Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Dan maar met UPS, FedEx, DHL of met PostNL van hier naar de VS. Die ondervinden die "onduidelijkheid" niet.

Ben wel niet zeker dat de weergave van de VRT ook wel het ware verhaal is:
* bpost heeft afdelingen in de VS zelf (Radial, Landmark), dus enige kennis van compliance en de markt mag je toch verwachten.
* Desondanks is het niet bpost die de inklaring in de VS doet voor UPU pakketten (niet-contractuele pakketten), dat is USPS. Dus het is eigenlijk niet eens het probleem van bpost?
* Dat er geen "richtlijnen" zijn voor post-de minimis is toch ook geen probleem? Ofwel verlengt Trump het weer last-minute, ofwel moet je het vanaf dan gewoon inklaren zoals een >$800 zending, en de bestemmeling betaalt de kost, zoals in zoveel landen al sinds jaar en dag het geval is. Hoe dan ook, probleem van USPS, niet bpost.

Dus ja, ik vind het op z'n minst wel vreemd dat het enkel bpost is die deze maatregel neemt.

Dan maar met UPS, FedEx, DHL of met PostNL van hier naar de VS. Die ondervinden die "onduidelijkheid" niet.

Iemand moet de eerste zijn. Zou me niet verbazen als anderen volgen.

* Dat er geen "richtlijnen" zijn voor post-de minimis is toch ook geen probleem? Ofwel verlengt Trump het weer last-minute, ofwel moet je het vanaf dan gewoon inklaren zoals een >$800 zending, en de bestemmeling betaalt de kost, zoals in zoveel landen al sinds jaar en dag het geval is. Hoe dan ook, probleem van USPS, niet bpost.

Niet echt he. Dan moet je ook de systemen hebben om de bestemmeling de kost te laten betalen. Ik neem aan dat die systemen bestaan, maar niet gedimensioneerd om opeens élk pakje via dat systeem te laten passeren.

Verder kan USPS kiezen om de exacte kost aan te rekenen (maar dat is dan op basis van herkomst en de manufacturing code als ik het goed heb, wat de meeste pakjes niet gaan specifieren) of een flat rate. De flat rate is enkel de eerste 6 maanden en schommelt tussen $80 en $200. Pakjes uit Europa zouden onder $80 vallen. Maar stuur eens een CD op naar de US, denk niet dat de bestemmeling ooit $80 import flatrate zal willen betalen.
Mogelijks dus een enorme workload en enorm aantal return to sender-zendingen voor USPS, dan zal het niet lang het probleem van USPS blijven.

Iemand moet de eerste zijn. Zou me niet verbazen als anderen volgen.
Het is wel een heel lucratieve markt natuurlijk. We zullen zien hoeveel echt reden zien om die inkomst stop te zetten.

Nogmaals: ik weet echt niet in welke mate we hier het ware verhaal krijgen. Misschien is het ook wel gewoon om urgentie te creeren en labels te verkopen, terwijl ze hopen dat Trump dan op het laatste moment nog eens uitstel geeft. Voor de tarieven was het niet anders: massaal verzenden (aan hoge rates) naar de VS om tarieven net op tijd te ontwijken, en dan stelt Trump ze toch nog uit. De logistieke bedrijven varen er wel bij.

Ik zou iig nu al niet meer willen sturen met een postbedrijf. Waarschijnlijk is er een massaal inbound volume naar de VS momenteel, en de kans is groot dat het alsnog pas na 29 augustus aangeboden wordt aan de douane. Zonder uitstel heb je het dan alsnog vlaggen, tenzij ze willen kijken naar datum dat het in de VS gearriveerd is.
Niet echt he. Dan moet je ook de systemen hebben om de bestemmeling de kost te laten betalen. Ik neem aan dat die systemen bestaan, maar niet gedimensioneerd om opeens élk pakje via dat systeem te laten passeren.
Die systemen zijn er idd, en het klopt dat niet gebouwd is voor elk pakje, wel met een de minimis voor ogen. Maar nogmaals: dat is ook wel weer het probleem van de USPS, niet van bpost.
Maar stuur eens een CD op naar de US, denk niet dat de bestemmeling ooit $80 import flatrate zal willen betalen.
Nee, dus de verzender zal het correct moeten specifieren. De bedrijven die ik hierboven opgesomd hebben, hebben dat ook al op orde en verplichten je daartoe. Ook PostNL. bpost daarentegen gebruikt nog vaak die handgeschreven formuliertjes (CN22/CN23 of whatever), en dat volstaat niet meer - die zullen inderdaad de flat rate wel riskeren.

