Overgewicht, ondergewicht

Intussen 15w post-partum, die eerste 10-15 kilo gingen er quasi vanzelf af maar er mag/moet nog 10 kilo af. Ik weeg nu zo’n 77 kilo en ik wil graag toch terug naar die 67 kilo. 65 zou nog beter zijn. Ik ben bevallen d.m.v. een keizersnede dus ik mag nog niet te intensief sporten, dat gaat ook gewoonweg nog niet. Vorige week had ik een korte post-partum work-out gedaan en ‘k was kapot 🥴 nu fiets ik iedere dag een half uurtje en probeer wat op m’n eten te letten. Ik geef bv dus ik ga nog niet echt diëten.
Klinkt toch alsof ge gewoon kei goed bezig zijt? slow and steady wins the race

Iemand ervaringen met diëtisten? Is het zo dat je je altijd moet laten wegen bij een diëtiste?

Ik ben sinds eind 2019 met dieet en een gigantisch aantal kilo's afgevallen. Maar het op gewicht blijven nu vind'k wat moeilijker. Het is niet dramatisch, maar ik voel wel dat ik bij het minste (en dat gaat echt over 3 wasa volkoren crackers teveel) terug bijkom.

Dus zou precies toch eens graag willen onderzoeken wat ik anders kan doen.

Maar 't is nu ook niet zo dat ik iemand nodig heb die me elke week op de weegschaal zet als controle. Dat doe ik zelf.
Wil alleen meer tips en tricks in maaltijden.

Iemand ervaringen met diëtisten? Is het zo dat je je altijd moet laten wegen bij een diëtiste?

Ik ben sinds eind 2019 met dieet en een gigantisch aantal kilo's afgevallen. Maar het op gewicht blijven nu vind'k wat moeilijker. Het is niet dramatisch, maar ik voel wel dat ik bij het minste (en dat gaat echt over 3 wasa volkoren crackers teveel) terug bijkom.

Maar 't is nu ook niet zo dat ik iemand nodig heb die me elke week op de weegschaal zet als controle. Dat doe ik zelf.
Het wegen hoort er natuurlijk wel bij, of je nu af wil vallen of bij wil komen of stabiel wil blijven: de diëtist weet enkel wat werkt aan de hand van metingen.

Puur al om niet mee te gaan in eetstoornissen lijkt het mij logisch dat ze zèlf willen vaststellen wat hun voedselplan doet met jouw gewicht.
"Neenee, ik ben bijgekomen dus het plan moet strenger gemaakt worden, maar je mag me absoluut zelf niet wegen, je moet me op mijn woord geloven!" Klinkt nu eenmaal fishy...

Ik heb gemerkt dat ik precies wat vet op de heupen krijg. 30j, 1m88, 85kg. Vroeger had ik het omgekeerde probleem, ik kon geen gewicht bijkomen, maar blijkbaar vertraagt het metabolisme dan toch met de leeftijd :biglaugh: Ik heb ook wat extra zitten vreten de laatste maanden omdat ik terug wat meer ging sporten, dat zal er ook wel mee te maken krijgen.

In het middelbaar en eigenlijk heel vaak doorheen mijn leven sloeg ik mijn ontbijt over omdat ik er geen tijd voor had. Tegenwoordig noemt dat intermittent fasting? :woohoo: De laatste paar dagen ben ik dat nu eens terug aan het proberen, ik eet terug gewoon 2 maaltijden per dag (eentje smiddags en eentje savonds) met soms iets kleins in de late namiddag, al mijn eten trek ik nu binnen tussen 12u 's middags en 20u 's avonds en ik log terug mijn calorieën (app: Macros). Kzit nu elke dag tussen de 1800 en 2000 kcal, dus dat zal wel vrij vlot gaan zo. Als ik stabiel wil blijven zit ik rond de 2500, als ik probeer bij te komen probeer ik er minstens 3000 per dag binnen te slaan dus wel een vrij groot verschil. Af en toe heb ik terug wat honger, lang geleden eigenlijk dat ik dat nog eens echt gevoeld heb, maar hey, als je honger hebt voel je dat je leeft he :biglaugh: En uiteindelijk verdwijnt het weer vanzelf.

Ik heb nu ook een speciale weegschaal gekocht die met een app verbindt naar mijn gsm. Elke ochtend weeg ik mij en dan logt dat automatisch mijn gewicht in die app + een hele hoop andere gegevens. Kzal hier binnen enkele weken eens wat statistiekjes droppen.
Wat is de naam van die weegschaal als ik vragen mag en ben je er tevreden mee?
Intussen 15w post-partum, die eerste 10-15 kilo gingen er quasi vanzelf af maar er mag/moet nog 10 kilo af. Ik weeg nu zo’n 77 kilo en ik wil graag toch terug naar die 67 kilo. 65 zou nog beter zijn. Ik ben bevallen d.m.v. een keizersnede dus ik mag nog niet te intensief sporten, dat gaat ook gewoonweg nog niet. Vorige week had ik een korte post-partum work-out gedaan en ‘k was kapot 🥴 nu fiets ik iedere dag een half uurtje en probeer wat op m’n eten te letten. Ik geef bv dus ik ga nog niet echt diëten.
Gefeliciteerd!!
Maar je bentgoed bezig hoor!👍💪

