon ..
Voor mij zijn alle klager dikke egoïsten. Zonder uitzondering. Mss behalve mensen die er al langer dan 20j wonen en in de weekend voor hun werk echt moeten slapen in de meest lastige uren.

Hoe is het mogelijk dat in zo'n verzuurde wereld iedereen het zo normaal is gaan beginnen vinden om over alles en nog wat te gaan klagen.

Jaaaa ... er zijn 2 weekends met geluidsoverlast. Get over it! Er is in iedere miserabel dorp wel ergens in de zomer overlast van een of andere (marginale) fuif of een (magribal) stads/dorps gebeuren.
Tomorrowland zorgt tenminste voor mooie inkomsten en een dikke reclame voor ons land dat naar nog meer inkomsten leidt.
Gans de westerse wereld is dankzij het gemak van social media in al zen vormen zo'n zure pruim geworden .. gvd ik wenste soms dat covid een dikke 60% had omgelegd.
Niemand maar dan ook niemand van de klagers kent iets van hedendaagse technologie binnen de event sector,aar ze gaan allemaal hun zeg doen. En als ze zich willen staven, gaan ze allemaal van de pot gerukte artikels gebruik uit de clickbait geile mainstream media.

Aan iedereen die dit zou lezen en zou zitten klagen hebben: blaast allemaal men *** op en tot op het volgende event. Zet uw familie, thuis, kotmadam of kampioenen wat luider!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
21 juli was het hier in ons lokaal dorp inderdaad een heel weekend feest, ik lag in bed en hoorde K3, Sergio, Sam Gooris, ABBA, … tot 3u ‘s nachts

Is dat erg? Neen.

Het wordt pas erg als je bv naast een padel terrein woont. Dan is het 52 weken op een jaar Ping Pong. Maar voor 2 weekends zagen is er inderdaad over.

Goed gezegd 👍
 
Sorry, het draagt mss niets bij tot de discussie maar bon ..
Voor mij zijn alle klager dikke egoïsten. Zonder uitzondering. Mss behalve mensen die er al langer dan 20j wonen en in de weekend voor hun werk echt moeten slapen in de meest lastige uren.

Hoe is het mogelijk dat in zo'n verzuurde wereld iedereen het zo normaal is gaan beginnen vinden om over alles en nog wat te gaan klagen.

Jaaaa ... er zijn 2 weekends met geluidsoverlast. Get over it! Er is in iedere miserabel dorp wel ergens in de zomer overlast van een of andere (marginale) fuif of een (magribal) stads/dorps gebeuren.
Tomorrowland zorgt tenminste voor mooie inkomsten en een dikke reclame voor ons land dat naar nog meer inkomsten leidt.
Gans de westerse wereld is dankzij het gemak van social media in al zen vormen zo'n zure pruim geworden .. gvd ik wenste soms dat covid een dikke 60% had omgelegd.
Niemand maar dan ook niemand van de klagers kent iets van hedendaagse technologie binnen de event sector,aar ze gaan allemaal hun zeg doen. En als ze zich willen staven, gaan ze allemaal van de pot gerukte artikels gebruik uit de clickbait geile mainstream media.

Aan iedereen die dit zou lezen en zou zitten klagen hebben: blaast allemaal men *** op en tot op het volgende event. Zet uw familie, thuis, kotmadam of kampioenen wat luider!
Mja, de waarheid ligt meestal in het midden hè, ik zou het toch zo grof niet stellen.

Als Tomorrowland bezoeker en niet in die streek wonende ben ik heel blij dat zo’n festival mogelijk is. Mede dankzij de tolerantie van de buurt.
Maar toch ben ik ook van het oordeel dat de klachten objectief onderzocht moeten worden om te zien of er effectief een probleem was.

Zonder invloed van klagers die zich gesteund voelen door artikels in “het laagste nieuws“, als invloeden dat iemand die klaagt automatisch een verzuurd persoon zou zijn.

Ik ga dus niet meteen uit van de stelling: “Ik klaag dus ik heb gelijk“ mentaliteit die vaak heerst, net zoals de “Een paar klagers vs de 400.000 bezoekers, dus de klagers zijn zuurpruimen“ en ”Het brengt veel op voor de economie dus het moet kunnen”

Gewoon eens bekijken met alle actoren wat er precies aan de hand was en wat er kan gebeuren om de overlast zoveel mogelijk te beperken in verhouding van de beleving op het festival zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is helemaal ander weer en er is amper wind. Volgens mij hebben ze hun lage frequenties toch echt harder staan dan vorige jaren of een heel ander geluidsplan. Het weer is duidelijk niet de oorzaak…

Edit: Geen probleem met TML, maar het verschil met andere jaren is gewoon te frappant om te negeren. Als het vorige jaren beter was, mag dat wel eens uitgezocht worden. Het is niet dat voor de bezoekers TML voorbije jaren niet leuk was.
Als TML hun bastonen zoveel luider zou zetten dat je die plots 20km verder hoort, dan was iedereen op dat festival potdoof.
 
21 juli was het hier in ons lokaal dorp inderdaad een heel weekend feest, ik lag in bed en hoorde K3, Sergio, Sam Gooris, ABBA, … tot 3u ‘s nachts

Is dat erg? Neen.

Het wordt pas erg als je bv naast een padel terrein woont. Dan is het 52 weken op een jaar Ping Pong. Maar voor 2 weekends zagen is er inderdaad over.

Goed gezegd 👍
Padels in een woonzone zouden dan ook gewoon verboden moeten zijn
 
Terug
Bovenaan