Laatst bewerkt:
Ondertussen wat meer informatie over opgezocht en het is me wel duidelijker nu. Het VRT artikel was niet echt volledig.

Het is dus zo dat het blijkbaar de verzender is die alle kosten moet betalen. Uiteraard zodat de Amerikaanse kiezer niet zou merken aan z'n deur dat hij nu plots een extra taks moet betalen, want dat is niet MAGA. Als de verzender het gewoon doorrekent, merkt de kiezer dat toch iets minder. Nu, voor import in e EU moet dat ook wel op die manier, toch voor zendingen onder 150 EUR.

Maar soit, blijkbaar is er dus een paar dagen op voorhand nog steeds geen detail of systeem uitgewerkt om dat geld effectief naar de Amerikaanse douane over te kunnen maken, en daarmee dat ze dus tijdelijk niet gaan verzenden. Er zou wel een "grace period" zijn, maar dat is dan met die flat rates die idd hoog liggen.

Ik heb een pakje verstuurd naar Spanje met Bpost. Er staat al 3 dagen: 'de zending werd grsorteerd'. Is dit normaal? Dan bbeenk ik me dat ik het evengoed Economic had kunnen versturen. Ze hebben wel al een mail gestuurd met de vraag of ik content ben mrt de service van het postkantoor.

Ik heb een pakje verstuurd naar Spanje met Bpost. Er staat al 3 dagen: 'de zending werd grsorteerd'. Is dit normaal? Dan bbeenk ik me dat ik het evengoed Economic had kunnen versturen.
Het zit in de overgangsfase tussen bpost en Correos. bpost heeft het "gesorteerd" voor het vliegtuig naar Spanje. Er zijn geen updates meer van bpost vanaf dan. Vertrek uit Zaventem wordt niet gelogd. Welke vlucht dat is, die info krijg je ook niet, maar meestal is het ene van Brussels Airlines, en in casu wss Madrid of Barcelona.

Mogelijkheden:
- Ligt nog steeds op Brucargo te wachten
- Zit momenteel op het vliegtuig
- Is al aangekomen in Spanje (misschien al een dag of langer) maar nog niet ingescand door Correos

De laatste optie lijkt me de hoogste kans te hebben. Track het eens op Correos om te zien of ze daar meer info hebben die niet doorstroomt naar bpost.

Met Economy ging je geen tracking hebben en ging het lagere prioriteit geweest zijn van Standard, toch voor het bpost-segment (Correos trekt er zich misschien niet van aan). Als in: als er meer pakken zijn die op de vlucht meekunnen, dan pakken ze eerst de Standard pakken en wat overblijft wordt nog gevuld met Economy tot de vlucht vol zit, de rest is dan voor de volgende dag. Dus het zou wel nog langer geduurd kunnen hebben.

Als je die typische overgangsperikelen wil vermijden ben je beter af met een geintegreerde carrier. Voor Spanje best DPD. Of UPS. Die zijn ook goedkoper dan bpost Standard.

Ik heb de laatste maanden een paar pakketjes naar het buitenland verzonden met Mondial (Spanje, Frankrijk, Polen). Die pakjes waren op 2 tot 4 dagen al geleverd, goedkoop, alsook volledig te volgen via tracking uiteraard.

Het zit in de overgangsfase tussen bpost en Correos. bpost heeft het "gesorteerd" voor het vliegtuig naar Spanje. Er zijn geen updates meer van bpost vanaf dan. Vertrek uit Zaventem wordt niet gelogd. Welke vlucht dat is, die info krijg je ook niet, maar meestal is het ene van Brussels Airlines, en in casu wss Madrid of Barcelona.

Mogelijkheden:
- Ligt nog steeds op Brucargo te wachten
- Zit momenteel op het vliegtuig
- Is al aangekomen in Spanje (misschien al een dag of langer) maar nog niet ingescand door Correos

De laatste optie lijkt me de hoogste kans te hebben. Track het eens op Correos om te zien of ze daar meer info hebben die niet doorstroomt naar bpost.

