Overlast door Tomorrowland

Dus je wil gebieden uitsluiten om een bevolkingsdichtheid te berekenen... dat lijkt me een beetje in te gaan tegen het concept van "gemiddelde bevolkingsdichtheid".
Natuurlijk niet, allez nu.
Denk er anders een hypothetisch over na. Beeld je een hypothetisch land in waar niemand woont, zo groot als Groenland, maar door goed beleid woont er enkel volk in de hoofdstad, en daar wonen zoveel mensen als in New Delhi. Neem je alle oppervlakte mee, dan zal je zeggen dat het goed meevalt met de bevolkingsdichtheid. De inwoners van je hoofdstad zullen het uit ervaring tegenspreken.

Het is trouwens niet iets wat ik verzin om uit mijn duim zuig. Het is gewoon verstandiger om te doen en gebeurt ook door mensen die er mee bezig zijn. Het spel van de noemers is altijd belangrijk om mee te nemen afhankelijk van de vraag die je stelt.

Zie ook (voor mijn "selectiviteit" jegens Zweden vs Belgie uitspraak):
 
Het domein de schorre dat zonder tml volledig verloederd zou zijn, is dankzij het geld/investeringen (van tml zelf) een mooi domein geworden voor alle andere dagen in het jaar.
De freaking hondenwei heeft enkele jaren terug zelfs compleet nieuwe omheining en doorgangen gekregen op kosten van tml.

Tml gaat het oude cafetaria gebouw volledig vernieuwen...
En vergeet de miljoenen belastingen niet die tml jaarlijks moet betalen.

Ik zou zelf, behalve met een super goeie noise-cancelling, tml niet overleven, maar heb wel respect voor wat ze doen. En daar in boom lijkt me nu niet dat er verder heel veel georganiseerd wordt.

Idem voor Kortrijk trouwens. Als ik denk waar squid woont, zal ze weinig last hebben van festivals.

De vergelijking zweden-belgie gaat wel niet op hier. België, allez, alvast het grootste deel van Vlaanderen, is een verstedelijkt gebied, weliswaar niet met de bevolkingsdichtheid van een grootstad. Maar dat betekent wel dat we niet zoals in Zweden een evenementenweide zouden kunnen creëren waar in een straal van 10km bijna niemand woont.

En België is, naar het schijnt, wel een van de koplopers in het aantal grotere festivals (al vind ik geen cijfers om dat te bevestigen), dus we doen het onszelf MSS wel wat aan. Maar die festivals liggen, behalve Werchter wel allemaal goed verspreid.
 
En vergeet de miljoenen belastingen niet die tml jaarlijks moet betalen.
moeten ze die betalen? betalen ze die ook?
ik weet nog, jaren geleden, dat ze ook al 100.000+ bezoekers hadden, en dat ze op hunne Sabam 8.000 invulden "want anders konden ze het niet betalen". ze charterden toen ook al vliegtuigen van Brussels Airlines etc.
en ook niet te vergeten dat ze in de corona nog enkele miljoenen staatssteun gekregen hebben, die ze zouden moeten terugbetalen onder voorwaarden, maar ondanks die voorwaarden voldaan waren toch niks moesten teruggeven omdat het al uitgegeven werd (hun logo stond dan wel in het groot op een F1-wagen, maar goed)...

soit, over die overlast: vergelijk het met de Gentse Feesten. veel mensen van buiten Gent komen hier maar 1 dag (klagen dan al over de drukte), maar voor inwoners in de binnenstad is dat wel 10 dagen een serieuze impact op hun leven.
vrijdag nog gezien dat ze gewoon op grond gaan zitten voor de deur van een winkel, frieten eten, etensresten al op de grond, dat die van de winkel dan komt zeggen "euh, wij zijn gewoon open he, zoudt ge een beetje verder kunnen gaan zitten", en 't was al te veel

en da's dan maar 10 dagen, maar in augustus is het dan al patershol-feesten (een stuk kleiner uiteraard), om de 2 jaar lichtfestival, regelmatig kermissen, het europese voetbal van AA Gent (toch een massa buitenlandse supporters regelmatig die niet allemààl even braaf zijn), etc... er is hier altijd wel iets aan de gang. en veel is gratis, dus't is gewoon tof dat je gemakkelijk kan deelnemen, maar je moet je er toch altijd naar schikken.
 
moeten ze die betalen? betalen ze die ook?

De vroegere burgemeester van boom was bij ons financieel directeur. Hij zei altijd dat Tomorrowland voor boom een godsgeschenk is.
 
Natuurlijk niet, allez nu.
Denk er anders een hypothetisch over na. Beeld je een hypothetisch land in waar niemand woont, zo groot als Groenland, maar door goed beleid woont er enkel volk in de hoofdstad, en daar wonen zoveel mensen als in New Delhi. Neem je alle oppervlakte mee, dan zal je zeggen dat het goed meevalt met de bevolkingsdichtheid. De inwoners van je hoofdstad zullen het uit ervaring tegenspreken.

