Overgewicht, ondergewicht

Als laatste nog een tipje misschien: noteer eens in 1 week hoeveel verschillende ingrediënten je gebruikt in jouw voeding. Zo gevarieerd mogelijk en liefst weinig bewerkt. Minimum is toch wel 20. Ik kom soms aan 50
(Vb aardappelen, rijst, zonnebloempitten, olijfolie, noten, rozijnen, kwark, diverse fruitsoorten, yoghurt, verse kruiden, .... Je snapt het wel.. )
Dit zorgt voor een goede darmwerking/immuunsysteem en een basis voor een gezonde body. ...
Tgoja. Ik ben nu sinds nieuwjaar vooral bezig met tijdens de werkweek elke dag hetzelfde te eten.

Havermout, sojamelk, zuiver rund, kip, eieren, vis, avocado, bananen en honing aangevuld met creatine en whey.

Ik heb me nog nooit zo fit gevoeld.

Gewicht onder controle krijgen en verliezen lukt hier ondertussen vrij goed.

Maar echt vet verliezen blijft toch zéér moeilijk.
10 kg minder, maar de manboobs en buik zijn in verhouding toch maar een héél klein beetje geminderd.

En ik eet echt veel minder 'vette' dingen nochtans

Onder de 90 kg gedoken, blij dat ik dat cijfer 9 kwijt ben. En eigenlijk vrij makkelijk gewoon veel suiker gemeden in combinatie met wat lichte beweging. Hoop toch naar de 80kg te gaan tegen eind dit jaar. Negatief puntje al mijn broeken vallen af lol
Goed bezig! Hier ook zo'n 12 kg kwijtgespeeld sinds vorige zomer, van 95 kg tot momenteel 82-83 kg. Het verhaal van die broeken is zeer herkenbaar, zelfs mijn broeksriem gaat al tot het laatste gaatje.

10 kg minder, maar de manboobs en buik zijn in verhouding toch maar een héél klein beetje geminderd.

Kcal tellen en uw macro's bijhouden. Blijf een 400 kcal onder uw behoefte voor enkele maanden en 't komt goed. Vet is niet slecht, in tegendeel. Neem onverzadigde vetten voor op verzadigde.

Tip voor mensen met weinig tijd om eten te maken: haal 6 kipfilets. Wrijf ze in met wat olijfolie. Gooi er een goede dry rub over of andere kruiden naar keuze. Alles in een bakschaal, afdekken met alu folie. Den oven in op 120 graden tot de kip een kerntemperatuur heeft van 72 °C. Daarna kan je de kip pullen. Heel lekker om zo op te eten. De rest in de koelkast voor de komende dagen.

Als je 10 kg minder weegt ben je vet kwijt hoor, tenzij een of ander speciaal spiervernietigend protocol hebt gevolgd. Maar: spot reduction bestaat niet, je verliest vet volgens de prioriteiten van je lichaam/genen. En bij mannen is bv. de buik vrij hardnekkig.

Dat je minder vet eet is wat dubbel. Belangrijk om te vermageren is minder kcal binnenkrijgen dan je verbrandt. Vet bevat meer kcal dan eiwitten of koolhydraten, dus dat kan een goede manier zijn, maar ze vullen ook wel beter. Best zoals @Mr.Anderson zegt kijken naar kcal en zien dat je macro's goed zitten (dus voldoende eiwitten en vetten ook).

Tzijn vooral de snelle suikers die je best mindert.
Als je voldoende eiwitten en vet eet en tragere suikers heb je natuurlijk minder vaak "goestjes" en minder snel honger. Koolhydraten heb je natuurlijk ook wel nodig . De truc is niet alleen minder eten, maar natuurlijk de bewerkte ongezonde dingen minderen (maar niet volledig stoppen).
Ik heb een speciale weegschaal die berekent hoeveel m'n vetpercentage en spierpercentage is en m'n visceraal vet (buikvet rond de organen die ook laaggradige ontsteking veroorzaakt)
Tip vd dag: als je een tijdelijke maatregel inlast, is het gewichtsverlies ook tijdelijk .
Snel gewicht verliezen is meestal niet aangeraden en vaak niet permanent

Tgoja. Ik ben nu sinds nieuwjaar vooral bezig met tijdens de werkweek elke dag hetzelfde te eten.

Havermout, sojamelk, zuiver rund, kip, eieren, vis, avocado, bananen en honing aangevuld met creatine en whey.

Ik heb me nog nooit zo fit gevoeld.
Ik doe vaak spirulina in m'n soyamelk, ook een boost op m'n fitness dag 🤠
En op die dag iets meer koffie, kan zorgen voor betere spiercontractie tijdens m'n dumbell oefeningen

Ik ben een tijd terug ook begonnen aan wat letten op wat ik eet en wat meer bewegen. Het lastigste is het snoepen, vooral 's avonds en in de namiddag.

Is iets als dit wat een oke vervanging van klassiek snoepen? https://www.ah.be/producten/product/wi580584/hipro-protein-banaan-pindakaas-bel

Ik ben ook al begonnen met thee te drinken, wat al wel helpt, maar soms wil je toch iets meer.
Het blijft een product met veel suikers als ik de voedingswaarde bekijk.

Je zou zo een dingen zelf kunnen maken, waardoor je controle hebt over de samenstelling. Maar dan moet je er ook tijd in steken.