Met Economy ging je geen tracking hebben en ging het lagere prioriteit geweest zijn van Standard, toch voor het bpost-segment (Correos trekt er zich misschien niet van aan). Als in: als er meer pakken zijn die op de vlucht meekunnen, dan pakken ze eerst de Standard pakken en wat overblijft wordt nog gevuld met Economy tot de vlucht vol zit, de rest is dan voor de volgende dag. Dus het zou wel nog langer geduurd kunnen hebben.

Als je die typische overgangsperikelen wil vermijden ben je beter af met een geintegreerde carrier. Voor Spanje best DPD. Of UPS. Die zijn ook goedkoper dan bpost Standard.
Op de website van Correos is inderdaad meer te zien. Bijna 'out for delivery'. Laten we hopen dat het morgen daar is. Van vrijdag tot vrijdag onderweg. Nooit meer via Bpost...

UPS levert normaal gezien binnen 48u.

Mondial Relay ging hier laatst ook verrassend vlot, op vier dagen tijd naar lockers in Italië (Rome) en Spanje (Badalona).

PostNL vs BPost

Vandaag werden er 2 pakjes bij mij thuis geleverd, eentje via PostNL, en eentje via BPost. De pakjes zijn ongeveer even groot en werden beiden geleverd toen ik niet thuis was. Beide leveringsvoorkeuren zijn hetzelfde: aan de deur en indien niet thuis: in de pakketkist achter de poort.
Op mijn bewakingscamera's zag ik het volgende:

1. PostNL mannetje komt eerst ter plaatse, gooit het pakje tegen mijn voordeur, belt aan en gaat weg zonder te wachten.
2. BPost vrouwtje komt een beetje later ter plaatse, belt aan, wacht even, en legt dan beide pakjes (dus ook dat van PostNL) netjes in de pakketkist.
En het was nog een knappe ook.

1. PostNL mannetje komt eerst ter plaatse, gooit het pakje tegen mijn voordeur, belt aan en gaat weg zonder te wachten.
2. BPost vrouwtje komt een beetje later ter plaatse, belt aan, wacht even, en legt dan beide pakjes (dus ook dat van PostNL) netjes in de pakketkist.
En het was nog een knappe ook.
Ja, maar je geeft hier ook maar 1 kant van het verhaal.

- PostNL moet BTW aanrekenen en krijgt niets subsidies van de staat (ook niet van de Nederlandse staat).
- bpost moet geen BTW aanreken (in het algemeen en op de postproducten, er zijn wel uitzonderingen) en krijgt een groot deel van de infrastructuur die ze ook gebruiken om pakken te bezorgen al gesubsidieerd via overheidscontracten van de Federales

Die oneerlijke markt is de reden dat PostNL wel moet met onderaannemers werken om te overleven. En die onderaannemers hebben op zich echt geen tijd om te wachten. Er zitten 300+ pakken in die witte bestelwagen en elk pakket dat 's avonds niet geleverd is = geen of minder vergoeding. De bezorger van bpost in arbeidscontract zit in een veel comfortabeler positie en ervaart die druk helemaal niet, die wordt betaald voor de uren, of die nu levert, wacht en/of pakken van andere koeriers "juist" steekt.

Je gaat misschien zeggen "dat is allemaal mijn probleem niet." Maar stel dat PostNL hier niet aanwezig was, dan zou er minder aanbod zijn en zou het gewoon meer kosten om pakken te versturen in ons land, wat op zich weer tot een kleiner aanbod "gratis verzending" zou leiden, zeker op de NL>BE lane die een van de meest gebruikte is in Vlaanderen... We mogen hier echt blij zijn dat er evenveel concurrentie is onder de koeriers als onder de supermarkten (en ook om exact dezelfde reden: spelers uit buurlanden). Anders zouden we hier veel meer moeten betalen om te verzenden of te ontvangen, zoals in sommige andere EU landen en dat vind ik toch wel een probleem. Ik hoop dat die kant van het verhaal ook eens meer aan bod komt telkens men op de onderaannemers gaat bashen.

Laatst bewerkt:
De eerste locker van Vinted Go is een feit in Antwerpen (Delhaize Hippodroom).

