Overgewicht, ondergewicht

Als ik een dag op mijn lui gat zit zal ik nog rond de 2100Kcal verbruiken , voor 77kg en 1m87. Volgens mijn apps dan toch.
En 2100Kcal eten op een ganse dag is echt al niet veel, dan zou ik al het gevoel hebben dat ik mijzelf zit uit te hongeren.
1 uur lopen is al +-800Kcal. Laat ons zeggen +-3500Kcal op 50km. Afhankelijk van uw tempo (ik reken hier op 11-12km/u).

Uw BMR is echt wel extreem laag. Hoe meet men dit eigenlijk? Is jouw lichaam dan zoveel energie-efficiënter dan tegenover het gemiddelde? Pompt je hart trager? Is je lichaamstemperatuur lager? Gebruik je je hersenen minder :unsure: ? Of is dat verschil volledig toe te wijzen aan minder spieren?
Is gemeten in ziekenhuis. Je hebt zo precies een astronautenpak aan en daar moet je 24 uur inzitten. (met zo een helm op).
Inderdaad veel energie-efficiënter, ook bij inspanningen zoals lopen verbrand ik veel minder kcal als de gemiddelde mens.
Hart trager pompen vermoed ik niet (bij het joggen zit ik rond de 160 voor 41 jaar).
Lichaamstemperatuur is inderdaad trager als het gemiddelde ook.
Hersenen zou veel verklaren :D
Spiermassa zou volgens de theorie heel veel uitmaken, maar de theorie blijkt niet altijd aangepast te zijn aan men lichaam.
In ieder geval, voor het eerst in 41 jaar heb ik wel het gevoel dat ikzelf controle heb over mijn gewicht.
De diagnose en de bevestiging dat ik dan toch geen 'cheater' ben hebben mentaal voor een doorbraak gezorgd.

Als ik een dag op mijn lui gat zit zal ik nog rond de 2100Kcal verbruiken , voor 77kg en 1m87. Volgens mijn apps dan toch.
En 2100Kcal eten op een ganse dag is echt al niet veel, dan zou ik al het gevoel hebben dat ik mijzelf zit uit te hongeren.
1 uur lopen is al +-800Kcal. Laat ons zeggen +-3500Kcal op 50km. Afhankelijk van uw tempo (ik reken hier op 11-12km/u).
Hehe ja, volgens sommige apps verbrande ik meer als 4000kcal op een dag (ik woog 167 kilo 1 m 85).
1 uur lopen is bij minder als 300 kcal (volgens ziekenhuis testen).
Gemiddelde is wel maar 8 min per km. Wegens het mindere eten is traag iets makkelijker dan iets exlosiever trainen.
(bij sprinten gaat gewoon het licht uit bv)

waar is den tijd dat op zenders als TMF of dergelijke er een hoop reclame werd gemaakt voor van die vibrerende dingen voor uw 'core' te verstevigen. Werken die dingen eigenlijk?

Met de herfst en winter in aantocht gaat er hier wellicht heel wat muscle wasting gebeuren. Zou ideaal zijn om die spieren toch nog wat te trilgeren.

waar is den tijd dat op zenders als TMF of dergelijke er een hoop reclame werd gemaakt voor van die vibrerende dingen voor uw 'core' te verstevigen. Werken die dingen eigenlijk?

Met de herfst en winter in aantocht gaat er hier wellicht heel wat muscle wasting gebeuren. Zou ideaal zijn om die spieren toch nog wat te trilgeren.
Grappig dat je dit post. Afgelopen weekend was ik door spullen aan het gaan van toen ik nog tiener was en thuis woonde.

Wat vond ik daartussen terug: the butterfly abs!

Tuurlijk werkt dat, daarom dat je op de fitness al die mannen en vrouwen met die machientjes aan ziet ipv oefeningen die echt spieren verstevigen! :unsure:

Was paar maand geleden nog obese type 1 96kg / 172 cm / 32 jaar.

Roeimachine gekocht, zonder op mijn voeding te letten naar 93 gegaan op 1 maand.
Dan alles heel serieus beginnen nemen, elk stukje voedsel dat ik in neem is gewogen.
Ook alles dat ik in kook, stukje boter of olijf olie is op de ML afgewogen en steek in mijn app.

Geen suiker dranken, geen snoep meer, geen koeken, geen salami, smeuge kaasjes etc.
Enkel water en zero cola een keer tussen door.

