Overgewicht, ondergewicht

Gaan wandelen met 1 of beide kinderen kan al veel schelen! Een goede draagzak zorgt ervoor dat je ergonomisch niet moet afzien én je kind(eren) komen ook buiten, gezondheidsvoordeel voor beiden én "bonding"! Je partner zal er niet lastig over doen 😜
Met mijn driejarige (15.5kg) in de tula toddler een stapje doen vindt ze nog steeds zalig! Al doe ik de meeste km nog steeds met de buggy (greentom classic is tot 20kg en vinden zowel ik (1.65m) als de papa (1.86m) heel vlot rijden!) Aangezien de meeste buggy's maar tot 15kg gaan, is het de moeite als je vaak wandelt om te investeren in eentje die vlot rijdt met een driejarige in. Ik ben enkele maanden geleden de greentom tweedehands gaan zoeken omdat ik merkte dat de plooibuggy steeds zwaarder stuurde omdat ze naar het maximum toegelaten gewicht ging.

Alleen wandelen vind ik ècht saai, maar met de hond of dochter erbij doe ik hier vlotjes 10km per week.

Gaan wandelen met 1 of beide kinderen kan al veel schelen! Een goede draagzak zorgt ervoor dat je ergonomisch niet moet afzien én je kind(eren) komen ook buiten, gezondheidsvoordeel voor beiden én "bonding"! Je partner zal er niet lastig over doen 😜
Met mijn driejarige (15.5kg) in de tula toddler een stapje doen vindt ze nog steeds zalig! Al doe ik de meeste km nog steeds met de buggy (greentom classic is tot 20kg en vinden zowel ik (1.65m) als de papa (1.86m) heel vlot rijden!) Aangezien de meeste buggy's maar tot 15kg gaan, is het de moeite als je vaak wandelt om te investeren in eentje die vlot rijdt met een driejarige in. Ik ben enkele maanden geleden de greentom tweedehands gaan zoeken omdat ik merkte dat de plooibuggy steeds zwaarder stuurde omdat ze naar het maximum toegelaten gewicht ging.

Alleen wandelen vind ik ècht saai, maar met de hond of dochter erbij doe ik hier vlotjes 10km per week.
dochter van bijna 3 wil niet meer in buggy . Enkel nog zelf stappen of haar loopfietsje (en dan is het na 100 meter toch ook papa die het mag dragen...)...
We gaan idd wel eens gaan wandelen maar das ook maar sporadisch eens int weekend als het goed weer is.

Draagzak is lastig, ik heb in het algemeen snel last van lage rugpijn. Was ook al vroeger toen ik nog maar 80 ofzo woog, maar extra gewicht heeft er niet aan geholpen

dochter van bijna 3 wil niet meer in buggy . Enkel nog zelf stappen of haar loopfietsje (en dan is het na 100 meter toch ook papa die het mag dragen...)...
We gaan idd wel eens gaan wandelen maar das ook maar sporadisch eens int weekend als het goed weer is.

Draagzak is lastig, ik heb in het algemeen snel last van lage rugpijn. Was ook al vroeger toen ik nog maar 80 ofzo woog, maar extra gewicht heeft er niet aan geholpen
Ik ben zelf rugpatient (afwijking aan de onderste ruggenwervel) vandaar ook zeker het advies voor een ergonomische te gaan. Toen ik op de buik droeg, was de ergobaby 360 mijn favoriet! Toen ze aan 10kg echt te zwaar werd om op de buik te dragen, bleek ik haar totaal niet op de rug te kunnen verdragen met die draagzak, met de tula toddler lukte dat weer wel.
Je kan trouwens draagzakken online huren om te zien welke voor jou wél helpt om pijnvrij te dragen.

Wat heeft het meeste effect?

Gezonde voeding maar gelijk wel tijdsstip; dus ook na de late ploeg om 22h00 nog wat knabbelen?
(drinken: vooral water en 1 dag ice tea of cola)

Je gewone voedingspatroon maar op een normale tijdstip; dus 3 keer per dag, 's morgens zeer stevig en 's avonds na 22h00 niets meer eten?
(drinken van ice tea, cola, red bull, bier, alles dus)

Ik probeer dus op mijn voeding te letten:

Waar slaag ik al in, ik drink nu in de week al geen red bull meer (trust me, da ging er echt in als liters op een week) Net zoals ice tea of cola doorgaans in de week. 's Morgens een glas appelsiensap, overdag op werk dan veel water maar ik moet enorm vaak urineren (abnormaal zeg) en als ik thuis kom een glas melk of karnemelk. In het weekend kan ik mij niet weerhouden en drink ik dan toch mijn ice tea, appelsap en 1 blikje red bull.

