Overgewicht, ondergewicht

En ook dan nog slaat haar bewering op weinig, iemand kan succesvol diëten, 20kg afvallen en 2j later op 6 maand tijd terug 30kg bijkomen.
Dan heeft volgens haar logica die persoon 2j lang nooit geweten wat het is om obees te zijn?

Nee, die persoon is gewoon nooit obees, ook niet wanneer die veel en veel en veel te zwaar is, want "een dieet werkt en kan er op die manier afgaan" en je kan enkel obees zijn als diëten niet werkt omdat je een mentale blokkering hebt waardoor je vreetbuien krijgt.
Kan je de vreetbuien onderdrukken en dus vermageren, dan geen obesitas.

Edit: voor de duidelijkheid, niet mijn idee ervan dus :)

Obesitas heb je volgens mij pas wanneer normale wilskracht niet meer werkt. Anders spreken we over overgewicht. Het was helemaal niet mijn bedoeling om iemands struggles onder de mat te schuiven. Ik zeg net dat de oplossingen voor iedereen anders kunnen zijn.
Deze geheel eigen verzonnen definitie van obesitas is niks waard, want gestoeld op niks anders dan pseudowetenschap en eigen ervaringen.
Niemand met een beetje verstand legt het onderscheid tussen obesitas en overgewicht op "wilskracht".

Je bent twee jaar geleden op die gevaarlijke onzin gewezen, vorig jaar heb je het gewoon nog eens herhaald in deze en daaropvolgende posts. Ik stel voor dat je met iets meer stoffering komt, of die controversiële stellingen waarbij je medicatie op voorschrift aanraadt en ziektes fout voorstelt zonder kennis ter zake voor jezelf houdt.

Januari is een heel leuke maand, maar o zo moeilijk wanneer je gewicht wil verliezen. Ondertussen al een zevental keer gaan eten op 24 dagen. Vanavond ook weer. Ik ben voorzichtig met desserts en dergelijke, maar het blijft moeilijk om de calorieën genoeg uit de weg te gaan op dat soort dagen. Niettemin, ondertussen wel 2kg kwijt, wat redelijk bemoedigend is. Proberen tegen einde van de maand nog een halve kg eraf te krijgen en dan is het doel voor januari zeker bereikt en blijf ik on track om in Rotterdam scherp genoeg te staan.
Nadien blijf ik nog wel ff doorgaan want ik wil terug onder de 80 raken.

Start begin januari: 90kg
Huidig gewicht: 88kg

Januari is een heel leuke maand, maar o zo moeilijk wanneer je gewicht wil verliezen. Ondertussen al een zevental keer gaan eten op 24 dagen. Vanavond ook weer. Ik ben voorzichtig met desserts en dergelijke, maar het blijft moeilijk om de calorieën genoeg uit de weg te gaan op dat soort dagen. Niettemin, ondertussen wel 2kg kwijt, wat redelijk bemoedigend is. Proberen tegen einde van de maand nog een halve kg eraf te krijgen en dan is het doel voor januari zeker bereikt en blijf ik on track om in Rotterdam scherp genoeg te staan.
Nadien blijf ik nog wel ff doorgaan want ik wil terug onder de 80 raken.

Start begin januari: 90kg
Huidig gewicht: 88kg
Hoh, ik hou daar gewoon rekening mee. Dan eet ik door de dag wat minder en ga ik eens een keertje meer sporten.

Hoh, ik hou daar gewoon rekening mee. Dan eet ik door de dag wat minder en ga ik eens een keertje meer sporten.

Ik loop al een 40-50km/week tegenwoordig en volg daarbij een schema om dat richting 70km te laten evolueren de komende maanden (marathontraining), zomaar wat extra kilometers erbij gooien is niet meteen het beste idee naar overbelasting toe :)

Ik hou me de rest van de dag ook wel in hoor. Maar als je op ruwweg 1500kcal staat kan je al snel rekenen dat zelfs met klein ontbijt (2 boterhammetjes en mager beleg - 200kcal ish) en beperkt middagmaal (4 boterhammen en mager beleg - 400kcal ish) je op restaurant dik erboven gaat he.

