Overgewicht, ondergewicht

17u/18u: hoofdmaaltijd: Gisteren was dat koteletten met bruine rijst een portie sla.

ivm de vreetbuien: i feel you, zeker na een crappy dag. Soms denk ik dan aan deze citaat.
Is het dan ook niet een kwestie van juist MEER te gaan eten in uw geval? Als in, meer van het 'juiste'.
Iets meer naar de basis van voedsel gaan kijken en veel meer groenten gaan eten?

Met "een portie sla" heb ik ook niet gegeten. Dat is meer voor de sier bij wijze van spreken. Ik zit bij mijn hoofdmaaltijd rond de 300 gram groenten, afhankelijk van wat het is. Kunt er een hoop van eten, geeft een voldaan gevoel en helpt tegen de vreetbuiten. :)

Wat ik in het vet heb gezet is ook mijn mening over dat soort zaken: mensen laten afzien omdat men verwacht dat dit "trainen" is, terwijl je bij een opbouwend trainingsschema zeker niet elke keer uitgeput bent.

En schema's, ik zou echt gewoon naar Starting Strength kijken, de belangrijke compounds met een haalbare progressie.

En heb jij een mening over krachttraining terwijl je op dieet staat? Om mijn "ultieme" streefgewicht van 75 kg (psychologische grens, ik weet dat het verschil met 77 kg niet veel betekent) te halen ben ik aan mijn huidig tempo nog minstens 20 juni bezig. Heeft het zin om al aan krachttraining te beginnen als je jezelf nog steeds in calorie deficit zit te houden?

Ik zit nog met de oude biochemie textbook katabolisme versus anabolisme in m'n hoofd, je leest daar ook heel wat tegenstrijdigheden over.
Ik heb alleszins niet het gevoel dat ik de laatste maanden sterker geworden ben van meer te lopen en kiné oefeningen te doen: meer uithouding en leniger, dat wel. Maar de fundamentele oorzaak van m'n knieblessure was volgens m'n kiné ook een gebrek aan kracht in de benen voor de afstanden te lopen die ik vorig jaar al liep...

@KnightOfCydonia ja, ik heb twee jaar (geprobeerd) een calorie deficit aan te houden en deed ondertussen starting strength. Zolang je niet extreem laag gaat met je calorieën kan dat geen kwaad. Oke, je zal niet even zwaar kunnen liften als wanneer je je volpropt, maar doe het toch maar al.

Zoek eens een deftige buggy, geschikt voor haar gewicht en ga samen joggen OF schaf zo een Fietsje met duwstang aan. Er zijn echt wel praktische oplossingen hoor 😉
DIT!

Ik heb mijn loopschema voor een halve marathon gelopen met mijne kleinen in de buggy.

Hoe oud is uw dochter nu?

Koop een stoeltje voor op de fiets en doe wat uitstapjes. 20/30km fietsen met nen kleine op de fiets is ook ne goeie workout. Plus, nekeer ze het gewoon zijn doen ze niets liever.
@Carrion @Sylverscythe Maar ik zoek juist een alternatief voor de fitnesszaak. Als single papa kan ik een slapende dochter niet achterlaten om naar de fitness te gaan. Of ik moet 1 week niet naar de fitness gaan en enkel gaan als m'n dochter bij de EX zit, zelfs zonder corona lukt dat dus niet. Bij een kettlebell lijkt het wel dat een personal trainer u best opvolgt om de bewegingen correct uit te voeren. Vandaar de zoektocht naar een alternatief.

Op korte termijn is mijn doel afvallen. Wat beknibbelen op voeding en joggen alleen voldoen blijkbaar niet of gaat tergend traag.

Wat ik eet? vb gisteren.
gedurende de dag: water
Tot 12u: koffie(1x latte)

12u: Griekse volle youghort(300gram? ) met aardbei, soms gewoon bokes(4 sneedjes bruin brood) met boter en kippewit.
16u: 1 a 2 koekjes

17u/18u: hoofdmaaltijd: Gisteren was dat koteletten met bruine rijst een portie sla.