Qua voeding eet doorgaans in de week bruin brood met kippewit, veel pasta (voorgemaakte menuutjes van de winkel) en rijst (van die diepvrieszakken uit den Aldi Nasi of Paëla welliswaar bakken met boter) In het weekend dan zet ik mijn frituurpan nog eens op en bak ik frieten. Of ik durf dan wel eens een pizza bestellen.

Ik kom van een levensgewoonte: 7 op 7

- dagelijks 2 a 3 blikken red bull en gecombineerd met ice tea en cola
- zeker 3 a 4 keer per week de frituurpan (frieten, snacks etc)
- elke middag een broodje en curryrol (dat doe ik eerlijk gezegd nog eens af en toe, ok ja ... het zijn mooie verkoopsters dus dat speelt ook een rol, zo ineens niet meer gaan en uwe babbel niet meer hebben voelt ook als een leegte)
- volgens mij vooral de boosdoener is met de late ploeg (dus na 22h00) pitta, frieten, pizza, chocolade mouse en halve bus slagroom ...
- als ik zin heb in brood dan bak ik daar 5 a 6 stukken dik buikspek en dan sop ik mijn boterham daar nog eens in (dat is nu ook al een tijdje geleden)

Nieuw:

- Ik koop nu zo van die walnoten (ik laat me wijsmaken dat daar vitaminen inzitten, en uiteindelijk is nog lekker ook)
- de vervanger voor mijn snoep/suiker snacks eet ik nu dadels, ik hoop toch dat dit natuurlijke suiker zijn.
- heel vaak soep, wel uit zo'n karton
- bananen (ik ontdek dat deze ook best lekker zijn zo als snack tussen door
- van die bakjes met fruit (maar kost wel veel pff telkens 2 a 3 euro) uiteindelijk toch beetje fruit binnen, daarvoor eigenlijk nooit fruit.

Ik ben nu bijna een jaar gestopt mee roken, nog 1 week, laatste sigaret was april 2020. In 2014 woog ik 59kg bij de medische controle op werk. In 2017 definitief gestopt met blowen (cannabis) en toen begon ik het te voelen want uiteindelijk paar jaar verder bij de medische controle woog ik 63kg, dan jaar verder 65kg.

Dus, dan uiteindelijk mijn sigaretten ook nog eens kunnen laten liggen en nu de laatste keer op de weegschaal woog ik 69kg. Ik heb dus echt een BUIK! Bij mij zie je dat omdat ik over de andere delen van mijn lichaam lichter ben dan 'normaal gebouwd' dus dat valt op (denk ik of dit zit tussen mijn hoofd) Nu iig, ik heb wel een buik. Die wil ik weg werken maar als ik die ABS oefeningen van YT probeer hou ik het van die sessies nog geen 2 minuten uit.

Dus, voeding ... de grote verandering is een marteling. Stoppen met blowen of roken is veel makkelijker dan stoppen met ongezond eten en vooral eten wanneer je zin hebt. Uit mijn research lees ik veel dat vooral de voeding aanpassen het hoofdgedeelte is om een gezond lichaam.

Waarom lukt het mij wel om van al die andere rommel af te blijven maar is het zo moeilijk om u net aan de strenge voedingsregels te houden en dan heb ik het over die droogtrainingen; pasta, rijst, bruinbrood, water, melk ... dit is voor mij een marteling.

Zoals ik hier al heb uit gelegd, ik sta sterk op punt om nog eens langs te gaan bij mijn dokter, ik voel dat ik pro hulp nodig zal hebben via een voedingsexpert (???)

Bij deze ...

Ohh ja, ik ben 1.75m groot :D

Ik probeer dus op mijn voeding te letten:

Waar slaag ik al in, ik drink nu in de week al geen red bull meer (trust me, da ging er echt in als liters op een week) Net zoals ice tea of cola doorgaans in de week. 's Morgens een glas appelsiensap, overdag op werk dan veel water maar ik moet enorm vaak urineren (abnormaal zeg) en als ik thuis kom een glas melk of karnemelk. In het weekend kan ik mij niet weerhouden en drink ik dan toch mijn ice tea, appelsap en 1 blikje red bull.