1 glaasje wijn de vrijdag avond en van snacks is het nu eiwit chocomouse, of quark.
Popcorn of eens 30 gram potje chips. Maar dat is meestal de zondag, omdat alles elke dag afgewogen wordt.
We heel veel schommeling hebben op het einde van de week van vetten / koolhydraten, suikers etc.
Daarom hebben wij ook 1 cheat dag de zondag, dat is dan 120 gram frieten met stoofvlees bv.
Wij eten gewoon alles, maar in mate.

Heel veel opzoek werk gedaan en nog altijd aan het spelen met mijn macro's.
Ondertussen al naar 87.30 gegaan, en 29.9 % buikvet ( al zit er wel error marge op )
Heb een speciale weegschaal gekocht die zo wat alles grof meet.
Doel is 79KG en 19 % buikvet.

Volgens een meting zou dit mijn maximale gewicht moeten zijn voor 15 % te houden.
19 % is voor mij ook al meer als genoeg.

Volgend jaar wel eens een Dexan Scan laten maken in Gent.
Kost rond de 50 euro en duurt 6 minuten, dan weet je pin point al je waardes.

3 keer te week doen we ook terug aan kracht training en 2 keer roeien in combo met 5k stappen.
Ook aan het kijken voor een walk pad, met de koudere dagen en donkere dagen.
Dan wandel ik liever voor de tv. Die walk pad is zo klein, kan je gewoon ergens tussen de kast schuiven of als je geluk hebt onder een zetel.
Rond de 200 euro heb je al 1 die 6km per uur gaat, wat meer als genoeg is.

Doe dit samen met mijn vrouw, en die is ondertussen ook al 7kg lichter.
Alles van thuis, geen sportschool of fitness.
Gewoon een roeitrainer en fitness bank met halters.

Ik zit op het moment 'vast' op mijn gewicht. Na op vakantie te zijn geweest en naar niets te hebben gekeken en een paar weken half ziek zijn geweest, ben ik er terug ingevlogen maar het blijft toch zo moeilijk.

Restrictief eten (dus een echt dieet volgen) werkt bij mij niet. Ik probeer dus zoveel mogelijk gezonde /voedzame keuzes te maken. En soms is dit zo moeilijk 😅. Zeker middag eten vind ik heel moeilijk. Gezond beleg voor op brood bv... Uuugh. Dus dat moet in toch nog eens gaan bekijken.

Ik ben ook begonnen met fitness. Ik doe dit vooral om conditie te krijgen (langere wandelingen te kunnen doen) en wat gezonder te worden. Enkel is het zeer moeilijk om iets op te bouwen als je snel gewrichtspijn hebt. Op een slechte dag heb ik na 20 minuten al pijn. Knieën, ellebogen, polsen, soms ook heupen.
Ik heb dit een tijdje terug helemaal laten onderzoeken en het zou puur van mijn overgewicht komen maar het is zo frustrerend. Eigenlijk zou ik moeten gaan zwemmen maar dit heb ik al enkele keren geprobeerd en dit hou ik niet vol.

Momenteel ben ik dus eigenlijk gewoon gefrustreerd omdat ik het gevoel heb dat alles weer wat vastloopt.

Ik zit op het moment 'vast' op mijn gewicht. Na op vakantie te zijn geweest en naar niets te hebben gekeken en een paar weken half ziek zijn geweest, ben ik er terug ingevlogen maar het blijft toch zo moeilijk.

Restrictief eten (dus een echt dieet volgen) werkt bij mij niet. Ik probeer dus zoveel mogelijk gezonde /voedzame keuzes te maken. En soms is dit zo moeilijk 😅. Zeker middag eten vind ik heel moeilijk. Gezond beleg voor op brood bv... Uuugh. Dus dat moet in toch nog eens gaan bekijken.

Ik ben ook begonnen met fitness. Ik doe dit vooral om conditie te krijgen (langere wandelingen te kunnen doen) en wat gezonder te worden. Enkel is het zeer moeilijk om iets op te bouwen als je snel gewrichtspijn hebt. Op een slechte dag heb ik na 20 minuten al pijn. Knieën, ellebogen, polsen, soms ook heupen.
Ik heb dit een tijdje terug helemaal laten onderzoeken en het zou puur van mijn overgewicht komen maar het is zo frustrerend. Eigenlijk zou ik moeten gaan zwemmen maar dit heb ik al enkele keren geprobeerd en dit hou ik niet vol.

