Overlast door Tomorrowland

Voor de meeste mensen in Boom is het festival zelf geen probleem of overlast.
De grootste last is de opbouw, afbraak en de tijd dat de Schorre gesloten is.
Op 5 juni gaat de schorre dicht en die gaat pas eind augustus terug open. De TML organisatie is gigantisch.
Als je daar dus woont en denkt in de zomer van het provenciaal domein te genieten ben je eraan voor de moeite.
De brasserie op het domein gaat ook constant falliet omdat die verplicht moet sluiten tijdens de meest winstgevende maanden.
Tijdens de opbouw en afbraak heb je dan ook nog de eindeloze stroom van vrachtwagens die langst elke kleine weg tot daar probeert te geraken. Levensgevaarlijk voor kinderen.

Parkeerproblemen zijn ook irritant. Ergens moet men de scheiding leggen tussen de gereguleerde parkeerzone en de vrije zone.
Het maakt niet uit hoeveel parkings en bussen je voorziet. Op die grens gaat het altijd volstaan met buitenlanders die gewoon daar naartoe rijden en blijkbaar nog liever 2 km wandelen dan 5 min op een bus.
En dat is als ze zich "correct" parkeren. De vorige jaren ging men gewoon op iemands oprit staan of bouwgrond. Daar doet de politie geen bal aan aan want dat is privé..

Het festival zelf is sinds een aantal jaren zeer hard verbeterd op dat gebied.
Veel bussen en goede sturing van de bezoekers na afloop. Vroeger liep iedereen overal.

Maar nog eens, de overlast van TML beperkt zich voor de buurtbewoners niet tot 2 weekends van 14u tem 1u.
Dat zijn enkel de openingsuren.
 
Maar nog eens, de overlast van TML beperkt zich voor de buurtbewoners niet tot 2 weekends van 14u tem 1u.
Dat zijn enkel de openingsuren.
Vooral dit. Mensen denken nogal snel dat het enkel de muziek is die voor overlast zorgt. Maar dat gaat hier wel niet op voor de bellers van dit weekend uit Antwerpen.
 
Als je het zo bekijkt is het wel balen dat het provinciaal domen De Schorre dicht is vanaf begin juni tot en met einde augustus. En zoals boven aangegeven: de opbouw en afbraak van het festival hoort er ook bij. Dat is een hele logistieke keten die maandenlang in beslag neemt. De organisatie is zich wel bewust van die overlast, lijkt me, maar gezien de schaal van het festival ga je dat niet kunnen vermijden.
 
Ik vind ook wel dat er een verschil is tussen onvermijdbare overlast, en dat gaat dan over de directe omgeving, en dingen als die parkeerproblemen en zo. Die kunnen hoogstens verminderd worden, gaan nooit 0 zijn. Maar zoals gezegd, de baten voor de streek en de buurt zijn ook enorm. En vermijdbare overlast. Andere jaren kon ik zeggen: als de wind goed staat, hoor je in de verte Tomorrowland! En dan keken de mensen gek op dat dat 15 kilometer ver draagt. Dit jaar is het alsof ze op linkeroever staan. Het verschil is echt wel enorm. En ik zou dat zeker geen overlast noemen voor die paar dagen. Zo luid is het voor mij zeker niet, en het is iets wat ik wel plezant vind: een "levende" wereld en een supercool evenement. Maar je mag misschien wel eens kijken voor de omliggende steden waarom het dit jaar opeens 10km verder draagt dan normaal?
 
Hier in Niel totaal geen last van dit jaar, vorig jaar beetje. Ook qua rijden en dergelijke nog geen last ondervonden.
Enige nadeel is dat de card game shop waar ik veel kom moet sluiten tijdens de TML weekends omdat die dicht bij de Schorre ligt. :)
 
Ik heb het wel nog nooit zo fel gehoord als dit weekend, tot in 't stad effectief. Mij deert het niet meteen maar ik dacht ook dat de lokale feestzaal hun deuren open had staan terwijl ze iedereen hun trommelvliezen deden scheuren. Is de setup van boxen anders dit jaar misschien? Of vergeet ik het telkens weer omdat het mij niets kan schelen?

Ook wel gek: Ik zat op wc bij vrienden in Lier gisteren en ik kon eveneens TML horen. Dat is best wel gek... En dat was midden in een volledig ingesloten pand. :unsure:
 
Ze zijn in ieder geval, met de steun van Tomorrowland, aan het experimenteren met een nieuwe manier van geluid brengen op festivals. Niet meer stereo, maar eerder dat het geluid precies 360 graden rond je binnenkomt. Op die manier zou het ook een stuk stiller moeten zijn voor de omgeving.