Maar soit, het gaat naar beneden, dus op zich wel tevreden dat ik de periode "overleefd" heb op dat vlak en de komende maanden worden dan wel rustiger :)

Ik loop al een 40-50km/week tegenwoordig en volg daarbij een schema om dat richting 70km te laten evolueren de komende maanden (marathontraining), zomaar wat extra kilometers erbij gooien is niet meteen het beste idee naar overbelasting toe :)

Ik hou me de rest van de dag ook wel in hoor. Maar als je op ruwweg 1500kcal staat kan je al snel rekenen dat zelfs met klein ontbijt (2 boterhammetjes en mager beleg - 200kcal ish) en beperkt middagmaal (4 boterhammen en mager beleg - 400kcal ish) je op restaurant dik erboven gaat he.

Maar soit, het gaat naar beneden, dus op zich wel tevreden dat ik de periode "overleefd" heb op dat vlak en de komende maanden worden dan wel rustiger :)

1500 calorieen per dag terwijl je ook wekelijks 40-50 km loopt, is toch iets te weinig? Of ben jij een kleinere persoon?

Zelf afgelopen kwartaal veel bijgekomen op korte tijd (5 kg), dus dit jaar gestart met weer een poging tot dieeten. Wil ook proberen in Augustus of September eens een marathon te lopen om dat van de bucket list te schrappen.
Gewicht op 1 Januari: 84,55 kg.
Gewicht vandaag: 81,75 kg (maar gisteren was't 81,15 kg :tongue:)
Ik ben 1m84 en volgens verscheidene apps/websites ligt mijn BMR tussen 1700 en 1800, afhankelijk van welke methode er gebruikt wordt. Ik probeer me dan ook elke dag aan 1750/1800 calorieen te houden en dat gaat vrij goed tot dusver. Af en toe een beetje gecheat (verjaardag schoonmoeder, loonsopslag vrouw, etc) maar tot dusver nooit meer calorieen dan TDEE (wat ongeveer 2200-2400 calorieen zou moeten zijn).

Tot dusver 13 keer gaan lopen, eerst 5km en vanaf deze week 6km. Afstanden niet te hoog omdat ik heuvel op loop en dan heuvel af ipv gewoon vlak. Nog geen langere weekendloopjes gedaan, vanaf dit weekend ermee starten. Maar gezien de temperatuur rond het vriespunt ligt, zal dat niet veel langer dan 10-12 km zijn.

1500 calorieen per dag terwijl je ook wekelijks 40-50 km loopt, is toch iets te weinig? Of ben jij een kleinere persoon?

Ja sorry, dat was niet duidelijk: 1500kcal is basis, op loopdagen eet ik extra wat ik erafloop.
Dus 10K lopen is bvb al snel 900kcal bovenop die 1500 eten.

Zo blijft het deficit vrij constant en ga ik ook niet gevaarlijk ondereten 🙂

Ik moest vorig jaar 5kg afvallen en nu moet ik 7kg afvallen :unsure: in principe wel nog een gezond bmi maar toch echt wel wat vet. Het sporten gaat me niet goed af, met de ene blessure na de andere, dus ik zal toch echt mijn voeding moeten aanpassen. Probleem is dat ik altijd in alles of niets mentaliteit zit en ik me heel moeilijk herpak als ik een calorierijke dag gehad heb.
Ik probeer nu wel alle tussendoortjes te vervangen door fruit/groenten/magere yoghurt en daarnaast doe ik ook wat ringfit adventure om iets meer aan flexibiliteit en core strength te werken. Als dat echt niet werkt dan zal ik terug calorieën moeten tellen maar ik ben dat altijd snel beu.

Januari is een heel leuke maand, maar o zo moeilijk wanneer je gewicht wil verliezen. Ondertussen al een zevental keer gaan eten op 24 dagen. Vanavond ook weer. Ik ben voorzichtig met desserts en dergelijke, maar het blijft moeilijk om de calorieën genoeg uit de weg te gaan op dat soort dagen. (…)
Dat zijn, na de feestdagen, nog vrij veel etentjes met familie en/of op het werk, vermoedelijk vooral dat laatste?
Wij hebben met het werk 1 gezonde lunch gedaan in regionale teams ter vervanging van de vroegere nieuwjaarslunch in grote groep, was heel gezellig en heel lekker.
Maar die etentjes, daar zou ik ook moeite mee hebben. Hier is het geleden van de kerstvakantie en tijdens de feestdagen eigenlijk niet echt overdreven qua hoeveelheden. Enkel nog een beetje fondue en kerststronk er vanaf werken.

Dat zijn, na de feestdagen, nog vrij veel etentjes met familie en/of op het werk, vermoedelijk vooral dat laatste?

Beetje van alles. Verlaat nieuwjaar vieren, familie, werk, ex-collega's, vrienden, professioneel event, ...
Moet voor het werk wel regelmatig eens hier en daar sociaal gaan doen, en eten hoort daar dan ook vaak bij.

Nu ik klaag er niet over he, want altijd leuk en gezellig en lekker. Maar als je toch echt aan je gewicht wil werken werkt het niet bevorderend :)

Wij hebben met het werk 1 gezonde lunch gedaan in regionale teams ter vervanging van de vroegere nieuwjaarslunch in grote groep, was heel gezellig en heel lekker.
Maar die etentjes, daar zou ik ook moeite mee hebben. Hier is het geleden van de kerstvakantie en tijdens de feestdagen eigenlijk niet echt overdreven qua hoeveelheden. Enkel nog een beetje fondue en kerststronk er vanaf werken.

Mooi!
Ja ik ben tijdens de weken ook nog vrij stabiel kunnen blijven, de tijden van zot doen zijn wel achter de rug.

Heeft iemand een leuk trainingsschema (full body) met als doel: spierversteviging. Het is voor mijn vrouw.
Ze wil kost wat kost wat kilo's kwijt + wat meer spierversteviging.

Ik zal een voedingsschema opstellen en een workout samenflansen. Zo heeft ze iets tastbaars om te volgen.

Leuke oefeningen o.i.d., laat maar weten. Er mag ook materiaal aan te pas komen (kettle bell, dumbbell,...)

Ik zou haar 1x wat 'powertraining' laten doen en 1x per week een cardiotraining. Enkel moet ik voor de cardio nog wat aftoesten met haar wat ze graag doet en zal kunnen volhouden.

Ze was van plan om lessen te volgen bij een personal coach. Groepjes van max. 4 personen. Voeding e.d. wordt ook opgevolgd. Kostprijs: € 450 per maand.

Heeft iemand een leuk trainingsschema (full body) met als doel: spierversteviging. Het is voor mijn vrouw.

Ik zal een voedingsschema opstellen en een workout samenflansen. Zo heeft ze iets tastbaars om te volgen.

Leuke oefeningen o.i.d., laat maar weten. Er mag ook materiaal aan te pas komen (kettle bell, dumbbell,...)
Meest eenvoudige is een squatbeweging (afhankelijk van je gerief is dat dan een goblet squat of met twee halters ofzo), een "hip hinge" zoals een deadlift (deadlift zelf of swings ofzo) en voor bovenlichaam misschien floor press en/of shoulder press.

Ik zou gewoon naar de grote compounds kijken en dan een variant zoeken waarmee je licht kan beginnen, eventueel lichaamsgewicht.

Als die basis wat onder de knie is kan je ingewikkeldere zaken bekijken zoals unilaterale oefeningen (lunges en dergelijke). IMHO zie je op van die video's van fitnessmodellen, zeker bij vrouwen, altijd van die exotische, gekke bewegingen die niet altijd een meerwaarde hebben.

Algemeen eerst een week of twee gewenning, en dan kan je linear omhoog in herhalingen of gewicht, ik zou sessies met iets langere sets dan afwisselen met kortere/zwaardere.

Ik zou haar 1x wat 'powertraining' laten doen en 1x per week een cardiotraining. Enkel moet ik voor de cardio nog wat aftoesten met haar wat ze graag doet en zal kunnen volhouden.

Ze was van plan om lessen te volgen bij een personal coach. Groepjes van max. 4 personen. Voeding e.d. wordt ook opgevolgd. Kostprijs: € 450 per maand.
Ik ben wel fan van Hampton z'n YouTube kanaal (Hybrid Calisthenics). Hij heeft een gratis fitness routine op z'n site.