Qua voeding eet doorgaans in de week bruin brood met kippewit, veel pasta (voorgemaakte menuutjes van de winkel) en rijst (van die diepvrieszakken uit den Aldi Nasi of Paëla welliswaar bakken met boter) In het weekend dan zet ik mijn frituurpan nog eens op en bak ik frieten. Of ik durf dan wel eens een pizza bestellen.

Ik kom van een levensgewoonte: 7 op 7

- dagelijks 2 a 3 blikken red bull en gecombineerd met ice tea en cola
- zeker 3 a 4 keer per week de frituurpan (frieten, snacks etc)
- elke middag een broodje en curryrol (dat doe ik eerlijk gezegd nog eens af en toe, ok ja ... het zijn mooie verkoopsters dus dat speelt ook een rol, zo ineens niet meer gaan en uwe babbel niet meer hebben voelt ook als een leegte)
- volgens mij vooral de boosdoener is met de late ploeg (dus na 22h00) pitta, frieten, pizza, chocolade mouse en halve bus slagroom ...
- als ik zin heb in brood dan bak ik daar 5 a 6 stukken dik buikspek en dan sop ik mijn boterham daar nog eens in (dat is nu ook al een tijdje geleden)

Nieuw:

- Ik koop nu zo van die walnoten (ik laat me wijsmaken dat daar vitaminen inzitten, en uiteindelijk is nog lekker ook)
- de vervanger voor mijn snoep/suiker snacks eet ik nu dadels, ik hoop toch dat dit natuurlijke suiker zijn.
- heel vaak soep, wel uit zo'n karton
- bananen (ik ontdek dat deze ook best lekker zijn zo als snack tussen door
- van die bakjes met fruit (maar kost wel veel pff telkens 2 a 3 euro) uiteindelijk toch beetje fruit binnen, daarvoor eigenlijk nooit fruit.

Ik ben nu bijna een jaar gestopt mee roken, nog 1 week, laatste sigaret was april 2020. In 2014 woog ik 59kg bij de medische controle op werk. In 2017 definitief gestopt met blowen (cannabis) en toen begon ik het te voelen want uiteindelijk paar jaar verder bij de medische controle woog ik 63kg, dan jaar verder 65kg.

Dus, dan uiteindelijk mijn sigaretten ook nog eens kunnen laten liggen en nu de laatste keer op de weegschaal woog ik 69kg. Ik heb dus echt een BUIK! Bij mij zie je dat omdat ik over de andere delen van mijn lichaam lichter ben dan 'normaal gebouwd' dus dat valt op (denk ik of dit zit tussen mijn hoofd) Nu iig, ik heb wel een buik. Die wil ik weg werken maar als ik die ABS oefeningen van YT probeer hou ik het van die sessies nog geen 2 minuten uit.

Dus, voeding ... de grote verandering is een marteling. Stoppen met blowen of roken is veel makkelijker dan stoppen met ongezond eten en vooral eten wanneer je zin hebt. Uit mijn research lees ik veel dat vooral de voeding aanpassen het hoofdgedeelte is om een gezond lichaam.

Waarom lukt het mij wel om van al die andere rommel af te blijven maar is het zo moeilijk om u net aan de strenge voedingsregels te houden en dan heb ik het over die droogtrainingen; pasta, rijst, bruinbrood, water, melk ... dit is voor mij een marteling.

Zoals ik hier al heb uit gelegd, ik sta sterk op punt om nog eens langs te gaan bij mijn dokter, ik voel dat ik pro hulp nodig zal hebben via een voedingsexpert (???)

Bij deze ...

Ohh ja, ik ben 1.75m groot :D
Begin al eens met de fritex buiten te zwieren en een airfryer in huis te halen 😉

Als je de late hebt: zorg dat er een warme maaltijd voor je klaar staat als je thuis komt die je enkel nog moet opwarmen. Mijn diepvries zit vol chili, groene curry, spaghettisaus,... Daarvan maak ik in een' weekend een grote kom en dan de diepvries in. 's morgens uit de diepvries halen en 's avonds enkel nog opwarmen.
Dus geen zak paella maar ècht eten.
Zorg ook dat je een tiental recepten binnen handbereik klaar hebt liggen die supersnel zelf klaar te maken zijn.
Ik denk aan omelet met groenten in, wraps,...
Vul je diepvries ook met groentenmengelingen zodat je geen half verrotte verse groenten nog moet staan versnijden.
Leer smoothies maken met diepvriesfruit.
En inderdaad, durf eens professioneel advies te vragen en laat je bloed eens controleren op tekorten.