Momenteel ben ik dus eigenlijk gewoon gefrustreerd omdat ik het gevoel heb dat alles weer wat vastloopt.
Bij gewoon wandelen ook last? Ik heb gemerkt dat korte wandeltochten van 3x 30 min per dag bij mij het beste was om mijn lichaam te laten wennen ( woog toen 160+)

Bij gewoon wandelen ook last? Ik heb gemerkt dat korte wandeltochten van 3x 30 min per dag bij mij het beste was om mijn lichaam te laten wennen ( woog toen 160+)

Ik heb zelden problemen met wandelen (tot ongeveer 6km) zolang het maar op vlak terrein is.
Soms als ik pijn heb en ochtends en ik ga rustig bewegen, gaat de pijn weg. Mensen in mijn omgeving dachten aan een vorm van artrose of reuma maar dit is het dus niet.

😅. Zeker middag eten vind ik heel moeilijk. Gezond beleg voor op brood bv... Uuugh. Dus dat moet in toch nog eens gaan bekijken.
Met dit soort weer en als je het lust natuurlijk, kan soep al veel oplossen. 😁

Zelf ben ik makkelijk tevreden met een boterhammetje met belegen kaas en mosterd, 1 schelletje vleesbrood met boter en wat sla+ tomaat tussen, in de zomer dun laagje mayo en dikke schijven vleestomaat, boterham met omeletje tussen,...

en dan heel af en toe verse sandwich met 1cm préparé derop! 🤤

Zelfgemaakte salades (tonijn, surimi, ...) kunnen al een optie zijn, dan heb je toch al wat meer controle over wat erin zit. Ik vermoed dat zaken zoals hummus ook wel al een serieuze verbetering zijn over de klassieke mayonaisebereidingen.

Maar moet het brood zijn? Waarschijnlijk kan je wel gewoon een slaatje maken, of een bereiding met wat linzen/bonen,l dat koud te eten is, goed vult, en niet zoveel calorieën bevat.

Maar moet het brood zijn? Waarschijnlijk kan je wel gewoon een slaatje maken, of een bereiding met wat linzen/bonen,l dat koud te eten is, goed vult, en niet zoveel calorieën bevat.

Nee, hoeft geen brood te zijn maar dit is wel het gemakkelijkste om mee te nemen 😅. Ik maak ook geregeld slaatjes maar ik moet toegeven dat ik dat echt snel beu ben gegeten ook al maak ik ze met verschillende ingrediënten. En ik eet geen linzen of bonen, tenzij zo gekookte boontjes bij het avond eten.
Daarmee dat ik middag eten moeilijk vind. Ik ben een beetje kieskeurig.

Ik ga nu het weer kouder is wel proberen om wat soepen te maken.

Hier zal ik toch ook weer de klik moeten maken om het gewicht terug naar beneden te krijgen. Net voor de grote vakantie was ik richting 100kg aan het gaan, maar nu schommel ik terug rond de 106.

Terug wat meer sporten en wat minder frisdrank en zoetigheden als tussendoor/ 's avonds voor de tv en dat zal beetje per beetje wel zakken.

Onder de magische grens van 100kg duiken is me nog nooit gelukt sinds 2014. En was toen door zware operatie. Daarna jarenlang tussen de 108 en 110kg.

Een snee brood is 80 kcal ofzo iets (hangt er vanaf wat voor brood). Als je dus een boterham van 160 kcal lekker vindt, moet je dat gewoon eten... :love:

1 ding, volg geen echt dieet. Dat houd niemand vol en er zijn maar aantal selectief groepje die dat echt kunnen.
Je ziet ze wel voorbij komen, keto dieet, dash dieet, etc.

Neem gewoon hoeveel kcal je moet nemen voor op gewicht te blijven en doe er 200 a 500 kcal van af.
Hangt af wat je doet van werk ook natuurlijk en als je gaat sporten erbij.

Installeer een app, Fatsecret gebruik ik.
En ja kan alles eten wat je wil, maar je zal moeten selectief zijn in de hoeveelheid.
Als je puur gewicht wil afvallen moet je enkel maar kijken naar je calorie inname.

Wil je het wat dieper doen, zoals de meeste eigenlijk. Dan moet je gaan kijken naar je koolhydraten /vet / eiwitten / suiker etc
Calculator

Dit is de calculator die ik gebruik, en vanmorgen woog ik 85.6.
Komende van 96 KG op mijn piek paar maand terug.
Wel met 3 keer kracht training en 2 keer cardio de week en dagelijks boven de 5k stappen.