Ja, maar je geeft hier ook maar 1 kant van het verhaal.

- PostNL moet BTW aanrekenen en krijgt niets subsidies van de staat (ook niet van de Nederlandse staat).
- bpost moet geen BTW aanreken (in het algemeen en op de postproducten, er zijn wel uitzonderingen) en krijgt een groot deel van de infrastructuur die ze ook gebruiken om pakken te bezorgen al gesubsidieerd via overheidscontracten van de Federales

Die oneerlijke markt is de reden dat PostNL wel moet met onderaannemers werken om te overleven. En die onderaannemers hebben op zich echt geen tijd om te wachten. Er zitten 300+ pakken in die witte bestelwagen en elk pakket dat 's avonds niet geleverd is = geen of minder vergoeding. De bezorger van bpost in arbeidscontract zit in een veel comfortabeler positie en ervaart die druk helemaal niet, die wordt betaald voor de uren, of die nu levert, wacht en/of pakken van andere koeriers "juist" steekt.

Je gaat misschien zeggen "dat is allemaal mijn probleem niet." Maar stel dat PostNL hier niet aanwezig was, dan zou er minder aanbod zijn en zou het gewoon meer kosten om pakken te versturen in ons land, wat op zich weer tot een kleiner aanbod "gratis verzending" zou leiden, zeker op de NL>BE lane die een van de meest gebruikte is in Vlaanderen... We mogen hier echt blij zijn dat er evenveel concurrentie is onder de koeriers als onder de supermarkten (en ook om exact dezelfde reden: spelers uit buurlanden). Anders zouden we hier veel meer moeten betalen om te verzenden of te ontvangen, zoals in sommige andere EU landen en dat vind ik toch wel een probleem. Ik hoop dat die kant van het verhaal ook eens meer aan bod komt telkens men op de onderaannemers gaat bashen.
Als PostNL zijn onderaannemers correct zou betalenniet zou uitbuiten, zou heel je redenering niet opgaan. Vergeet ook niet dat dit niets met België te maken heeft, want die misstanden komen evengoed in hun thuisland voor: https://pointer.kro-ncrv.nl/onderaa...systeem-waarbij-ze-je-steeds-verder-afknijpen

Gratis verzending moet voor mij helemaal niet, en zeker niet "next day delivery" (toch niet als gratis optie). Ik blijf dat een absurd gegeven vinden dat dat gedaan wordt.

Als PostNL zijn onderaannemers correct zou betalenniet zou uitbuiten, zou heel je redenering niet opgaan. Vergeet ook niet dat dit niets met België te maken heeft, want die misstanden komen evengoed in hun thuisland voor: https://pointer.kro-ncrv.nl/onderaa...systeem-waarbij-ze-je-steeds-verder-afknijpen
Daar hebben ze bijna evenveel concurrentie, geen Colis Prive maar daar hebben ze dan wel weer DHL Parcel die leveringen doet aan particulieren, en geen Amazon Logistics (dacht ik) maar wel DragonFly. De enige wederzijdse concurrenten die ze niet hebben is bpost :) - terwijl PostNL hier wel concurreert met bpost, concurreert bpost niet met PostNL in Nederland.

In Nederland krijgt PostNL zoals gezegd niet de overheidssteun/voordelen die bpost hier wel krijgt, dus daar is het ook gewoon harde concurrentie. De post in NL is eigenlijk zelfs zo goed als uitgekleed - ik daag u uit om bij uw volgende bezoek aan een Nederlandse stad het postkantoor te vinden :) - wat wij hier nog kennen bestaat daar al lang niet meer. Er is wel nog een plaats waar je terechtkan, maar je zou van de buitenkant nooit zien dat dat eigenlijk het USO postkantoor is, en binnen is het ook geen relaxte bedoening met nummertjes trekken en loketjes waar ze op hun gemak wat op hun computer zitten te tokkelen, maar is het rechtstaan en verkopen dat het personeel moet doen.
Gratis verzending moet voor mij helemaal niet, en zeker niet "next day delivery" (toch niet als gratis optie). Ik blijf dat een absurd gegeven vinden dat dat gedaan wordt.
Hoor je vaak, maar dan zijn er genoeg mensen voor wie dat wel moet, en dat is en blijft gewoon een grote manier om je te kunnen onderscheiden in de e-commerce wereld. En zelfs next-day is al niet meer genoeg. Amazon gaat bij ons hun netwerk nu gaan uitbreiden om same-day deliveries te gaan doen, en dat is nadat ze bpost al hebben geforceerd om avondrondes voor Amazon te gaan uitvoeren zodat je nu bij Amazon tot 's avonds nog bestellingen kunt plaatsen met next-day delivery. Amazon mag daarvoor nu pakketten afgeven aan bpost tot 11u 's ochtends voor levering dezelfde avond.