Artikel zit wel achter paywall: https://www.tijd.be/ondernemen/ente...r-met-de-steun-van-tomorrowland/10457450.html

In de Nerdland podcast spraken ze ook al over de R&D dat achter een bedrijf/festival als Tomorrowland zit. Door hun grootsheid en budgetten hebben zij echt de mogelijkheid om zotte dingen te doen en realiseren.

Maar ik begrijp ook inderdaad dat die op- en afbouw véél meer tijd en in feite veel meer overlast brengt dan puur het geluid tijdens de weekenden.
 
Hoor je de geluiden nog altijd met ramen deuren gesloten? Dat lijkt mij echt straf.
Goed mogelijk hoor. Afhankelijk van wind(snelheid/richting) en temperatuur van luchtlagen/wolken kan het geluid vaak vele km's verder "neerslaan" waardoor je veraf veel meer last hebt dan in de onmiddellijke omgeving.

Ik woon er niet en ken technische details niet maar zelf gelijkaardig al meermaals meegemaakt.
Of hier ook bijvoorbeeld
 
Die geluids"hinder" tot in een ruime straal is iets dat ge bij andere festivals uiteraard ook gewoon hebt. Bij Tomorrowland wordt daar gewoon meer over gepraat lijkt me.

Ik woon in vogelvlucht zo'n kleine 10km van de locatie van Extrema Outdoor en afgelopen editie hoorde ik het de ene avond tot binnen in de living terwijl ik tv keek, en de andere avond hoorde ik het amper als ik buiten ging staan (terwijl ik in een héél rustige omgeving met amper verkeer en ander geluid woon.)
 
Hoor je de geluiden nog altijd met ramen deuren gesloten? Dat lijkt mij echt straf.
In Hoboken en Wilrijk heb ik het dit weekend kunnen horen met ramen en deuren toe. Amper. Maar de Antwerpenaars die daar de politie voor bellen, zijn zeveraars waarvan ik me afvraag hoe ze in godsnaam in een stad overleven.
 
In Hoboken en Wilrijk heb ik het dit weekend kunnen horen met ramen en deuren toe. Amper. Maar de Antwerpenaars die daar de politie voor bellen, zijn zeveraars waarvan ik me afvraag hoe ze in godsnaam in een stad overleven.
Als je het effectief hoort als je binnen op het toilet zit dan denk ik wel dat je kan spreken van lichte hinder.
Gewoon controleren of de normen worden gerespecteerd en meer kan je niet doen. Maar als we eerlijk zijn is de schorre ook niet de beste locatie voor een festival van die omvang. Alleen er geraken is al een kleine ramp, en zoals gezegd is toelevering echt oorzaak van heel wat overlast.

Maar goed het brengt de gemeentes ook serieus wat geld in het laatje. Ik denk niet dat ze een verhuis met open armen zullen ontvangen.
 
Iets anders dan geluid, maar ik heb ooit ergens gelezen/gehoord dat het water in het domein van de Schorre tijdens TML wordt weggepompt uit sloten en beken omdat het te contamineert is met urine/drank/drugs/... Is dat een broodje aap of zit daar waarheid in?

Ik moest daar tijdens de controverse rond de illegale rave in Sint-Truiden ook aan denken.
 
Voor geld danst de beer.
Graspop wordt sinds jaar en dag georganiseerd naast een nucleaire site (Belgoprocess, SCK, Niras,...zitten daar allemaal). Binnen de nucleaire sector begrijpen ze ook niet hoe dit toegelaten wordt, maar de gemeente Mol blijft de vergunningen afleveren. Enige spijzing van de gemeentekas zal daar niet vreemd aan zijn.
 
Iets anders dan geluid, maar ik heb ooit ergens gelezen/gehoord dat het water in het domein van de Schorre tijdens TML wordt weggepompt uit sloten en beken omdat het te contamineert is met urine/drank/drugs/... Is dat een broodje aap of zit daar waarheid in?
Dat lijkt me straf want vorig jaar waren er juist problemen met de gewone riolering:
De organisatie heeft ook geen tijd om dat water uit de vijvers daar te pompen. Er komt weinig drank terecht in de vijvers, urine is meer een probleem tegen hekken aangrenzend bij woningen van buurtbewoners. Ondertussen zijn er extra toiletten en urinoirs gebouwd. Ze gebruiken gewoon kraantjeswater waar je waterflessen kunt vullen, dus dat is ook niet custom made.