20u: 1 thee

Dit zegt ook niets hé. Je mag gerust rijst eten maar bvb geen 200 gram.

Hoe oud ben je, hoe groot ben je en hoeveel weeg je momenteel?

Wat is je streefgewicht?

Vergeet die kutoefeningen uit die filmpjes hierboven en focus u op gewoon bewegen en op je eten letten.

Laatst bewerkt:
Myfitnesspal installeren op je smartphone, huidig gewicht en doelgewicht instellen en hoeveel je per week wil afvallen. Zet dat op 500g. Kijken wat je kcal budget wordt en dat ook volgen.
Ja, dat is in het begin even aanpassen om dat te doen, maar gaat op zich vrij vlot.

Ik ben ook weer enkele weken met MFP bezig => verlies voorbije 3 weken: 710g, 720g, 510g (ja, ik was een kleine 2.5kg boven mijn streefgewicht gedrift, nog een paar 100g te gaan).

Ja, ik combineer het met 30-35km/week lopen maar op die dagen wordt dat in MFP bij mijn kcal-budget geteld en eet ik het quasi allemaal extra erbij.

Zonder kcal te gaan tellen is het heel moeilijk om echt een goed zicht te krijgen. Je kan ook teveel gezonde dingen eten en daardoor bijkomen he.

Voorbeelddag hier met huidig kcal budget van 1675kcal:

Ochtend: 45g granola met 150g yoghurt
Middag: 4 bruine boterhammen, beleg hesp en strasbourg
4u: stukje chocolade met speculoos (30g)
Avond: 80g pasta, een kaasburger en een hele hoop broccoli
's avonds: 133g straciatella Skyr en - ik heb me eens laten gaan: 50g chips

Voel ik me niet uitgehongerd mee, is "normaal" eten, en ik val ermee af. Gisteren pizza gegeten - wel geen grote maar een kleine.
Merk op: normaal zijn die chips een appel en een tas verse soep ofzo :)

DIT!

Ik heb mijn loopschema voor een halve marathon gelopen met mijne kleinen in de buggy.

Koop een stoeltje voor op de fiets en doe wat uitstapjes. 20/30km fietsen met nen kleine op de fiets is ook ne goeie workout. Plus, nekeer ze het gewoon zijn doen ze niets liever.

@Mathias55
Ik heb nu enkele maanden de Greentom Classic, is geschikt tot 20kg en doet het prima op asfalt, wel totaal ongeschikt voor oneffen terrein. De klassieke buggy werd veel te log/zwaar omdat die maar tot 15kg dragen.

Ik heb nu ook een maand de yepp fietsstoel achterop gemonteerd en ze vindt het zalig! Zit nog heel ruim, dus die kan zeker nog 2j mee. Eerste keer op de fietsstoel meermaals: "SNELLER MAMA, SNELLER!" enthousiast horen brullen achter mij 😁

Mijn kleintje is ongeveer 100cm of ietsje meer en 16kg, als referentie.

En heb jij een mening over krachttraining terwijl je op dieet staat? Om mijn "ultieme" streefgewicht van 75 kg (psychologische grens, ik weet dat het verschil met 77 kg niet veel betekent) te halen ben ik aan mijn huidig tempo nog minstens 20 juni bezig. Heeft het zin om al aan krachttraining te beginnen als je jezelf nog steeds in calorie deficit zit te houden?