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik ben diëtiste en ik weeg mensen alleen als ze dit zelf willen. Er zijn steeds meer diëtisten die een 'gewichtsneutrale' aanpak hanteren waarbij de focus ligt op gezondheid/gezond gedrag en niet op het gewicht. Het is aangetoond dat dit voor sommige mensen een betere manier van werken is (om psychologische redenen). De bedoeling van een diëtiste is dat je een aanpak op maat krijgt en wel of niet gewogen willen worden hoort daar ook bij. De behandeling van ondervoeding of een eetstoornis kan inderdaad wel een reden zijn om echt te moeten wegen zoals Mulan aanhaalt.

Veel drinken, maar dan drinken doorheen de dag , snap je?
Wanneer je zou 12 pinten drinken op 3-4 uur tijd, is dat binge drinking.
Maar stel dat je 2 pinten drinkt voor het middageten, 2 tijdens het eten, 2 in de namiddag, 2 bij het avondeten en nog 3-4 's avonds in de bar, word je minder dronken terwijl je dan toch even veel gedronken hebt (in plaats van pinten kunnen het andere alcoholische dranken zijn met het equivalent van een pint in alcohol)

Veel drinken, maar dan drinken doorheen de dag , snap je?
Wanneer je zou 12 pinten drinken op 3-4 uur tijd, is dat binge drinking.
Maar stel dat je 2 pinten drinkt voor het middageten, 2 tijdens het eten, 2 in de namiddag, 2 bij het avondeten en nog 3-4 's avonds in de bar, word je minder dronken terwijl je dan toch even veel gedronken hebt (in plaats van pinten kunnen het andere alcoholische dranken zijn met het equivalent van een pint in alcohol)
Maar in het opzicht van kcal intake door die alcoholische dranken komt dat toch op hetzelfde neer?

Maar in het opzicht van kcal intake door die alcoholische dranken komt dat toch op hetzelfde neer?
Ja. Maar kom onder binge drinking versta ik iemand die zichzelf van de wereld drinkt op 1 avond. Ik denk dat er wel veel mensen zijn die zullen 2 flessen wijn drinken per dag op congé. Dat zijn daarom niet altijd problematische drinkers, maar dan gaat de riem er wel eens af.

Op 10-14 dagen kan er dan wel een kilootje of 2 bijkomen. En dan kijken we nog niet naar het eten.

En dan is de congé voorbij en moeten ze op régime :)

Ik ben diëtiste en ik weeg mensen alleen als ze dit zelf willen. Er zijn steeds meer diëtisten die een 'gewichtsneutrale' aanpak hanteren waarbij de focus ligt op gezondheid/gezond gedrag en niet op het gewicht. Het is aangetoond dat dit voor sommige mensen een betere manier van werken is (om psychologische redenen). De bedoeling van een diëtiste is dat je een aanpak op maat krijgt en wel of niet gewogen willen worden hoort daar ook bij. De behandeling van ondervoeding of een eetstoornis kan inderdaad wel een reden zijn om echt te moeten wegen zoals Mulan aanhaalt.
Oh super, dankje voor de reactie!

't Is nu ook niet dat ik iets tegen wegen heb ofzo, maar dat lijkt me in mijn situatie niet zo hoogstnoodzakelijk. Wil gewoon tips en tricks krijgen om nog zaken te verbeteren op basis van hetgeen ik nu al 3 jaar doe.

Nog een goei 63 kg momenteel, tis goed geweest nu :coolbrows: .

Wel blokskesvorming ondertussen :love: . K zit nog niet aan ne sixpack maar toch ook niet meer op ne one pack :D .

Nieuw BMR (1011kcal) zonder fysieke activiteit
Is alweer heel hard gezakt.
Mijn gewicht is nu al 3 weken stabiel rond de 88-89kilo.
Ik eet dagelijks rond de 1400-1500kcal met 50km lopen per week en blijf op dit moment stabiel.
Hongergevoel is er eigenlijk bijna niet. veel volumevoedsel eten helpt hiermee eigenlijk veel beter dan ik ooit had gedacht.
Heb wel heel veel moeite om spieren aan te maken, vetpercentage daalt bijna niet. (lopen vervangen door krachttraining lijkt mij de volgende stap)
We gaan 1 maand proberen om eiwitten proberen te verhogen en kijken welke invloed dit heeft.

Uw BMR is echt wel extreem laag. Hoe meet men dit eigenlijk? Is jouw lichaam dan zoveel energie-efficiënter dan tegenover het gemiddelde? Pompt je hart trager? Is je lichaamstemperatuur lager? Gebruik je je hersenen minder :unsure: ? Of is dat verschil volledig toe te wijzen aan minder spieren?

Terug
Bovenaan