Overgewicht, ondergewicht

Hier gisteren de weegschaal 3x verschoven om zeker te zijn dat ze niet met mijn voeten rammelde, maar blijkbaar een halve kg lichter gisteren dan begin december. 🥳
Idem, 2e zondag op rij lichter op de weegschaal van de personal trainer + gezakt in vetpercentage :coolbrows:. Ik denk puur omdat je rest van de week harder sport en meer oplet uit schrik voor die 2 feestmalen.

Hier is het jaar toch wat minder geëindigd. Na de zomervakantie nooit de discipline gehad om die kilo's terug weg te werken en ondanks veel sport hangen ze er dus nog altijd aan. Niet dramatisch, maar ik wil de slippery slope vermijden, dus de doelen zijn vandaag weer ingesteld in MFP en we gaan er weer even tegenaan.

De feestdagen en mijn gebrek aan discipline om uit de snoepkast blijven. Die laatste is toch een moeilijke tijdens het thuiswerken.

Geen weegschaal hier, maar dat is ook niet meteen nodig als ik mijn gezicht ronder zie worden, mijn broeken harder gaan aanspannen en de buik wat meer naar voren komt. Genoeg zicht op extra kilo's.

Gelukkig heb ik geen aanleg om snel dik te worden, maar ik realiseer me dat dit op mijn leeftijd wel eens makkelijker kan gaan dan toen ik nog 20 was.

Mij vanaf maandag maar eens voornemen van wat minder te snoepen en wat meer gezonde snacks te nuttigen.

Hier is het jaar toch wat minder geëindigd. Na de zomervakantie nooit de discipline gehad om die kilo's terug weg te werken en ondanks veel sport hangen ze er dus nog altijd aan. Niet dramatisch, maar ik wil de slippery slope vermijden, dus de doelen zijn vandaag weer ingesteld in MFP en we gaan er weer even tegenaan.
Succes Eniac! Komt wel weer goed! Je hebt al bewezen dat je't kan 💪

Wat is uw streefgewicht?

Ik zit nu terug rond de 80 kg, komende van 77 à 78 kg. Ik ben 1m81, maar zou willen eindigen op 75 kg.

Maar om loopblessures te vermijden heb ik de afgelopen zomer/herfst veel minder op m'n eten gelet, om krachttraining niet te ondermijnen met kcal cutten. Nu zou ik echter graag die laatste kg er toch terug afschudden. Ben al blij dat ik 'maar' 2 à 3 kg ben bijgekomen. Een fractie daarvan zou spiermassa moeten zijn :p
Geen streefgewicht. Ik wil bijkomen in spiermassa ook, dus puur op gewicht kijk ik niet. Wel moet ik erop letten dat ik niet te fel vermager, ik heb in het verleden eens TE hard beginnen letten op m'n voeding. Ik was al 16 kg kwijt en bleef maar gaan.

Wat de feestdagen betreft: het maakt niet uit wat je eet en drinkt tussen kerst en nieuw, wel wat je eet en drinkt tussen nieuw en kerst.

Voila, de MFP is ingesteld met een doel voor augustus wat neerkomt op ongeveer 0,4kg/ week. 'k Zou ook liever niet met een doelgewicht werken deze keer maar is nodig voor de sportwedstrijden. Ik ga pogen om 1 of 2x in de week eens te gaan lopen ook naast de krachttraining, maar 't zal voornamelijk van deftig eten afhangen. Ondanks dat het ook al de 17e keer is dat ik poog om naar dat streefgewicht te geraken heb ik er een goed oog in deze keer. 'k Sta anders in het leven, andere doelen en motivaties, en ik weet vooral wat wel en niet werkt voor me.
Let's Go!!