Het is trouwens niet iets wat ik verzin om uit mijn duim zuig. Het is gewoon verstandiger om te doen en gebeurt ook door mensen die er mee bezig zijn. Het spel van de noemers is altijd belangrijk om mee te nemen afhankelijk van de vraag die je stelt.

Zie ook (voor mijn "selectiviteit" jegens Zweden vs Belgie uitspraak):
Maar je moet nu toch niet doen alsof ik niet weet wat een gemiddelde is. Dat is toch wat ik ook zeg? Verdeling vs gemiddelde. Hier woont overal praktisch volk op minstens de dichtheid van een "gemeente", dus krijg je een regio met een hoog gemiddelde, ondanks steden die meevallen, omdat die verdeling nu eenmaal anders is dan jouw hypothetisch land.

Het is niet omdat voor bepaalde doeleinden het rekenkundig gemiddelde niet het juiste beeld geeft dat het niet klopt dat dit voor Vlaanderen hoog is hé. De uitspraak "we zijn even dicht bevolkt als Zweden" is dan ook nogal scheef hé, als dit opgaat voor een gewogen gemiddelde dat veel minder breed gebruikt wordt. Ik vind het een beetje pedant om hier uitspraken te komen doen over gemiddelden die nogal vreemd lijken, om dan na 3 posts af te komen met "jamaar ik bedoelde eigenlijk "PWD_A" van een tweet. :unsure:

Of dat het juiste argument is tegen pakweg TML moet iemand anders maar uitmaken. We hebben duidelijk weinig echt lege gebieden, maar Boom is geen stad natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

De vroegere burgemeester van boom was bij ons financieel directeur. Hij zei altijd dat Tomorrowland voor boom een godsgeschenk is.
18 miljoen van 2020 (artikel is van december 2019) tem 2034 (ongeveer 1.2m per jaar)

vorig jaar was hun winst meer dan 2 miljoen, 3.5 miljoen voor interesten, belastingen etc. ok, ze betalen dus meer dan een derde van hun winst aan belastingen (en interesten)

maar ze hebben in het verleden ook al een minnelijke schikking moeten treffen van 8 miljoen met de fiscus
https://derijkstebelgen.be/nieuws/tomorrowland-16-miljoen-euro-per-minuut
(en da's dus nà het geschil met Sabam)
 

De vroegere burgemeester van boom was bij ons financieel directeur. Hij zei altijd dat Tomorrowland voor boom een godsgeschenk is.
wie verleent de vergunningen eigenlijk? Want als Boom TML zo beziet, dan zou je toch al kunnen inbeelden dat een vergunning al ietsje gemakkelijker wordt afgeleverd.
 
wie verleent de vergunningen eigenlijk? Want als Boom TML zo beziet, dan zou je toch al kunnen inbeelden dat een vergunning al ietsje gemakkelijker wordt afgeleverd.
De Schorre is een provinciaal domein zeker? Dan zal los van de gemeentelijke vergunningen (die bij mijn weten bij de provincie aangevochten kunnen worden en later bij de raad van state), ook de provincie zelf natuurlijk toestemming moeten geven.
 
Ik heb heel mijn leven in Boom gewoond( sinds een paar jaar niet meer) en amper last gehad van Tml. Ben er nu trouwens ook ( in Boom) en ik hoor er amper iets van. Mijn zus woont momenteel in Kontich en ze hoort de muziek daar veel luider( 12km afstand tov 2km). Het hangt vooral af van de windrichting, denk ik dan.
 
Zuurpruimen zijn er altijd, zolang het maar om lawaai gaat en niet om vandalisme door festivalgangers, dan heeft die mens niet echt een reden tot klagen vind ik. Dan ga je dat weekend enkele dagen op reis of steek je oordoppen in en het probleem is opgelost.
 
soit, over die overlast: vergelijk het met de Gentse Feesten. veel mensen van buiten Gent komen hier maar 1 dag (klagen dan al over de drukte), maar voor inwoners in de binnenstad is dat wel 10 dagen een serieuze impact op hun leven.
vrijdag nog gezien dat ze gewoon op grond gaan zitten voor de deur van een winkel, frieten eten, etensresten al op de grond, dat die van de winkel dan komt zeggen "euh, wij zijn gewoon open he, zoudt ge een beetje verder kunnen gaan zitten", en 't was al te veel

en da's dan maar 10 dagen, maar in augustus is het dan al patershol-feesten (een stuk kleiner uiteraard), om de 2 jaar lichtfestival, regelmatig kermissen, het europese voetbal van AA Gent (toch een massa buitenlandse supporters regelmatig die niet allemààl even braaf zijn), etc... er is hier altijd wel iets aan de gang. en veel is gratis, dus't is gewoon tof dat je gemakkelijk kan deelnemen, maar je moet je er toch altijd naar schikken.

Amai seg, een hoop activiteiten en feesten in een stad. Gekker moet het niet worden.
 
Niet vergeten dat dit festival toch een serieuze opbrengst is voor de Vlaamse economie. Ik vind enkel nieuwsartikels terug uit 2013 maar toen was er sprake van €70m. Dat zal nu een pak meer zijn schat it. Dat neemt niet weg dat er ongemakken gepaard kunnen gaan met dit festival, en ze kunnen (vanuit het standpunt van een bezoeker) zeker enkele decibels zachter draaien, maar de voordelen/opbrengsten wegen gigantisch op tegen de nadelen. Dan een beetje begrip gewenst van de verre 'omwonenden' die (afhankelijk van de wind, dus zelfs niet elk jaar) TML niet moeten vergelijken met een lokale fuif/feest waar de muziek te luid staat.
 
Ik hoor TML ook in de slaapkamer. Maar om 12h is het gedaan. Woon er btw 10-15km vandaan.

Ik hoor wel ongeveer elke vrijdag en zaterdag (buiten de examemperiodes) de feestende jongeren in het jeugdhuis hier 1 km verder. Ik vermoed dat die geen vergunning hebben.

Kinderen, beste truc om vermoeid genoeg te zijn zodat je altijd slaapt.
 
Zolang het wat verdeeld is zeker?
Ik heb ook een hekel aan lawaai, en ben iemand die normaal altijd vroeg in bed lig.
De wind staat fout, en ik hoor tml nu hier (Mechelen Noord).
Maar het is zondag, dus binnen 20 minuutjes is het voorbij.
Volgende week nog eens.
En dan hebben we hier nog Elzerock binnen een week of 2, en dat was het dan weer voor dit jaar.
Dus Mechelen/Sint-Katelijne-Waver is precies wel héél tam met 3 weekends lawaai per jaar?

Ik kan er echt niet van wakker liggen (pun intended)!

Let op, moest het nu 15 weekends per jaar zijn, zou ik het ook niet leuk meer vinden, maar zijn er echt plaatsen in België waar men 15 weekends/jaar geluidsoverlast van festivals/feesten heeft?
 
Je snapt de boodschap niet denk ik.
Ja, da's allemaal tof, en dat maakt het allemaal een toffe stad, maar als inwoner merk je ook de minder prettige kanten
Maar daar kies je natuurlijk ook wel deels zelf voor als je in een stad gaat wonen toch? Het bruisende leven...
Er woont niemand in Gent die daar al woonde vóór de Gentse feesten, grote sportwedstrijden die (al dan niet buitenlandse) supporters op de been brengen horen er natuurlijk ook wel bij, je zet geen Ghelamco Arena om tegen Sint-Truiden te spelen... en buurtfeesten/kermis heb je overal wel.
Begrijp mij niet verkeerd hé, het moet natuurlijk niet altijd maar meer worden. Als je naast bovenstaande zaken (waarvan je heel goed weet dat ze steeds terugkomen in Gent) natuurlijk ook nog een hele kalender nieuwe events gaat toevoegen (zoals het lichtfestival) wordt het op een bepaald moment natuurlijk wel teveel. Zoals een aantal mensen hier al aanhaalden: er moet een beetje een balans blijven.

Maar ik denk niet dat die balans in Boom zo in gevaar is? Wij hoorden TML vroeger ook tot in Sint-Niklaas als de wind "goed" zat. So what? Precies of ze liggen daar in Antwerpen uit hun bed te bonken... :unsure:

Er worden op de Schorre nog wel events georganiseerd maar zijn dan waarschijnlijk eerder van de grootorde genre Putteke Winter en das toch een pak kleiner kwa impact, buiten misschien voor de directe omwonenden naar mobiliteit toe.
 
Maar daar kies je natuurlijk ook wel deels zelf voor als je in een stad gaat wonen toch? Het bruisende leven...
ja, uiteraard.
maar bvb nu met de feesten: ik woon niet eens in de feestzone, maar ik moet toch al opletten als ik met mijn auto ergens naar toe zou moeten, want mijn auto kan ik hier niet meer parkeren als ik te laat thuis zou zijn. terwijl het hier toch 2de duurste zone is, en voorrang voor bewoners. er hebben hier deze week auto's gestaan met méérdere boetes onder hun ruitenwisser he.

ik mag daar toch ook eens over klagen zeker? ook al geniet ik zoveel méér van de voordelen van de feesten zo dicht bij huis te hebben, dat ik het er dan gewoon bij neem.
zelfde met de voetbal: ik ga zelf gewoon naar die match he, en ik loop dan overdag eens langs de korenmarkt enzo voor de sfeer te checken. maar als ze met bengaals vuur beginnen gooien, of de confrontatie met de politie zoeken: da's gewoon last.

'tuurlijk als je voor een stad als Gent kiest, weet je dat dat er allemaal is, en dat die positieve dingen (die ook de reden zijn voor die keuze) ook nadelen met zich mee brengen. maar als ge als inwoner gewoon zegt: "so be it"... ge moet niet op uw kop laten kakken he, zoals in mallorca.
 
Terug
Bovenaan