Ik zit nog met de oude biochemie textbook katabolisme versus anabolisme in m'n hoofd, je leest daar ook heel wat tegenstrijdigheden over.
Ik heb alleszins niet het gevoel dat ik de laatste maanden sterker geworden ben van meer te lopen en kiné oefeningen te doen: meer uithouding en leniger, dat wel. Maar de fundamentele oorzaak van m'n knieblessure was volgens m'n kiné ook een gebrek aan kracht in de benen voor de afstanden te lopen die ik vorig jaar al liep...
Ik heb nooit lang geprobeerd om te vermageren, tenzij voor wedstrijden, dus zelf weinig ervaring mee. Wat @coffee_snorting zegt lijkt me te kloppen; als je echt honger hebt en een serieus deficit zou ik het niet doen, maar anders weet ik wel dat vele atleten hun intensiteit aanpassen tijdens gewichtsverlies, maar wel blijven trainen om het lichaam aan te zetten tot het behouden van spiermassa.

Nu, anderzijds, het beste om aan krachttraining te doen is altijd een surplus aan calorieën natuurlijk. Die 77 kg mét extra spiermassa zal ook iets helemaal anders zijn dan zonder.

DIT!

Dit zegt ook niets hé. Je mag gerust rijst eten maar bvb geen 200 gram.

Hoe oud ben je, hoe groot ben je en hoeveel weeg je momenteel?

Wat is je streefgewicht?

Vergeet die kutoefeningen uit die filmpjes hierboven en focus u op gewoon bewegen en op je eten letten.
Dochter is 4 jaar oud(16kg). Ikzelf ben 35. 1m72 en ondertussen 90,6kg. Voorlopig is m'n streefdoel 85kg.

@Carrion @Sylverscythe Maar ik zoek juist een alternatief voor de fitnesszaak. Als single papa kan ik een slapende dochter niet achterlaten om naar de fitness te gaan. Of ik moet 1 week niet naar de fitness gaan en enkel gaan als m'n dochter bij de EX zit, zelfs zonder corona lukt dat dus niet. Bij een kettlebell lijkt het wel dat een personal trainer u best opvolgt om de bewegingen correct uit te voeren. Vandaar de zoektocht naar een alternatief.

Op korte termijn is mijn doel afvallen. Wat beknibbelen op voeding en joggen alleen voldoen blijkbaar niet of gaat tergend traag.

Wat ik eet? vb gisteren.

12u: Griekse volle youghort(300gram? ) met aardbei, soms gewoon bokes(4 sneedjes bruin brood) met boter en kippewit.

Als gij boven de 1000 calorieen uitkomt met zo'n voedingsplan, zal het veel zijn. Tenzij dat 2 Kinder Buenos zijn en ge verscheidene koteletten met 100+ gram aan rijst binnenspeelt. Maar dat lijkt mij gewoon veel te weinig te zijn, zelfs als ge gewicht wilt verliezen.

Bon, los daarvan, ik was in een soortgelijke situatie als u wat beweging betreft. Ik kon niet naar de gym, en heb geen plaats of geld om thuis met barbells te beginnen. Ik ben in het begin ook met flessen water begonnen en soortgelijke filmpjes (ik had die van Mel B op YouTube gevolgd ipv die blonde Duitse). Het was wel een leuke en relatief gemakkelijke manier om in de "sport" te rollen als iemand met overgewicht en geen ervaring. Na enkele weken, werd het snel duidelijk dat er weinig progressie mogelijk is met enkel flessen water en 20 minuten oefeningen uitvoeren.

Uiteindelijk begonnen met dumbells te kopen, simpele halters bij de Decathlon gekocht. 2x5 kg. Ook wat research gedaan online om deftige oefeningen te vinden om uit te voeren en toch een programma opgesteld dat tegen het uur aanloopt als ik 3*15 repetities doe per oefening. Daarmee ook twee maanden bezig geweest. Niet altijd even trouw geweest aan het schema (soms maar 1x per week ipv de vooropgestelde 3x per week). Sinds begin dit jaar (Februari denk ik) wat serieuzer geworden, klein beetje extra geld geinvesteerd in verstelbare halters (van 3kg per halter tot 15kg per halter) en ondertussen zit ik aan 12kg per halter en voor de meeste oefeningen 3*12 repetities.
Ondertussen zie je in mijn bovenlichaam toch wel wat resultaat. Mijn vrouw bevestigt dat de biceps, borstkas, schouders en rug wat beter/mooier gevormd zijn en als ik fotos bekijk van vorig jaar en nu dan is het ook wel duidelijk.
Halters zijn ook heel goedkoop (50 euro heb ik voor die van mij betaald, al is het geen geweldige kwaliteit ze doen hun werk goed zonder problemen) en nemen weinig plaats in beslag. Ik kan het dus enkel maar aanraden.