Wij eten gewoon alles, maar afgewogen en selectief.
Natuurlijk dingen zoals snoep, chocolade, dat eten wij dan niet.
Chocolade eiwit mouse dan bv wel, puur een lat chocolade eten wij niet.

30 gram potje chips bv kan gewoon perfect, boterhammen eten wij ook.
Wij spelen gewoon zelf met de macro's ( koolhydraten, vet, eiwit )
Voor de ene is iets meer vet inname beter, voor de andere iets meer koolhydraten.

Het makkelijkste dat je kan doen is kijken naar je inname op een week ipv elke dag.

Dat target halen elke dag is heel moeilijk, en studies hebben aangetoond dat mensen die een dag minder eten.
Een dag later iets meer, dat veel beter volhouden en ook sneller afvallen.

Zo doen wij het nu ook, en je hebt een dag altijd wat meer over van bv koolhydraten.
Dat kan je perfect opvullen de dag later.

Zelfde met wegen, wij wegen ons elke dag en op het einde van de week zien wij ons gemiddelde verlies van gewicht.
Ook 1 cheat dag inplannen, dan mag je gewoon de remmen wat losser laten, maar natuurlijk moet je geen 3 hamburgers naar binnen duwen en 3 porties frieten.
Je maag zal het ook niet graag hebben en het toilet zal je beste vriend zijn.

Waar wij ons wel bewuster nu van zijn van dit allemaal te doen, is als wij naar labels kijken.
Nu eten wij nog amper mayonaise, of dingen van vroeger dat we nu zeggen.
Amai dat is vettig eten, pff nee laat maar.
Je begint naar alternatieven te zoeken en creatiever te zijn met koken.

En aangezien ik een enorm grote passie voor koken heb en mijn vrouw kok is van opleiding.
Is dat echt een hobby geworden nu voor dingen te vinden voor te eten.

Zo leer je ook nieuwe dingen ontdekken en smaken.
PS : Heb dit snel even uit getypt, zal straks eens goed overlezen. Met mijn half open oog zullen er misschien dinge niet duidelijk zijn.

1 ding, volg geen echt dieet. Dat houd niemand vol en er zijn maar aantal selectief groepje die dat echt kunnen.

Neem gewoon hoeveel kcal je moet nemen voor op gewicht te blijven en doe er 200 a 500 kcal van af.
Wil je het wat dieper doen, zoals de meeste eigenlijk. Dan moet je gaan kijken naar je koolhydraten /vet / eiwitten / suiker etc
Wij eten gewoon alles, maar afgewogen en selectief.
Natuurlijk dingen zoals snoep, chocolade, dat eten wij dan niet.

Je weegt al je voeding af. Je staat dagelijks op de weegschaal en maakt gemiddeldes. Je hebt cheat days. Je eet geen snoep/chocolade/... Proficiat, je volgt een dieet.
Calorieën tellen (en zeker macro's tellen) is evenzeer een dieet. Ook dat houdt niet iedereen vol voor de rest van zijn leven, laat staan de ongezonde relatie met voeding die hierdoor soms kan ontstaan. Ook hier is er maar een selectief groepje die dit echt kan.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er zelf ook een fan van en pas het regelmatig toe. Maar je moet het wel zien als wat het is: een dieet dat bedoeld is om je te ondersteunen om af te vallen.

Ik blijf ervan overtuigd dat de meeste mensen dat soort ingrijpende dingen helemaal niet nodig hebben om wat gewicht te verliezen. Kleine aanpassingen zullen voor de meesten veel makkelijker toe te passen zijn én langer vol te houden zijn. Geen fancy Starbucks koffie, een boterham minder 's middags, een aardappel minder 's avonds en vervangen door meer groenten, 15 minuten wandelen tijdens de middagpauze, light producten, ...

Je weegt al je voeding af. Je staat dagelijks op de weegschaal en maakt gemiddeldes. Je hebt cheat days. Je eet geen snoep/chocolade/... Proficiat, je volgt een dieet.
Calorieën tellen (en zeker macro's tellen) is evenzeer een dieet. Ook dat houdt niet iedereen vol voor de rest van zijn leven, laat staan de ongezonde relatie met voeding die hierdoor soms kan ontstaan. Ook hier is er maar een selectief groepje die dit echt kan.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er zelf ook een fan van en pas het regelmatig toe. Maar je moet het wel zien als wat het is: een dieet dat bedoeld is om je te ondersteunen om af te vallen.