Zaken die sowieso niet goed zijn: "veel" pasta en rijst. Pizza is verschrikkelijk. Dadels en walnoten zijn ook niet echt arm aan calorieën.

Uiteindelijk, als je wil vermageren moet je ervoor zorgen dat je minder kcal binnen krijgt. Dat doe je het meest accuraat door dit te tracken met een app als myfitnesspal.
Je kan gerust na 22u nog eten. Zolang je niet over je dagelijks "budget" gaat.

Weet ook nog dit: gezonde dingen eten en afvallen gaat niet altijd hand in hand... Je kan enkel gezonde dingen eten en toch blijven bijkomen.

1,78 m hier en opnieuw aan het flirten met twee nullen. Sinds de baby een 9-tal maanden geleden, zo'n 7 kg bijgekomen. De 91,5 van een dik jaar geleden is het magerste wat ik in 10 jaar gewogen heb ofzo. Maar dat lijkt nu weer zo ver weg.

's morgens meestal fruit, vaak met magere yoghurt en granola.
's middags bruin/rogge brood en beleg
's avonds wat de vrouw klaar maakt. Daar zit quasi altijd groenten bij. Pasta mss 1 keer per week, rijst en aardappelen ook afwisselend. Nooit varkensvlees, wel vaak kip (kippenchipolata's, blinde vink van kip, kippengehakt, ...). Mss 1 keer per maand naar de frituur (al is het minder), Pizza ook een keer in de 6 weken afhalen en kebab of McDo nooit. Hebben geen friteuse/airfryer, als we al eens kroketten eten ofzo gaat dat in de oven.

Qua drinken is het altijd water en twee blikjes cola zero per week. Alcoholgebruik is wel regelmatig, pakweg 6 eenheden per week.

Karakter is bij mij het grootste probleem denk ik. Ik ben nogal een zoetebek. Als ik bij mijn ouders ben duik ik altijd de snoepkast in, soort van dwangmatig neurotisch gedrag. Nutella koop ik niet meer en de koekjes/wafelrekken probeer ik zo snel mogelijk te passeren. Ook als ik weet dat ons avondeten pas tegen 19u klaar gaat zijn, durf ik me wel eens volproppen rond 16u met wat ik tegenkom in de kast.

Ik sport gemiddeld 3 keer per week. Fietsen (1u op de rollen of 1u45 op de baan) en lopen (ongeveer 40 min) probeer ik aan laag hartslag te doen. En dan is er nog padel/tennis en pré-corona ook nog (café)voetbal. Vroeger ging ik tijdens de lunchpauze ook dagelijks een half uur wandelen. Met telewerk doe ik dat niet meer. Als ik twee of drie dagen niet gesport heb, word ik onrustig en voel ik me heel oncomfortabel in mijn vel.

Ik heb namelijk al meer dan 20 jaar last van manboobs en die tasten mijn zelfvertrouwen enorm aan. Het is altijd een taboe geweest en dit is de eerste keer dat ik het erover heb. Sinds ik een baby heb wil ik er ook drastisch van af. Ik wil binnenkort namelijk zonder gêne gaan zwemmen met hem, iets wat ik tot nu zo veel mogelijk vermeden heb met mijn vrouw. Ook heb ik het altijd moeilijk om kledij te vinden. In t-shirts of hemden vallen ze vaak op, waardoor ik dan altijd te grote maten koop die veel losser hangen.

Heb onlangs een DNA-test laten doen (zo'n 349 euro) maar dat was eigenlijk wat geldverspilling. Het kwam erop neer dat volgens mijn DNA ik zeer gemakkelijk bijkom in vergelijking met het gemiddelde én dat ik meer moeite moet doen (dan het gemiddelde) om kilo's kwijt te geraken.. Niet echt motiverend dus en was ook al wel duidelijk voor mij. Als vrienden willen afvallen dan laten ze een tijd hun frisdrank of alcohol of gaan ze niet meer naar de McDo. Maar die dingen drink/eet ik al zelden en alcohol laten heb ik ook al vaak geprobeerd (zo'n vastenmaand per jaar).
Maar ik moet die DNA-test mss uitbreiden met een bloedtest om feitelijke waarden te kennen.