Het is waar dat de organisatie van Tomorrowland enorm veel investeert in De Schorre om daar zelf de vruchten van te plukken tijdens de twee weekends. Zo hebben ze dus die brasserie opgekocht die niet goed draaide zodat ze zowel buiten de festivalperiode als tijdens er zelf van kunnen profiteren. Talloze terreinverbeteringen (paden, verhardingen, trappen, drainage) en weginfrastructuur in de gemeentes zijn zowel een verbetering voor de lokale mensen als het festival.

Soms wordt de idee geopperd om Tomorrowland ergens anders te zetten ipv zo dicht bij een dorpskern, maar heel hun logistiek is toegespitst op die terreinindeling. De band tussen Tomorrowland en De Schorre is hecht, voor sommigen iets te nauw dat publiek domein eigenlijk in dienst staat van de privé. Vroeger kregen provincieraadsleden ook tickets voor het festival, maar aangezien de gewone burger er moeilijk kan aan geraken en ze moeten stemmen over verbeteringen van het provinciaal domein was de indruk van belangenvermenging iets te aanwezig, dat hebben ze dan maar geschrapt.

Buurtbewoners klagen wel vaak over de geluidshinder van helikopters. Vroeger werden artiesten overgevlogen en er was zelfs een onderneming die (zonder medeweten van Tomorrowland) het tof vond om over het terrein te vliegen als toeristenattractie. Daar is dan plots snel geschakeld om die te schrappen waar anders eerst wordt gewezen op het eenmalige karakter en de festivalsfeer. Zelfs de autoriteit luchtwezen kwam met een prompt verbod voor recreatievluchten.

En die drie weekends, dat was op het randje. Eerst dacht de organisatie daar sympathie op te wekken door te verwijzen naar de coronacrisis, maar na vele boze reacties van burgers moesten ze het geweer van schouder veranderen. Na lang onderhandelen kwam er een tienpuntenplan om de overlast te reduceren, maar echt tevreden waren bewoners niet. Sommigen voelden zich al verraden met twee weekends die niet eenmalig waren voor hun jubileum (zoals eerst beloofd met pinkje). Dan waren er plots drie waarvan gevreesd werd dat het bestendigd zou worden. Quasi juridisch waterdicht werd verankerd dat enkel 2022 (en dit tot in de eeuwigheid) uitzondering was voor 3 weekends. Als ze dit nog eens proberen wordt wss het provinciehuis bestormd, het ligt bijzonder gevoelig.
 
Dat TL vandaag de dag nog mag doorgaan is voor mij een wonder. Hier moest er een zomerbar sluiten, op een afgelegen domein, waar niets van muziek gespeeld wordt. Twee, ik herhaal, twee buurtbewoners hadden er last van en de organisatie moest sluiten. Nogmaals, niets van muziek & afgelegen domein. Maar ja, al die wagens en fietsers hé. Ge zou voor minder zot komen.
 
Ik denk dat ze dit jaar gewoon pech hadden met de wind zodat het geluid veel verder hoorbaar was. Dat wil trouwens niet persé zeggen dat het luider stond en/of dat er meer overlast in de buurt rond het festival is.
 
Dat TL vandaag de dag nog mag doorgaan is voor mij een wonder. Hier moest er een zomerbar sluiten, op een afgelegen domein, waar niets van muziek gespeeld wordt. Twee, ik herhaal, twee buurtbewoners hadden er last van en de organisatie moest sluiten. Nogmaals, niets van muziek & afgelegen domein. Maar ja, al die wagens en fietsers hé. Ge zou voor minder zot komen.
Nja, dat zijn toch weer de wilde verhalen waar je uiteindelijk niks over kan zeggen. Hadden die een vergunning, is die zomerbar correct aangevraagd, respecteerden ze de opgelegde regels,... Nogal een scheve vergelijking, of dat nu op een afgelegen domein lag of niet. De afgelopen jaren al vaker zomerbars gesloten, maar dan vooral omdat ze dachten dat een geldende wetgeving voor hen niet van toepassing was, ze financieel hun graantje konden mee pikken en 2 maand doen wat ze willen om nadien met de noorderzon te vertrekken.
 
Terug
Bovenaan