Overgewicht, ondergewicht

49Jaar, woensdag de 15de na 9 uur nuchter om 09.00 suiker gemeten:
Toen ik vrijdag avond belde voor de uitslag kreeg ik de vraag of ik nog recht stond...

-Suiker nuchter gemeten 360 mg/dl, cholesterol ook wat verhoogd ma nog aanvaardbaar, gelukkig waren men nierfuncties nog oke

Morgen terug naar de dokter voor een zorg plan, helaas zware maanden achter de rug paar x opname door bijwerkingen medicatie en paar vervelende lichaamlijke diagnoses en me wat laten gaan, maar nu toch tijd om alles serieus weer om te gooien en hopen dat het nog omkeerbaar is qua diabetis

Laatst bewerkt:
Wel, ik doe krachttraining/core stability en fiets regelmatig en voel me er fit door.
Maar ik zou qua voeding soms wel nog iets beter kunnen.
Door met dumbells te trainen train ik inderdaad kracht/uithoudingsvermogen/coördinatie en blijf ik 'in vorm' , zowel fysiek en mentaal. Het cardiogedeelte door te fietsen doet ook enorm deugd.
Ik nader de 48 en hoop lang dit te blijven 😄

En toch , als ik m'n push-ups teveel skip ..voelt het lastiger om weer te starten 😉
Ik weet wel dat het gemiddeld tot 4 weken duurt vooraleer je spieren fysiek achteruitgaan bij geen of weinig gebruik ervan.

Laatst bewerkt:
49Jaar, woensdag de 15de na 9 uur nuchter om 09.00 suikergemeten:
Toen ik vrijdag avond belde voor de uitslag kreeg ik de vraag of ik nog recht stond...

-Suiker nuchter gemeten 360 mg/dl, cholesterol ook wat verhoogd ma nog aanvaardbaar, gelukkig waren men nierfuncties nog oke

Morgen terug naar de dokter voor een zorg plan, helaas zware maanden achter de rug paar x opname door bijwerkingen medicatie en paar vervelende lichaamlijke diagnoses en me wat laten gaan, maar nu toch tijd om alles serieus weer om te gooien en hopen dat het nog omkeerbaar isi qua diabetis
Oei, da's inderdaad heel hoog.
Tzal een actieplan voeding+beweging worden..
Succes en mentale kracht man ! 🙏

Volledig akkoord met Carrion en ik zou het zelf door trekken dat sport niet perse goed is als je gewicht wilt verliezen gewoon omdat bij 90% van de mensen dat het valse gevoel geeft dat ze meer kunnen eten en dat eten dan slecht inschatten waardoor ze gewoon even veel/meer kcal binnenkrijgen.

Sporten (zowel cardio als kracht) moet je doen voor je gezondheid, iets wat voor mij iets anders is dan enkel je gewicht.

Lijkt me eerder de perceptie te zijn dan bij mensen die juist beginnen. Moet zeker aan gewerkt worden, maar lijkt me iets te kort door de bocht. In het boek 'Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance' vermelden ze het resultaat uit een studie: Mensen die meer sporten eten meer dan gemiddeld en wegen minder dan gemiddeld. Klinkt allemaal wel logisch, maar sporten geeft dus wel een echt grote marge.

Het probleem zit dus vooral in het opbouwen. In het begin kunnen mensen die juist beginnen gewoon niet al te lang sporten en verbranden ze er dus niet al te veel mee, terwijl er idd wel veel denken van wel. Maar hou die sport 3 maand vol en het aantal verbrande kcal gaat ook de lucht in...
Doe deels aan spieropbouw en deels aan uithoudingsverbetering en je marge stijgt echt wel aanzienelijk.

Lijkt me eerder de perceptie te zijn dan bij mensen die juist beginnen. Moet zeker aan gewerkt worden, maar lijkt me iets te kort door de bocht. In het boek 'Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance' vermelden ze het resultaat uit een studie: Mensen die meer sporten eten meer dan gemiddeld en wegen minder dan gemiddeld. Klinkt allemaal wel logisch, maar sporten geeft dus wel een echt grote marge.

Het probleem zit dus vooral in het opbouwen. In het begin kunnen mensen die juist beginnen gewoon niet al te lang sporten en verbranden ze er dus niet al te veel mee, terwijl er idd wel veel denken van wel. Maar hou die sport 3 maand vol en het aantal verbrande kcal gaat ook de lucht in...
Doe deels aan spieropbouw en deels aan uithoudingsverbetering en je marge stijgt echt wel aanzienelijk.
Ik denk dat het probleem vooral zit bij "ik moet sport doen om gewicht te verliezen". Volgens mij is dat gewoon niet iets waarmee de doorsnee mens een sport volhoudt die hij/zij niet echt graag doet. Lopen en "fitness" zijn daar zowat de koning in, hoeveel mensen proberen zichzelf niet naar buiten of een fitnessruimte te sleuren omdat het "moet".