Ik ben een tijd terug ook begonnen aan wat letten op wat ik eet en wat meer bewegen. Het lastigste is het snoepen, vooral 's avonds en in de namiddag.

Is iets als dit wat een oke vervanging van klassiek snoepen? https://www.ah.be/producten/product/wi580584/hipro-protein-banaan-pindakaas-bel

Ik ben ook al begonnen met thee te drinken, wat al wel helpt, maar soms wil je toch iets meer.
Eet gewoon rauwe of gekookte groenten. Wortel, bloemkoolroosjes, komkommer, tomaatjes, koide aardappel,... heel lekker en ge zijt snel verzadigd.

Het blijft een product met veel suikers als ik de voedingswaarde bekijk.

Je zou zo een dingen zelf kunnen maken, waardoor je controle hebt over de samenstelling. Maar dan moet je er ook tijd in steken.
4.1 g per 100 g is toch niet veel?

Nuja, beter dan zuiver snoep zo'n "eiwit"bereiding maar tenzij je te weinig eiwit binnenkrijgt vind ik dat nu niet echt een ideale snack.

Laatst bewerkt:
4.1 g per 100 g is toch niet veel?

Nuja, beter dan zuiver snoep zo'n eiwitreep maar tenzij je te weinig eiwit binnenkrijgt vind ik dat nu niet echt een ideale snack.
Hangt er natuurlijk vanaf wat de suikerinname over de hele dag gaat zijn.

Maar ik vond ergens terug dat een 7% van uw RI op basis van 2000kcal diet.

Dan vind ik dat op zich wel veel, als er slechts een snack is bovenop uw hoofdmaaltijden.

Hangt er natuurlijk vanaf wat de suikerinname over de hele dag gaat zijn.

Maar ik vond ergens terug dat een 7% van uw RI op basis van 2000kcal diet.

Dan vind ik dat op zich wel veel, als er slechts een snack is bovenop uw hoofdmaaltijden.
Mja dat is zo'n 6.5 g voor een potje. Als je daarmee snoep vervangt vind ik dat niet echt veel suiker. Als je natuurlijk een hoop choco of confituur eet bij een broodmaaltijd is je totale inname te groot maar dan ligt daar volgens mij het probleem.

Tijdens de werkweek heb ik altijd 2 stukken fruit, rozijnen en soms notenmengeling mee.
In het weekend is het wat meer gesuikerde tussendoortjes 😁
Niets meer knabbelen na het avondeten is ook vaak lastig, maar als het lukt merk je na enkele dagen meteen het verschil.
Pindakaas s'morgens vind ik ideaal, veel eiwitten en gezonde vetten....wel beetje droog in het bekkie... Dus ideaal met een grote tas koffie erbij.
Als tussendoortje eet ik ook bijna dagelijks een gekookt eitje.
Tenzij je zware krachttraining doet vind ik extra proteïnen meestal overbodig. Tenzij je nauwelijks gezonde eiwitrijke voeding eet...wat beetje jammer is dan natuurlijk.
En iets afwegen tot op de gram vind ik eerder voor professionals die topsport doen waarbij iedere procent winst kan betekenen...
Als je altijd en overal en iedere dag het kan doen, ok....maar dan is consequent zijn wel nodig.
PS: de eieren en spirulina die ik neem is omdat het bronnen zijn met complete eiwitten. Dus alle essentiële eiwitten die je nodig hebt (stuk of 9 of 10 geloof ik) aangezien ik geen vlees meer eet...

Laatst bewerkt:
Tenzij je zware krachttraining doet vind ik extra proteïnen meestal overbodig. Tenzij je nauwelijks gezonde eiwitrijke voeding eet...wat beetje jammer is dan natuurlijk
Qua verhouding in macronutriënten denk ik dat veel mensen gewoon teveel koolhydraten eten en te weinig eiwitten als prioriteit kiezen. Ongeacht of je nu veel sport of gelijk wat. Eiwitten zouden altijd een prioriteit moeten zijn.

Dan komen allerlei puddings, yoghurts, drankjes of repen op de markt die de proteine voorop stellen in hun marketing, maar die proteine gaat meestal ook gepaard met een hoge hoeveelheid koolhydraten.

Volledig mee akkoord
Ik lees veel etiketten, en man... hoeveel benamingen van diverse suikers ze soms gebruiken .
Tis dus aangeraden om beetje van voedingingrediënten op de hoogte te zijn .

Wat is je vraag precies?
In bijna alles zitten koolhydraten. Snelle suikers kunnen bvb wel beetje helpen na fysieke inspanningen om je glycogeen te hervullen.
In jouw spieren en lever wordt dit opgeslagen als energievoorraad, maar je kan maar beperkt opslaan. Hetgene teveel gaat naar vetopslag.

Wat is je vraag precies?
In bijna alles zitten koolhydraten. Snelle suikers kunnen bvb wel beetje helpen na fysieke inspanningen om je glycogeen te hervullen.
In jouw spieren en lever wordt dit opgeslagen als energievoorraad, maar je kan maar beperkt opslaan. Hetgene teveel gaat naar vetopslag.
Het is geen vraag, je zegt dat er veel benamingen zijn voor diverse suikers. Dat staat gewoon bij de voedingswaarden, of het nu een of andere siroop is, tafelsuiker, ...

Terug
Bovenaan