Het enige waar ik moeite mee heb, is om mijn gewicht onder de 80kg te krijgen (ben 1m84 en kom van 88-89kg vorig jaar). Ik zou waarschijnlijk wat minder calorieen tot mij moeten nemen, ik zit rond de 2000-2200 per dag. Maar ik voel me niet goed gevuld als ik me probeer te limiteren tot 1600-1800. Gaat goed voor een paar dagen, maar uiteindelijk heb ik toch meer nodig om me verzadigd te voelen.

@Mathias55
Ik heb nu enkele maanden de Greentom Classic, is geschikt tot 20kg en doet het prima op asfalt, wel totaal ongeschikt voor oneffen terrein. De klassieke buggy werd veel te log/zwaar omdat die maar tot 15kg dragen.

Ik heb nu ook een maand de yepp fietsstoel achterop gemonteerd en ze vindt het zalig! Zit nog heel ruim, dus die kan zeker nog 2j mee. Eerste keer op de fietsstoel meermaals: "SNELLER MAMA, SNELLER!" enthousiast horen brullen achter mij 😁

Mijn kleintje is ongeveer 100cm of ietsje meer en 16kg, als referentie.
Fietsen met de dochter op een fietsstoel zie ik wel zitten. Kzal eens een fietsstoel aanschaffen.

Dochter is 4 jaar oud(16kg). Ikzelf ben 35. 1m72 en ondertussen 90,6kg. Voorlopig is m'n streefdoel 85kg.
Download u myfitnesspall op uw gsm.

Ik heb uw gegevens (zonder sport) ingegeven op iifym en dit is het resultaat:

Als ge puur voor gewichtsverlies gaat moet ge u niet teveel aantrekken van de macro's, enkel onder die calorieën blijven.

We show that you are a man with a goal weight of 85 kg.
Your BMR (and RMR) is 1815
This is the number of calories your body needs just to survive. This doesn't include any energy output whatsoever.
Your TDEE is 2608
This is the total number of calories you burn during your daily activity.
Your Weight Loss Calories are 2160
This is your TDEE, with a small percentage subtracted to trigger immediate fat loss.

Eet rond de 2k calorieën en ge gaat vermageren zonder onnozele filmkes en investeringen. Doe je nog extra sport? mooi meegenomen maar het hoeft dus niet.

Wat ik eet? vb gisteren.

Hier moet je iets specifieker zijn. Hoeveel rijst? Puur sla of twee lepels mayo erop? 4 grote sneden brood?

koffie: enkel gewone koffie, geen latte brol meer.
Weeg uw joghurt af. Die joghurt met aardbei is supergezond en weinig kcal maar dat kan echt niet realistisch gezien het enige zijn. Zeker in vergelijking met die brood + boter + kippewit is dat een gigantisch verschil.
Welke koeken? Toch nergens voor nodig? zeker als ge om 5u uw avondeten eet.

Hier moet je iets specifieker zijn. Hoeveel rijst? Puur sla of twee lepels mayo erop? 4 grote sneden brood?

koffie: enkel gewone koffie, geen latte brol meer.
Weeg uw joghurt af. Die joghurt met aardbei is supergezond en weinig kcal maar dat kan echt niet realistisch gezien het enige zijn. Zeker in vergelijking met die brood + boter + kippewit is dat een gigantisch verschil.
Welke koeken? Toch nergens voor nodig? zeker als ge om 5u uw avondeten eet.
Sla is zonder mayo, maar dat rijst enzo ga ik nu wel afwegen. Kan er geen cijfer op plakken nu.