Hier al een tijd stabiel op 95kg, maar daar moet nu toch wel wat van af geraken. Ideaal zou zijn om op 80kg uit te komen, maar ik weet niet of dat in één trek haalbaar is.
Grootste boosdoener is het thuiswerken -je eet 's middags gemakkelijker wat uitgebreider en gaat tussendoor gemakkelijk naar de koekenschuif- en 's avonds voor de tv snoep ik gemakkelijk veel te veel.

Mijn vrouw begint met één of andere kuur en ik doe mee. Niet met de kuur zelf, maar ook gewoon door op mijn voeding wat meer te letten; meer water drinken, thee/koffie zonder suiker, fruit als tussendoor, soep zonder balletjes,... 's Avonds gaat wel het moeilijkste zijn. Ik ga proberen om het minstens één maand vol te houden.

Zeer sterk uitgedunde soep van royco of ander merk helpt mij toch om wakker te blijven.
2 uren sippen aan een initieel warme tas soep is ideaal met dit weer en deze temperaturen.
Uiteindelijk is dat zout-water met wat smaak, zo hou ik de bloeddruk op peil (lage bloeddruk).

Zeer sterk uitgedunde soep van royco of ander merk helpt mij toch om wakker te blijven.
2 uren sippen aan een initieel warme tas soep is ideaal met dit weer en deze temperaturen.
Uiteindelijk is dat zout-water met wat smaak, zo hou ik de bloeddruk op peil (lage bloeddruk).
Ik weet niet wat juist de bedoeling is, maar is verse soep geen betere en gezondere optie?
Als je opziet tegen groenten snijden: gewoon een zakje voorgesneden groenten gebruiken, en uiteraard bouillon toevoegen. (Best geen extra zout, want dat zit al genoeg in die bouillon.)
Wij doen hier (bijna) niet anders dan verse soep maken

Ik weet niet wat juist de bedoeling is, maar is verse soep geen betere en gezondere optie?
Als je opziet tegen groenten snijden: gewoon een zakje voorgesneden groenten gebruiken, en uiteraard bouillon toevoegen. (Best geen extra zout, want dat zit al genoeg in die bouillon.)
Wij doen hier (bijna) niet anders dan verse soep maken
Wellicht meer vitaminen/mineralen op die manier.

Het doel voor mij is niets anders binnenspelen, geen koffie, geen koeken, geen snoep. Het helpt om dan een tas soep te nemen in de plaats. Persoonlijk snoep ik niet vaak, en nog minder met soep erbij. Win-win.

Als jij dat niet erg vind om de miserie van verse groenten erbij te nemen, des te beter e. Een echt verse tas soep is keren beter dan van die zakjes poeder, smaak etc.

En wat extra zout binnenspelen, is voor mij belangrijk. Van opt randje van flauwvallen, naar ready for action door 2 sippen.

Wellicht meer vitaminen/mineralen op die manier.

Het doel voor mij is niets anders binnenspelen, geen koffie, geen koeken, geen snoep. Het helpt om dan een tas soep te nemen in de plaats. Persoonlijk snoep ik niet vaak, en nog minder met soep erbij. Win-win.

Als jij dat niet erg vind om de miserie van verse groenten erbij te nemen, des te beter e. Een echt verse tas soep is keren beter dan van die zakjes poeder, smaak etc.

En wat extra zout binnenspelen, is voor mij belangrijk. Van opt randje van flauwvallen, naar ready for action door 2 sippen.
Ik weet niet wat er "miserie" kan zijn aan verse groenten, maar ok, sure. :unsure:
Sowieso kun je van groeten nooit teveel eten. Tenminste, dat heb ik van horen zeggen.

Ik weet niet wat er "miserie" kan zijn aan verse groenten, maar ok, sure. :unsure:
Sowieso kun je van groeten nooit teveel eten. Tenminste, dat heb ik van horen zeggen.
miserie misschien wat sterk uitgedrukt, maar verse groenten betekent vaker naar de winkel, meer GFT afval en moeilijker te portitioneren voor sommige gezinssamenstellingen. Diepvries als tussenoplossing ok, maar echte verse soep is tig keren lekkerder durf ik stellen.