Heb ook al eens geprobeerd om een tiental dagen te vasten en alleen water met citroensap en ahornsiroop te drinken. Dat ging 5 dagen, maar voor mijn vrouw was dat te moeilijk, ze moest altijd alleen voor haarzelf koken en was niet echt praktisch.

Ook al eens periodes gehad dat ik minstens 2liter water per dag dronk en regelmatig een serie pushups deed. Zo'n 160 per dag uiteindelijk.

De laatste tijd ben ik ook aan het denken voor een chirurgische oplossing. Ik heb dit lang niet gewild omdat dit enorm zou opvallen bij mijn vrienden. Ze weten namelijk dat ik er last van heb en als ik ze plots laat verwijderen ga ik mss de kerel worden die een "borstverkleining heeft laten doen."

Maar ik moet er van af. Vooraleer een operatie mogelijk is, moet je blijkbaar een afspraak maken met een endocrinoloog. En daarvoor heb je een doorverwijzing van de huisarts nodig (althans voor een verhoogde tegemoetkoming te bekomen).

Dus nu ben ik al een viertal weken aan het denken om een afspraak te maken met de dokter. De gêne houdt me nog altijd tegen. Dokters hebben het te druk met andere zaken momenteel en ik wil ook niet gewoon ter plaatse gaan en dan horen "ja, maar ge moet wat meer sporten en uw eetpatroon veranderen."

Dus ik ben nu wat blij dat ik deze post zie:

2 maanden geleden kreeg ik voorstel van mijn huisdokter. Die wist dat ik al veel probeerde af te vallen maar niets helpt precies.
Dus die stelde voor om een medicijn te proberen. Het medicijn zelf is al 5 jaar op de markt voor een andere ziekte, maar ze merkten op bij die mensen dat ze sterk afvallen van dit. Dus men begon aan een nieuw onderzoek om dit te gebruiken tegen overgewicht. En ze zochten naar testpersonen. Dus mijn huisdokter legde uit wat het was, stuurde mij door naar een endocrinoloog om mij te onderzoeken en of ik in aanmerking kom.
Na allerlei onderzoeken was alles ok en kreeg ik een groen licht.
nu 2 maanden later ben ik rond de 5-6kg kwijt.
Het is een spuit die ik 1 keer in de week op dezelfde dag moet zetten. En ik moet zeggen dat het heel goed werkt mijn eetlust is fel verminderd. En ook de nood aan snacks is ook samen fel verminderd. Je hebt een vol gevoel door de dag heen.
Ik eet door de dag heen 2 maaltijden per dag (eigenlijk moet ik 3 maaltijden eten) maar ik krijg dat niet binnen.

de spuit zelf bevat een natuurlijk hormoon die in de darmen wordt geproduceerd. Normaal na een maaltijd maken u darmen deze hormoon aan die een vol gevoel doorgeven aan de maag en hersenen.
ik heb nog een paar maanden testen voor de boeg maar als de resultaten positief zijn zal deze ook op de markt komen voor de obesitas personen.
Won’t be cheap though. Zal rond de 120-150 euro zijn voor zo’n injectie die 4 dosissen bevat.

Ga dus binnenkort hopelijk toch eens de stap zetten om naar de huisdokter te gaan. Ik ben al even aan het hopen om eens ziek te worden zodat ik een reden heb om te gaan..

Die doorverwijzing via de huisarts scheelt 5 euro op een consultatie, die ingreep zal waarschijnlijk vlot 2000 euro kosten dus dan komt het niet op 5 euro denk ik?

Ik weet niet hoe oud je bent, maar in mijn vriendenkring zijn er verschillende dertigers (mannen en vrouwen) die aan hun uiterlijk hebben laten sleutelen en de algemene reactie was/is: "als ge der last van hebt, hebt ge gelijk dat ge der aan laat werken, ge hebt er nu tenminste nog 40j genot van!".
Als een plastisch chirurg OOK vindt dat die ingreep te verantwoorden is, zie ik niet in waarom je het niet zou laten doen. Wat zie je vaker? Je eigen spiegelbeeld of je vrienden terwijl ze commentaar geven? Als ze dat al doen, zal het ook maar 1x zijn en een occasioneel verdoken grapje. Lijkt me een kleine prijs in vergelijking met iets wat je duidelijk in je normale doen afremt.