Ik denk dat het probleem vooral zit bij "ik moet sport doen om gewicht te verliezen". Volgens mij is dat gewoon niet iets waarmee de doorsnee mens een sport volhoudt die hij/zij niet echt graag doet. Lopen en "fitness" zijn daar zowat de koning in, hoeveel mensen proberen zichzelf niet naar buiten of een fitnessruimte te sleuren omdat het "moet".

Klopt zeker.
Het lastige is dat bv bij lopen het pas 'leuk' of toch leukerder wordt wanneer je al wat uithouding hebt. Zit je continu in het rood te gaan, dan is dat gewoon niet leuk.

Kcal verbranden door te bewegen spelen zeker ook mee een rol, maar net zoals met dieeten moet je eigenlijk iets zoeken dat je kan volhouden en dat gewoon deel van je levensstijl kan worden.

Klopt, volgens mijn smartwatch verbruik ik op een werkdag maar een 500 kcal als ik met de auto rij en 's avonds niet sport.
Als ik met de fiets naar het werk rij (cardio) en 's avonds nog een uurtje sport (krachttraining), zit ik gemakkelijk aan 1500 kcal. Doe dat 5 keer per week en je zit met een gigantisch extra verbruik van kcal. Dan mag je nog extra eten en snacken, de kans is aanzienlijk dat je toch in een calorieën deficit komt.

Klopt, volgens mijn smartwatch verbruik ik op een werkdag maar een 500 kcal als ik met de auto rij en 's avonds niet sport.
Als ik met de fiets naar het werk rij (cardio) en 's avonds nog een uurtje sport (krachttraining), zit ik gemakkelijk aan 1500 kcal. Doe dat 5 keer per week en je zit met een gigantisch extra verbruik van kcal. Dan mag je nog extra eten en snacken, de kans is aanzienlijk dat je toch in een calorieën deficit komt.
Ik vind het moeilijk om te geloven dat je "sedentair" maar 500 kcal/dag zou verbruiken en dit plots 3x zoveel wordt bij sport. De gemiddelde energiebehoefte voor een man wordt altijd op 2000 kcal/dag geschat, zonder zware inspanning.

Ik vind het moeilijk om te geloven dat je "sedentair" maar 500 kcal/dag zou verbruiken en dit plots 3x zoveel wordt bij sport. De gemiddelde energiebehoefte voor een man wordt altijd op 2000 kcal/dag geschat, zonder zware inspanning.
Was inderdaad niet helemaal duidelijk verwoord. Dit zijn de calorieën bovenop het "sedentair" bestaan die mijn smartwatch weergeeft.

Was inderdaad niet helemaal duidelijk verwoord. Dit zijn de calorieën bovenop het "sedentair" bestaan die mijn smartwatch weergeeft.
😁
Je zou inderdaad niet veel hebben mogen bewegen
Ik heb een redelijk hoog basaal metabolisme, door veel beweging.
Dus beweging helpt altijd, maar veel beginnende sporters zijn ongeduldig.
Je krijgt een beter figuur door vb oa krachttraining, maar sommigen staren zich een beetje blind op ' de weegschaal '.
Je krijgt meer spieren , minder vet...maar het gewicht gaat niet altijd 'snel' naar beneden..en dat wordt soms een beetje vergeten denk ik.

Dit.

En veel mensen starten met sport met als doel afslanken, terwijl dat veel minder efficient is dan uw voeding aan te passen. Velen onderschatten ook wat je "maar" verbruikt aan kcal tijdens het sporten. Als uw voeding niet op punt staat heb je dat in no time terug binnen. Enkel sporten om af te vallen, dan moet je al snel 3-4 keer per week trainen.

Dit.

En veel mensen starten met sport met als doel afslanken, terwijl dat veel minder efficient is dan uw voeding aan te passen. Velen onderschatten ook wat je "maar" verbruikt aan kcal tijdens het sporten. Als uw voeding niet op punt staat heb je dat in no time terug binnen. Enkel sporten om af te vallen, dan moet je al snel 3-4 keer per week trainen.
En hoogstwaarschijnlijk nog altijd je eten in het oog houden. Al jaar en dag doe ik 3 keer krachttraining in de week, en daar krijg je honger van uiteraard. Ik ben ook altijd blijven verzwaren tot ik het genoeg vond.

En hoogstwaarschijnlijk nog altijd je eten in het oog houden. Al jaar en dag doe ik 3 keer krachttraining in de week, en daar krijg je honger van uiteraard. Ik ben ook altijd blijven verzwaren tot ik het genoeg vond.
En wat deed je toen anders, op het moment dat je het genoeg vond?