(van groenten teveel eten, misschien niet, maar door te veel groenten te eten mis je misschien andere voedingstoffen die niet in groenten zitten. e.g. eiwitten )

miserie misschien wat sterk uitgedrukt, maar verse groenten betekent vaker naar de winkel, meer GFT afval en moeilijker te portitioneren voor sommige gezinssamenstellingen. Diepvries als tussenoplossing ok, maar echte verse soep is tig keren lekkerder durf ik stellen.

(van groenten teveel eten, misschien niet, maar door te veel groenten te eten mis je misschien andere voedingstoffen die niet in groenten zitten. e.g. eiwitten )

Twee liter water, telkens twee blokjes kippen- en groentenbouillon erbij kappen en eventueel nog een extra ajuin of twee en twintig minuten laten sudderen. Vijf minuten werk.

Twee liter water, telkens twee blokjes kippen- en groentenbouillon erbij kappen en eventueel nog een extra ajuin of twee en twintig minuten laten sudderen. Vijf minuten werk.
Hierna de mixer erdoor of niet en een vleugje room bij het opdienen. Maar echt. Zo'n soepmix of zelfs een soeppakket van de albert Heijn is echt makkelijk zat

Lang verhaal kort:

Op mijn 18 jaar woog ik 75kg, 17 jaar later 112 kg.

Dat was dus vorig jaar in augustus.

Uiteraard te veel, ben weliswaar 1m92 en altijd stevig gebouwd geweest maar er moesten dus wat kilo’s af.

Ik heb op het vorige forum ooit is raad gevraagd aan @eniac en die heeft toen prachtige uitleg gegeven maar ik heb er helaas niks met gedaan :unsure:

Bon, eind augustus 2021 begonnen met intermittent fasting, 16/8 regel en dat helpt best wel goed voor mij.

Is uiteraard niet het beste dieet dat ge kunt doen maar het werkt. Half december woog ik 101 kg, nu na de feestdagen 103 kg.

Doel is om toch voor de zomer aan 95 kg te zitten wat wel zal lukken.

Een maand verder van m'n laatste post 84.3kg -> 82kg
Elke week 4 dagen met volle goesting naar de gym gegaan en in de spiegel is er al een mooi verschil zichtbaar!

Gewichtsverlies is verlaagd door de ontwikkeling van spieren en weer iets meer te eten.
Door de week is het intermittent fasting (IF) waardoor ik bij het avondeten nooit op calorieën moet letten. Sausjes heb ik bijna volledig gedropt omdat de voedingswaarden absurd zijn. En de Light Mayo is walgelijk :unsure:

Tijdens het weekend of op bezoek bij vrienden let ik vrijwel nergens op. Af en toe genieten moet ook.
Eerste maand IF was wel afzien. Heel veel honger voor de middag, maar dat is vrijwel voorbij.

Veel respect voor mensen die van een hoger gewicht proberen af te vallen. 'Tis allemaal gemakkelijk niet.

RssJIY1.png

IF en thuiswerken is geen goei combinatie, hier thuis kunt ge sneller naar een koekske grijpen als het in huis is.

Als ik naar den buro ga (1 x in de week) dan heb ik mijn fles water mee en voor de rest is daar ook niks e, enkel ons restaurant maar dat ga ni open voor 12u.

Ik haal vrijwel niets meer in huis van snacks. Maakt het nog makkelijker om af te blijven.
Grootste motivatie om van het snacken af te blijven is meer avond eten te kunnen eten. Geeft het meeste voldoening voor me.

Ik ga eigenlijk speciaal 4 dagen naar kantoor omdat mijn dieet veel beter lukt zo. Kan alleen opeten wat ik bij heb. Hier thuis eet'k toch gauw extra (niet persé ongezond maar wel meer).

Terug
Bovenaan