Doe dat allemaal niet zonder begeleiding, 50% vd mensen kennen zelfs de basis squat of hinge-movement niet.

Zonder begeleiding doe je uw lichaam meer kwaad dan goed.

Investeer in uzelf, en neem een dietist erbij.
Je zal er meer uithalen.

Meest eenvoudige is een squatbeweging (afhankelijk van je gerief is dat dan een goblet squat of met twee halters ofzo), een "hip hinge" zoals een deadlift (deadlift zelf of swings ofzo) en voor bovenlichaam misschien floor press en/of shoulder press.

Ik zou gewoon naar de grote compounds kijken en dan een variant zoeken waarmee je licht kan beginnen, eventueel lichaamsgewicht.

Als die basis wat onder de knie is kan je ingewikkeldere zaken bekijken zoals unilaterale oefeningen (lunges en dergelijke). IMHO zie je op van die video's van fitnessmodellen, zeker bij vrouwen, altijd van die exotische, gekke bewegingen die niet altijd een meerwaarde hebben.

Algemeen eerst een week of twee gewenning, en dan kan je linear omhoog in herhalingen of gewicht, ik zou sessies met iets langere sets dan afwisselen met kortere/zwaardere.
Ik was ook in de richting van grote compounds aan het denken.

Dank u wel! Met dit advies kan ik aan de slag.

Ik ben wel fan van Hampton z'n YouTube kanaal (Hybrid Calisthenics). Hij heeft een gratis fitness routine op z'n site.
Zal het eens bekijken vanavond. Merci.

Doe dat allemaal niet zonder begeleiding, 50% vd mensen kennen zelfs de basis squat of hinge-movement niet.

Je zal er meer uithalen.
't Is niet dat ze de meest complexe oefeningen met grote belasting zal uitvoeren hé. Ik trainde voordien 10 jaar in een fitness en nu thuis. Op gebied van een oefening correct uitvoeren heb ik toch al serieus wat opgestoken in die periode.

Ook op gebied van voeding. Ik ben destijds zelf 16 kg afgevallen en zit ondertussen al jaren op hetzelfde gewicht (met soms eens een schommeling van 2-3 kg). Voor mij is afvallen simpel hoor: kcal intake minder dan kcal behoefte. Een voedingswaardetabel leren lezen en macro's snappen is ook zo moeilijk niet.

Zomaar €450 per maand uitgeven vind ik absurd.

Ikzelf ben nog steeds bezig met body recomposition en dat is toch al serieus een ander paar mouwen. Al begint het, dankzij tips van hier, er al goed op te trekken.

Overigens geloof ik niet in diëten. Jawel, als dat is om in korte termijn af te vallen. Maar dan moet je het kunnen behouden ook. Ik geloof in continuïteit, verandering van levensstijl.

Ik was ook in de richting van grote compounds aan het denken.

Dank u wel! Met dit advies kan ik aan de slag.

Zal het eens bekijken vanavond. Merci.

't Is niet dat ze de meest complexe oefeningen met grote belasting zal uitvoeren hé. Ik trainde voordien 10 jaar in een fitness en nu thuis. Op gebied van een oefening correct uitvoeren heb ik toch al serieus wat opgestoken in die periode.

Ook op gebied van voeding. Ik ben destijds zelf 16 kg afgevallen en zit ondertussen al jaren op hetzelfde gewicht (met soms eens een schommeling van 2-3 kg). Voor mij is afvallen simpel hoor: kcal intake minder dan kcal behoefte. Een voedingswaardetabel leren lezen en macro's snappen is ook zo moeilijk niet.

Zomaar €450 per maand uitgeven vind ik absurd.

Ikzelf ben nog steeds bezig met body recomposition en dat is toch al serieus een ander paar mouwen. Al begint het, dankzij tips van hier, er al goed op te trekken.

Overigens geloof ik niet in diëten. Jawel, als dat is om in korte termijn af te vallen. Maar dan moet je het kunnen behouden ook. Ik geloof in continuïteit, verandering van levensstijl.
Tis niet omdat gij al 10 jaar in een fitness getraind heeft dat zij dat gedaan heeft. Appels en peren.