Laatst bewerkt:
Apart van het vorige, omdat ik zei "relaxte bedoening met nummertjes trekken en loketjes waar ze op hun gemak wat op hun computer zitten te tokkelen", nog een interessante observatie.

Het bpost postkantoor hier in de buurt heeft echt barslechte reviews op Google etc. Nu, zowat alle postkantoren scoren enorm slecht, maar hier is het wel heel erg. Lui/onvriendelijk personeel, te laat openen en te vroeg sluiten, mensen veel te lang laten wachten, onjuiste info geven etc, al de klassiekers maar het is wel consistent.

Wat is er nu plots verschenen in dit postkantoor? Een trial van een "self-service loket". Ze hebben daarvoor basically vanuit corporate een loket "geconverteerd" door het touch screen schermpje van de bediende om te draaien en nu customer-facing te maken, en de twee printers van de bediende (labelprinter, ticketprinter) hebben ze op de toog gezet. Ze hebben wel een aantal functies op die touchscreen uitgeschakeld, je kan geen "pakket ophalen" oid, maar je kan wel een pakket versturen (label aanmaken en printen), brieven frankeren, je kan ook douanekosten betalen en je kan ook artikelen aankopen (verpakkingsmateriaal en gift cards, eigenlijk een soort van self-checkout dus).

Nu, die loketbediendes willen absoluut niet dat je het gebruikt. Vanaf je erop begint komt er meteen ene af met "kan ik u helpen?". Plots, nu dat self-service ding er staat, kunnen ze dus wel klantvriendelijk zijn en de mensen snel helpen. Natuurlijk is dat omdat ze de bui al zien hangen als dat self-service systeem een succes is. Maar ze doen er echt wel alles aan om ervoor te zorgen dat ze kunnen zeggen "geen succes, niemand gebruikt het" en als het weggehaald wordt zullen ze ongetwijfeld weer in hun oude gewoontes terugvallen daar.

Desondanks is het me toch gelukt op een druk moment en ze teveel bezig waren om er een label op te printen, net op het einde hadden ze het toch nog in de mot nav het geluid van de printer ("kan ik u helpen? ah, is het gelukt?") en dan lieten ze me uit retaliatie alsnog lang wachten om het pakket te overhandigen. Maar ze hebben m'n pakket vervolgens niet "per ongeluk" in de vuilbak gesmeten, het is gewoon aangekomen.

M'n pakje met m'n 2 oude smartphones zijn ze bij PostNL toevallig kwijt. Toevallig.
Ge doet dan zo'n Samsung omruil, en stuurt de oude toestellen terug.

De volgende keer pak ik die smartphone(s) in een grote doos in van 1 kubiek gvd.

Iets gekocht op Vinted bij een Fransman, verstuurd via Mondial Relay. Dat is 21 dagen geleden verzonden, waarbij het een week in Frankrijk rondjes heeft gedaan. Dan een tijdje in België. Dan kreeg ik ineens de melding dat mijn ophaalpunt niet beschikbaar was en of ik een andere kan kiezen. Maar wel snel kiezen want ze gingen het direct uitleveren. Dus ik kies diezelfde dag een tankstation in onze buurt. Maar niks dus. Weer een week later en nu is dat punt ook niet beschikbaar, dus hebben ze een leveradres in Merelbeke gekozen en gaan ze daar leveren. Dat is 16-18km van waar ik woon.
'Grappige' is dat ze zichzelf meer dan een maand tijd geven om te leveren en als ge het dan niet hebt, krijg je zelf maar 2 dagen om een klacht in te dienen. Triestige bedoening.

Terug
Bovenaan