Ik giet zo'n 100ml volle melk in m'n koffie, goed voor 65kcal.
1 princekoek = 93kcal.
Daarnet 340gram volle griekse youghort gegeten(gewogen met keukenweegschaal), helaas geen aardbei meer in huis. 100 gram = 121kcal dus dat wordt 411kcal in totaal.

Ik ga straks m'n 2de latte drinken.

Pak m'n koek en latte af en m'n levensvreugde zakt zienderogen😅

Edit: myfitnesspall is geinstalleerd(dat heet nu "calorienteller"?)

Laatst bewerkt door een moderator:
Tel eens je ckal uit met de apps die hier al meermaals werden vermeld, volgens mij kom je wel uit aan uithongeren momenteel 🙈

Zelf vind ik een smoothie als ontbijt ideaal, hier wordt er regelmatig een banaan en diepvriesframbozen of aardbei in de blender gegooid met melk. Ikke blij, dochter blij 😉

En volgens de diëtiste is 1kg/maand verliezen perfect om het gewicht langdurig te verliezen. 4-5kg op 1 maand is leuk om te zien op de weegschaal maar weinig realistisch dat die er 6 maanden later nog steeds af zijn.
M'n ex is weg met de blender.....Is er een bepaalde blender dat je aanraadt om een smoothie te maken?

Nu ik snap Jonas wel ze op bepaald vlak. Ik zit ook met de gedachte dat ik sneller een lief ga vinden als ik meer afgevallen ben. Maar als ik erover nadenk is het eerder omdat ik me dan (hopelijk) beter ga voelen in men vel en wel ga durven daten enzo :) Maar ik probeer het echt wel te doen voor mezelf, mijn gezondheid en me beter in men vel te voelen.
Er bestaan ook mannen die vallen op rondingen. Ik ken er bij toeval eentje 😳😳.

Sla is zonder mayo, maar dat rijst enzo ga ik nu wel afwegen. Kan er geen cijfer op plakken nu.

Ik giet zo'n 100ml volle melk in m'n koffie, goed voor 65kcal.
1 princekoek = 93kcal.
Daarnet 340gram volle griekse youghort gegeten(gewogen met keukenweegschaal), helaas geen aardbei meer in huis. 100 gram = 121kcal dus dat wordt 411kcal in totaal.

Ik ga straks m'n 2de latte drinken.

Pak m'n koek en latte af en m'n levensvreugde zakt zienderogen😅

Edit: myfitnesspall is geinstalleerd(dat heet nu "calorienteller"?)
Oke, hou uwe koek en koffie dan maar :p

411 kcal is deftig voor middageten. Ge moet gewoon ook wat zoeken wat u vult. Als ik 300 gram joghurt eet heb ik een half uur later weer honger :p

Oke, hou uwe koek en koffie dan maar :p
Er kwam al feedback van andere leden dat ik te weinig kcal heb op een dag. Dan is het juist raar dat ik m'n melk in de koffie en koek laat vallen....dan heb ik nòg minder kcal toch? En ik wil de smoothie 's ochtends van @Mulan zeker proberen, dus dat wordt meer kcal op een dag.
Iedereen zegt hier wel dat mijn kcal te laag is, maar Ik heb eerder het gevoel dat mijn verbruik ook te laag is. (ik zit letterlijk de godganse dag in een werkweek)

Iedereen zegt hier wel dat mijn kcal te laag is, maar Ik heb eerder het gevoel dat mijn verbruik ook te laag is. (ik zit letterlijk de godganse dag in een werkweek)

Ik heb een volledig zittende job. Ik ben van september 2019 tot maart 2020 dik 20kg afgevallen zonder veel beweging, door kcals te tellen en me te houden aan wat MFP me gaf.

Perfect mogelijk dus om met een zittende job significant af te vallen.

Terug
Bovenaan