Ik betaal 500 euro voor 1 jaar, crossfit - fitness. Er zijn goedkopere alternatieven maar ze moet zelf rondkijken

Je zal er meer uithalen.
Dit vind ik wel een beetje dramatisch gebracht eerlijk gezegd. Het gaat hier over het aanleren van een gewone squat of deadlift, iets dat met wat eenvoudige pointers volgens mij wel moet lukken door mensen zonder fysieke problemen.

Zo'n overhead squat zoals populair gemaakt in crossfit, dat is iets anders, maar een bodyweight of goblet squat is niet zo complex hé.

Dit vind ik wel een beetje dramatisch gebracht eerlijk gezegd. Het gaat hier over het aanleren van een gewone squat of deadlift, iets dat met wat eenvoudige pointers volgens mij wel moet lukken door mensen zonder fysieke problemen.

Zo'n overhead squat zoals populair gemaakt in crossfit, dat is iets anders, maar een bodyweight of goblet squat is niet zo complex hé.
Terug zever,
Een 100% correcte uitgevoerde squat kunde niet leren zonder begeleiding.
Sommige bouncen, sommige leunen teveel naar voor, andere zakken niet ver genoeg. Afhankelijk van uw eigen lichaam kan het zelfs zijn dat ge heels elevated MOET squatten om 100% juist te zijn.

En deadlifts aanleren zonder begeleiding??? Sorry gtfo, of wilde dat haar rug kapot is na 5 jaar.

Nogmaals, investeer in uzelf en haal er het beate uit ipv de cheapskate te willen zijn.

Zelf heb ik onlangs een dna analyse uitgevoerd. Niet goedkoop, maar dat is maar eenmalig. En train/dieet er nu naar. Resultaten zijn 15% gestegen op korte termijn.

Maja , ge moet mijn advies niet opvolgen he. Totaal niet, wat interesseert mij mensen die denken dat ze het beter weten. En na 1 jaar tot de constatering komen dat het niet het beoogde effect heeft om wa op uw eten te letten en wa youtube videokes te volgen. En dan zeggen, dieten is nix voor mij en sporten is nix voor mij… 🙄

Als ik zie hoeveel "begeleiding" ik kreeg en krijg in de fitness om oefeningen correct uit te voeren... Zou ik eerder opteren om enkele keren naar een kinesist te gaan, kost je +- 30 euro uit eigen zak om oefeningen correct aangeleerd te krijgen waarbij ik ook zelf moest meevoelen of ik het verschil voelde in spierspanning etc.

Als ik zie hoeveel "begeleiding" ik kreeg en krijg in de fitness om oefeningen correct uit te voeren... Zou ik eerder opteren om enkele keren naar een kinesist te gaan, kost je +- 30 euro uit eigen zak om oefeningen correct aangeleerd te krijgen waarbij ik ook zelf moest meevoelen of ik het verschil voelde in spierspanning etc.
Zoekt u dan een andere fitness of begeleiding.

Zelf superzwaar accident gehad.
Dubbele open beenbreuk met skiën, prognose was ijzer 18 maanden in been laten. Minimum. Skien zou er dit jaar seizoen niet inzitten.

Met begeleiding van trainers, kinesist en dietist. Ijzer eruit na 9 maanden, zijn net 10 maanden voorbij en ik kan al terug mijn lichaamsgewicht squatten. Weliswaar niet zoveel reps als vroeger maar toch. Impacttraining is ook al een go. Ik kan terug lopen en springen. Met de juiste begeleiding kom ik sterker dan ervoor, zelfs dna analyse had ik beter vroeger gedaan besef ik nu. Eerste skitrip sta gepland in maart. Iedereen trekt grote ogen naar mijn progressie, maar zonder trainers zou ik dit nooit kunnen.

Wat je zelf doet doe je meeatal beter, geldt in dit geval absoluut niet. Zorg dat je vertrouwen hebt in de trainers en het process en zoek desnoods een ander.

Maja, ge moet mij niet geloven en zelf alles trachten te doen met youtube en instagram wannabe trainers e. De beste trainers hebben da nie nodig want die hebben al clienteel genoeg en geen tijd in al da soort bullshit

Terug
Bovenaan