Daarnaast zou ik zeker eens bij een diëtist langs gaan want ofwel vertel je hier niet alles, ofwel doe je iets fout met de tijdstippen of hoeveelheden. Een goede diëtist kan je zeker verder helpen naar een gezonder gewicht zonder je een crashdieet op te leggen!

1,78 m hier en opnieuw aan het flirten met twee nullen. Sinds de baby een 9-tal maanden geleden, zo'n 7 kg bijgekomen. De 91,5 van een dik jaar geleden is het magerste wat ik in 10 jaar gewogen heb ofzo. Maar dat lijkt nu weer zo ver weg.

Ik heb namelijk al meer dan 20 jaar last van manboobs en die tasten mijn zelfvertrouwen enorm aan. Het is altijd een taboe geweest en dit is de eerste keer dat ik het erover heb. Sinds ik een baby heb wil ik er ook drastisch van af. Ik wil binnenkort namelijk zonder gêne gaan zwemmen met hem, iets wat ik tot nu zo veel mogelijk vermeden heb met mijn vrouw. Ook heb ik het altijd moeilijk om kledij te vinden. In t-shirts of hemden vallen ze vaak op, waardoor ik dan altijd te grote maten koop die veel losser hangen.
Als je al last hebt van manboobs dan gaat afvallen ook niet veel helpen denk ik, uw manboobs gaan blijven denk ik? niet?

Dus los van het afvallen, als die manboobs u zo hard storen misschien moet je naar de chirurg gaan en dat laten weghalen?

Van 99kg naar 85 kg op 12 maanden tijd:
- geen cola meer
- enkel cola zero en ice tea zero
- vele dagen maar 8u eten per dag (16u niets)
- 3x sport per week
- soms eens op nuchtere maag
- maar 1 bord eten ipv altijd bijscheppen
- toch nog steeds frietjes, pizza, chocolade, koeken, ijsjes

Als je al last hebt van manboobs dan gaat afvallen ook niet veel helpen denk ik, uw manboobs gaan blijven denk ik? niet?

Hangt van de samenstelling van het weefsel af, als er veel vet in zit, maakt dat wel een verschil. Is het vooral klierweefsel, gaat afvallen inderdaad weinig uitmaken.

's morgens meestal fruit, vaak met magere yoghurt en granola.
's middags bruin/rogge brood en beleg
's avonds wat de vrouw klaar maakt. Daar zit quasi altijd groenten bij. Pasta mss 1 keer per week, rijst en aardappelen ook afwisselend. Nooit varkensvlees, wel vaak kip (kippenchipolata's, blinde vink van kip, kippengehakt, ...). Mss 1 keer per maand naar de frituur (al is het minder), Pizza ook een keer in de 6 weken afhalen en kebab of McDo nooit. Hebben geen friteuse/airfryer, als we al eens kroketten eten ofzo gaat dat in de oven.

Qua drinken is het altijd water en twee blikjes cola zero per week. Alcoholgebruik is wel regelmatig, pakweg 6 eenheden per week.

Karakter is bij mij het grootste probleem denk ik. Ik ben nogal een zoetebek. Als ik bij mijn ouders ben duik ik altijd de snoepkast in, soort van dwangmatig neurotisch gedrag. Nutella koop ik niet meer en de koekjes/wafelrekken probeer ik zo snel mogelijk te passeren. Ook als ik weet dat ons avondeten pas tegen 19u klaar gaat zijn, durf ik me wel eens volproppen rond 16u met wat ik tegenkom in de kast.

Ik sport gemiddeld 3 keer per week. Fietsen (1u op de rollen of 1u45 op de baan) en lopen (ongeveer 40 min) probeer ik aan laag hartslag te doen. En dan is er nog padel/tennis en pré-corona ook nog (café)voetbal. Vroeger ging ik tijdens de lunchpauze ook dagelijks een half uur wandelen. Met telewerk doe ik dat niet meer. Als ik twee of drie dagen niet gesport heb, word ik onrustig en voel ik me heel oncomfortabel in mijn vel.

Heb onlangs een DNA-test laten doen (zo'n 349 euro) maar dat was eigenlijk wat geldverspilling. Het kwam erop neer dat volgens mijn DNA ik zeer gemakkelijk bijkom in vergelijking met het gemiddelde én dat ik meer moeite moet doen (dan het gemiddelde) om kilo's kwijt te geraken.. Niet echt motiverend dus en was ook al wel duidelijk voor mij. Als vrienden willen afvallen dan laten ze een tijd hun frisdrank of alcohol of gaan ze niet meer naar de McDo. Maar die dingen drink/eet ik al zelden en alcohol laten heb ik ook al vaak geprobeerd (zo'n vastenmaand per jaar).
Maar ik moet die DNA-test mss uitbreiden met een bloedtest om feitelijke waarden te kennen.

Heb ook al eens geprobeerd om een tiental dagen te vasten en alleen water met citroensap en ahornsiroop te drinken. Dat ging 5 dagen, maar voor mijn vrouw was dat te moeilijk, ze moest altijd alleen voor haarzelf koken en was niet echt praktisch.

Ook al eens periodes gehad dat ik minstens 2liter water per dag dronk en regelmatig een serie pushups deed. Zo'n 160 per dag uiteindelijk.

De laatste tijd ben ik ook aan het denken voor een chirurgische oplossing. Ik heb dit lang niet gewild omdat dit enorm zou opvallen bij mijn vrienden. Ze weten namelijk dat ik er last van heb en als ik ze plots laat verwijderen ga ik mss de kerel worden die een "borstverkleining heeft laten doen."

Maar ik moet er van af. Vooraleer een operatie mogelijk is, moet je blijkbaar een afspraak maken met een endocrinoloog. En daarvoor heb je een doorverwijzing van de huisarts nodig (althans voor een verhoogde tegemoetkoming te bekomen).

Dus nu ben ik al een viertal weken aan het denken om een afspraak te maken met de dokter. De gêne houdt me nog altijd tegen. Dokters hebben het te druk met andere zaken momenteel en ik wil ook niet gewoon ter plaatse gaan en dan horen "ja, maar ge moet wat meer sporten en uw eetpatroon veranderen."

Dus ik ben nu wat blij dat ik deze post zie:

Ga dus binnenkort hopelijk toch eens de stap zetten om naar de huisdokter te gaan. Ik ben al even aan het hopen om eens ziek te worden zodat ik een reden heb om te gaan..
Ik begrijp maar al te goed de situatie van snel bij te komen. Als ik naar mijn collega's kijk, dan kan ik ook echt niet begrijpen dat zij allemaal zo slank kunnen zijn. De meesten halen elke dag een broodje met gefrituurde vleesjes, snoepen de hele dag door en gieten de cola naar binnen. Als ik dat doe weeg ik 300kg.
Zo'n mensen begrijpen meestal ook niet dat iedereen zijn metabolisme anders is. Onlangs kwam ik collega tegen die ik maanden niet gezien had. Ik ben intussen tientallen kilo's kwijt, dus het valt wel op. Zegt die collega meteen "hoe heb je dit aangepakt? Minder McDonalds enzo"? Alsof ieder zwaarder persoon per definitie bijna in de McDo woont...

Maar hoe unfair het ook allemaal is... Het is wel de realiteit dat de ene snel bijkomt en de andere helemaal niet. Ik zou je misschien toch aanraden eens bij een dietiste langs te gaan. Misschien kan je op die manier sneller te weten komen welke zaken je zeker zou moeten mijden.

Wat de manboobs betreft... Trek je vooral niets aan van anderen. Als jij van mening bent dat je gelukkiger wordt met een operatie dan heeft niemand daar een oordeel over te vellen. Ik zou deze personen dan al zeker niet meer als vrienden categoriseren. Echte vrienden begrijpen de noden van anderen en ondersteunen elkaar!

Ik mag gelukkig op vlak van vrienden niet klagen. Iedereen leeft met me mee en begrijpt dat het een strijd is. Soms zelfs beetje op het extreme af. Op weekend vorig jaar wilden ze zelfs geen chips meebrengen omdat ze dit zo erg vonden voor mij (al wil ik zelf dus niet dat anderen dingen laten omdat ik er wel van bijkom).

