Overgewicht, ondergewicht

Is dat eigenlijk redelijk accuraat qua spiermassa/vetpercentage?

Helemaal niet accuraat. Ik heb al eens een DEXA scan laten doen en er zat een verschil van 7% op vs mijn weegschaal.
Het positieve is dat het wel consequent foutief is. Wanneer je vetpercentage op de weegschaal zakt, mag je er dus ook vanuit gaan dat je werkelijke vetpercentage gezakt is.

Zo'n DEXA scan is trouwens echt wel de moeite om eens te laten doen als je geïnteresseerd bent in je spiermassa/vetpercentage. Voor 50 euro en een half uurtje van je tijd krijg je echt een heel duidelijk overzicht van je lichaamssamenstelling.

Ik heb altijd gehoord dat een huidplooimeting het best is. Zo'n weegschaal is niet echt accuraat; naar 't schijnt.
Afaik zijn Dexa scans en scans waarbij je in een soort waterton moet gaan staan (de naam ontgaat mij even) het meest accuraat. Een huidplooimeting is ook afhankelijk van de persoon die 'm doet. En een meting afgenomen door de gemiddelde personal trainer zal even accuraat zijn als zo'n weegschaal.

Afaik zijn Dexa scans en scans waarbij je in een soort waterton moet gaan staan (de naam ontgaat mij even) het meest accuraat. Een huidplooimeting is ook afhankelijk van de persoon die 'm doet. En een meting afgenomen door de gemiddelde personal trainer zal even accuraat zijn als zo'n weegschaal.
Makes sense.

Ik zal dat tegen de zomer eens laten doen. Nu sta ik nog te vet.

Al een kilo of drie/vier kwijtgeraakt. :woohoo: 91,6 en ik kom van 95,zoveel
Het is al goed gelukt om zoetigheid overdag te vermijden. Enkel 's avond nog in de zetel een tas thee met (al wat minder) suiker en één of twee koekjes. De eerste dagen had ik nog echt veel drang naar die suiker, maar het is toch al serieus minder.

Het is al goed gelukt om zoetigheid overdag te vermijden. Enkel 's avond nog in de zetel een tas thee met (al wat minder) suiker en één of twee koekjes. De eerste dagen had ik nog echt veel drang naar die suiker, maar het is toch al serieus minder.
Ik vond dat helemaal in het begin toen ik er op begon te letten echt compleet zot, hoeveel suiker ik binnenspeelde op een dag. Ik heb daar toen echt 3 weken van moeten afkicken, voelde mij toen slecht, hoofdpijn, ...

Top trouwens, en voor als niemand het in uw omgeving zou zeggen: goed bezig!

Super! Goed bezig daar! Veel succes nog!

November: 86 kg
December: 82 kg
Januari: 84 kg

Voor mijn lengte is het veel te veel (1m75)
.
Streefdoel is nu wel echt 78 kg. Dat vind ik een gezonde gewicht. Ik ben gestopt met nutella en desserts, snoepen doe ik ook niet meer.
Ik eet wel nog regelmatig uit maar dat komt vooral door werk, ik ga toch een alternatief moeten zoeken.
Verder sport ik 1-2 dagen per week, vaak niet meer door tijd te kort en erg drukke maand gehad.
En alcohol drink ik wel eens graag tijdens de weekend, wel alleen whiskey-cola maar doe de laatste tijd ook met cola zero :p. Maar blijft een calorie bom…
Dus ook fel verminderen is de boodschap.

Hier ook 77, terwijl voor covid 93.
Die 93 was teveel van goeie, maar de laatste tijd toch wat ongerust in die 77 ook. (1.89m en 48 jaar)
Iedereen rond mij verdikt tijdens begin corona en bij mij is het de andere richting, doe sowiseo niet veel aan sport maar sinds corona helemaal niet dus zou denken dat ik ook kilo's zou bijkrijgen.

Enigste grote verschil is dat ik tijdens kantooruren bijna dagelijks wel iets "ongezond" at (pizza, worstenbroodje, hamburgertje, boterkoeken..)
Niet alle dagen alles wat ik opnoem he :)

En hier is er geen enkele pizza, pita, hamburger etc in een straal van 6 km rond mijn boerendorp. :biglaugh: (al 2 jaar full time thuiswerk)

-2 kg op twee weken door minder te snoepen en niet meer als vuilnisbak te fungeren voor het gezin, dwz niet meer de restjes van de zoon zijn koek, yoghurt, middag...naar binnen spelen of de restjes van de middag van ons.
Minder koolhydraten en meer groenten en fruit eten. Ik heb ook meer tijd gestoken in het voorbereiden van mijn maaltijden zodat ik altijd iets gezond heb om te snoepen of om mee te nemen naar het werk.
So far so good. Nog 8 kg te gaan 😁

Ben weer een week op dieet, maar een goed dieet geen chocolade, geen brood elke dag stevig wat groenten en al 1 keer gaan sporten. En ik weeg me niet doodgewoon omdat dit een obsessie kan worden.
Ik voel dat meestal direct aan mijn t shirt en trui, in het weekend zal ik wel mee eten frieten ofzo maar echt ipv middel een kleintje. En nu toch weer veel meer water.

Hier is het jaar toch wat minder geëindigd. Na de zomervakantie nooit de discipline gehad om die kilo's terug weg te werken en ondanks veel sport hangen ze er dus nog altijd aan. Niet dramatisch, maar ik wil de slippery slope vermijden, dus de doelen zijn vandaag weer ingesteld in MFP en we gaan er weer even tegenaan.

Update. Het heeft een paar weken geduurd eer ik echt op dreef raakte (nog vrij veel "moeten" gaan eten, de toewijding tov MFP die wat slackte) maar de laatste week ben ik terug in dezelfde modus geraakt als in mijn groot afvaltraject.

2 kilo kwijt, nog een viertal te gaan tegen eind maart (deadline is marathon van Gent).

Hier intussen een dik jaar stabiel op een tamelijk gezond gewicht (65kg - 168cm). Eind 2020 bloed laten trekken want ik maakte mij bij het toch wel iets te makkelijk gewichtsverlies wat zorgen, maar er was niets abnormaals gevonden. Succes aan allen die 2022 gestart zijn met een gezondere levensstijl!

Deze week niets eraf op de weegschaal maar met 3x per week naar de fitness te gaan maak ik me er eigenlijk weinig zorgen in. Sinds 2 weken moet ik terug een riem gebruiken én heb ik al verschillende truitjes aan de kant mogen leggen wegens "toch niet-flatterend te ruim". 💪

Terug
Bovenaan