En wat deed je toen anders, op het moment dat je het genoeg vond?
Dit was toen mijn dochter net geboren was, en dat kwam vooral neer op minder eten ('s avonds voor de tv bv.). Ik trainde toen ook minder en had minder honger. Ik heb een hoog basaal metabolisme door de opgebouwde spiermassa, dus ik vermagerde wel. Ondertussen mogelijk wel terug bijna even zwaar.

Bij mij is er nu ondertussen ongeveer 8kg (van 74kg naar 66kg, 172cm) af na een kcal tekort dieet van +- 14 weken. Ik doe nog door tot zaterdag en dan zit het erop :D
Ben ondertussen ook +- een jaar naar de fitness aan het gaan en heb wel wat extra spiermassa, dus ik ben echt wel tevreden met het resultaat. Heb er nog nooit zo goed uit gezien zonder t-shirt.

Nu kan er een lange periode spieropbouw volgen, maar ik denk dat ik eerst m'n lichaam wat rust ga gunnen en gewoon op maintenance chillen voor een paar weken. Ben ook nog naar de kine aan't gaan voor een schouderprobleem, dus is mss niet het goeie moment om nu al direct te beginnen pushen in de fitness :D

Ik voel dat het nu toch zwaar begint te worden voor mijn lichaam. Eigenlijk nooit grote problemen gehad tijdens het dieet. Maar de laatste training begon ik toch wel serieus woozy te worden na "zware" lifts :D Ik vermoed dat mijn lichaam er ondertussen wel genoeg van heeft. Had graag tot 65kg doorgegaan, maar in het grotere plaatje is dat de moeite gewoon niet waard denk ik.

Toen ik begon at ik +- 2800 kcal per dag (wat een stuk boven maintenance is voor mijn grootte/gewicht). Heb dat dan naar 2300kcal verlaagd om te beginnen. Wat op zich nog altijd hoog is, maar omdat mijn metabolisme zo gewend was aan die 2800kcal, was dat de eerste 2 weken genoeg om toch nog af te vallen (natuurlijk weeg je in het begin ook gwn minder door watergewicht te verliezen, en omdat er gewoon minder eten in je lichaam zit).

Vanaf dat kcal tekort niet groot genoeg meer was, ongeveer om de 2 weken 100kcal extra eraf, tot ik op 2000kcal zat, en dan ook wat cardio geïntroduceerd. Uiteindelijk van 2 cardio sessies per week naar 4 gegaan, in combinatie met 4x per week krachttraining. En een aantal weken later het kcal doel gestaag naar 1800kcal per dag gedropt, en de cardio sessies van 20 minuten naar 30 minuten opgebouwd.

Laatst bewerkt:
Bij mij is er nu ondertussen ongeveer 8kg (van 74kg naar 66kg, 172cm) af na een kcal tekort dieet van +- 14 weken. Ik doe nog door tot zaterdag en dan zit het erop :D
Ben ondertussen ook +- een jaar naar de fitness aan het gaan en heb wel wat extra spiermassa, dus ik ben echt wel tevreden met het resultaat. Heb er nog nooit zo goed uitgezien zonder t-shirt.

Nu kan er een lange periode spieropbouw volgen, maar ik denk dat ik eerst m'n lichaam wat rust ga gunnen en gewoon op maintenance chillen voor een paar weken. Ben ook nog naar de kine aan't gaan voor een schouderprobleem, dus is mss niet het goeie moment om nu al direct te beginnen pushen in de fitness :D

Ik voel dat het nu toch zwaar begint te worden voor mijn lichaam. Eigenlijk nooit grote problemen gehad tijdens het dieet. Maar de laatste training begon ik toch wel serieus woozy te worden na "zware" lifts :D Ik vermoed dat mijn lichaam er ondertussen wel genoeg van heeft. Had graag tot 65kg doorgegaan, maar in het grotere plaatje is dat de moeite gewoon niet waard denk ik.
Je zit eigenlijk al op jouw ideale gewicht 👍

Als je te weinig calorieën (meestal koolhydraten) binnen hebt , is het normaal dat je een 'flauwtje' kan hebben, vooral bij zware/intensieve inspanning. Koolhydraten vullen vooral glycogeen aan. Energiebron nr1
Als je kan onderhouden wat je bekomen hebt, is dat toch prima! 😀
All es op een weegschaal gestaan waarbij je spierpercentage/vetpercentage/basaal metabolisme kan checken?
Zeker es doen.