Ik blijf ervan overtuigd dat de meeste mensen dat soort ingrijpende dingen helemaal niet nodig hebben om wat gewicht te verliezen. Kleine aanpassingen zullen voor de meesten veel makkelijker toe te passen zijn én langer vol te houden zijn. Geen fancy Starbucks koffie, een boterham minder 's middags, een aardappel minder 's avonds en vervangen door meer groenten, 15 minuten wandelen tijdens de middagpauze, light producten, ...
Ik doel op een speciaal dieet volgen, als je bewust wil afvallen dan ben je aan het dieeten.
Je hebt mensen die zweren bij Keto, soep dieet, lage khoolhydraten dieet, carnivoor, etc.

Daarom dat ik liever verkies, ik eet wat ik wil. Maar ik weeg alles af, dan ben ik 100 % zeker dat ik niet erover ga.
Geen voorgekauwde week menus en ik moet dit en dat nu eten.
Dat zijn dingen die goed gaan voor een week en dan stoppen ze ermee.

De reden dat ik snoep en chocolade weer, is niet omdat ik het niet mag eten.
Ik WIL het gewoon niet eten, wat dan weer een groot verschil is met sommige van die extreme dieets.
Niets is verboden, want gewoon elke dag gezond eten is trouwens ook niet goed.

Je voedsel inname tracken is gewoon het beste wat je kan doen, dan ben je altijd zeker dat je op de goede weg bent.
Bij sommige zal het niet uitmaken, maar veel mensen zullen baat hebben bij het tracken van hun voedsel.
Zeker als ze vast zitten op een gegeven moment. Je moet de wil hebben voor elke keer die app open te doen, te scannen en alles te bekijken. Laat daar nu net het struikel blok zijn van voedsel tracken, tegen dat alles op je bord ligt is het koud.

Naarmate je dit veel doet, ga je gewoon van nature al weten wat goed is en wat niet. Dan ga je die app gewoon minder nodig hebben of zelf helemaal niet. Het is gewoon een enorme steun voor te hebben voor af te vallen tot dat je op je target bent.

Ieder doet wat hij wil, ik geef mijn mening en het werkt voor mij.
Werkt het voor iemand anders, heel goed.

En ik heb geen ongezonde relatie met voedsel, ik kijk gewoon naar labels en maak zelf mijn conclusie wil ik dat eten of niet.
Het alvast niet verkeerd voor eens wat dieper stil te staan wat je allemaal in je mond propt.
Laat gisteren net in de tafel van vier het topic besproken worden over ultra bewerkt voedsel.

Kunnen we ook nog een hele dag mee vullen dat het goed en niet goed is.

Laatst bewerkt:
Niet voor iedereen werkt het afwegen en het bijhouden van de calorieën, of toch niet voor langere tijd. Maar zeker een methode die zeker de moeite is om te proberen, al was het maar om een bepaalde bewustheid te creëren van hetgene je normaal gezien eet en de impact ervan.

Ondertussen weet ik perfect wat ik moet doen om af te vallen maar lukt het me niet altijd omdat ik:
1) te graag en lekker eet (maar ik minder sowieso al standaard mijn porties)
2) als mijn vaste sportdata wegvallen door omstandigheden ik niet kijk voor een alternatief
3) te lui ben om maaltijd in te plannen (ontbijt, middagmaal als ik op de baan ben)
4) ik me nog steeds fit voel en mensen me vaak zeggen 'jij moet toch niet vermageren' als ze me oppervlakkig bekijken

Dus vooral punt 1 & 2 zijn de klassieke struikelblokken tussen juni en september :fingerguns:

Calorieën tellen (en zeker macro's tellen) is evenzeer een dieet. Ook dat houdt niet iedereen vol voor de rest van zijn leven

Dieet gaat over wat je eet en hoe je dat doet. Calorieën tellen is vooral een manier om zicht te krijgen op hoeveel je eet/inneemt. Je kan calorieën tellen en zowel heel erg veel als heel erg weinig eten, en heel restrictief of gewoon alles. Op zich is dat dus geen dieet he.

Ga je je hele leven calorieën tellen? Uiteraard niet, maar met de bewustmaking die een aantal weken of maanden calorieën tellen je geeft, kan je absoluut wel je hele leven een voedingspatroon aanhouden dat je laat sturen door die weken of maanden.

Terug
Bovenaan