Dat men de mensen verpakkingen leert te lezen of alleszins een bewustzijn hieromtrent creëert. Bij quasi alles wat ik koop kijk ik naar het aantal calorieën per 100g/ml en vaak vergelijk ik dan zelfs met concurrerende producten. En ik weeg geen gram te veel.
nuja als ik van ieder artikel dat ik koop de verpakking moet lezen geraak ik nooit binnen het half uur uit die supermarkt

Dat men de mensen verpakkingen leert te lezen of alleszins een bewustzijn hieromtrent creëert. Bij quasi alles wat ik koop kijk ik naar het aantal calorieën per 100g/ml en vaak vergelijk ik dan zelfs met concurrerende producten. Ik weeg geen gram teveel en wil dat graag zo houden.

trekt ge u niks aan van voeding (eigen fout): maagring betaald door de overheid.

ben je bijziend? Ah sorry, betaal maar alles uit eigen zak! (Los van die 50 eur die ge om de 3 jaar trekt van de mutualiteit).

nooit begrepen.

Deze post werd verplaatst vanuit de coronathread.
Ik ben ervan overtuigd dat uw aanleg als kind bepaald wordt. Wie gezond opgroeit met voldoende beweging zal later sowieso een voorsprong hebben.

Los daarvan zijn er mensen die nooit de klik maken vanuit hun achtergrond. Ik heb ex-klasgenoten die vandaag hun kinderen voederen met gefrituurde curryworsten of fishsticks/kipnuggets met een gesuikerde bokaal appelmoes omdat zo’n verpakking 2 keer niets kost in de winkel en ze zelf thuis niets anders gezien hebben. Of gezinnen die leven op opwarmmaaltijden. Het is lang niet altijd zomaar hun domme schuld, soms laten de omstandigheden niets anders toe.
Los daarvan is het schrijnend hoeveel verborgen suikers er in dagdagelijks ‘normale’ voeding zit. Vandaar dat ik niet snap dat men daar niet meer aandacht aan besteedt. Integendeel met de huidige crisis is gezonde verse voeding zelf nog duurder geworden en is het werk van helpende vzw’s net moeilijker geworden. Ik heb net de boekhouding van zo’n vzw voor 2020 afgesloten, die hun activiteiten hebben maanden stilgelegen.
Er wordt geen aandacht aan besteedt omdat het verdienmodel te goed werkt.
Boterberg (zuivel), makkelijke productie suikers (suikerbieten, maïs) en zout maken dat de ingrediënten waar 'de mens' van nature snel naar grijpt makkelijk te produceren zijn. Vooral suiker geeft dopamineshots wat er voor zorgt dat je eigenlijk je bord blijft vullen. En zo hebben we een sterk verdienmodel (goedkope productie en grote volumes verkopen). Na een tijd is de maat vol en toont uw lichaam de slijtage en dan komt de medische en farma industrie zijn graantje meepikken $$$. QED neem een folder van om het even welke supermarkt in de hand en check de promo's. Processed food met hoog suiker-, vet- en/of suikergehalte zal met gemak meer dan 50% van de folder uitmaken. Ik zou mijn hand in het vuur durven steken vor 75%.

Komt er nog eens bij dat de mens van nature lui en een gewoontebeestje is. Na een lange dag op het werk nog koken? Nee, TV (lui). Vlaemsche keuken? A la Jeroen Meus, een kilo boter bij ieder gerecht (gewoonte). Zo kan ik mijn eten ook 'lekker' maken.

Als je enkele basisprincipes volgt komt je al vrij ver:
- Zo weinig mogelijk bewerkt voedsel (Ik reken vlees hier ook onder maar dat is een keuze)
- En masse groenten en in mindere mate koolhydraten (volkoren uiteraard)
- Geen verzadigde vetzuren
- Beperk eetmomenten en porties
- Drank? Enkel water, thee en koffie

Maar men mag nog zoveel 'reclame' maken over die gezonde levensstijl. You can lead a horse to water but you can't make it drink. :/

Dat men de mensen verpakkingen leert lezen of alleszins een bewustzijn hieromtrent creëert. Bij quasi alles wat ik koop kijk ik naar het aantal calorieën per 100g/ml en vaak vergelijk ik dan zelfs met concurrerende producten. En ik weeg geen gram teveel.
Mensen die klagen dat ze door de corona-maatregelen niet meer kunnen leven maar wat jij post: alles afwegen wat ik eet, dat is pas geen leven hebben!

Mensen die klagen dat ze door de corona-maatregelen niet meer kunnen leven maar wat jij post: alles afwegen wat ik eet, dat is pas geen leven hebben!
Klopt, liever een jaar extra corona dan elke dag uw eten afwegen. my god zeg.

Terug
Bovenaan