The_Prodigy
Active member
Even ter info, ik zou absoluut niet iedereen op 3gr/kg lichaamsgewicht gaan zetten en al zeker niet de gemiddelde persoon in onze maatschappij. Ikzelf geef de voorkeur aan de range tussen 1.4 en 2.2gr/Kg lichaamsgewicht. Mijn reactie kwam er omdat @Flappy aanhaalde dat er meer en meer studies zijn die een negatief effect aantonen op een verhoogde eiwitinname.Klopt, ik doelde dan ook vooral op de vaker aangeraden cijfers rond 1.5 g/kg, waar jij dan spreekt van tot 3 g/kg. Dat het tot die limiet misschien niet schadelijk is, ok, maar dat maakt het ook niet nuttig. Ik heb nu geen tijd om al die bronnen in detail te lezen hé, dat zal later moeten. In dat eerste WHO-rapport zie ik nu wel al het volgende:
3g/kg is 3.6 keer die safe intake, maar dat rapport is ook al bijna 20 jaar oud.
In die laatste bron staat in het abstract:
Dat laatste is in lijn met wat je zegt, maar grotendeels lijkt het wel op een pak minder te wijzen.
Veel van die welvaartsziekten zijn gelinkt aan een teveel aan kcal te consumeren. Ik ga akkoord dat dit vaak uit koolhydraatrijke voedingsmiddelen komt, maar het is niet omdat je die gaat vervangen door eiwitbronnen dat je automatisch gezonder gaat eten. Zeker als je totale kcal-inname niet mag verhogen, ga je om meer eiwitten binnen te krijgen doorgaans andere voedingsmiddelen minder moeten eten. Als je daardoor minder groenten, fuit, andere bronnen van vezels, ... binnenkrijgt kan het netto effect ook negatief zijn.
Neem daar dan nog bij dat voor de gemiddelde persoon eiwitinname = vlees en eieren, en je krijgt misschien nog een teveel aan verzadigde vetten binnen.
Dit terwijl er meer en meer studies zijn die het omgekeerde aantonen. En er zelfs een studie is waar men mensen op 3gr/kg lichaamsgewicht zette (En we zijn het er over eens dat dit echt enorm veel is) die geen negatieve effecten aantoonde....
De studie betreft trouwens onderstaande. Akkoord dit is een specifieke casus waar men mensen aan krachttraining laat doen en tegelijkertijd willen afvallen.
1. Kerksick C et Al. ISSN excercise & sports nutrition review update: Research & recommendations. J INT soc sports nutrition. 2018
Ik pleit ook niet dat het louter gaan verhogen van eiwitten automatisch een gezonder eetpatroon teweeg brengt. Daar ben ik volledig met akkoord. Gevarieerde voeding is belangrijk en naast de macro's zijn micronutriënt zeker even belangrijk. Maar ik ben er wel van overtuigd dat de gemiddelde Belg geen baat heeft bij de (vaak enkelvoudige) koolhydraatrijke maaltijden en best wat meer eiwitten kan gebruiken...
Edit: Ik merk op dat er steeds iets fout loopt bij het linken van de studies, ik probeer dit te fixen van zodra ik wat meer tijd heb...
Laatst bewerkt:

.