En inderdaad, als je te hevig traint en niet genoeg rust....je spieren groeien net in rust.
Als ik fitness, warm ik op met 35 min matig tot redelijk intensief cardio (fietsen)
Ik doe maar 2 keer per week krachttraining, maar wel dagelijks gymnastiek/push-ups en fietsen.
M'n job is huishoudhulp en ik doe de hele dag veel squats, dus m'n onderlichaam is ook voldoende getraind 😄

Fit voel ik me al, en beetje bij beetje merk ik wel mooiere spiertonus..en m'n gewicht gaat maar heel langzaam naar beneden...maar dat vind ik niet erg.
Ik doe dus iets wat ik wel steeds doe bedoel ik, en niet een aantal weken. Hopelijk heb je gezondere gewoontes gekweekt die je wil/kan volhouden.
Zorg nu vooral dat je steeds voldoende koolhydraten/eiwitten/vetten eet, zeker als je nog wil blijven trainen .
Tis wel leuk als je weer strakker in jouw T-shirt kan rondlopen hé 😉

Dit was toen mijn dochter net geboren was, en dat kwam vooral neer op minder eten ('s avonds voor de tv bv.). Ik trainde toen ook minder en had minder honger. Ik heb een hoog basaal metabolisme door de opgebouwde spiermassa, dus ik vermagerde wel. Ondertussen mogelijk wel terug bijna even zwaar.
Dat vind ik soms lastig om vol te houden...niet meer eten na het avondeten..en we eten al rond 18u30 😁
Net na fietsen of fitness drink ik een groot glas soyamelk+spirulina en eet ik een hardgekookt ei met een toefje mayo...stilt wel de eerste honger.
Bij het avondeten eet ik dan iets meer eiwitten.

Je zit eigenlijk al op jouw ideale gewicht 👍

Als je te weinig calorieën (meestal koolhydraten) binnen hebt , is het normaal dat je een 'flauwtje' kan hebben, vooral bij zware/intensieve inspanning. Koolhydraten vullen vooral glycogeen aan. Energiebron nr1
Als je kan onderhouden wat je bekomen hebt, is dat toch prima! 😀
All es op een weegschaal gestaan waarbij je spierpercentage/vetpercentage/basaal metabolisme kan checken?
Zeker es doen.

En inderdaad, als je te hevig traint en niet genoeg rust....je spieren groeien net in rust.
Als ik fitness, warm ik op met 35 min matig tot redelijk intensief cardio (fietsen)
Ik doe maar 2 keer per week krachttraining, maar wel dagelijks gymnastiek/push-ups en fietsen.
M'n job is huishoudhulp en ik doe de hele dag veel squats, dus m'n onderlichaam is ook voldoende getraind 😄

Fit voel ik me al, en beetje bij beetje merk ik wel mooiere spiertonus..en m'n gewicht gaat maar heel langzaam naar beneden...maar dat vind ik niet erg.
Ik doe dus iets wat ik wel steeds doe bedoel ik, en niet een aantal weken. Hopelijk heb je gezondere gewoontes gekweekt die je wil/kan volhouden.
Zorg nu vooral dat je steeds voldoende koolhydraten/eiwitten/vetten eet, zeker als je nog wil blijven trainen .
Tis wel leuk als je weer strakker in jouw T-shirt kan rondlopen hé 😉
Ik zorg wel dat ik voor mijn training altijd wat extra koolhydraten binnen krijg, dus daar ligt het niet aan. Ik vermoed gewoon dat de stress op mijn lichaam ondertussen te groot aan het worden is. Maar ik klaag idd niet over m'n gewicht. Die 65kg was gewoon een doel dat ik mijn hoofd had voor ik begon, dus is een beetje jammer dat ik dat nu niet ga halen, maar dat doel is verder ook nergens op gebaseerd, behalve dat het een meer afgelijnd getal is dan 66kg :D

Ik heb zo'n weegschaal thuis, maar dat vind ik eerlijk gezegd gewoon brol. Volgens die weegschaal was ik bv. 19% vet toen ik begon, en meestal zegt die nu 18.7% ofzo (ik vermoed dus dat mijn vetpercentage in het begin veel hoger lag dan 19%, en ik schat dat het nu eerder 16% of 17% zal zijn). Is gewoon ook dikke quatsch hé. Als ik me bv. 's morgens weeg, dan zegt die 53kg spieren. Als ik dan vlak na het middageten me nog eens weeg, dan zegt die soms 57kg spieren, en is mijn vetpercentage ook ineens lager natuurlijk. Hoe moet zo'n schaal dat ook accuraat meten, in het beste geval kan dat een klein stroomstootje door je benen sturen ofzo. Ik hou me er in ieder geval niet mee bezig. Toen ik voor het eerst naar de fitness ging, ging ik wel vaak op die weegschaal daar staan, en ik begon me dat ook aan te trekken als ik volgens dat ding dus bv. wat spiermassa was kwijtgeraakt.

Ik vrees dat je jezelf enkel maar kan saboteren met zo'n ding. Ik ben geen kracht verloren in de fitness, in tegendeel, op de isolatie lifts ben ik zelfs nog sterker geworden, en de progress foto's in de spiegel liegen ook niet. Daar heb je in mijn ogen meer aan dan wat zo'n schaal zegt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan