Overgewicht, ondergewicht

Ik ben 1m83 en weeg nu terug 79 kg. Ben nu een 2 weken bezig en ben 2kg verloren. Destijds ook zwaar gecut (16kg) door carbs te mijden.
Nu eet ik gewoon gevarieerd. Niet speciaal carbs weglaten, wel zorgen dat ik voldoende eiwitten binnen krijg.

Cola zero, chips, chocolade,... niets meer. De eerste 2 weken is dat altijd doorbijten omwille van cravings. Deze zijn nu zo goed als weg en het zegt me niets meer.

Waar ik wel nog in 'cheat' is alcohol in 't weekend en de zondagavond frieten van de frituur.
Ik drink voornamelijk water (en koffie), maar zeker bij m'n eten drink ik wel nog een sprite of cola zero.
1 keer per week frieten ook hier en ja, alcohol he, als ik dat zou laten val ik waarschijnlijk nog wel wat af, maar ik ben redelijk tevreden momenteel, enkel richting zomer nog wat percentjes vet kwijt raken.

Ik ben al lang blij dat ik m'n gewicht redelijk kan houden, aangezien ik zeker 10 jaar overgewicht heb gehad.

Stel je had bezoek: er is een zak m&m's open maar nauwelijks aangeraakt. Eet je die dan best op in 1 avond of iedere avond een beetje (caloriegewijs)? Maakt dat verschil?

Stel je had bezoek: er is een zak m&m's open maar nauwelijks aangeraakt. Eet je die dan best op in 1 avond of iedere avond een beetje (caloriegewijs)? Maakt dat verschil?
Gezien mijn gebrek aan portiecontrole eet ik die in 1 keer op :laugh:

Caloriegewijs maakt dat geen verschil, tenzij je op die andere avonden iets anders gaat eten natuurlijk.

Puur op vlak van kcal is dat hetzelfde. Ik meen mij wel te herinneren dat bij bv. 1x een hoop extra kcal je lichaam niet alles in een keer opneemt, dus dat zou kunnen betekenen dat het theoretisch beter is alles in een keer op te eten. Maar dat hangt waarschijnlijk van zo'n hoop factoren af, en gaat uiteindelijk over zo'n detail op lange termijn dat het zo goed als niets uitmaakt.

Vandaag een herinnering van Google foto's op mijn telefoon van enkele jaren geleden... Zeer confronterend want de kleedjes die ik daar aan heb daar pas ik denk nu niet meer in 🙈 of daar zou ik me nu niet zo comfortabel in voelen 😁
Dus hopelijk is het deze keer de motivatie die ik nodig heb om terug eens wat op mijn snoepen te letten en te sporten.
Sinds ik een kindje heb verschuil ik me maar al te vaak achter excuses van te druk, te moe, altijd wel iets!

Vandaag een herinnering van Google foto's op mijn telefoon van enkele jaren geleden... Zeer confronterend want de kleedjes die ik daar aan heb daar pas ik denk nu niet meer in 🙈 of daar zou ik me nu niet zo comfortabel in voelen 😁
Dus hopelijk is het deze keer de motivatie die ik nodig heb om terug eens wat op mijn snoepen te letten en te sporten.
Sinds ik een kindje heb verschuil ik me maar al te vaak achter excuses van te druk, te moe, altijd wel iets!
Eten is de eerste (en belangrijkste stap), sporten is gezond, maar voor gewicht is kcal in < kcal out het principe.

Op mijn zwaarste woog ik 85kg ( rond mijn 30ste, nu 36)
Dan op mijn eten beginnen letten en toen gezakt naar 70kg. Dan een tot begin van de zomer zo terug wat gestegen naar 75. Dan veel gaan wandelen ( dagelijks een 8km) en hierdoor gezakt naar 62kg. Een vriendin(special thanks to @FuseTea) gevonden die mij extra steunt en motiveert hielp ook wel.
Nu dat het kouder is, is het wel wat lastiger om veel te gaan wandelen.

Ik ben 1m83 en weeg nu terug 79 kg. Ben nu een 2 weken bezig en ben 2kg verloren. Destijds ook zwaar gecut (16kg) door carbs te mijden.
Nu eet ik gewoon gevarieerd. Niet speciaal carbs weglaten, wel zorgen dat ik voldoende eiwitten binnen krijg.

Cola zero, chips, chocolade,... niets meer. De eerste 2 weken is dat altijd doorbijten omwille van cravings. Deze zijn nu zo goed als weg en het zegt me niets meer.

Waar ik wel nog in 'cheat' is alcohol in 't weekend en de zondagavond frieten van de frituur.

Wat is uw streefgewicht?

Ik zit nu terug rond de 80 kg, komende van 77 à 78 kg. Ik ben 1m81, maar zou willen eindigen op 75 kg.

Maar om loopblessures te vermijden heb ik de afgelopen zomer/herfst veel minder op m'n eten gelet, om krachttraining niet te ondermijnen met kcal cutten. Nu zou ik echter graag die laatste kg er toch terug afschudden. Ben al blij dat ik 'maar' 2 à 3 kg ben bijgekomen. Een fractie daarvan zou spiermassa moeten zijn :p

Wat is uw streefgewicht?

Ik zit nu terug rond de 80 kg, komende van 77 à 78 kg. Ik ben 1m81, maar zou willen eindigen op 75 kg.

Maar om loopblessures te vermijden heb ik de afgelopen zomer/herfst veel minder op m'n eten gelet, om krachttraining niet te ondermijnen met kcal cutten. Nu zou ik echter graag die laatste kg er toch terug afschudden. Ben al blij dat ik 'maar' 2 à 3 kg ben bijgekomen. Een fractie daarvan zou spiermassa moeten zijn :p
Streefgewicht is altijd moeilijk vind ik, ik had in 't begin toen ik aan 't afvallen was daar mee bezig, maar nu is het eerder minder vet en in de spiegel zien of het resultaat goed is.

Ik durf niet meer op de weegschaal gaan staan :shutup: . De feestdagen zijn serieus aan het doorwegen dit jaar :censored:
Idem hier, met de feestdagen ook een beetje laten gaan. En ook minder sport (slecht weer en pauze tijdens kerstvakantie). 't Is nog niet dramatisch, maar toch...

Vandaag nog 1 etentje bij de grootouders, maar vanaf morgen opnieuw vollenbak calorieën tellen en elke avond sporten!

Hier gisteren de weegschaal 3x verschoven om zeker te zijn dat ze niet met mijn voeten rammelde, maar blijkbaar een halve kg lichter gisteren dan begin december. 🥳

Bij mij ook een kilo af, maar ik ben wel druk bezig geweest met verhuizen (en nog niet klaar)!

Voila etentje bij de grootouders zit erop! Vanaf morgen opnieuw goed op de kcal letten.

Wel beetje boos op de opa... Wou vandaag calorie-inname toch al beetje beperken. Ik zei onder andere dat'k geen room hoefde in de soep. Is de opa daar ineens met een mega geut room want ik moet niet ongezellig doen.
Eerst heb'k 15 jaar van mijn leven moeten aanhoren dat ik te zwaar was. Nu ben ik sinds oktober 2019 supergoed bezig en intussen min of meer op gewicht, maar oh wee als je dan zegt dat je er nog altijd heel erg op moet letten (want die 40kg is er vanzelf afgegaan ofzo...).

Voila etentje bij de grootouders zit erop! Vanaf morgen opnieuw goed op de kcal letten.

Wel beetje boos op de opa... Wou vandaag calorie-inname toch al beetje beperken. Ik zei onder andere dat'k geen room hoefde in de soep. Is de opa daar ineens met een mega geut room want ik moet niet ongezellig doen.
Eerst heb'k 15 jaar van mijn leven moeten aanhoren dat ik te zwaar was. Nu ben ik sinds oktober 2019 supergoed bezig en intussen min of meer op gewicht, maar oh wee als je dan zegt dat je er nog altijd heel erg op moet letten (want die 40kg is er vanzelf afgegaan ofzo...).

Dat is zo'n vervelende klassieker. Mijn oma had ook altijd van die trekken: "Hier menneke, pakt nog een bordje want ik zie dat ge het lekker vindt", maar toen ik binnenkwam was het wel: "oei, 't valt precies wel wat op dat ge niet meer veel tijd hebt voor te bewegen". Oke, bedankt.

December maand is sowieso de zwaarste qua gewichttoename. Veel etentjes, veel chocolade en weinig sporten/bewegen. Maar de schade redelijk beperkt in vergelijking met vorige jaren. Vanaf maandag weer wat op mijn eten letten

Terug
Bovenaan